Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Buderus G062-24 + RC310 + wymiennik na CO - taktuje

22 Lis 2018 17:47 2397 63
  • Poziom 7  
    Kocioł GB062 24kW, pracuje na CO poprzez wymiennik ciepła na starą grawitacyjną instalację (na instalacji otwartej wisi nadal stary kocioł śmieciowy, tak w razie niemca). Wymiennik Huch EnTEC IC8TX30, za wymiennikiem pompa z autoadaptem. Pomimo wielu moich prób z dobraniem krzywej i 2 wizyt serwisantów w ramach gwarancji ("... z piecem wszystko jest OK, to wina wymiennika, do widzenia ...") Mam problem z ustawieniem ciągłej pracy (od czerwca do dziś nastukał 2500 załączeń). Obecnie pracuje w trybie temperatury zewnętrznej ze stałym punktem początkowym. Temperatura oczekiwana w pomieszczeniach 22 dzień, 21 noc. Temperatura projektowa 55. Temperatura max na piecu 40. Krzywa grzania ustawiona na 0, wpływ pomieszczenia 1. W nocy włącza sie jakieś 40-50 razy. Gdy się włącza to najpierw kilka razy załącza palnik na kilka sekund i za 10 razem włączy się na dłużej. Podczas tych startów temperatura w układzie pieca rośnie do ok 37 stopni i piec się wyłącza, zamiast odczekać aż wymiennik zacznie odpierać ciepło. Gdy ustawię na zadajniku wyższą temperaturę np 24 stopnie, to piec włącza się od pierwszego strzału, i pracuje długo. Może miał ktoś podobny przypadek, da się to jakoś ustawić? Nie chcę od razu przerabiać ponownie instalacji i usuwać wymiennika.
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 21  
    A czy funkcja AutoAdapt Ci czasem nie zakłóca w odbiorze ciepła? Spróbuj wyłączyć tą funkcję. Inna sprawa to pojemność zładu po stronie kotłowej jest tak mała, że kocioł może wariować. Jak jest ustawiona pompa w kotle?
    To jest nowa instalacja od czerwca? Czyli jest też ciepła woda?
  • Poziom 7  
    Ustawiałem pompę na inst grawitacyjnej w różne położenia na sztywnych biegach. Nawet przy najwyższej wydajności pompy na grawitacji i najniższej wydajności pompy w kotle efekt taktowania był taki sam - dochodzi do 36-37 stoponi na układzie wyjściowym i się wyłącza. Różnica była jedynie w szybkości nagrzewania CWU, stąd ustawiłem na kotle troche mniej niż drugi bieg, bo na 1 nagrzewanie masakrycznie długie.
    Tak ciepła woda jest na moim starym zasobniku, działa na zaworze 3-drogowym.
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 21  
    Krzysiej74 napisał:
    . Temperatura max na piecu 40.

    Taka jest ustawiona czy taką osiąga? Posprawdzaj z instrukcją nastawy maksymalne. Na kotle się ustawia maksymalną temp. CO zgodnie z instr. instalatora pkt.7.5
  • Poziom 7  
    eljarkos napisał:
    Krzysiej74 napisał:
    . Temperatura max na piecu 40.

    Taka jest ustawiona czy taką osiąga? Posprawdzaj z instrukcją nastawy maksymalne. Na kotle się ustawia maksymalną temp. CO zgodnie z instr. instalatora pkt.7.5

    Taka jest ustawiona na kotle, ale jej nie osiąga tylko wyłącza się wcześniej. To jest w trybie utrzymywania temperatury zadanej. Gdy podkręcę w sterowniku pokojowym temp na wyższą - włącza się za pierwszym razem i bez taktowania.
  • Poziom 21  
    Ustaw na kotle wyższą max.
  • Poziom 7  
    A czy możliwe jest aby mój kocioł zamiast deklarowanej przez producenta modulacji 1:8 miał modulację 1;4?
    Gdy wejdę w tryb instalatora w RC310 to w zakładce monitorowanie -> kocioł -> minimalna moc: to jest tam wartość 24%, a powinno być chyba 12,5%. Pod tą wartością jest procentowa rzeczywista moc w danym momencie. Nigdy nie miałem wskazania niższego niż te 24%. Może on nie ma jednak tak niskiej modulacji i dlatego ten problem.
  • Poziom 21  
    Przeczytaj tabelkę mocy na ostatniej stronie instrukcji. Jest OK.
  • Poziom 7  
    eljarkos napisał:
    Ustaw na kotle wyższą max.

