Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Poleczenie tranzystora z cewka i do arduino

01 Gru 2018 21:37 663 28
  • Poziom 4  
    Poleczenie tranzystora z cewka i do arduino

    Jest to zabawka co po naciśnięciu guzika razi lekkim prądem, chce ją przerobić żeby zamiast naciskać guzik działa po włączeniu jej w aplikacji (cały kod napisze oczywiście) i zamiast Micro switcha podłączam tranzystor a więc do emitera daje minus a do kolektora plus, a bazę podłączam do pinu cyfrowego poprzez rezystor. Tranzystor to BC560C a tu wynik lutowania czy wszystko dobrze poszło i czy nie pomyliłem się w czymś?( baza jest wygięta żeby podpiąć do płytki stylowej Poleczenie tranzystora z cewka i do arduino
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 32  
    W takiej konfiguracji tranzystor się spali. Jedna nóżka cewki idzie do masy, druga do kolektora tranzystora a emiter do zasilania (ponieważ jest to tranzystor PNP). Masa Arduino oraz masa układu muszą być połączone.
    Poleczenie tranzystora z cewka i do arduino
  • Poziom 4  
    Czyli masę cewki muszę połączyć z masą arduino i z kolektorem, a emiter do zasilania dobrze zrozumiałem? Jeśli tak to co zamienić bo trochę się pogubiłem co źle zrobiłem, dlatego pierw napisałem post niż odpaliłem to
  • Poziom 32  
    Banq3241 napisał:
    Czyli masę cewki muszę połączyć z masą arduino i z kolektorem, a emiter do zasilania dobrze zrozumiałem?

    Pytanie z czego chcesz zasilić ten układ ? Z baterii ? 5V z Arduino odradzam, może to je uszkodzić.
    Poleczenie tranzystora z cewka i do arduino
  • Poziom 4  
    kacpo1 napisał:
    Banq3241 napisał:
    Czyli masę cewki muszę połączyć z masą arduino i z kolektorem, a emiter do zasilania dobrze zrozumiałem?

    Pytanie z czego chcesz zasilić ten układ ? Z baterii ? 5V z Arduino odradzam, może to je uszkodzić.
    Poleczenie tranzystora z cewka i do arduino


    Właśnie chciałem arduino, a arduino jest zasilane bateria 9v,musi iść przez arduino bo trzeba zaprogramowac
  • Specjalista elektronik
    A to pewnie bateria ma '-' połączony z masą Arduino, i nie możesz z Arduino sterować tranzystora PNP, którego emiter jest połączony z '+' tej baterii. Potrzebny jest NPN. Poza tym: (1) tranzystor trzeba zabezpieczyć przed napięciem indukowanym w cewce przy wyłączaniu (potrzebna dioda), i (2) jaki prąd płynie przez tę cewkę? BC547 może być do około 50mA; BC337 do około 200mA.
  • Poziom 4  
    _jta_ napisał:
    A to pewnie bateria ma '-' połączony z masą Arduino, i nie możesz z Arduino sterować tranzystora PNP, którego emiter jest połączony z '+' tej baterii. Potrzebny jest NPN. Poza tym: (1) tranzystor trzeba zabezpieczyć przed napięciem indukowanym w cewce przy wyłączaniu (potrzebna dioda), i (2) jaki prąd płynie przez tę cewkę? BC547 może być do około 50mA; BC337 do około 200mA.


    90/91mA płynie. I z tego co mówisz muszę zmienić ten tranzystor na mosfet? Inaczej nie da rady?
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 32  
    Banq3241 napisał:
    I z tego co mówisz muszę zmienić ten tranzystor na mosfet? Inaczej nie da rady?

    Zmienić go na NPN. Tranzystory bipolarne dzielą się na NPN i PNP. Wybierz BC337. Tak wygląda przykładowe połączenie tranzystora jako klucz :
    Poleczenie tranzystora z cewka i do arduino
    Oraz tak jak pisał _jta_ będziesz potrzebował diodę (np. 1N4148) podłączoną antyrównolegle do cewki (katoda do zasilania, anoda do kolektora)
  • Poziom 4  
    kacpo1 napisał:
    Banq3241 napisał:
    I z tego co mówisz muszę zmienić ten tranzystor na mosfet? Inaczej nie da rady?

