Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogrzewanie kotłem elektrycznym

21 Lis 2018 19:51 903 27
  • Poziom 5  
    Witam , jestem w trakcie planowania C.O i potrzebuje porady jak i uwag czy wszystko dobrze myślę. Jako główne źródło zasilania ma być kocioł elektryczny Kospel 12 KW , ogrzewanie budynku jest w 70 % podłogowe a reszta grzejniki . Podłogówka jak i grzejniki są podłączone do osobnych rozdzielaczy tak aby stworzyć dwa obiegi z rożnymi temperaturami zasilania . Kocioł będzie ładował bufor a z bufora będą zasilane rozdzielacze ,naturalnie dwa obiegi z zaworami trojdrogowymi z siłownikami i pompami C.O . Każde pomieszczenie będzie posiadało sterownik pokojowy który będzie połączony z siłownikami na rozdzielaczach . Do tego myślę o jakimś sterowniku pogodowym który załączał by pompy C.O . Do C.W.U posiadam solary i zasobnik 300 l który ma osobna grzałkę . I teraz parę pytań :
    1. Jaki bufor zastosować , z dwiema wężownicami do tych dwóch obiegów C.O czy bez wężownic ?
    2. Solary latem przegrzewały wodę w zasobniku , myślę o wykorzystaniu bufora jako rezerwowego akumulatora ciepła latem tylko zastanawiam się czy połączyć zasobnik z buforem (zasobnik: wężownica - bufor : bez wężownicy) wychładzał się zasobnik po przekroczeniu pewnej temperatury czy (jeśli naturalnie jest to możliwe ) przekierować glikol tak aby po przekroczeniu danej temperatury ładował bufor a nie zasobnik ?
    3. Jakiego producenta możecie Panowie polecić do sterowania ogrzewaniem bezprzewodowo , chodzi mi termostaty pokojowe , sterownik pogodowy z możliwością dostępu przez internet , siłowniki na rozdzielacze .
    4. Jakie pomp obiegowe C.O polecicie ?
    Z góry dziękuje za pomoc
  • IGE-XAO
  • Poziom 39  
    Co to za budynek? Nowy/stary, jak ocieplony, jaka powierzchnia?
  • IGE-XAO
  • Poziom 5  
    Dom po niemiecki z cegły po termomodernizacji , powierzchnia mieszkalna 140 m plus garaż 24 m , ściany ocieplone 20 cm grafitu 0,031 , garaż 15 cm , izolacja od ziemi 15 cm kingspan 0,021 , ocieplenie dachu 20 cm wełny + 5 cm kingspan 0,021 , okna Veka V90 3 szyby , rekuperacja .
  • Poziom 5  
    Na ludzkie rozumowanie , jeśli mam zamontowane ogrzewanie podłogowe i grzejnikowe to po co mam kupować piece akumulacyjne , nie potrzebuje dodatkowego wystroju wnętrza i nie szukam innego rozwiązania jak ogrzewania elektrycznego ktore zasili mi grzejniki jak i podłogowe ogrzewanie . Póki co nie ma u nas gazu a inwestycje w pompę ciepla jest dość wysoka , moją ideą jest sprawdzenie jakie koszta poniosę w rzeczywistości przy ogrzewaniu elektrycznym i czy w tym wypadku będzie warto założyć fotowoltaiczne panele . Mam nadzieję że rozwijałem wszelkie wątpliwości co do wyboru przez mnie ogrzewania i nie będą zbędne posty które sugerują mi inny sposób ogrzewania domu . Dziękuję za zrozumienie .
  • Poziom 26  
    Miałem ogrzewanie elektryczne i cieszyłem się kiedy przeszedłem na miałowe. Podłogowe do tego. Koszty mnie zjadały, dom był ocieplony. Moim zdaniem, jako byłego użytkownika ogrzewania elektrycznego będzie słabo.
  • Poziom 5  
    Przerabiałem ten temat tylko problem jest tego typu że mnie nie ma od 5 dni w tygodniu do 12 dni a więc takie ogrzewanie odpada. Żaden pięć z podajnikiem nie da rady 12 dni bez dokładania

    Dodano po 6 [minuty]:

