Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie układów scalonych 5V z instalacji samochodowej

30 Lis 2018 20:11 417 7
  • Poziom 15  
    Witam,

    mam pytanie na które od jakiegoś juz czasu nie mogę znaleść odpowiedzi.

    Proszę o poradę jak sobie poradzić z zakłuceniami pochodzącymi z instalacji samochodowej w trakcie pracy silnika (alternator, zapłon iskrowy, itp).

    Dotychczas rozmaite urzadzenia oparte na atmega + wyświetlacz zasilałem standardowym stabilizoatorem napiecia LM78XX z filtrującymi kondensatorami na wejsciu i wyjsciu. Takie zasilanie zdaje egzamin podczas korzystania z zasialania sieciowego oraz transformatora.
    Niestety po podłączeniu do instalacji samochodowej po odpaleniu silnika w niektorych autach urządzenia przestają działać (ukontroler się zawiesza, LCD wyświetla krzaki, itp) jest to oczywiście wina zakłuceń pochodzących z zasilania.

    Jak sprawnie odfiltrować zakłucenia z instalacji elektrycznej samochodu, tak by zasilić układy scalone napięciem 5V bez zakłuceń pochodzących z zasilania ??
    Przetwornice step-down DC-DC są dość tanie czy one spełniły by moje oczekiwania ??
    Przetowrnice z separacją galwaniczną są bardzo drogie, przez co nie nadaja się do moich projektów
  • Computer Controls
  • Poziom 28  
    Jakie wartości mają twoje kondensatory filtrujące? Ogólnie 78XX z dobrym filtrem powinien sobie poradzić. Co do gotowych przetwornic, to ciężko odpowiedzieć, bo zależy to głównie od producenta - jakie filtry tam upakował. Jeżeli masz pojedynczy układ, to zakupiłbym przetwornice z separacją galwaniczną.
  • Computer Controls
  • Poziom 15  
    przetwornice DC-DC izolowane, to jest dobry wybór ?? nie są takie drogie, no i mają małe wymiary
  • Poziom 28  
    Tak, spełnią Twoje oczekiwanie - oddzielenie galwaniczne odbywa się tam zazwyczaj przez transformator impulsowy, co utrudni przejść zakłóceniom.
  • Poziom 16  
    Spróbuj jakiś kilkustopniowy filtr LC dodać przed stabilizatorem. Ale ważniejsze jest co robi i jak wykonany jest dany układ. Jeśli atmegą sterujesz np jakiś tranzystor przełączający, dmuchawę czy cokolwiek, mający dodatkowe podłączenie w innym miejscu instalacji samochodowej (np do masy pojazdu) to filtrowanie zasilania procesora nie pomoże .
  • Poziom 15  
    atmega ma za zadanie wyświetlania informacji na wyświetlaczy LCD , a dane pobiera z innego układu scalonego który znajduje się na tej samej PCB i zasialny jest z tego samego źródła. Układ scalony połączony jest z czujnikiem, który nie ma lub niue powinien mieć połączenia elektrycznego z reszta instalacji samochodowej