Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s

21 Lis 2018 14:36 792 20
  • Poziom 8  
    Od kilku dni staram się uruchomić komputer z procesorem 286 z lat 80-tych z wbudowanym monitorem.

    Po włączeniu startuje wentylator w zasilaczu, podświetla się monitor , jednak nic się na nim nie wyświetla, czekałem kilkanaście minut i nic się nie zmienia, cały czas tylko podświetlenie - brak obrazu.
    Na klawiaturze żadna dioda się nie świeci, komputer zupełnie nie reaguje na wciskanie klawiszy na klawiaturze (brak dźwięku, czy też jakiej kolwiek innej reakcji)
    Można go natomiast zresetować - oczywiście przyciskiem reset obok monitora.
    Diody obok monitora po prawej stronie - nie świecą się.
    Głośniczek systemowy jest podłączony, ale nie wydaje żadnych dźwięków - brak piknięcia po włączeniu ( nie jestem pewny czy piknięcie powinno faktycznie być).
    Po włączeniu, po około 10-15 sekundach stacja dyskietek 5,25" próbuje wczytać dyskietkę. Stacja dyskietek jest pusta, nie wiem czy to normalne zachowanie, iż po podaniu zasilania stacja dyskietek próbuje wczytać zawartość, czy też jest to sterowane poprzez płytę główną ? Jeśli jest to sterowane przez płytę główną - to chyba będzie jedyna oznaka że płyta główna daje oznaki życia.

    Co zrobiłem:
    Wyjąłem kartę graficzną, przeczyściłem jej styki, jak i styki gniazda - bez zmian, wszystko jest w bardzo ładnym stanie, brak uszkodzeń pinów czy też korozji. Po wyjęciu karty graficznej i włączeniu komputera sytuacja nie ulega zmianie, głośniczek systemowy nie piszczy informując o błędzie. Jedyna, oczywista zmiana, to fakt, iż monitor się oczywiście w takim stanie (bez karty graficznej) nie podświetla. Karta graficzna ma na "śledziu" przełącznik -> czy może on służyć do przełączania wyjścia z karty graficznej na wbudowany monitor lub na monitor zewnętrzny - jest na niej standardowe wyjście pod monitor (chyba że to wyjście pod joystick)
    Zresetowałem BIOS - brak zmiany.

    W planach mam odłączyć wszystkie karty poza graficzną - obecnie jest jeszcze kontroler dysków oraz kontroler portu LPT i sprawdzić czy komputer się uruchomi.
    Chcę również sprawdzić czy to nie wina pamięci - obecnie jest 36 kości DRAM każda o pojemności 256kb. Czy kości pamięci należy wyjmować po jednej, parami, czwórkami .... i ile ich zostawić ?, oczywiście chciałbym ich zostawić na poczet testu jak najmniej.

    Nie mam doświadczenia z tak starymi komputerami, jedynie w szkole podstawowej mieliśmy kilka 486, ale nie uczono nas ich serwisowania i diagnostyki błędów. Z obecnymi komputerami jakoś sobie radzę i każde problemy zawsze sam rozwiązywałem,, ale to mam małą zagadkę.
    Zgodnie z moją wiedzą podejrzewam Pamięci, Kartę graficzną lub samą Płytę główną, nie mam niestety częsci na zamianę, nie chcę grzebać w nim na chybił trafil - może macie jakieś sugestie jak zdiagnozować usterkę.
  • Pomocny post
    Spec od komputerów
    Szkoda, ze nie podales modelu komputera, plyty itd.