    Zakładam iż budynek ma zapotrzebowanie na ciepło w granicy 80 kW x 150 m to równa się 12000 kWh rocznie , założymy że będzie to 15000 kWh, dołożę do tego fotowoltaiczną instalację, która wyprodukuje 9000 kWh czyli koszt ogrzania domu będzie w granicy 6000 kWh x 36 groszy = 2100 zł . Kwota dla mnie do przyjęcia
  • Poziom 17  
    Bez dokładania i może da radę ale popiół. PV bardzo ,ambitnie, z prądem uzyskany w zimę ale nie oczekuj tego że aż tak bardzo dni będą słoneczne Polska to nie na przykład Hiszpania. Tyle z mojej strony.
  • Poziom 5  
    Przy PV nie ma znaczenia zima czy lato , instalacja 10 KW wyprodukuje około 9KW rocznie a prąd oddany do elektrowni latem jest magazynowany tak abyś mógł korzystać z niego w każdym momencie , wiadomo iż jakieś 2/3 prądu zostanie wyprodukowane latem a reszta zimą ale to nie ma znaczenia , ten prąd masz cały czas do dyspozycję bez względu kiedy zostanie wytworzony .
  • Poziom 33  
    Ogrzewanie elektryczne jest nawygodniejsze ale koszty :cry:
    Pomyśl o pompach ciepła co do solar w lato w wielu domach buforem jest basen, lub jakikolwiek zbiornik zewnetrzny
  • Poziom 5  
    Mam w razie co przygotowane wejście do budynku do podłączenia pompy ciepła ale jak na razie chce pozostać przy moim pierwszym założeniu czyli ogrzewanie prądem . Chce się sam przekonać jak to będzie wyglądało , mieszkam na zachodzie kraju przy granicy z Niemcami , nie mamy tu mroźnych dni a w sumie coraz mniej , może się mylę może nie ale dobrze pomyślane i sterowana instalacja tak aby zaoszczędzić trochę energii może przynieść jakieś korzyści . Do tego mam rekuperator z GWC a więc ciepło nie będzie uciekać kanałami a w dodatku będzie jeszcze lekko podgrzewane przez wymiennik . Na pewno opiszę mój wynik eksperymentu bo jak wiele jest osobowości na świecie tak wiele opinii o różnych metodach ogrzewania .
  • Poziom 5  
    No i tak jak pisałem , możesz ją przechowywać i odbierać w razie potrzeby , fakt musisz za przechowanie zapłacić ale stracisz przy tym może 1000 kw , dlatego napisałem że powinno zostać około 9000 kw z dobrej jakości 10 kw instalacji . Część prądu zużyjesz na bieżąco czyli zakładam stracisz jakieś 10 procent .
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    @Darwoj78 Wypełnij poniższy kalkulator, wpisując dane techniczne budynku:
    www.cieplowlasciwie.pl
    I zamieść link do wyniku. Będziesz miał z grubsza oszacowane zapotrzebowanie na ciepło, a więc będzie można także oszacować z grubsza koszty ogrzewania.

    Darwoj78 napisał:
    czy w tym wypadku będzie warto założyć fotowoltaiczne panele

    Jak masz zamiar wykorzystywać prąd do ogrzewania to PV jest w ciemno bardzo korzystną inwestycją. Należy tylko dość dobrze dobrać moc instalacji, żeby roczna produkcja nie przekraczała zbytnio rocznego zużycia - chodzi o to, żeby nie oddawać ZE energii za darmo (niewykorzystane kWh przepadają).

    Dodano po 1 [minuty]:

    Darwoj78 napisał:
    fakt musisz za przechowanie zapłacić ale stracisz przy tym może 1000 kw

