Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Fabia 1,9 SDI - dziwne zachowanie wskaźnika temperatury silnika

Fidelis 23 Nov 2018 13:40 6000 25
e-mierniki
  • #1
    Fidelis
    Level 16  
    Od jakiegoś czasu obserwuję, że temperatura silnika rośnie bardzo powoli a następnie zatrzymuje się na pozycji, jak na załączonym zdjęciu i to po 30-40 minutach.
    Na kilkanaście lat eksploatacji auta, nigdy do tej pory wskaźnik tak się nie zachowywał.
    Temperatura zawsze rosła dynamicznie, odpowiednio do pory roku, charakteru jazdy, włączonej pracy (bądź nie) ogrzewania kabiny itd. Teraz tak nie jest.
    Bez względu na powyższe, temperatura rośnie bardzo powoli w porównaniu z dotychczasowymi obserwacjami.

    Wie ktoś dlaczego ? Czy uszkodzony jest czujnik czy wskaźnik ? Gdzie czujnik zlokalizować ? Czy temperatura brana jako odniesienie dla wskaźnika pochodzi z czujnika temperatury oleju (jeśli w ogóle taki jest - nie wiem), czy czujnika cieczy chłodzącej w obiegu chłodnicy (ten jest na pewno) ?

    Skoda Fabia 1,9 SDI - dziwne zachowanie wskaźnika temperatury silnika
  • e-mierniki
  • e-mierniki
  • Helpful post
    #3
    nikusert
    Level 40  
    Witam .
    Temperatura jest brana z układu chłodzenia silnika.Powodem powolnego wzrostu temperatury może być uszkodzony całkowicie lub częściowo termostat.Najłatwiej sprawdzić po krótkim odcinku jazdy,czy chłodnica nie robi się ciepła,gdy wskazówka podniesie się na pierwszą kreskę wskaźnika.
  • #4
    osiniak75
    Level 34  
    Najwyższy czas na wymianę termostatu, nie polecam tanich zamienników bo temat szybko wraca. Pozdrawiam
  • #5
    Fidelis
    Level 16  
    nikusert wrote:
    Temperatura jest brana z układu chłodzenia silnika.


    Czyli czujnika wkręconego do obudowy chłodnicy ?

    osiniak75 wrote:
    nie polecam tanich zamienników bo temat szybko wraca.


    A jakie to są tanie a jakie drogie ? Widzę ceny od 30 do 50 zł. Czyli wydatek drobny.
  • #6
    nikusert
    Level 40  
    Dlaczego sprawdzanie robisz od wymiany czujnika,a nie tak jak się Tobie radzi.
  • #7
    Fidelis
    Level 16  
    A gdzie ja chcę zaczynać sprawdzenie od wymiany czujnika ? Chcę zacząć od zrozumienia działania samego mechanizmu chłodzenia i udziału czujników. Wspominam o czujniku, bo kiedyś wymianiałem w tym aucie rozbitą chłodnicę i był takowy wkręcony w nią. Więc zastanawiam sie, czy właśnie z tego czujnika podawany jest sygnał na wskaźnik... Bo to by się na mój rozum (laika) zgadzało: sprawny wskaźnik pokazuje faktyczną temperaturę zdjętą z czujnika w obiegu chłodnicy (a może z czujnika w termostacie ?). Temp. rośnie wolno, bo jest niesprawny termostat i wolno "wpuszcza" ciecz chłodzącą do obiegu chłodnicy. Tak to działa ?
  • #8
    nikusert
    Level 40  
    W pierwszej kolejności sprawdzam działanie termostatu.Jeżeli jest OK to sprawdzam czujnik temperatury,a Ty się doktoryzujesz i skupiasz na zasadzie działania.Czujnik w chłodnicy jeżeli jest, to od włączenia wentylatora chłodnicy.Jeżeli temperatura silnika nie dochodzi od dłuższego czasu do właściwej, to niekoniecznie ,a w zasadzie winnym tego stanu jest termostat.Nie upieram się że na pewno tak jest .Podłączenie komputera i odczyt temperatur wszystko również wyjaśni.Nie mając komputera ,to warto zrobić tak jak wcześniej pisałem,a nie zastanawiać się jak działa pomiar temperatury.
  • #9
    Fidelis
    Level 16  
    nikusert wrote:
    Ty się doktoryzujesz i skupiasz na zasadzie działania.

