Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

zgierzman 25 Lis 2018 20:11 2760 15
  • Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    Ponieważ musiałem zdjąć charakterystykę termistora NTC, powyciągałem z szuflad przyrządy do pomiaru temperatury.

    Jak wiadomo termistory NTC mają dwa istotne parametry - wartość w 25°C oraz współczynnik B. To pierwsze jest proste do sprawdzenia, ale żeby policzyć B trzeba mieć pomiary rezystancji przy różnych temperaturach - zazwyczaj 25°C i 85°C, ale niekoniecznie. I lepiej tą stałą znać podmieniając termistor, żeby później zmierzone temperatury nie rozjechały się w cały świat.

    Znalazłem sześć różnych elektronicznych przyrządów korzystających z termopary K, ale już na wstępie było widać, że ich wskazania się różnią. Oczywiście po tym jak odleżały swoje w pokojowej temperaturze, aby wewnętrzny pomiar (i kompensacja zimnego końca) był ustabilizowany. Co więc wybrać?

    A wybór miałem następujący:
    Aneng AN8009
    Richmeters 409B - na oko identyczny z Aneng Q1
    Sanwa PC510a
    EnergyLab VC97
    Chauvin Arnoux MAX2000
    TM-902C - tania zabawka z Chin, kosztuje grosze.

    Skłaniałem się ku lepszym, a w każdym razie droższym multimetrom, czyli Sanwa, albo MAX2000

    Odgrzebałem jeszcze czterdziestoletni laboratoryjny termometr rtęciowy - w 1979 roku ktoś go zbadał, opatrzył numerem, a że jest cały ze szkła - łącznie z podziałką wydrukowaną na szklanej płytce - to raczej nic nie mogło się w nim zdegradować na tyle, żeby zaczął źle wskazywać.
    Zakres od 0°C do 50°C, podziałka 0,2°C
    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów
    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    Uznałem, że to będzie mój punkt odniesienia.

    Zrobiłem małą "komorę" z kartonowego pudełka wyłożonego pianką, w której zamknąłem wszystkie termopary i termometr rtęciowy.

    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów





    Odłożyłem to na godzinkę, aby temperatura się wyrównała i ustabilizowała, po czym porównałem wskazania:

    Rtęciowy 23,0°C, i kolejno:
    AN8009 23°C
    409B 21°C
    PC510a 23°C
    VC97 22°C
    MAX2000 23,0°C
    TM-902C 24,1°C

    Wygrał MAX2000, bo pokazywał równo 23,0°C, a większość w ogóle nie pokazuje ułamków.
    Każdy multimetr mierzył termoparą jaka była z nim w fabrycznym zestawie.

    Przy okazji wyszło na jaw, że AN8009 zaokrągla wskazania - pokazuje 23°C pomiędzy 22,5°C i 23,5°C, reszta po prostu obcina ułamek. Więc 23°C może oznaczać zarówno 23,0°C jak i 23,9°C.

    W dalszych pomiarach nie mogłem już użyć rtęciowca, więc punktem odniesienia stał się MAX2000.

    Przygotowałem "zaawansowaną płytę grzewczą" w postaci odwróconego żelazka i sprawdziłem rozkład temperatur:

    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    OK, można wybrać obszar o w miarę równej temperaturze.
    Zainstalowałem więc wszystkie termopary, przykleiłem kaptonem, na wierzch dałem kawałek odpornej na temperaturę pianki i przycisnąłem całość kilkoma kilogramami żelastwa. To wszystko miało zapewnić w jednakowe warunki pomiaru dla wszystkich termopar.

    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów
    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    Żelazko nagrzałem, a potem pozwoliłem żeby powoli stygło i pstrykałem multimetrom zdjęcia. Tak otrzymałem odczyty wszystkich z tego samego momentu.

    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    Zrobiłem jeszcze pomiary w niższych temperaturach, ale nie wyglądają wiarygodnie. Może kiedyś do tego wrócę, na razie interesował mnie przede wszystkim zakres 20°C - 100°C.