    OK ustawię
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Krzysiej74 napisał:
    Taka jest ustawiona na kotle, ale jej nie osiąga tylko wyłącza się wcześniej. To jest w trybie utrzymywania temperatury zadanej. Gdy podkręcę w sterowniku pokojowym temp na wyższą - włącza się za pierwszym razem i bez taktowania.

    Być może masz oryginalny regulator, który ma jakąś automatykę i ustawienia temperatury na kotle nie są brane pod uwagę, bo regulator dobiera automatycznie temperaturę zasilania wg swojego algorytmu.

    Ja bym szukał przyczyny w zbyt dużej mocy maksymalnej kotła, czy za dużej mocy startowej itp., bo wychodzi z tego, że kocioł w kilkanaście sekund osiąga zadaną temperaturę i wyłącza palnik.
    Wynika z tego, że kocioł szybciej nagrzewa wodę niż wymiennik jest w stanie odebrać, więc trzeba spowolnić proces podnoszenia temperatury na kotle.
    I przydałoby się zrobić coś aby temperatura na kotle była trochę wyższa.
    Nie znam tego kotła i Twojego regulatora ale zapewne w instrukcji instalacji znajdziesz potrzebne informacje jak to ustawić.

    Masz niemal identyczny problem jak kolega lark89 w poście:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17565464#17565464
    U niego pomogło obniżenie mocy startowej, mocy maksymalnej i podniesienie temperatury na kotle o kilka stopni.
    Musisz potestować jakie wartości będą optymalne dla Twojej instalacji.
    Generalnie na wymienniku zawsze są jakieś straty, więc na kotle musi być ciut wyższa temperatura niż oczekujesz po stronie grzejników.
    Serwisanci wypięli się na Ciebie, bo teraz to jest zabawa w szukanie optymalnych ustawień, co jest czasochłonne, a dla serwisanta czas to pieniądz. W sumie teraz nikt tego nie zrobi lepiej niż Ty sam.
  • Poziom 7  
    BUCKS napisał:
    Być może masz oryginalny regulator, który ma jakąś automatykę i ustawienia temperatury na kotle nie są brane pod uwagę, bo regulator dobiera automatycznie temperaturę zasilania wg swojego algorytmu.

    Mam typowy ich regulator jaki był w zestawie z kotłem, jeżeli nie bierze ustawień tego kotła pod uwagę to jakaś porażka

    Dodano po 6 [minuty]:

    BUCKS napisał:
    Ja bym szukał przyczyny w zbyt dużej mocy maksymalnej kotła, czy za dużej mocy startowej itp., bo wychodzi z tego, że kocioł w kilkanaście sekund osiąga zadaną temperaturę i wyłącza palnik.
    Wynika z tego, że kocioł szybciej nagrzewa wodę niż wymiennik jest w stanie odebrać, więc trzeba spowolnić proces podnoszenia temperatury na kotle.
    I przydałoby się zrobić coś aby temperatura na kotle była trochę wyższa.

    Moc max kotła mam zmniejszoną do 70%. Nie znalazłem niestety w instrukcji jak można zmienić moc startową. Poszukam jeszcze ale chyba nie ma tego.
    Ten serwisant który zmniejszał mi moc kotła, mówił że jednocześnie o 70% zmniejszyłem moc maksymalną i minimalną kotła. Czyli powinien startować z niższego poziomu
  • Poziom 37  
    Krzysiej74 napisał:
    jeżeli nie bierze ustawień tego kotła pod uwagę to jakaś porażka

    To nie porażka tylko są różne warianty. Ja mam starego atmosferycznego Vaillanta i oryginalny regulator miał 2 tryby pracy:
    - dwustawny, czyli odpowiednik zwykłego regulatora ON/OFF i wtedy kocioł reagował na ustawienie temperatury na kotle
    - ciągły i wtedy regulator przejmował kontrolę nad kotłem i regulator każdorazowo decydował o temperaturze zasilania wody kotłowej. Ponieważ regulator nie znał specyfiki mojej instalacji to taka regulacja ciągła nie sprawdzała się u mnie w praktyce, bo palnik w kotle pracował tylko kilkadziesiąt sekund i wyłączał się.