    Sprawdziles napiecia zasilacza?
    Monitor jest sprawny?
  • Poziom 8  
    Przesyłam kilka zdjęć komputera jak i jego podzespołów, nazwy płyty głównej nie odnalazłem, karta graficzna również bez nazwy producenta. Pamięci to GoldStar, a procesor AMD, sam komputer to podobno IBM z roku około 1987
    Napięcia na zasilaczu zmierzyłem - wtyczka molex do zasilana np. twardego dysku, wydaje się być ok, zółty +12V i +5V na czerwonym. Nie mam pewności co do wtyczki która zasila karte graficzną, jest ona cztero pinowa, dwa czarne = masa, czerwony =5V, czwarty przewód jest biały - czy na nim powinno być (-) minus 5V ? bo z tego co pamiętam nie było na nim napięcia, albo było rzędu dziesiątych częsci Volta. Wtyczka ta jest widoczna na jednym ze zdjęć. Co jest zastanawiające, kiedy odłącze tą wtyczkę od karty graficznej i włącze komputer - zasilacz wydaje odgłosy przypominające piszczenie, jestem pewny że to dźwięk z zasilacza a nie z głośnika systemowego. Zaraz zmierzę jeszcze jakie wartości napięć są na dwóch wtyczkach podłączonych do płyty głównej i raz jeszcze sprawdzę napięcia na wtyczce do karty graficznej. Zasilacz jest również na tą chwilę w kręgu podejrzanych.
    Nie wiem czy ten zintegrowany monitor jest sprawny, ale skoro po włączeniu komputera nie działa żadna dioda na klawiaturze, to wg mnie problem pojawia się wcześniej. Oczywiście, jak tylko będę pewny że do tej karty graficznej można podłączyć monitor zewnętrzny to takowy podłącze i sprawdzę. Karta graficzna ma dodatkowo, oprócz przełącznika - widoczne na zdjęciu - cztery ząbki które najpewniej można przestawić (nie ruszałem ich), czy mam rację sądząc, iż położenie tych "ząbków" determinuje rozdzielczość obrazu wysyłanego z karty do monitora?
    Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Z demontażem takiego sprzętu trzeba ostrożnie, gdyż wystarczy pomieszać elementy/karty rozszerzeń i może być konieczne zainteresowanie się przerwaniami i konfiguracją by sprzęt działał OK.
    Karta graficzna wygląda na Herculesa, zwykły monitor nie zadziała chyba, że z inną kartą na próbę.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    toper-utl napisał:
    czwarty przewód jest biały - czy na nim powinno być (-) minus 5V ?

    Stare karty korzystały dodatkowo z napięcia -12V.
    toper-utl napisał:
    zasilacz wydaje odgłosy przypominające piszczenie

    Zacznij od wymiany prawdopodobnie wyschniętych na wiór kondensatorów.
    toper-utl napisał:
    cztery ząbki

    DIP Switche i lepiej na razie zostaw je w spokoju.
  • Poziom 8  
    Obchodzę się z nim jak z jajkiem, nie chcę nic robić na hurra bo to fajny kawałek historii, a moja radość będzie przeogromna kiedy ożyje.
    Przed chwilą zmierzyłem dokładniej zasilacz, jak się okazało nie ma napięcia na kostce podłączonej do karty graficznej, na białym przewodzie są wartości rzędu 0,07V , na czerwonym równe 0V. Sprawdzałem zarówno kiedy kostka była podłączona do karty, jak i od niej odłączona - w obu przypadkach 0V.
    Tak jak już pisałem wcześniej, kiedy odłączę tą wtyczkę od karty graficznej i włączę komputer, zasilacz zaczyna piszczeć, ale co zaskakujące.... sam pomiar tego złącza Voltomierzem znacznie wycisza pisk, a po podłączeniu do karty graficznej pisk zupełnie ustaje.
    Wszystko wskazuje na zasilacz, próbowałem wyszukać schemat napięć na kostkach tego typu zasilaczy, ale wszystkie AT jakie znalazłem różnią sie kolorami przewodów w kostkach od płyty głównej. Może któryś z szanownych forumowiczów posiada wiedzę na temat wartości napięć jakie powinny być na wyjściu z tego zasilacza na płytę główną jak i na pozostałe złącza ?, Szczególnie interesuje mnie ile Volt powinno być na tej kostce podłączonej do karty graficznej - zarówno na czerwonym jak i białym przewodzie.
    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Strzelam, że tam są typowe wtyki PSU AT P8, P9; kolory nie muszą się zgadzać.
    Zmierz napięcia na nich, w tym Power_Good

    Tak, wiem że kolory P8, P9 nie zgadzają się z wtykiem HDD/ODD 4-pin - łatwo to skontrolować omomierzem...