    Zmienić go na NPN. Tranzystory bipolarne dzielą się na NPN i PNP. Wybierz BC337. Tak wygląda przykładowe połączenie tranzystora jako klucz :
    Poleczenie tranzystora z cewka i do arduino
    Oraz tak jak pisał _jta_ będziesz potrzebował diodę (np. 1N4148) podłączoną antyrównolegle do cewki (katoda do zasilania, anoda do kolektora)


    Czyli na tym jest sterowanie nie możliwe (pytam bo ciężko z kupnem musiałbym jechać do innego miasta) jeśli muszę kupię go w poniedziałek, a ten stary układ będę musiał oderwać i przylutowac do tego nowego tranzystora, mógłbyś mi powiedzieć wtedy jak to powinno pójść tzn baza powinna pójść przez rezystor do pinu cyfrowego i jak dalej
  • Poziom 43  
    Banq3241 napisał:
    Poleczenie
    Forum medyczne ? :D
    kacpo1 napisał:
    Masa Arduino oraz masa układu muszą być połączone.
    Masa ,,kopanego" :D także - kilka kilowoltow przy samym Arduino....kiepsko to widzę ....transoptor do separacji, przyzwoite ekranowanie...Transile na wejściu 3,3 VDC i 5 VDC płyty Ardu...
  • Specjalista elektronik
    Transile przy 3V, czy 5V nie na wiele się przydadzą - chyba najniższe napięcie, na jakie są transile dostępne w handlu, to 6V1, ale i one mogą mieć napięcie przebicia do 7.2V przy 1mA, więc nie ochronią Arduino. Pytanie, czy taka ochrona jest potrzebna - skąd ma się wziąć napięcie między bazą, a emiterem tranzystora?

    Jest za to parę innych spraw. (1) Jeśli chodzi o tranzystor, to pod względem prądu wystarczyłby BC547 (albo BC546, ma wyższe napięcie) - według Philipsa, przy I_B=5mA i I_C=100mA napięcie nasycenia jest poniżej 0.6V (typowo 0.2V). Może znajdziesz taki, bez potrzeby wyprawy do innego miasta? (2) Nie wiem, czego wymaga ta cewka - jeśli generowanie dużego napięcia przy wyłączaniu prądu jest wykorzystywane po to, by uzyskać normalne działanie, to zwykła dioda "zgasi" to napięcie i z nią nie będzie działać. Można użyć transila, żeby dopuścić wygenerowanie sporego napięcia, ale ograniczyć je na tyle, by nie uszkodziło tranzystora - w odpowiednim układzie BC547 wytrzyma 50V, BC546 80V (w byle jakim 45V i 65V) - a ile potrzeba? Są tranzystory na wyższe napięcia, np. MPSA42 na 300V, MJE13001 na 400V... na wyższe napięcia już ceny są znacznie wyższe i mały wybór. (3) Czy to tylko cewka, czy np. coś w stylu trafopowielacza? Działanie tego drugiego zależy od tego, czy masa jest na '+', czy na '-'.
  • Poziom 4  
    _jta_ napisał:
    Transile przy 3V, czy 5V nie na wiele się przydadzą - chyba najniższe napięcie, na jakie są transile dostępne w handlu, to 6V1, ale i one mogą mieć napięcie przebicia do 7.2V przy 1mA, więc nie ochronią Arduino. Pytanie, czy taka ochrona jest potrzebna - skąd ma się wziąć napięcie między bazą, a emiterem tranzystora?

    Jest za to parę innych spraw. (1) Jeśli chodzi o tranzystor, to pod względem prądu wystarczyłby BC547 (albo BC546, ma wyższe napięcie) - według Philipsa, przy I_B=5mA i I_C=100mA napięcie nasycenia jest poniżej 0.6V (typowo 0.2V). Może znajdziesz taki, bez potrzeby wyprawy do innego miasta? (2) Nie wiem, czego wymaga ta cewka - jeśli generowanie dużego napięcia przy wyłączaniu prądu jest wykorzystywane po to, by uzyskać normalne działanie, to zwykła dioda "zgasi" to napięcie i z nią nie będzie działać. Można użyć transila, żeby dopuścić wygenerowanie sporego napięcia, ale ograniczyć je na tyle, by nie uszkodziło tranzystora - w odpowiednim układzie BC547 wytrzyma 50V, BC546 80V (w byle jakim 45V i 65V) - a ile potrzeba? Są tranzystory na wyższe napięcia, np. MPSA42 na 300V, MJE13001 na 400V... na wyższe napięcia już ceny są znacznie wyższe i mały wybór. (3) Czy to tylko cewka, czy np. coś w stylu trafopowielacza? Działanie tego drugiego zależy od tego, czy masa jest na '+', czy na '-'.