    Wyniki pomiarów wklepałem do arkusza kalkulacyjnego, ale już na oko było widać, że TM-902C nadaje się tylko do kosza, a Richmeters 409B też nie za bardzo daje radę.
    W czasie pomiarów zauważyłem też, że termopara od Anenga ma ogromną bezwładność cieplną i wymaga długiego czasu, aby odczyty się ustabilizowały. Dlatego dałem mu drugą szansę i powtórzyłem serię pomiarów, ale tym razem z inną termoparą. W tabeli oznaczyłem to "AN8009 2".

    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    Na wykresie widać błąd pomiaru wyrażony w procentach. Błąd w stosunku do multimetru odniesienia, czyli MAX2000. Niestety, nie mam dostępu do wzorcowanego przyrządu.

    Jeden z kolegów zwrócił mi uwagę, że nieprawidłowo wyliczyłem wartość błędu

    CosteC napisał:
    Myślę, tak sobie że błąd wypadało by w tym przypadku liczyć jako (Wartość rzeczywista - wartość zmierzona)/(zakres pomiarowy)


    Oczywiście nie bez racji, więc w arkuszu poprawiłem formułkę, i zrobiłem nowy wykres.
    Do powyższej porady nie zastosowałem się super ściśle, bo liczyłem tak: (wartość zmierzona - wartość rzeczywista)/(zakres pomiarowy).
    Chodziło o znak: w tym przypadku jeśli wartość wskazywana jest większa niż wartość rzeczywista, to wynik działania jest dodatni. Czyli jeśli termometr zawyża, to błąd jest dodatni, a jeśli zaniża, to ujemny. Gdyby liczyć tak jak podpowiedział CosteC, to wartość byłaby taka sama, ale znak przeciwny. A to wydaje mi się mniej intuicyjne ;-D
    Jako "zakres pomiarowy" przyjąłem zakres przyrządu (np od -50°C do 1000°C), a nie zakres pomiarów.
    Dlatego 409B wypadł trochę lepiej niż na początku, bo 0,59% lepiej się prezentuje niż 5% ;-)

    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    Gdyby jednak wyniki odnieść do zakresu pomiarów (-11°C do 160°C) wykres wyglądałby tak:

    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    Inny użytkownik również miał celną uwagę do pierwszej wersji wyliczania błędu:
    paluszasty napisał:
    Błędu procentowe dla temperatury możemy podawać tylko dla skali ilorazowej jaką jest skala Kelvina. Dla innych skal w tym Celsjusza można używac tylko wartości ΔT.


    Mnie akurat w tym przypadku interesował błąd względny, bo chciałem oszacować z jaką dokładnością wyliczę B dla termistora. Ale ogólnie miał rację - błąd bezwzględny w °C może lepiej unaocznić co się dzieje. Dlatego nowy wykres:
    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    No i tak:
    Wynalazek za 2$ z przesyłką nie nadaje się do niczego: błąd sięgający 10% 4% to porażka. Niezależnie od sposobu liczenia i prezentacji wyników ;-D
    409B też kiepsko - 5% i więcej odchyłki wartości wskazywanej od rzeczywistej, ale gdyby odnosić to do zakresu przyrządu: można by pomyśleć, że będzie dobrze.
    VC97 trochę lepiej - ok w zakresie 70°C - 100°C, poniżej 70°C odczyty zaniżone, powyżej 100°C zawyżone.
    Sanwa PC510a trochę mnie rozczarowała - szczególnie dla niższych temperatur. ale jak pisałem: pomiary w punktach -11°C i 15°C ogólnie uważam za nieudane.
    Aneng 8009 - bardzo dobrze, szczególnie jeśli oryginalnej termoparze da się odpowiednio dużo czasu aby wyrównała temperaturę, ewentualnie jeśli użyje się termopary z małą bezwładnością.


    Fajne! Ranking DIY
  • #2 25 Lis 2018 20:38
    H3nry
    Poziom 29  

    zgierzman napisał:
    Znalazłem sześć różnych elektronicznych przyrządów korzystających z termopary K, ale już na wstępie było widać, że ich wskazania się różnią

    Zamieniałeś miejscami termopary ? Wszystko jest względne :)

  • #3 25 Lis 2018 20:49
    zgierzman
    Poziom 19  

    H3nry napisał:
    zgierzman napisał:
    Znalazłem sześć różnych elektronicznych przyrządów korzystających z termopary K, ale już na wstępie było widać, że ich wskazania się różnią