    Przydałoby się sprawdzić czy pod akumulatorkiem Varta 3/V60R 3,6V nie ma uszkodzeń i pewnie ze względu na wiek go wymienić...

    toper-utl napisał:
    Czy kości pamięci należy wyjmować po jednej, parami, czwórkami .... i ile ich zostawić ?
    CPU 16-bit oraz masz kostki GM71C256-10 czyli w org. 256Kbit x 1 więc chociaż jeden bank aby był obsadzony - tak jak masz namalowane na PCB w tabeli obok kostek DRAM czy tu:
    https://stason.org/TULARC/pc/motherboards/U/UNIDENTIFIED-286-286V.html
    http://arvutimuuseum.ee/th99/m/U-Z/31386.htm

    Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s
  • Poziom 8  
    Napięcia na wtyczkach płyty głównej zmierzone, wyniki poniżej w grafice.

    Cały czas na złączu zasilania od karty graficznej napięcia na białym i czerwonym przewodzie = 0V,

    Napięcia na Molexach są OK.

    Czy mogę wykorzystać napięcie -12V ze złącza płyty głównej aby z niego zasilić - tylko na poczet krótkiego testu - kartę graficzną ? ... + 5V mogę "pożyczyć" z Molexa, ale -12V występuje tylko na złączu płyty głównej.

    Dziękuję za wyjaśnienie kwestii pamięci, obecnie (na razie ) nie będę ich demontował. Generalnie do czasu ogarnięcia tematu napięć zasilania nie mam zamiaru grzebać ani tez nic odłączać od tego komputera.
    W weekend, jeśli znajdę chwilę czasu, mam zamiar zabrać się za zasilacz - sprawdzenie jego kondensatorów.

    Akumulatorek od podtrzymania CMOS oczywiście zostanie wymieniony jak tylko komputer ożyje, jest on lekko wylany, ale na szczęście w jego otoczeniu jest tylko złącze od klawiatury które jest nieco skorodowane od płynu który wyciekał z akumulatorka. W porównaniu z innymi podobnymi płytami głównymi - tu nie ma wielkiej tragedii, akumulatorek nawet trzyma jeszcze trochę napięcia - lekko powyżej 1V, może jak się trochę podładuje w czasie pracy uzyska więcej, teraz komputer w sumie był włączony może jakieś 10 minut, a nie był używany około 20 lat.
    Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    toper-utl napisał:
    Akumulatorek od podtrzymania CMOS oczywiście zostanie wymieniony jak tylko komputer ożyje

    Zły kierunek. Stare płyty w większości nie startowały bez sprawnej baterii/akumulatora CMOS.

    toper-utl napisał:
    akumulatorek nawet trzyma jeszcze trochę napięcia - lekko powyżej 1V

    Żartujesz czy aż tak bardzo nie masz pojęcia o tym co robisz?

    toper-utl napisał:
    jest on lekko wylany

    Przestań się wygłupiać i wymień go a płytę umyj porządnie.
  • Poziom 8  
    Robert B napisał:
    Zły kierunek. Stare płyty w większości nie startowały bez sprawnej baterii/akumulatora CMOS.

    Dziękuję za cenną uwagę, nie miałem pojęcia, iż starsze płyty główne potrzebują jej do startu, byłem przekonany - że tak jak w nowszych konstrukcjach jest ona niezbędna wyłącznie do podtrzymania daty/godziny i zmian wprowadzonych w biosie.

    Robert B napisał:
    Żartujesz czy aż tak bardzo nie masz pojęcia o tym co robisz?

    Nie no , ironicznie to napisałem - chociaż i tak jestem pod wrażeniem, że po tylu latach w ogóle jest na nim jakieś napięcie.

    Robert B napisał:
    Przestań się wygłupiać i wymień go a płytę umyj porządnie.