    Tak jest. Cudzy "doktorat" (z czegokolwiek), to jakiś problem dla Ciebie ?

    nikusert wrote:
    Czujnik w chłodnicy jeżeli jest, to od włączenia wentylatora chłodnicy

    OK. Czyli wskaźnik na desce podaje temperaturę z czujnika ulokowanego w termostacie. Tak ?

    nikusert wrote:
    Jeżeli temperatura silnika nie dochodzi od dłuższego czasu do właściwej, to niekoniecznie ,a w zasadzie winnym tego stanu jest termostat

    A dokładnie stale otwarty termostat. Czy tak ? Bo to by się zgadzało, że silnik jest długo (a nawet stale) "niedogrzany", skoro temperatura rośnie wolno a i tak nie dochodzi do optimum.
  • #10
    nikusert
    Level 40  
    Czujnik co odczytuje temperaturę jest na silniku.Niekoniecznie w pobliżu termostatu.To czy Ty się doktoryzujesz nad problemem jak działa wskaźnik temperatury nie interesuje Mnie. Oczekująć pomocy co może być nie tak, odpowiadam , bo znam wiele takich przypadków.
  • #11
    Fidelis
    Level 16  
    nikusert wrote:
    Czujnik co odczytuje temperaturę jest na silniku

    To też by pasowało przy niesprawnym (otwartym) termostacie a w ślad za tym wolną rosnącą temperaturą silnika.

    nikusert wrote:
    To czy Ty się doktoryzujesz nad problemem jak działa wskaźnik temperatury nie interesuje Mnie

    Nie wskaźnik temperatury, tylko mechanizm chłodzenia silnika. Sama logika działania wskaźnika, to betka. Akurat mechanizmy wskaźników wykorzytujących siłę elektromagnetyczną znam na wylot.

    nikusert wrote:
    odpowiadam , bo znam wiele takich przypadków

    Szacunek.
  • #12
    nikusert
    Level 40  
    Ja się wcale nie gniewem.
    Pozdrawiam.
  • #13
    Fidelis
    Level 16  
    Kupiłem oryginalny termostat. Mam jeszcze pytanie: czy trzeba spuszczać cały płyn chłodniczy, czy można podłożyć szmaty pod to, co wycieknie a pon skręceniu całości uzupełnić płyn ? Dużo płynu wyleci ? Pytam, bo chciałbym samodzielnie termostat wymienić a nie mam dostępu do kanału.
  • #14
    nikusert
    Level 40  
    Wszystko zależy w jakim miejscu jest termostat.Jeżeli na dole silnika, to warto spuścić cały płyn. Przeważnie termostat jest u dołu silnika.
  • #15
    Fidelis
    Level 16  
    wymienić płyn przy okazji spuszczenia, czy nie ma takiej potrzeby ?
  • #16
    nikusert
    Level 40  
    Wszystko zależy jak stary jest płyn ,czy ma właściwą temperaturę zamarzania i czy jest czysty.
  • #17
    Fidelis
    Level 16  
    Lokalizacja obudowy termostatu jest jak na załączonych zdjęciach, ale spuszczenie płynu, jak się okazuje, będzie chyba najmniejszym problemem.

    Pytanie, czy da się do termostatu dotrzeć i go wymienić bez demontażu dodatkowych komponentów...?
    Instrukcja serwisowa skody wskazuje tylko zdjecie osłony (górnej) silnika. Trochę dziwne, bo po zdjeciu osłony nadal z trudem tam wkładam rękę, nie wspominając już włożeniu kluczy. Macie jakieś porady z własnych doświadczeń ?