    Zamieniałeś miejscami termopary ? Wszystko jest względne :)

    Nie testowałem każdej możliwej kombinacji, ale do Richmeters 409B podłączałem kolejno pięć różnych - zawsze pokazywał to samo. Szósta - ta od tej chińskiej zabawki - ma inną wtyczkę. No i widać na pierwszym zdjęciu - że wewnętrzny pomiar też się różni. A jeśli od tego zależy kompensacja zimnego końca, to i końcowy pomiar chyba nie będzie zbyt dokładny. Na tym zdjęciu sanwa jest ustawiona na pomiar rezystancji, ale w trybie pomiaru temperatury i tak nie pokazuje wewnętrznej temperatury. Na tym zakresie bez podłączonej termopary wyświetla "---C".

  • #4 26 Lis 2018 12:19
    szeryf3
    Poziom 15  

    No i to jest dobry test i nawet ciekawy. Dzięki za Twój pomysł i wysiłek.

  • #5 26 Lis 2018 19:31
    zgierzman
    Poziom 19  

    szeryf3 napisał:
    No i to jest dobry test i nawet ciekawy. Dzięki za Twój pomysł i wysiłek.


    Nie ma za co dziękować, zrobiłem to, bo musiałem. ;-)
    Miałem termistor pomiarowy NTC 10k o nieznanym B i jakoś musiałem się dowiedzieć co i jak.

    I to też jest w zasadzie ciekawy temat.

    Po różnych zawirowaniach - w tym wykonaniu tych wszystkich operacji opisanych w pierwszym poście - otrzymałem taki oto wykres:
    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    Oś pionowa - skala logarytmiczna. Dlatego tak ładnie liniowo wygląda ;-)

    Zmierzyłem termistor o który mi chodziło i wyliczyłem B. Pomiary co 1 stopień ;-)

    To jest ta ciemnoczerwona linia i teoretycznie wyliczone B=3984

    Kupiłem taki i kilka podobnych, po czym zmierzyłem je także, a do arkusza oprócz pomiarów wprowadziłem także teoretyczne dane, które pobrałem stąd:
    http://www.vishay.com/thermistors/curve-computation-list/

    Jak widać wszystko się ładnie poskładało - teoria pokryła się z praktyką. Linia czerwona pokryła się z szarą, która pokazuje pomiary kupionego termistora o znanym B=3984, ale rozmija się z pomiarami termistora kupionego z B=3988 czy teoretyczną krzywą dla B=3430 .

    Krzywe dla termistora 12k B=3740 ładnie się pokrywają - ta empiryczna i ta z tabelki od producenta.

    Tam gdzie w legendzie jest dopisek "zm." to są dane empiryczne (prawdziwe pomiary).
    Tam gdzie jest "B wyliczone" - to znaczy że tak wyszło z matematyki.

  • #6 27 Lis 2018 01:34
    paluszasty
    Poziom 23  

    To co mnie zaskakuje to brak systematyczności tych błędów. Chodzi mi o to że raz błąd maleje raz rośnie. Oczekiwał bym że im dalej od jakiejś temperatury (nazwijmy ją Tref) tym błąd większy.

    A tu patrząc na Sanwe mamy 0.0% w dość szerokim zakresie później w 90 i 100degC coś koło 1% błędu a później znowu 0.0% w 110degC i coś koło 0.8% w 120degC. Raczej to nie jest błąd termopary, raczej z jakiś powodów temperatura była inna w danym punkcie.

    Lepiej zdecydowanie było by włożyć termopary do naczynia (garnka, zlewki, lub może termosu) z wrząca wodą i mieszać cały czas taką stygnącą wodę. Termopary powinny być możliwie blisko środka naczynia i blisko siebie.