    1) kupię BC547
    2) cewke zasilamy 5V jeśli o to chodzi
    3)z tego co czytałem to tylko cewka
  • Specjalista elektronik
    Hm... Na zdjęciu w obudowie widzę 4 baterie guzikowe (nie widać, jaki to rozmiar, być może takie od zegarków), one chyba są 1.5V, jedna strona baterii wprost do końcówki cewki, druga poprzez mikroswitcha do drugiej końcówki, a trzecia bez podłączenia. Pewnie na tej trzeciej końcówce pojawia się wysokie napięcie przy wyłączaniu?

    Na zdjęciu z tranzystorem chyba tranzystor do obu końcówek cewki, to nie jest prawidłowo. Do tego baza nie podłączona - jeśli Arduino daje na pinie I/O ze 4.5V, to bazę BC547 wypada podłączyć przez opornik np. 680 omów do tego pinu. Pytanie, jakie napięcie ma dawać ta cewka na tranzystor, żeby na tej trzeciej końcówce dała wystarczająco duże - są jakieś napisy na tej cewce? Na zdjęciach nie widzę żadnych, ale chyba jest pokazana tylko z jednej strony.

    Zabezpieczenie tranzystora - jeśli to "kopie" przy rozłączaniu, to zapewne właśnie wtedy w cewce powstaje napięcie dużo wyższe od napięcia zasilania i jest to niezbędne do poprawnego działania układu. I jeśli tak jest, to zabezpieczenie poprzez podłączenie zwykłej diody spowoduje, że wysokiego napięcia nie będzie - układ nie będzie działać. Trzeba do zabezpieczenia użyć transila dobranego do napięcia, jakie wytrzyma tranzystor.

    I prawdopodobnie będzie potrzebne napięcie znacznie wyższe od tego, które wytrzyma BC547, czy nawet BC546 - przydałby się jakiś tranzystor wysokonapięciowy. Pytanie, czy jakiś masz, a jak nie, to jakie są dostępne w tym sklepie, gdzie zamierzasz kupić. Kiedyś w polskich telewizorach używano BF257/BF258/BF259 do sterowania prądem kineskopu (były na napięcie 160/250/300V), potem zmienili na BF457/BF458/BF459 (to samo, tylko inna obudowa). Do takich tranzystorów opornik bazy powinien być mniejszy, może 330 omów. Może da się coś takiego znaleźć na jakimś złomie? Były na małej płytce przy samym kineskopie (w kolorowych 3).
  • Poziom 4  
    _jta_ napisał:
    Hm... Na zdjęciu w obudowie widzę 4 baterie guzikowe (nie widać, jaki to rozmiar, być może takie od zegarków), one chyba są 1.5V, jedna strona baterii wprost do końcówki cewki, druga poprzez mikroswitcha do drugiej końcówki, a trzecia bez podłączenia. Pewnie na tej trzeciej końcówce pojawia się wysokie napięcie przy wyłączaniu?

    Na zdjęciu z tranzystorem chyba tranzystor do obu końcówek cewki, to nie jest prawidłowo. Do tego baza nie podłączona - jeśli Arduino daje na pinie I/O ze 4.5V, to bazę BC547 wypada podłączyć przez opornik np. 680 omów do tego pinu. Pytanie, jakie napięcie ma dawać ta cewka na tranzystor, żeby na tej trzeciej końcówce dała wystarczająco duże - są jakieś napisy na tej cewce? Na zdjęciach nie widzę żadnych, ale chyba jest pokazana tylko z jednej strony.

    Zabezpieczenie tranzystora - jeśli to "kopie" przy rozłączaniu, to zapewne właśnie wtedy w cewce powstaje napięcie dużo wyższe od napięcia zasilania i jest to niezbędne do poprawnego działania układu. I jeśli tak jest, to zabezpieczenie poprzez podłączenie zwykłej diody spowoduje, że wysokiego napięcia nie będzie - układ nie będzie działać. Trzeba do zabezpieczenia użyć transila dobranego do napięcia, jakie wytrzyma tranzystor.