    Postaram się jeszcze dziś, jeśli żona i dzieci dadzą mi trochę czasu, to wykonać. Znalazłem tego typu akumulatorki nowe, ale zanim dojadą minie kilka dni. Czy mogę sprawdzić płytę główną przy użyciu klasycznej baterii stosowanej w nowszych płytach głównych, tj. Cr2032 ? Nie jest to oczywiście akumulatorek, więc aby odciąć ładowanie planuję zastosować diodę. Docelowo, aby komputer zachować w możliwie oryginalnym stanie, chcę zastosować akumulatorek.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tak, daj też w szereg z baterią i diodą miernik na pomiar prądu DC [µA] i podaj ile bierze płyta/RTC (MC146818AP)

    toper-utl napisał:
    Czy mogę wykorzystać napięcie -12V ze złącza płyty głównej aby z niego zasilić - tylko na poczet krótkiego testu - kartę graficzną ? ... + 5V mogę "pożyczyć" z Molexa, ale -12V występuje tylko na złączu płyty głównej.
    Lepiej nie. We wtyku 6-pin P8 przewód 12V jest niebieski a we wtyczce 4-pin ODD/HDD żółty więc już powinna Ci się w głowie lampka ostrzegawcza zapalić.

    Nic nie "pożyczaj" tylko mierz miernikiem i zajrzyj do zasilacza.
    Wstaw fotkę karty graficznej tak by było całą ładnie widać.

    BTW: przy pomiarach może się przydać - na złączu ISA też masz napięcia DC http://old.pinouts.ru/Slots/ISA_pinout.shtml
  • Poziom 8  
    Dopiero dziś miałem trochę czasu aby znów przysiąść do tego komputera.

    Poniżej załączam zdjęcie karty graficznej.
    Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s

    Wymontowałem zasilacz. Wewnątrz znajduje się w mojej ocenie zamontowany "aftermarketowo" układ - poniżej zdjęcia:

    Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s

    Układ ten, po podłączeniu do sieci, jest źródłem pisku o którym pisałem wcześniej - z tego właśnie układu wyprowadzony jest biały przewód do zasilania karty graficznej. Lut białego przewodu do płytki był zimny, całkowicie luźny - ucieszyłem się, sądząc że to będzie winowajca, niestety, po jego poprawieniu sytuacja jest bez zmiany. Wymieniłem więc oba kondensatory które występują na tej płytce - bez zmiany, cały czas piszczy. Złożyłem zasilacz, wykonałem ponownie pomiary, na białym przewodzie nadal nie ma napięcia stałego, jednak po jego podłączeniu do miernika pisk jest nieco cichszy. Nie wiem co mnie naszło, ale przełączyłem miernik na pomiar napięcia zmiennego i tu lekki szok, napięcie zmienne wynosi na tym przewodzie dokładnie 229V (mierzone pomiędzy nim, a sąsiednim czarnym). W tym momencie nieco straciłem wenę.... Zasilanie do tej płytki jest poprowadzone żółtym przewodem i wynosi około 5V.

    Sam zasilacz wydaje się być sprawny, wewnątrz wszystko wygląda elegancko, żadnej rzeźby czy też śladów wcześniejszych napraw, jedynie ten układ wydaje się być uszkodzony. Czy taki układ jest do zdobycia?, jak on się fachowo nazywa.
    Chciałem zakupić nowy (używany) zasilacz ale wszystkie jakie znalazłem nie mają tej feralnej wtyczki, która w tym komputerze zasila kartę graficzną....
    Będę wdzięczy za porady w jaki sposób to ogarnąć, może któryś z forumowiczów ma wiedzę i nieco czasu aby spróbować naprawić ten zasilacz (oczywiście odpłatnie) - jeśli tak, bardzo proszę o kontakt na prv.
  • Poziom 8  
    Wykonałem kilka dodatkowych czynności sprawdzających, może ich efekty pozwolą nakierować na źródło usterki...

    Bateria podtrzymująca CMOS została odłączona, na jej miejsce wpiąłem tymczasowo naładowany akumulatorek z telefonu komórkowego (również 3,6V), zmiany brak, cisza i monitor nadal nic nie wyświetla. Płyta główna ma również 4-pinowe wejście na zewnętrzną baterię, po jej wpięciu w to miejsce sytuacja nie ulega zmianie.