    Warto tez zwrócić uwagę że podawanie błędu procentowego w przypadku skali Celsjusza jest niefortunne. Nie jest to skala gdzie iloczyn ma jakikolwiek sens. Innymi słowy weźmy pod uwagę takie przypadki gdzie mamy zawsze błąd 1degC/1K:

    Trzecz [C]Trzecz [K]Tmierzone [C]Tmierzone [K]bląd % skala Cblad % skala K
    -20253-19254-5,00,40
    -15258-14259-6,70,39
    -10263-9264-10,00,38
    -5268-4269-20,00,37
    -4269-3270-25,00,37
    -3270-2271-33,30,37
    -2271-1272-50,00,37
    -12720273-100,00,37
    027312740,37
    12742275100,00,36
    2275327650,00,36
    3276427733,30,36
    4277527825,00,36
    5278627920,00,36
    102831128410,00,35
    15288162896,70,35
    20293212945,00,34
    30303313043,30,33
    40313413142,50,32
    50323513242,00,31
    60333613341,70,30
    70343713441,40,29
    80353813541,30,28
    90363913641,10,28
    1003731013741,00,27


    I teraz popatrzmy jak to wygląda w zakresie temperatur -5 do +5degC (pomijając ze dla T=0degC nie można policzyć błędu, albo błąd jest nieskończony!!!) to w tak wąskim zakresie błąd % liczony dla stopni Celsjusza zmienia się od 100 do 20% a co gorsze jeszcze zmienia się znak!!! W przypadku termodynamicznej skali Kelvina ten błąd zmienia się w tym zakresie tylko od 0.37 do 0.36%. Nawet dla całego przedstawionego zakresu w skali Kelvina błąd zmienia się tylko od 0.4 do 0.27%.

    Błędu procentowe dla temperatury możemy podawać tylko dla skali ilorazowej jaką jest skala Kelvina. Dla innych skal w tym Celsjusza można używac tylko wartości ΔT.

    Częściowo tez w ten sposób można wyjaśnić dlaczego błędy dla VC-97 rosną wraz ze zmniejszeniem temperatury. Błąd był w zakresie 15-60degC równy około 1degC. Natomiast ponieważ mianownik rósł znacznie szybciej niż rzeczywiście zmieniała się temperatura to i błąd tak gwałtownie się zmieniał.

    To podobny trochę problem do tego że nie można powiedzieć że w 30degC jest 2 razy cieplej niż w 15degC.

  • #7 27 Lis 2018 07:32
    zgierzman
    Poziom 19  

    paluszasty napisał:
    Błędu procentowe dla temperatury możemy podawać tylko dla skali ilorazowej jaką jest skala Kelvina. Dla innych skal w tym Celsjusza można używac tylko wartości ΔT.


    Mnie akurat w tym przypadku interesował błąd względny, bo chciałem oszacować z jaką dokładnością wyliczę B dla termistora. Ale ogólnie masz rację - błąd bezwzględny w °C może lepiej unaocznić co się dzieje. Dlatego nowy wykres:
    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

  • #8 27 Lis 2018 20:59
    paluszasty
    Poziom 23  

    o i to wygląda tak jak bym oczekiwał. Widać ze an8009-2 i sanw są najlepsze.

    Ciekawe jest zachowanie TM-902C, błąd w zasadzie rośnie liniowo z temperaturą, ciekawe czym to jest spowodowane. Mam wrażenie ze z jakiegoś powodu tutaj termopara była niedogrzana

  • #9 27 Lis 2018 21:22
    zgierzman
    Poziom 19  

    Nie, zrobiłem naprawdę wiele, żeby wszystko się grzało równo. Może Anang i Richmeters odstawały, bo mają inną konstrukcję termopary (obudowa typu "lanca" a nie goła spoina). Aneng dostał drugą szansę z "nie swoją" termoparą, a Richmeters nie - może to błąd, ale i tak zaniża o 2 stopnie nawet w wyjątkowo stabilnych warunkach, podobnie jak zaniża wewnętrzny pomiar. Richmeters odpadł z gry na samym początku.
    Stawiam na to, że TM-902C nie mierzy prawidłowo: nie kompensuje temperatury zimnego końca albo konstruktor w ogóle nie wiedział jak działa termopara...

    Na błąd wymiany temperatury wygląda mi pierwszy pomiar Aneng - widać, że stygnął wolniej niż reszta.
    Całość była nagrzana do ok 180°C, może 200°C, poczekałem aż najwolniejszy odczyt przestanie rosnąć, a zacznie opadać - znak, że wszystkie przyrządy odczytały najwyższą dla nich temperaturę i zaczynają stygnąć. Wtedy zacząłem robić zdjęcia.