    Skoda Fabia 1,9 SDI - dziwne zachowanie wskaźnika temperatury silnika Skoda Fabia 1,9 SDI - dziwne zachowanie wskaźnika temperatury silnika Skoda Fabia 1,9 SDI - dziwne zachowanie wskaźnika temperatury silnika
  • #18
    nikusert
    Level 40  
    Pewnie należy zdemontować alternator i jego wspornik.
  • #19
    Fidelis
    Level 16  
    Alternator nie przeszkadza. Przeszkadza pompa paliwa (od góry) i najbardziej pas (od przodu).
  • #20
    NIXIE_123
    Level 33  
    Stajesz bokiem do pasa przedniego, najlepiej to sobie na nim usiądź. Ręce z kluczem wkładasz w silnik i robisz na czuja. Zaopatrz się w przegub kardana (chyba nawet nie trzeba będzie) i przedłużki do grzechotki. Trochę sprytu i pójdzie
  • #21
    piachu1994
    Level 38  
    Dostęp jest dobry, także poradzisz sobie bez demontażu pompy wtryskowej.
    Jak już spuścileś płyn i zakładasz nowy termostat to polecam wymianę płynu na nowy.
  • #22
    marian paszek
    Level 19  
    Kol.to jest proste w diagnostyce jak metr sznura w kieszeni . Należy wykonać test dr. inz.nauk samochodowych Igora Macajewa .Wystarczy odpalić kompletnie zimny silnik i kontrolować zewn. cześcią dłoni wąz idący od silnika do wejścia chłodnicy przy samym wejściu chłodnicy . Co ok 2-3min porównujemy to z temp jaką podaje zegar . jeżeli wąż robi się letni -ciepły -cieplejszy to już na 100%mozna powiedzieć ze term. jest trupem . wąz przy wejściu do chłodnicy ma się zrobić goracy w max 5sek .temp na zegarze ma mieć własciwe położenie czyli wskazywać temp silnika.!!!!!!!!!!Nie potrzebujesz zadnych przyrządów pomiarowych .Wystarczy tylko 15-20min. pracy silnika na wolnych obrotach tylko należy pamietac aby ,chłodnica nie była skierowana na wiatr . Inaczej mowiąc ustawiamy poj. dupą do wiatru !!!!!!!! w przeciwnym wypadku czas pomiaru się wydłuży
  • #23
    Fidelis
    Level 16  
    A możecie polecić jakiś skuteczny środek do penetracji gwintów ? Wczoraj wieczorem przygotowałem wymianę, śruby obudowy spryskałem WD40 a dziś przymierzyłem się do ich ruszenia... i trzyma. Spróbowałem śruby wzruszyć po rozgrzaniu silniku i jest podobnie. Boję się, żeby nie urwać łbów, jak już mi się trafiło przy wymianie sworzni wahaczy (pomimo wcześniejszego przygotowania połaczeń wd40).

    Widzę, że instrukcja przewiduje dokręcenie obu śrub z momentem 15Nm (czyli całe nic, ze względu na uszczelkę), nikt przede mną obudowy nie wykręcał, zatem swoją robotę przez kilkanaście lat na styku bloku silnika i stalowych śrub zrobiły chyba tlenki.
  • #24
    NIXIE_123
    Level 33  
    Musisz oczyścić wnętrze łba śrubokrętem płaskim z brudu tak aby imbus wszedł do samego końca. Tym sposobem unikniesz objechania łba. Tu psikanie nic nie da. Musisz zrobić tak jak napisałem wcześniej i użyć tyle siły aż odkręcisz
  • #25
    Fidelis
    Level 16  
    Kolegów wymieniajcym termostaty w tym modelu samochodu "na Macajewa", szczerze podziwiam i gratuluję. Uważam Was za championów. Naprawdę.
    Ja termostat ostatecznie odkręciłem, ale z przyłożeniem obudowy termostatu i wycentrowaniem śrub mocujących nie dałem przez kilka godzin rady. Nawet smarując krawędzie wazliną, żeby delikatnie "przykleić" obudowę, która wysuwała się i opadała pod ciężarem siedzącego w środku termostatu. Dopiero po zdjeciu pasa przedniego wszystko bez problemu skręciłęm i żałuję, że od pasa nie zacząłem pracy.
    Jak ktoś nie ma doświadczenia, to polecam zdjęcie pasa. To raptem tylko 11 łatwo dostępnych wkrętów a dużo większy komfort późniejszej pracy.

    Śruby ostatecznie odkręciłem kluczem nasadowym + kardan + przedłużka + grzechotka.
    Termostat wymieniony. Wszystko działa poprawnie a połączenie jest szczelne. Przynajmniej po krótkiej testowej przejażdżce.

    Dzięki za rady.
  • #26
    marian paszek
    Level 19  
    Bez przesady -metoda Macajewa dotyczy sprawdzenia poprawnej pracy termostatu a nie sposobu dotarcia do niego w różnych silnikach . W Astrze np.zalecany jest demontaż paska rozrządu choć idzie to w prosty sposób ominąć!