    I prawdopodobnie będzie potrzebne napięcie znacznie wyższe od tego, które wytrzyma BC547, czy nawet BC546 - przydałby się jakiś tranzystor wysokonapięciowy. Pytanie, czy jakiś masz, a jak nie, to jakie są dostępne w tym sklepie, gdzie zamierzasz kupić. Kiedyś w polskich telewizorach używano BF257/BF258/BF259 do sterowania prądem kineskopu (były na napięcie 160/250/300V), potem zmienili na BF457/BF458/BF459 (to samo, tylko inna obudowa). Do takich tranzystorów opornik bazy powinien być mniejszy, może 330 omów. Może da się coś takiego znaleźć na jakimś złomie? Były na małej płytce przy samym kineskopie (w kolorowych 3).


    1) Tak baterie są 1,5V i 3 końcówka jest bez połączenia więc jest pewnie tak jak mówisz

    2) Tak mnie pokierowali na innym forum, i baza poprzez rezystor miała iść do arduino (tylko nie lutowalem bo przez płytkę stykową i kable stykowe chciałem pierw sprawdzić czy będzie działać, na cewce jest tylko napisane "033", a przy zasilaniu 5V leci 90/91mA

    3) z tego co zrozumiałem dioda nie spełni swojego zadania bo się spali i będę potrzebował transila

    4) myślę że w sklepie będą bo w moim mieście w ogóle nie ma takiego sklepu z takimi rzeczami ale myślę ze w Olkuszu jeśli wiesz gdzie to jest będą tylko muszę wiedzieć dziś jaki dokładnie kupić i sprawdzę przez internet sklepy
  • Specjalista elektronik
    3) z tego co zrozumiałem dioda nie spełni swojego zadania bo się spali i będę potrzebował transila

    Zwykła dioda, jeśli będzie włączona równolegle do cewki, "zgasi" ten impuls napięcia, który miałby razić.

    sprawdzę przez internet sklepy

    Może podaj ich adresy internetowe? Ja znalazłem Awel Sp. z o.o. http://www.centralelektro.pl/ - nie widzę, żeby mieli elementy elektroniczne; "Elektron" S.C. T. i A. Dębscy, "Wen-Mar" Marcin Wencel, Adam Nawara F.h.u. Maxlumen - nie mają stron WWW. Na Allegro jest jeden sprzedający tranzystory w Olkuszu i nie oferuje nic sensownego, oraz jeden sprzedający zestaw elementów elektronicznych, nie odróżnia tranzystora od diody (podaje diodę BB844 jako tranzystor) i w tym zestawie nie ma nic sensownego. Może w jakimś serwisie?
  • Poziom 4  
    _jta_ napisał:
    3) z tego co zrozumiałem dioda nie spełni swojego zadania bo się spali i będę potrzebował transila

    Zwykła dioda, jeśli będzie włączona równolegle do cewki, "zgasi" ten impuls napięcia, który miałby razić.

    sprawdzę przez internet sklepy

    Może podaj ich adresy internetowe? Ja znalazłem Awel Sp. z o.o. http://www.centralelektro.pl/ - nie widzę, żeby mieli elementy elektroniczne; "Elektron" S.C. T. i A. Dębscy, "Wen-Mar" Marcin Wencel, Adam Nawara F.h.u. Maxlumen - nie mają stron WWW. Na Allegro jest jeden sprzedający tranzystory w Olkuszu i nie oferuje nic sensownego, oraz jeden sprzedający zestaw elementów elektronicznych, nie odróżnia tranzystora od diody (podaje diodę BB844 jako tranzystor) i w tym zestawie nie ma nic sensownego. Może w jakimś serwisie?


    Wiele sklepów niestety nie ma strony, jutro jadę i tak to przy okazji przejdę się po sklepach tylko jaki mam kupić i czy coś jeszcze potrzebuje

    Dodano po 11 [minuty]:

    I czy nie nie kupić mosfet'a

    Dodano po 3 [godziny] 16 [minuty]:

    moglby ktos pomoc? bo jesli jutro nie kupie to bede musial przez internet kupowac a sam sie nie znam zeby wybrać dobry
  • Specjalista elektronik
    Jeśli MOSFET-a, to przydałby się wysokonapięciowy i Logic Level, ale takich chyba nie ma. Z dużym prawdopodobieństwem nada się IRF820, natomiast nie nada się IRF840; spore szanse ma BUZ74A. Niestety to, czy będzie dobrze działać, zależy i od napięcia na wyjściu Arduino (typowy BUZ74A potrzebuje 5V, IRF820 4V, IRF820 6V - a będzie niecałe 5V).