    Jeżeli któryś przyrząd/termopara miał problemy z wymianą temperatury, to wskazania powinny być zawyżone, a nie zaniżone.
    Richmeters ma bardzo długą lancę - jeżeli spoina jest na samym końcu, to od krawędzi mógł stygnąć odrobinę szybciej, ale TM-902C miał spoinę termopary w dokładnie tych samych warunkach co MAX2000, Sanwa, czy Aneng w drugim podejściu.

  • #10 29 Lis 2018 22:58
    bolek
    Specjalista - oświetlenie sceniczne

    Nieco odbiegając od tematu, ten 409B tudzież Q1 ma naprawdę tak spartolone podświetlanie że w zasadzie nic nie widać, a miernik ma daleko do pokazania że bateria jest słaba?

  • #11 29 Lis 2018 23:23
    zgierzman
    Poziom 19  

    Wyświetlacz jest kiepski.
    Próbowałem akumulatory Ni-MH, ale rzeczywiście kontrast jest wtedy słaby, a jasność niska. Z nowymi bateriami alkalicznymi wygląda to lepiej, ale jak długo baterie pociągną - nie wiem. W każdym razie nie polecam.

  • #12 30 Lis 2018 21:31
    CosteC
    Poziom 26  

    Myślę, tak sobie że błąd wypadało by w tym przypadku liczyć jako (Wartość rzeczywista - wartość zmierzona)/(zakres pomiarowy) to da wymierny wynik - 5'C błędu przy zakresie -50 +150 to 2.5% niezależnie czy mierzyliśmy -40'C czy 0'C czy + 120'C... W twoim sposobie błąd jest bardzo silnie zależny od miejsca na skali gdzie mierzyłeś a nie jest to ani praktyczne (wprowadza w błąd) ani nie ma związku z poprawnością działania urządzenia.

    Poza tym mnóstwo fajnie wykonanych pomiarów, szczerze jestem zaskoczony wysoką jakością badanych termometrów.

  • #13 30 Lis 2018 22:47
    zgierzman
    Poziom 19  

    CosteC napisał:
    Myślę, tak sobie że błąd wypadało by w tym przypadku liczyć jako (Wartość rzeczywista - wartość zmierzona)/(zakres pomiarowy)

    Fajnie. Metrologię ostatnio na studiach w XX wieku miałem, teraz lecę trochę "na wyczucie" ;-) Dobrze, że ktoś czasem podrzuci pomysł jak coś zrobić lepiej.
    W wolnej chwili odgrzebię tabelki z zakresami i wrzucę do arkusza. Z MAX2000 może być kłopot, bo to multimetr także z zeszłego wieku, a nie kojarzę, czy mam do niego papierową instrukcję. Ciekawe, czy coś znajdę w necie...

    A z TM-902C kłopot będzie tego rodzaju, że jedyna instrukcja którą mam jest po chińsku.
    Wcześniej nawet jej nie otworzyłem, ale teraz na to patrzę i nie kumam. Wygląda na to, że mogą być pomylone °C z % w niektórych miejscach, gdzie indziej rozjechało się formatowanie kolumn, i różne inne awarie trapią ten wydruk.
    Domyślam się, że są dwa zakresy: -199,9°C do 199,9 z rozdzielczością 0,1°C oraz 200°C do 1370°C z rozdzielczością 1°C.

    Ale oba zakresy są pocięte na kawałki i dla każdego z nich błąd jest podany inaczej: raz ±1% +1°C, gdzie indziej -5°C do -3°C. Kosmos jakiś.

    Ktoś wie o co chodzi w tej instrukcji?:
    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów

    Edit:
    W pierwszym poście dodałem nowe wyliczenia ;-)

  • #14 01 Gru 2018 18:11
    odalladoalla
    Poziom 17  

    zgierzman napisał:

    Wygląda na to, że mogą być pomylone °C z % w niektórych miejscach, gdzie indziej rozjechało się formatowanie kolumn, i różne inne awarie trapią ten wydruk.
    Domyślam się, że są dwa zakresy: -199,9°C do 199,9 z rozdzielczością 0,1°C oraz 200°C do 1370°C z rozdzielczością 1°C.

    Ale oba zakresy są pocięte na kawałki i dla każdego z nich błąd jest podany inaczej: raz ±1% +1°C, gdzie indziej -5°C do -3°C. Kosmos jakiś.