    Tak samo jak korzysta się z krzywej grzewczej to wtedy kocioł nie reaguje na ustawienia na kotle tylko działa wg schematu z krzywej grzewczej.
    Albo pewnego rodzaju automatyka albo ręczna regulacja. Ponieważ instalacje i kotły są różne to trzeba poszukać optymalnych ustawień, także nie ma gotowca uniwersalnego i pasującego do wszystkich.
  • Poziom 21  
    Jak RC310 to nastawy tzw. maksymalne ustawia się na kotle (są nadrzędne), a potem na regulatorze reguluje niżej. Może być tak, że kocioł "trzyma" możliwość podniesienia temp. Dla przykładu jak byś chciał ustawić temp. CCW na 70st.C a max. CCW w kotle będzie 60 to z regulatora Ci nie przyjmie tej wartości.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Krzysiej74 napisał:
    Czyli powinien startować z niższego poziomu

    Raczej nie. To wymaga wymiany płyty na 14kW.
  • Poziom 37  
    Krzysiej74 napisał:
    Moc max kotła mam zmniejszoną do 70%. Nie znalazłem niestety w instrukcji jak można zmienić moc startową.

    Musisz uważnie poczytać instrukcję instalacji to pewnie coś znajdziesz. Nie znam Twojego kotła ale np. moc startową ustawiasz w Termecie i kocioł wg ustawień fabrycznych korzysta z tej mocy przez pierwsze 20 sekund pracy kotła, a potem przełącza się na moc maksymalną i jak temperatura zacznie się zbliżać do zadanej to zaczyna modulować.
    Nie mam pojęcia jak pracuje Twój Buderus, może być podobnie albo inaczej. Pomoże Ci instrukcja i praktyka.
    Chyba, że ktoś kto zna Buderusa Ci powie, abyś nie musiał zgadywać i szukać samodzielnie odpowiedzi.
  • Poziom 7  
    BUCKS napisał:
    Chyba, że ktoś kto zna Buderusa Ci powie, abyś nie musiał zgadywać i szukać samodzielnie odpowiedzi.

    No właśnie na to liczę, bo szukam już od 2 miesięcy i nadal nie mogę sobie z tym poradzić.
  • Poziom 7  
    eljarkos napisał:
    Nie masz instrukcji?

    Mam
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Pobrałem instrukcję instalacji od Logamax Plus GB062-24 H V2 i wygląda ta instrukcja jak klon Junkersa ;)
    Nie wiem, czy Ty masz identyczny kocioł ale wg tej instruckji co znalazłem na Google to w MENU serwisowym pod funkcją 1A ustawiasz maksymalną moc.
    Na stronie 49 w tabeli 42 w pkt. 17.8 masz podane jaka wartość ustawiona w menu jest odpowiednikiem konkretnej mocy.
    Twój kocioł ma moc minimalną 3,0kW dla 80/60, albo 3,3kW dla 50/30 albo 3,8kW dla 40/30. Tabelka podaje moce dla 80/60.

    Krzysiej74 napisał:
    Moc max kotła mam zmniejszoną do 70%. Nie znalazłem niestety w instrukcji jak można zmienić moc startową.