    Tracisz dokłądnie 20% z wyprodukowanej energii. Czyli z 1 kWh wprowadzonej do sieci możesz odebrać tylko 0,8 kWh. To jest właśnie ta opłata za magazynowanie energii w sieci.
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Mam podobny plan do Twojego ;) Kluczowe jest określenie ile energii zużywasz łącznie. Zużycie z poprzedniego sezonu grzewczego czy w kalkulatorze http://cieplowlasciwie.pl/start . Mając panele fotowoltaiczne, jako prosument, możesz oddawać do zakładu energetycznego nadwyżkę i odbierać 80% energii. Rozliczenie jest tam bodaj roczne. Kombinują przy przepisach i ostatnio wprowadzono zapis, że zakład energetyczny ma prawo zdalnego wyłączania instalacji ze względów na np. stabilność sieci czy podobne. Plan z produkcją energii w lecie może spalić na panewce. Pompa ciepła zredukowałaby zapotrzebowanie na energię z 300% ale jest droga i możliwy drogi serwis. Najlepiej gdyby same panele wyprodukowały wystarczająca ilość energii :) Kocioł elektryczny tańszy. Weź pod uwagę powierzchnię 10 KW paneli bo to będzie z 70 m2. Jest jeszcze taryfa G12as z ceną prądu 20 groszy ale z obwarowaniami. Prosument nie może mieć takiej taryfy ale na początek może się przydać. Po drugie, jak ja ją dobrze zrozumiałem, tańszy prąd jest tylko z nadwyżki zużycia z poprzedniego okresu rozliczeniowego i w godzinach 22:00 - 6:00. Tylko nie wiem czy można sobie ustalić okresy rozliczeniowe półroczne ? W lecie małe zużycie ( maj - październik ) a w zimie o wiele większe ( listopad - kwiecień ). Kolejny problem to moc łącza energii elektrycznej. Przy 15000 kWh zużycia, maksymalna moc grzewcza wyjdzie w okolicach 7 kWh. Jeżeli chcemy to wpompować w taniej taryfie to trzeba łącza 21 kWh na samo ogrzewanie. Na koniec napiszę, że jestem zainteresowany projektem "Czyste powietrze". Program do bodaj 2029 roku gdzie zwracają inwestycje w termomodernizację, panele fotowoltaiczne do 30000 zł, pompy ciepła itp. Sam w przyszłości planuje skorzystać.
  • Poziom 5  
    Dzięki za odpowiedzi , fajnie co nie których ciekawych wiadomości poczytać , z ta nowa taryfa to nie słyszałem ale faktycznie chodzi o nadwyżki między poprzednimi okresami ale jakimi trzeba się dowiedzieć dokladniej . Skorzystalem ze stronki kolegi co do obliczenia zapotrzebowania na ciepło i wyszło mi że niby zapotrzebowanie na ogrzewanie u mnie wyniesie około 10000 kw . Była by super sprawa jak bym w takiej ilości KW się zmieścił , można powiedzieć przy PV , ogrzewanie prawie za darmo . Nawet bez PV jeśli wyszło by nawet 3500 zł za ogrzanie domu to i tak jest niewiele , 300 zł miesięcznie , co nie którzy w bloku płacą więcej , czy dużo czy nie , kwestia gustu . Dla mnie najmniejsza inwestycja i mała awaryjnosc i co najważniejsze bezobsługowość. Między pompą ciepła gruntowa a piecem elektrycznym różnica wyniesie minimum 35000 tys . Za te pieniądze ogrzeje dom przez prawie 10 lat . A za 10 lat przy prędkości rozwoju technologii może będą jeszcze lepsze źródła wytwarzania energii .
  • Poziom 28  
    Moim zdaniem przy takiej powierzchni i ociepleniu roczne zapotrzebowanie na ogrzewanie zamknie się w 10000 kWh. Myślę, że 12 kW kocioł będzie OK przy założeniu magazynowania energii z nocnej taryfy.

    A jaką temperaturę planujesz utrzymywać w domu?
  • Poziom 5  
    Otóż to , taki mam zamiar aby magazynować ciepło w buforze w taryfie nocnej a w najgorszym przypadku przy wielkich mrozach mam jeszcze kominek jak jestem w domu 😁

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ale widzę że co do spraw technicznych na które zadałem pytania zbytnio pomocy nie ma . Szkoda

    Dodano po 1 [minuty]:

    A nie zauważyłem pytania , w okresie jak mnie nie ma to wystarczy mi 18 stopni a jak jestem to 20 dla mnie to max
  • Poziom 28  
    Ta instalacja już jest, czy dopiero ją planujesz robić?