    Karta graficzna --> 4-pinowa wtyczka która zasila kartę graficzną jest w mojej ocenie jedynie zasilaniem dla wbudowanego wyswietlacza LCD - ścieżki biegną od tej wtyczki bezpośrednio do wyjścia które jest połączone poprzez taśmę z wyświetlaczem - be żadnych dodatkowych "odgałęzień" czy też układów po drodze. Kiedy odłączę tą wtyczkę od karty graficznej monitor się nie podświetla. Obecnie karta graficzna jest wymontowana i chce doprowadzić komputer do stanu, w którym zamonituje on "bipnięciami" głośnika o braku układu graficznego.

    Odłączyłem wszystkie karty rozszerzeń oraz napędy - pozostawiłem podłączony jedynie głośnik systemowy i zasilacz, głośnik systemowy jest sprawny, zresztą sprawdzałem komputer również na dwóch innych głośnikach. Sytuacja pozostała jednak bez zmiany, kompletny brak reakcji - brak dźwiękowych informacji o błędzie, kompletna cisza.

    W mojej ocenie kolejny krok to sprawdzenie pamięci. Zgodnie z informacjami jakie uzyskałem, uszkodzona / uszkodzone kości pamięci mogą powodować taki stan rzeczy - czyli zupełny brak reakcji komputera.
    Korespondowałem z osobą podającą się za doświadczonego w tematyce 286 z Francji. Dowiedziałem się, iż po demontażu wszystkich 36 kości pamięci płyta główna - jeśli oczywiście ma chęć do życia powinna monitować o błędzie RAM poprzez głośnik systemowy. Ok, taka sytuacja jest dla mnie jak najbardziej zrozumiała, analogicznie jak w obecnych komputerach - jednak zanim zacznę usuwać kości pamięci chciałbym uzyskać potwierdzenie, iż po ich usunięciu głośnik systemowy faktycznie powinien monitować o błędzie tak jak ma to miejsce w nowszych komputerach?