    Ktoś wie o co chodzi w tej instrukcji?:
    Pomiary temperatury termoparą K - porównanie multimetrów


    Producent ma prawo tak zdefiniować błąd pomiaru jak mu wygodniej i ładniej marketingowo wygląda.
    Zdefiniował część zakresu pomiarowego jako błąd procentowy od wielkości mierzonej (temp.) plus dwie więcej znaczące cyfry ( nie kwanty rozdzielczości) w temperaturze. Czyli nie od-199,9 a od +0,0 do 199,9 (rozdzielczość 0,1°C) to 175 kwantów, ale +200°C to 2 kwanty (bo 0,75°C+1°C przy rozdzielczości 1°C. Przy czym -0,1°C ma dopuszczalny błąd ± 2°C (20 kwantów) i tak się dzieje do -20°C (200 kwantów) i per analogiam reszta...miernik ma silnie odchylającą się linearyzację(zakrzywioną "esowatą") dlatego zdecydowano się tak dziwnie określić błąd. Tam gdzie rozdzielczość się zmienia na większą (1°C) robią się większe problemy a dodatkowo 1% od 1000 stopni to więcej jak -5°C...dodatkowo w "niektórych fragmentach temperatury" miernik jedynie "zawyża wskazanie" stąd błąd definiowany ze znakiem wyłącznie ujemnym. Wybrano ładniejsze marketingowo rozwiązanie.

  • #15 01 Gru 2018 19:11
    zgierzman
    Poziom 19  

    Za słaby z metrologii jestem, bo nie łapię niuansów Twojej wypowiedzi. Gdybyś mógł bardziej łopatologicznie, nawet na PW, to będę wdzięczny.

    Ja na tej kartce widzę następujące wpisy (w kolejności rosnących temperatur):







    -50°C .. -40°C: -3°C
    -40°C .. -20°C: ± 3°C
    -20°C .. 0°C: ± 2°C
    0°C .. 500°C: ± (0,75°C + 1°C) <- dlaczego nie ± 1,75°C ? Znak % pomylony z °C ?
    500°C .. 750°C: ± (1% + 1°C)
    750°C .. 1000°C: (-3°C - 0°C)
    1000°C .. 1350°C: (-5°C -3°C)


    Dlaczego nie ma przedziału -199,9°C do -50°C?
    Dwie linie wyżej jest: 0,1°C (-199,9°C .. 199,9°C) - zgaduję, że w tym zakresie temperatur rozdzielczość wynosi 0,1°C.
    Dlaczego przedział z tabelki 0°C .. 500°C nie jest podzielony na dwa, skoro najwyraźniej w połowie zmienia się rozdzielczość pomiaru?

  • #16 02 Gru 2018 07:49
    CosteC
    Poziom 26  

    Nie znam Chińskiego, zgaduję, że autorowi chodziło o:








    Zakres pomiaru Maksymalny błądKomentarz
    -50°C .. -40°C: -3°CAlbo jest "-" zamiast "±" albo wyłącznie zawyża i jest dokładniejszy niż na poprzednim zakresie
    -40°C .. -20°C: ± 3°C
    -20°C .. 0°C: ± 2°C
    0°C .. 500°C: ± (0,75°C mierzonej wartości)) ±1 LSB wyświetlaczaNajlepszy zakres z najlepszą liniowością
    500°C .. 750°C: ± (1% mierzonej wartości) ±1 LSB wyświetlacza
    750°C .. 1000°C: -3°C ... 0°CChyba wyłącznie zawyża o od 0 do 3°C i jest dokładniejszy niż na poprzednim zakresie, co sugeruje niedostateczną linearyzację
    1000°C .. 1350°C: -5°C ... -3°CChyba wyłącznie zawyża o od 3 do 5°C i jest dokładniejszy niż na poprzednim zakresie, co sugeruje niedostateczną linearyzację


    Wydaje mi się że zakres -199,9°C do -50°C "działa" ale nie jest specyfikowany - termometr coś pokaże, ale producent nie bierze za to odpowiedzialności. Termopary nie są liniowe i może na tym zakresie linearyzacji już nie ma.
    Co do sposobu prezentacji błędu jest dużo możliwości, każdy jednoznaczny zasadniczo jest poprawny.