    Jeśli pod funkcją 1A ustawiłeś wartość 70 to jest to odpowiednik 16,2kW.
    Nie wiem jakie masz realne zapotrzebowanie na ciepło w swoim budynku ale dla testu ustaw minimalną wartość z tabelki, czyli 38, jest to odpowiednik 6,5kW.
    Jeśli ustawienie na 38 nie pomoże to już dalej nie zejdziesz z mocą maksymalną ale jeśli to zadziała to już wiesz w czym problem.
    Potem to już tylko pozostanie ustalenie Twojego realnego zapotrzebowania na moc cieplną w kW, abyś wiedział jaką wartość musisz mieć ustawioną pod 1A gdy przyjdą mrozy.
    W przypadku budynków nieocieplonych to ja przyjmuję 85-100W/m2, a dla ocieplonych to szacuję 55-60W/m2, wtedy możesz oszacować ile będziesz potrzebował kW dla mrozów rzędu -20.
    To co wyjdzie Ci dla mrozy -20 to dzielisz przez połowę i wychodzi Ci pi razy oko ile będziesz potrzebował dla temperatur zewnętrznych około 0 stopni.
    Dzięki temu na oko możesz ustawić moc maksymalną kotła, aby nie była zbyt wysoka ani zbyt niska lecz w sam raz ;)

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jeśli masz klona Junkersa to w nim nie ustawia się mocy startowej dlatego też jej nie znalazłeś ;)
  • Pomocny post
    Moderator - Systemy Grzewcze
    BUCKS napisał:
    Jeśli masz klona Junkersa

    Trudno powiedzieć, który jest klonem którego.

    Temperatura max 40*C jest zdecydowanie za niska do takiego układu. kocioł nawet nie zdąży wyświetlić 40*C i musi się wyłączyć.
    Czemu takie zabezpieczenie? Masz jakąś podłogówkę?

    Czujnik od pompy za wymiennikiem przenieś bliżej kotła. Zdecydowanie bliżej i ustaw na jak najniższą temperaturę.
    Musi też przylegać równolegle do rury. Nie tak jak teraz na kolanku.
    W GB072 miałbyś wyjście z kotła na tą pompę i nie kupowałbyś dodatkowego sterownika.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    piracik napisał:
    Trudno powiedzieć, który jest klonem którego.

    Wydawało mi się, że Buderus to zupełnie inny kocioł, także widząc instrukcję miałem wrażenie, że pomyliłem pliki i przypadkiem otwarłem instrukcję od Junkersa :D
  • Pomocny post
    Moderator - Systemy Grzewcze
    Buderus i Junkers to Bosch

    Junkers jest troszeczkę tańszą wersją Buderusa.
  • Poziom 37  
    @Krzysiej74
    Zamiast dawać tylko same znaczki POMOCNY POST to byś napisał na ile nasze wypociny Ci pomogły, czyli co zmieniłeś i jakie są tego efekty.
    Skoro posty są dla Ciebie pomocne to zakładam, że coś musiałeś w międzyczasie zrobić ;)
  • Poziom 7  
    BUCKS napisał:
    @Krzysiej74
    Zamiast dawać tylko same znaczki POMOCNY POST to byś napisał na ile nasze wypociny Ci pomogły, czyli co zmieniłeś i jakie są tego efekty.
    Skoro posty są dla Ciebie pomocne to zakładam, że coś musiałeś w międzyczasie zrobić ;)

    Cierpliwości :-)
  • Poziom 37  
    Krzysiej74 napisał:
    Cierpliwości :-)

    Zmiana mocy maksymalnej kotła to 5 minut, potem drugie 5 minut na szybki i test i od razu widać, czy kocioł pracuje dłużej niż kilka sekund ;)
    Chyba, że pytasz o kocioł do którego nie masz fizycznego dostępu to inna sprawa.
    Zrób co trzeba i potem podziel się wnioskami, bo sam jestem ciekaw jak to u Ciebie wyjdzie.
  • Poziom 14  
    Przecież pogodówka w tym układzie nie ma szans działać. Dobór krzywej grzewczej zależy od instalacji. W tym przypadku jest wymiennik, który musi być zasilony wysokim parametrem żeby ogrzać resztę instalacji. Łączenie kotła kondensacyjnego w taki układ to bzdura. Parametry instalacji które masz wpisane dotyczą układu za wymiennikiem. Jedyny działający układ w tym modelu to stała temperatura zasilania (powiedzmy 55 st żeby zachować kondensację) i pompa na instalacji sterowana regulatorem włącz/wyłącz. RC310 nie będzie w stanie wysterować tego układu.
  • Moderator - Systemy Grzewcze
    as007 napisał:
    Łączenie kotła kondensacyjnego w taki układ to bzdura.