    Może być jakiś bipolarny wysokonapięciowy, np. na 300V MPSA42, PMBTA42 (SMD - mały, lutowanie będzie wymagać precyzji), 2N6515 (250V), MJE13001 (400V), 2N6557 (250V); te MOSFET-y były na 500V. Transil powinien być na znacznie niższe napięcie, niż dopuszczalne tranzystora - jego nominalne napięcie to typowe przy prądzie 1mA, a przy prawie 100mA będzie znacznie większe - przypuszczam, że z półtora raza).

    Wadą MOSFET-ów jest to, że 5V to dla nich trochę mało, a szybkie wyłączenie wymaga pociągnięcia z bramki sporego prądu; zaletą - że nie potrzeba opornika, i lepiej wytrzymują pracę w takich warunkach (mają dużą odporność na wtórne przebicie), do tego są na wyższe napięcie.
  • Poziom 4  
    _jta_ napisał:
    Jeśli MOSFET-a, to przydałby się wysokonapięciowy i Logic Level, ale takich chyba nie ma. Z dużym prawdopodobieństwem nada się IRF820, natomiast nie nada się IRF840; spore szanse ma BUZ74A. Niestety to, czy będzie dobrze działać, zależy i od napięcia na wyjściu Arduino (typowy BUZ74A potrzebuje 5V, IRF820 4V, IRF820 6V - a będzie niecałe 5V).

    Może być jakiś bipolarny wysokonapięciowy, np. na 300V MPSA42, PMBTA42 (SMD - mały, lutowanie będzie wymagać precyzji), 2N6515 (250V), MJE13001 (400V), 2N6557 (250V); te MOSFET-y były na 500V. Transil powinien być na znacznie niższe napięcie, niż dopuszczalne tranzystora - jego nominalne napięcie to typowe przy prądzie 1mA, a przy prawie 100mA będzie znacznie większe - przypuszczam, że z półtora raza).

    Wadą MOSFET-ów jest to, że 5V to dla nich trochę mało, a szybkie wyłączenie wymaga pociągnięcia z bramki sporego prądu; zaletą - że nie potrzeba opornika, i lepiej wytrzymują pracę w takich warunkach (mają dużą odporność na wtórne przebicie), do tego są na wyższe napięcie.


    OK więc w sklepie poproszę o któryś z tych bipolarnych w pierwszej kolejności ale nie zrozumiałem jaki transil mam wybrać, pierwszy raz się z czymś takim spotykam szczerze mówiąc
  • Specjalista elektronik
    Do MOSFET-a na 500V mógłby być np. 1.5KE350A, albo P6KE300A; do MJE13001 (400V) - 1.5KE250A, albo P6KE220A; do tranzystora na 300V - 1.5KE200A, albo P6KE180A. Ta liczba 350/300/250/200 oznacza nominalne napięcie - można na nieco mniejsze, ale na większe lepiej nie, bo może nie zabezpieczyć tranzystora przed uszkodzeniem.

    Transil może mieć po tej liczbie A, albo CA - to drugie oznacza dwukierunkowy, który w obie strony zachowuje się tak samo, pierwszy w jedną stronę przewodzi jak zwykła dioda - trzeba go podłączyć między emiter i kolektor tranzystora tak, żeby nie przewodził. P6KE są tańsze (przynajmniej tam, gdzie sprawdziłem), i też powinny wystarczyć.
  • Poziom 4  
    _jta_ napisał:
    Do MOSFET-a na 500V mógłby być np. 1.5KE350A, albo P6KE300A; do MJE13001 (400V) - 1.5KE250A, albo P6KE220A; do tranzystora na 300V - 1.5KE200A, albo P6KE180A. Ta liczba 350/300/250/200 oznacza nominalne napięcie - można na nieco mniejsze, ale na większe lepiej nie, bo może nie zabezpieczyć tranzystora przed uszkodzeniem.

    Transil może mieć po tej liczbie A, albo CA - to drugie oznacza dwukierunkowy, który w obie strony zachowuje się tak samo, pierwszy w jedną stronę przewodzi jak zwykła dioda - trzeba go podłączyć między emiter i kolektor tranzystora tak, żeby nie przewodził. P6KE są tańsze (przynajmniej tam, gdzie sprawdziłem), i też powinny wystarczyć.