    Będę wdzięczny za informacje, czy po wyjęciu wszystkich kości pamięci płyta główna "wypika" błąd.
  • Poziom 38  
    Dobrze CI facet powiedział co do pamieć, ponieważ sam miałem parę takich wypadków gdzie uszkodzony był RAM i komputer w ogóle żadnego dźwięku nie wydał. Jeżeli chodzi o sygnalizację braku pamięci to z tego co wiem sygnalizują. Przynajmniej 486 z tego co wiem sygnalizowały to dlaczego ten miałby nie. Jak chcesz pewności to odezwij się na grupie retro machines na fb. Tam siedzą różni warci co kolekcjonują takie padła stare to myślę że podpowiedzą, chociaż obawiam się, że niestety możesz mieć lipę, a dokładnie rzecz ujmując masz martwy BIOS, albo płyta główna jest elektronicznie uszkodzona. Zobacz, ten temat prawie że ciągnie się dwa miesiące. Osobiście jakby mi zależało już dawno oddałbym tego trupa do ogarniętego serwisu i problem z głowy. Jeżeli trafisz na ogarnięty serwis i jest możliwość to myślę że za tyle czasu to z palcem w tyłku zdążyłbyś przynajmniej 4x odebrać jako sprawny. Mimo wszystko jak chcesz i nie szkoda Ci pieniędzy i życia to próbować możesz, bo cuda się zdarzają. Widziałem już Commodore 64 które było w wilgoci przechowywane i miało w sobie w cholerę syfu i z 0,5 cm rdzy, normalnie rdzawa skorupa. Jak go zobaczyłem w jakim stanie jest pomyślałem cholera, nie ma mowy. Nie ma szans a jeżeli już to na pewno bez swapu części się nie obejdzie, a jednak okazało się, że po poprawieniu newralgicznie wyglądających lutów, poczęstowaniu płyty gdzie trzeba kontaktem S i przeleceniu scalaków papierem ściernym ruszył.
  • Poziom 8  
    Jednak odbyło się bez demontażu Ram-u :) , a przynajmniej na razie....
    Wymontowałem płyt główną, ale nie dotykałem pamięci. W domu na spokojnie sprawdziłem miernikiem ciągłość wszystkich ścieżek znajdujących się obok wylanej baterii którą wcześniej usunąłem. Wszystkie ścieżki są ok, obyło się bez bypasów, jedna jest tylko lekko "nadgryziona" elektrolitem z baterii, jednak po jej dokładnym, wieloetapowym czyszczeniu IPA i sprayem do kontaktów wygląda całkiem ładnie i nie ma już na niej śladów korozji.
    Podczas pomiarów okazało się, iż napięcie z baterii CMOS nie wychodzi na płytę główną, powód był banalny - uszkodzona, bardzo luźna zworka od resetu biosu, a bez podłączonej baterii, płyta główna nie monituje dźwiękami o błędach, gdyż zasilanie speakera jest brane wyłącznie z baterii CMOS. Zworkę wymieniłem, podłączyłem płytę bez grafiki pod zasilacz, podpiąłem PC speakera i juppiiii !!! głośnik pięknie zakomunikował 1długim i 8 krótkimi brak karty graficznej. Po podłączeniu karty graficznej komputer nie startuje, tylko speaker bardzo bardzo cicho "pryka" - więc wszystko wskazuje na jej uszkodzenie. Szukałem podobnej karty graficznej , ale nie znalazłem z analogicznym wyjściem na ten wbudowany monitor. Więc niestety, ale ten komputer w swej pierwotnej formie chyba jest nie do uratowania z powodu braku możliwości zakupu odpowiedniej karty graficznej.
    W tym miejscu pragnę zapytać czy któryś z szanownych forumowiczów posiada takowa grafikę ? jeśli tak - chętnie wymienię ją na banknoty NBP, proszę o ewentualne info na prv.
    Jutro postaram się zakupić inną kartę graficzną i dam znać jak wtedy wygląda sprawa.
  • Poziom 38  
    Jeżeli jest jak mówisz to prawdopodobnie tak jest, chociaż pewności nie ma. Jeszcze raz powtarzam. Dobrze byłoby się podpiąć pod BIOS kartą POST żeby zobaczyć na jakim kodzie płyta wisi. Jeżeli by zawisła na sprawdzeniu grafiki to wiadomo co jest na rzeczy. Są takie specjalne karty na złącza ISA i PCI, którą wpinasz w ISA/PCI, włączasz komputer i wyświetlacz ładnie "palcem" poprzez kod POST pokazuje gdzie leży problem. Potem tylko dowiedzieć się jaki bios, co dowiesz się z naklejki na kości ROM z biosem, google.pl, podajesz kod post i prod. bios-u i wszystko jasne.

    Dodano po 8 [minuty]:

    WIdzę że masz bios AMI, więc nawet najlepiej od ręki możesz zrobić tak że ogólnikowo zadać googlowi zapytanie AMI bios post codes, od ręki wydrukować całą rozpiskę. Jeżeli chcesz się bawić w to na poważnie to na przyszłość się przyda, ponieważ te stare płyty bardzo często mają BIOS AWARD, AMI, lub jeszcze jeden, którego niestety nie pamiętam. Niestety 2,3 i 486 to niestety nie moja epoka i wiem niestety tylko tyle o nich o z książek fachowych wyczytałem, ponieważ również się interesuję się starymi komputerami, ale osobiście moim targetem są komputery od Pentium II, ale mimo wszystko ignorantem nie jestem i doszedłem do wniosku że historię poprzedników też warto poznać i co nieco dowiedzieć się o nich od strony technicznej jak to wyglądało, bo wiadomo, że historia komputerów klasy PC sięga dużo, dużo, dużo wcześniej.
  • Red. Komputery FAQ
    Z autopsji powiem tak: niektóre płyty na 486 w ogóle nie dają oznak życia bez akumulatorka, niektóre nie dają oznak życia ze źle włożoną pamięcią, bez niej lub z niekompatybilną pamięcią.
    Co do zasilania głośnika to wątpię że jest brane bezpośrednio z akumulatorka. Prędzej zasilany jest inny obwód wymagany do startu.
    A co do grafiki to zacznij od sprawdzenia linii zasilających w slocie isa, kondensatorów na karcie, i styku układów w podstawkach.
  • Poziom 8  
    sylweksylwina napisał:
    Co do zasilania głośnika to wątpię że jest brane bezpośrednio z akumulatorka. Prędzej zasilany jest inny obwód wymagany do startu.