    Nie bzdura, a często jest nawet zalecane takie rozwiązanie.
    Wszytko zależy od wymiennika, jego mocy i sprawności.
    Tutaj wymiennik ma moc ok. 40kW tak więc nie jest źle.
    Kwestia regulacji.
    Rożnica pomiędzy temperaturą na kotle, a tą na grzejniki powinna zmieścić się w 5/10*C
  • Poziom 7  
    W moim przypadku kocioł przy starcie (przez kilkanaście sekund) podgrzewa wodę w swoim układzie do ok 37stopni. Potem zmniejsza moc, wymiennik odbiera i temperatura spada i się ustala.
    Jeżeli wartość temperatury zadanej w danym momencie przez sterownik pomieszczeniowy jest większa niż te 37st to kocioł wystartuje, Jeżeli mniejsza to zabezpieczenia kotła wyłączą go przy starcie. I dlatego taktuje. Temperaturę wymaganą przez sterownik znalazłem w danych diagnostycznych.
    Maksymalną moc zmniejszyłem do 55%. Minimalnej się nie da niżej niż 24%. Temp max na kotle 60st.
    Kręciłem krzywymi, temperaturami i wniosek jest jak wyżej. Problemem jest ten chwilowy stan nieustalony przy starcie. Nie ma tu znaczenia lokalizacja czujnika temperatury sterownika pompy ani wydajność pompy za wymiennikiem. Wymiennik nie jest po prostu w stanie tak szybko odebrać tej energii i tyle, mam za mało wody w układzie pierwotnym wymiennika.
    Jeżeli to jakoś zwalczę, to myślę, że potem zabawa z samą krzywą grzania i regulacja to chyba pestka.

    Oczywiście jeżeli ustawię wyższe parametry krzywej, to jest większa temperatura zadana przez sterownik i kocioł działa poprawnie, ale nie ma to uzasadnienia ekonomicznego.

    Wydaje mi się że mam do wyboru:
    a) albo znaleźć jakieś ustawienie w kotle/sterowniku aby dawał więcej czasu na odbiór energii przez wymiennik, i nie wyłączał kotła. To by mi najbardziej pasowało ale jest chyba nie możliwe bo funkcje RC310 dotyczące wymiennika i jego sterowania są u mnie nieaktywne
    b) zwiększyć zład wody w obwodzie pierwotnym, wydaje mi się to mało eleganckie, zwiększa skomplikowanie instalacji i zmniejsza sprawność
    c) usunąć wymiennik i podłączyć kocioł bezpośrednio, wydaje się najwłaściwsze ale największy ból z powodu czasu wykonania, kosztów dodatkowych i bezsensowności kosztów poniesionych wcześniej
  • Moderator - Systemy Grzewcze
    Krzysiej74 napisał:
    Problemem jest ten chwilowy stan nieustalony przy starcie. Nie ma tu znaczenia lokalizacja czujnika temperatury sterownika pompy ani wydajność pompy za wymiennikiem.

    Właśnie ma kolosalne znaczenie. Jeżeli ta pompa nie wystartuje odpowiednio szybko to temperatura wróci do kotła i ten musi się wyłączyć.

    Krzysiej74 napisał:
    znaleźć jakieś ustawienie w kotle/sterowniku aby dawał więcej czasu na odbiór energii przez wymiennik, i nie wyłączał kotła.


    Albo spowodować, że wymiennik odbierze to ciepło natychmiast. np. poprzez stałe załączenie pompy za wymiennikiem, przeniesieniem czujnika od pompy jak najbliżej kotła, wysterowanie pompy aby załączała się wraz z pompą kotła (w GB072 w standardzie)

    Jaką powierzchnię masz do ogrzania?