    Moim zdaniem bez sensu jest sterowanie temperaturą zewnętrzną, masz ściany o bardzo dużej pojemności cieplnej, do tego masz mieć bufor, wystarczy jak będzie jeden termostat w najzimniejszym pomieszczeniu... z kaloryferem bez termostatu, w pozostałych pomieszczeniach kaloryfery z termostatami, dla podłogówki umiejscowiłbym termostat w najcieplejszym pomieszczeniu czyli wyłączałaby się wcześniej, trzeba byłoby dostroić przepływy w poszczególnych pętlach, a kaloryfery podnosiłyby temperaturę...
  • Poziom 5  
    Jako instalacja to już wszystko jest , zostało wpięcie bufora jak i kotła . Tam gdzie jest podłogowe ogrzewanie nie ma kaloryferów oprócz łazienki . Kaloryfery znajdują się w garażu jak i w czterech pomieszczeniach na poddaszu . Pętle od podłogowej jak i zasilanie grzejnikow są podłączone do rozdzielaczy czyli są dwa obiegi , jeden podłogowe drugi grzejniki . Pytanie czy jest sens aby każde pomieszczenie miało termostat pokojowy jak i zawór na rozdzielaczu ? - sens będzie wtedy kiedy przyniesie to zmniejszenie zużycia KW , czy przyniesie , tego sam nie wiem ale zakładam że tak , jesli mamy 3 poziomy ogrzewane to zakładam że na każdym poziomie będzie inna temperatura . Woda nie będzie krążyć bez potrzeby i pozostanie w buforze . Takie są moje przemyślenia

    Dodano po 2 [minuty]:

    Żałuję że w garażu nie zrobiłem , na poddaszu strop drewniany , dlatego kaloryfery , budynek jest z 30-tych lat .
  • Poziom 28  
    Ok, teraz rozumiem, czyli dwa wydzielone obiegi. A na grzejnikach na poddaszu są termostaty?

    Siłowniki są droższe i bardziej awaryjne, dodając jeszcze w każdym pomieszczeniu termostat. Oszczędności zależne są od zużycia, ocieplając tak bardzo budynek, mało zaoszczędzisz ciepła na automatyce, które wydasz na gadżety.

    Największe wahania temperatury mogą być na poddaszu, bo mała akumulacja, tam instalacja powinna pracować non-stop aby utrzymać komfort, co nie oznacza że w każdym pomieszczeniu grzejnik musi grzać non-stop, i tu sprawdzą się zwykłe termostaty grzejnikowe, a jeden grzejnik bez termostatu zabezpieczy pompę przed uszkodzeniem. Proste rozwiązanie.
  • Poziom 5  
    Dokładnie dwa obiegi , na kaloryferach nie ma termostatów , plan jest jak na razie siłowniki na rozdzielaczu .A co są tak awaryjne te siłowniki ? Na razie oglądałem takie sterowanie z firmy Salus , nie czytałem jeszcze opinii ale można sterować siłownikami jak i pompami c.o i jest podgląd online co w sumie jest bardzo ważne dla mnie jak mnie często nie ma w domu przez dłuży czas .
  • Poziom 28  
    Podgląd zdalny to dobra rzecz, ale czy Ty zamierzasz sterować temperaturą poszczególnych pomieszczeń na odległość, nie masz nic innego do roboty? Poza tym, jak Cię nie ma w domu, a powiedzmy jest jakaś awaria, to co będziesz jechał do domu, czy ktoś to będzie załatwiał, lepiej sprawdzi się proste rozwiązanie. Co zamierzasz obniżać temperaturę jak Cię nie ma, a jak wracasz to masz zamiar podnosić, to by się sprawdziło ale wtedy potrzebujesz dwukrotnie-trzykrotnie większego bufora.