    OK dzięki jutro się udam i zobaczę czy są w sklepie jeśli nie to przez internet będę zamawiał wraz z modolem bt hc05 lub 06

    Dodano po 17 [godziny] 8 [minuty]:

    _jta_ napisał:
    Do MOSFET-a na 500V mógłby być np. 1.5KE350A, albo P6KE300A; do MJE13001 (400V) - 1.5KE250A, albo P6KE220A; do tranzystora na 300V - 1.5KE200A, albo P6KE180A. Ta liczba 350/300/250/200 oznacza nominalne napięcie - można na nieco mniejsze, ale na większe lepiej nie, bo może nie zabezpieczyć tranzystora przed uszkodzeniem.

    Transil może mieć po tej liczbie A, albo CA - to drugie oznacza dwukierunkowy, który w obie strony zachowuje się tak samo, pierwszy w jedną stronę przewodzi jak zwykła dioda - trzeba go podłączyć między emiter i kolektor tranzystora tak, żeby nie przewodził. P6KE są tańsze (przynajmniej tam, gdzie sprawdziłem), i też powinny wystarczyć.


    kupiłęm tranzystor 13005A moze byc?
  • Specjalista elektronik
    MJE13005? Powinien wytrzymać więcej, niż MJE13001, ale ma małe wzmocnienie, więc potrzebuje większego prądu bazy (mniejszego opornika w bazie). Pewnie sporo kosztował? Choć niekoniecznie - EleCena.PL znajduje w okolicach 1zł. I rozmiary ma większe od MJE13001... A co z transilem, masz jakiś?
  • Poziom 4  
    _jta_ napisał:
    MJE13005? Powinien wytrzymać więcej, niż MJE13001, ale ma małe wzmocnienie, więc potrzebuje większego prądu bazy (mniejszego opornika w bazie). Pewnie sporo kosztował? Choć niekoniecznie - EleCena.PL znajduje w okolicach 1zł. I rozmiary ma większe od MJE13001... A co z transilem, masz jakiś?


    czuje sie oszukany bo az 7,50 ale wyboru nie mialem więc wziąłem, a transila nie było więc czy jest jakis zamienik?
  • Specjalista elektronik
    Są jeszcze warystory, które działają podobnie do transili dwukierunkowych.
  • Poziom 4  
    _jta_ napisał:
    Są jeszcze warystory, które działają podobnie do transili dwukierunkowych.


    A da się złożyć cały układ bez tego? I dopiero jak będę zamawiał model bt, dodać
  • Poziom 32  
    Po pierwsze, z jaką częstotliwością chcesz przełączać układ ? Jeśli impulsowo, to może warto wybrać zwykły przekaźnik ?
    Skąd pewność, że jest tam tylko jedno uzwojenie ? Gdyby było tylko jedno, nóżkę "kopiącą" prądem, można by było wyprowadzić z dowolnego miejsca układu (za przyciskiem). Przydałoby się wziąć multimetr i to sprawdzić.
  • Poziom 4  
    kacpo1 napisał:
    Po pierwsze, z jaką częstotliwością chcesz przełączać układ ? Jeśli impulsowo, to może warto wybrać zwykły przekaźnik ?
    Skąd pewność, że jest tam tylko jedno uzwojenie ? Gdyby było tylko jedno, nóżkę "kopiącą" prądem, można by było wyprowadzić z dowolnego miejsca układu (za przyciskiem). Przydałoby się wziąć multimetr i to sprawdzić.
    o

    1) już chyba nie ma sensu kupować przekaźnika jak kupiłem tranzystor
  • Poziom 4  
    kacpo1 napisał:
    W takim razie sprawdź czy jest to tylko jedno uzwojenie, czy są tam dwa.


    Sprawdzę jutro bo dziś nie mam jak i napisze tuta

    Dodano po 1 [godziny] 19 [minuty]:

    Nie muszę odlutowywać tranzystora żeby sprawdzić?
  • Poziom 4  
    kacpo1 napisał:
    W takim razie sprawdź czy jest to tylko jedno uzwojenie, czy są tam dwa.


    Polaczajac je to między tym wolnym, a polaczanym wskazuję że jest, i między środkowymi też wskazuję

    Dodano po 3 [godziny] 17 [minuty]:

    ktoś wie co teraz jak połączyć tranzystor do tej cewki choć dzisiaj usłyszałem ze to może być kondensator

    tranzystor to tak jak wyżej pisałem 13005A nie dodaje TJE bo tego nie ma napisanego na obudowie