    Zgodnie z informacjami które uzyskałem na innych forach, tak raczej jest. Potwierdzenie znalazłem nawet w Wikipedii (ale nie Polskiej):
    "The motherboard speaker is powered by the CMOS battery that is on the motherboard, and is the sole power source for the speaker. The motherboard speaker will never be able to function without a battery on the motherboard"
    Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/PC_speaker

    Zasilanie na wszystkich slotach ISA jest właściwe.

    Kondensatory na karcie graficznej - z tego co pamiętam jest tam tylko jeden - tantalowy, sprawdzę go jak znajdę chwilę.
    *Mała poprawka - na karcie graficznej, jest nie jeden a kilka kondensatorów - wszystkie tantalowe.
  • Poziom 38  
    Możesz go sprawdzić, ale wątpię. Tantale są niemal wieczne...
  • Red. Komputery FAQ
    No cóż toper_utl ja bym się nie zgodził z wiki. Bateria ma za zadanie podtrzymać zegar RTC a nie zasilać głośnik. Na pewno bateryjki by tyle nie wytrzymywały gdyby tak było. Tantale na pewno nie są wieczne, zwłaszcza te stare mogą nawet spowodować zwarcie.
  • Poziom 8  
    Maszyna ruszyła :)
    Jak się okazało winny był potencjometr od regulacji kontrastu tego wbudowanego monitora. W tym egzemplarzu działa on zero - jedynkowo, a monitor wyświetla dopiero po jego ustawieniu w pozycji najmniejszego oporu (czyli tak, jak by go w ogóle nie było). Potencjometr był wymieniany, fabrycznie jest on na panelu przednim - ten jest odłączony, zamiast niego został zainstalowany inny o innych parametrach, podłączony do śledzia w miejscu kart rozszerzeń. Z uwagi na jego inne parametry, działa on w tym układzie niemal zero-jedynkowo.

    Teraz kilka informacji dodatkowych, dla przyszłych reanimatorów tego typu komputerów:
    1. Bez baterii CMOS - ten typ płyty głównej normalnie się włącza.
    2. Bez baterii CMOS - PC Speaker normalnie pika. Więc "sylweksylwina" miałeś racje, a Wikipedia oraz francuski pomocnik się mylą - przynajmniej w tym przypadku. W tym komputerze piny we wtyczce fabrycznego PC Speakera były zamienione (1+2 zamiast 1+4) dlatego na początku on nie działał. Kiedy poprawiłem luźną zworkę od resetu biosu, podłączyłem tymczasowo inny głośnik wraz z prawidłową wtyczką i błędnie wtedy uznałem, iż jego zadziałanie było spowodowane poprawieniem tej zworki.
    3. Dodatkowa kostka zasilająca kartę graficzną ma napięcie na białym przewodzie 230 V prądu zmiennego. Przewód czerwony - regulowany potencjometrem wyprowadzonym z zasilacza, zakres napięć od około 8 do nieco ponad 22V prądu stałego. Więc w przypadku tego typu urządzeń, napięcie 230V AC poprowadzone do karty graficznej jest właściwe i służy ono jedynie do zasilania podświetlenia ekranu LCD.

    Nie sprawdzałem jeszcze jak zadziała on pod DOS-em, ale na dniach mam zamiar to sprawdzić.

    Serdecznie dziękuję osobą które udzielały się w tym temacie, poniżej zdjęcie z pierwszego uruchomienia po 20 latach, jeszcze bez zmian w ustawieniach Biosu.

    Reanimacja AMD 286 - Monitor nic nie wyświetla, diody na klawiaturze nie palą s