Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

alternator - wątpliwości odnośnie przewodów

24 Lis 2018 21:40 714 8
  • Poziom 7  
    Nabyłem taki oto alternator, który zamierzam zamontować w ciągniku. Sposób podłączenia jest dla mnie zrozumiały, podobnie jak ogólna zasada działania. Ale nie do końca rozumiem, jak to wszystko w działa w kontekście przepływu prądu przez poszczególne przewody. Na co dzień zajmuje się automatyką, więc pewne rzeczy mogą być dla mnie obce.

    Popatrzmy na ten alternator:
    alternator - wątpliwości odnośnie przewodów

    Z oględzin (pozwoliłem go sobie częściowo rozebrać) wnioskuję, że czarny przewód to ujemna strona trójfazowego mostka, a styk B+ to druga. Regulator (na dole) posiada 3 złącza: 2 widoczne oraz połączenie do masy poprzez obudowę (wnioskuję, że ta zatopiona w żywicy elektronika ma połączenie z obudową).
    Po przekręceniu kluczyka na pozycję II zasilam obwód wzbudzenia: stacyjna -> kontrolka -> styk D+ -> regulator -> uzwojenie wzbudzenia -> obudowa alternatora -> masa -> akumulator (biegun -) -> stacyjka. Czyli kontrolka będzie się palić i po uruchomieniu silnika na styku B+ pojawi się napięcie ładowania. Nie rozumiem w jaki sposób regulator reguluje to napięcie. Na logikę powinno być "wejście" z mostka oraz "wyjście".
    Pogubiłem się... Podejrzewam, że tajemnica zrozumienia tkwi w regulatorze.
  • Poziom 43  
    Regulator, mierząc napięcie w instalacji, stosownie do niego zmienia prąd wzbudzenia alternatora, czyli napiecie na jego wirniku. A mostkowi diodowemu w stojanie alternatora? Cóż, jemu wszystko jedno, zawsze prostuje te trzy fazy. :D
  • Poziom 32  
    czarny przewód to + z mostka od wzbudzania, zasila jedną szczotkę a regulator zwiera drugą do masy poprzez kabelek zielony.
  • Poziom 29  
    Żółtym mierzy napięcie względem masy do której jest przykręcony
    Zielonym wzbudza wirnik podając na niego masę,
    Kiedyś w 126p oszukałem nieco regulator napięcia żeby mierzył napięcie na elektro-dyszy dzięki temu zyskałem napięcie ładowania 14,7V
    Z racji tego ze samochód był użytkowany na odcinku 3 km akumulator był doładowany a nie zdążył się ugotować
  • Poziom 7  
    Przeanalizuję to jeszcze rano - jak będę miał świeży umysł. Zależy mi - jak zawsze w przypadku elektryki - na dogłębnym zrozumieniu tego zagadnienia.

    Odnośnie kontrolki: przy działającym alternatorze nie powinna się palić, tak? Dopiero wtedy, gdy nie ma napięcia ładowania - wtedy uzwojenie wzbudzenia również i dosłownie się pali.
  • Poziom 35  
    alternator - wątpliwości odnośnie przewodów

    Tutaj masz rysunek alternatora wraz z wyjściami.
    Prościej się już nie da. Na początek wywal ten regulator z firmy APE i zakup Jezpol. Właśnie przez niego, miałem wybuch akumulatora.
  • Poziom 39  
    Który przewód jest podłączony pod D+ żółty czy zielony? W kazdym bądź razie ten z pod D+ zasila regulator, natomiast ten drugi podaje regulowane napiecie na szczotki komutatora wirnika. Żaróweczka w układzie oprócz sygnalizacji ładowania zapewnia pewność wzbudzenia alternatora bowiem zanim pojawi się napięcie z uzwojeń alternatora podaje napięcie z instalacji pojazdu zapewniając poprawną pracę regulatora ( wstępne namagnesowanie wirnika).