    Równie dobrą sygnalizacją spadku temperatury poniżej nieakceptowalnego progu może być podłączenie termostatu do centrali alarmowej z dostępem online, jak posiadasz w domu...
  • Poziom 39  
    Kocioł elektryczny, bufor 1000l, dwa zestawy mieszające ze sterowaniem pogodowym, osprzet kotłowni ( zawory, orurowanie, grupa bezpieczeństwa itd) + automatyka z termostami to koszt na oko 10-12 tys zł.
    Najprostsza wersja to dwa termostaty ( góra i dół) sterujące pompami mieszaczy ( góra i dół) . Do tego sterowniki zaworu 3D z funkcja pogodówki.
    Bufor przegrzewasz do maksymalnej wartości ( ok 80 stopni) w godzinach II taryfy , a mieszacze grzejnikowe i podłogowe odbierają ciepło zależnie od ustaweń na termostatach tygodniowych.
    Rozkład temperatur w poszczególnych pomieszczeniach regulujesz doświadczalnie za pomoca rotametrów ( podłogówka) i kryzowania powrotów na grzejnikach. Termostat bezprzewodowy w najzimniejszym pokoju na górze i na dole, np. przenośne salusy 09FLRF.
  • Poziom 5  
    Właśnie chodzi o obniżanie jak i podnoszenie temperatury , jak mnie nie ma wystarczy jakieś 18 może 17 stopni , jak wracam to podnoszę do 20 stopni . Czemu sugerujesz iż potrzebny będzie większy bufor w tym przypadku ?
  • Poziom 28  
    Darwoj78 napisał:
    Właśnie chodzi o obniżanie jak i podnoszenie temperatury , jak mnie nie ma wystarczy jakieś 18 może 17 stopni , jak wracam to podnoszę do 20 stopni . Czemu sugerujesz iż potrzebny będzie większy bufor w tym przypadku ?


    A czy Ty myślisz, że ogrzewasz tylko powietrze, które ma małą pojemność cieplną. A mury to co..., np. u mnie podgrzanie o 1 stopień wymaga około 60 kWh, więc jak nie paliłem przez 4 dni, temperatura spadła do 16 stopni, to podgrzanie ścian wymagało 250 kWh.

    Skoro będziesz miał kocioł 12 kW, to daje Ci 100-120 kWh w zależności od taryfy, bufor 1000l z poprzedniej nocy 60 kWh czyli 180 kWh, z tego ileś kWh na bieżące ogrzewanie. Czyli jeżeli dasz sygnał do grzania na trzy dni przed powrotem przy 0 stopni, to bufor 1000l pewnie wystarczy, ale jak będzie -20, to bufor 1000l będzie za mały i wtedy albo nie będziesz obniżał temperatury, albo będziesz grzał na droższej taryfie co przy PV i opustach takiego znaczenia nie ma albo przyjedziesz do zimnego domu z temperaturą obniżoną.
  • Poziom 39  
    Darwoj78 napisał:
    Czemu sugerujesz iż potrzebny będzie większy bufor w tym przypadku ?
    Skoro chcesz grzać głównie z II taryfy, to im wiekszy tym lepiej, zwłaszcza w godzinach dziennych II taryfy.
    Co do zdalnego przełączania temp. tzw. nocnej na dzienna( komfortową) to można zrobić to za pomocą modułu GSM , który przełączy sterowanie pompy mieszacza na dodatkowy regulator komfort /wyjazd. Robiłem takie rozwiąznia kilka razy i sprawdzają się doskonale przy nieregularnych wyjazdach ( i powrotach) z domu.
  • Poziom 5  
    W planach jest zakup dwóch buforów po 500 litrów ze względu na wymiary drzwi . Jakiej pewne sugestie są ale zacznijmy od tematu pierwszego , jakie polecacie bufory , z wezownicami czy bez ? W jaki sposób najlepiej latem odbierać nadmiar energii z zasobnika C.W.U wyprodukowanej z paneli słonecznych , w tym roku bardzo często woda dochodziła w zasobniku do 80 stopni i wtedy wyłączał się obieg glikolu a co z tym idzie zapowietrzal się układ i nawet rozszczelnił . Co do buforów to chodzi mi o te dwa obiegi grzewcze, lepiej puścić przez dwie osobne wężownice czy bezpośrednio podłączyć do bufora ?

    Dodano po 23 [minuty]:

    Może taka idea byłaby poprawna , bufory kupić bez wężownic a zastosować potrójne sprzęgło hydrauliczne do którego podłącze te dwa obiegi grzewcze i jeden obieg sprzęgła podłącze do wężownicy C.W.U . Jeśli zasobnik osiągnie zadana temperaturę załączy się pompa i będzie odbierać ciepło z zasobnika do bufora . Tylko pytanie czy przez wężownice zdoła układ odebrać wystarczająca ilość ciepła z zasobnika tak aby solary nie przegrzaly wody w zasobniku ?