Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektrownia fotowoltaiczna "za 1500 zł"

06 Dec 2018 22:22 35508 533
Texa Poland
  • #31
    User removed account
    User removed account  
  • Texa Poland
  • #32
    Lisciasty
    Level 20  
    Do gaz4 : nikt tutaj nie krytykuje pomysłowości i zaradności, sam mam sporo wynalazków w chacie i sporo rzeczy zrobionych "tymi ręcami", a jak padnie mi pralka
    to nie kupuję nowej tylko naprawiam. Ale jednakowoż poziom dziadostwa ma swoje granice, jak również ekonomii w wielu przypadkach nie przeskoczysz.
    Jak masz postawić kilka arów instalacji na bieda-panelach to drewno i przewody będą warte więcej niż kilkuletnia produkcja ;)

    Co do niezależności to nie za bardzo widzę jak sobie wyobrażasz przetrwać np. zimę na off-gridzie zrobionym takim druciarskim sposobem. Ale zawsze można próbować.
  • Texa Poland
  • #33
    User removed account
    User removed account  
  • #34
    gaz4
    Level 33  
    Lisciasty wrote:
    Do gaz4 : nikt tutaj nie krytykuje pomysłowości i zaradności, sam mam sporo wynalazków w chacie i sporo rzeczy zrobionych "tymi ręcami", a jak padnie mi pralka
    to nie kupuję nowej tylko naprawiam. Ale jednakowoż poziom dziadostwa ma swoje granice, jak również ekonomii w wielu przypadkach nie przeskoczysz.
    Jak masz postawić kilka arów instalacji na bieda-panelach to drewno i przewody będą warte więcej niż kilkuletnia produkcja ;)


    Owszem, estetyka PV zamontowanego na drewnie zbitym gwoździami będzie do... ale to jest jedyna poważna wada. Sam mam jak to nazywasz "bieda panele" amorficzne i od 5 lat działają jak złoto. Z tego 1 kW nowych 50W kupiłem za 1 zł/W co w połączeniu z elementami montażowymi dało znacznie, ale to znacznie poniżej 2 zł/W. Po dodaniu kilkuset W w używanych amorficznych oraz ponad 1 kW nowych CIGS mam prawie 3 kW za które zapłaciłem ok. 6 tys zł. Jest też jeden monokrystaliczny który po 2 latach stracił połowę mocy bo mu szyba zmętniała. Od tego czasu mam taki uraz, że nawet nie patrzę w kierunku innych niż cienkowarstwowe.

    Zdjęć nie mam. Jestem takim dinozaurem, że nawet nie mam smartfona by je wykonać. Zresztą niewiele się na nich zobaczy bo clou jest ukryte pod panelami. Jak mają służyć za dach stodoły to wystarczy jakaś membrana dachowa pod panele aby zbierała ew. przecieki i zrobić resztę w/g powyższego opisu. Bardzo, ale to bardzo ważna jest precyzja gdyż nawet niewielkie "skoszenie" łat spowoduje iż panele nie bedą do siebie dobrze przylegały.

    http://www.propox.com/download/allegro/PV/GS55_instalation.pdf

    W tym PDF jest wyjaśnione co i jak należy wykonać. Zapomnij o uzyskach z ksieżyca itp bo to tylko ciekawostka, nic więcej. Nawet jakby całe 1.6 kW połaczyć szeregowo tak by pracował zasilacz dostaniesz kilka mA czyli nawet nie zrekompensuje samorozładowania aku. Przy założeniu, że urzadzenia na 230V AC które mogą pracować z DC będą zasilane wprost z paneli łączymy je po 4 stuki. Gdy miałem małą moc PV połaczyłem po 3 sztuki (Umpp ok 120V) aby mieć na grzałce wiekszy amperaż i wiele zasilaczy także pracowało. Najbardziej optymalne połączenie całości to sterownik grzałek trzymajacy napięcie na panelach w okolicy Umpp. Najlepiej z możliwością obsługi drugiej grzałki zamontowanej w połowie wysokości bojlera co da ciepłą wodę także w pochmurne dni. Wystarczy równolegle do sterownika CWU wpiąć w PV ładowarkę akumulatorów i całość powinna płynnie przekazywać moc tam gdzie jej najbardziej trzeba. Jak aku będa rozładowane gros obciążenia przejmie ładowarka więc sterownik grzałek obniży swoją moc. Gdy aku się naładuje moc sterownika wzrośnie i będzie więcej ciepłej wody. Ja tak zrobiłem na prymitywnych sterownikach z przekaźnikami i działa więc zdolny elektronik z pewnoscią da radę wykonać coś znacznie lepszego.
  • #35
    anaba255
    Level 26  
    pkorol wrote:
    No i ile będzie kosztował MPPT na grzałkę 2 kW?

    Mój do 2.5 kW kosztował 600zł.
    Regulator MPPT, którego używam, z własnego doświadczenia widzę, że to bardzo dobre rozwiazanie, może najlepsze. Wyciska z paneli bardzo dużo, startuje juz od minimalnego nasłonecznienia. Obecnie zimą z 2kWp monokrystalicznych umieszczonych pod katem 18 stopni miałem w południe 800W, na 100L bojlerze, temperatura podniosła się przez cały dzień o ok. 30'C. Regulator oparty na stycznikach tez "coś" będzie kosztował, do tego dochodzi koszt dodatkowych kabli, złączy, dobrze by było poszczególne szeregi zabezpieczyć bezpiecznikami i/lub diodami przed nadmiernym napięciem, które może uszkodzić panele, to kolejny koszt. Warto to wszystko policzyć.
  • #36
    User removed account
    User removed account  
  • #37
    Kwazor
    Level 32  
    Pkorol : Widzę że twoje pomysły zaczynają być niebezpieczne... dom masz nadzieje ubezpieczony ?

    Styczniki ( przekaźniki ) 12V 2A zamierzasz zastosować ????
    To przy pierwszym rozłączeniu stanie w płomieniach.. to jest prąd stały !! zreszta zrob sobie test zwarciowy nawet jednego panelu 110W 90V i podłącz przekaźnik ..

    Co do trzymania punktu MPP to MOC = napięcie x natężenie a ty byś regulował tylko napięcie... MPPT nie działa tak jak myślisz..
  • #38
    User removed account
    User removed account  
  • #39
    anaba255
    Level 26  
    pkorol wrote:
    anaba255 napisał:
    pkorol napisał:
    No i ile będzie kosztował MPPT na grzałkę 2 kW?

    Mój do 2.5 kW kosztował 600zł.
    Regulator MPPT, którego używam,
    poszczególne szeregi zabezpieczyć bezpiecznikami i/lub diodami przed nadmiernym napięciem, które może uszkodzić panele, to kolejny koszt. Warto to wszystko policzyć.

    Mógłbyś podać parametry regulatora, firma? Jakim nadmiernym napięciem, piszę cały czas o napięciu 230V

    Powinno być natężeniem, literówka.
    Link do regulatora wysłałem na PW.
  • #40
    Kwazor
    Level 32  
    Pkorol : Styczniki to element mechaniczny i polecam ci jednak zaznajomić się z tranzystorami MOSFET jako przełącznik.

    Anaba255 : 2.5kW i 600zł ? To fake a nie MPPT.. lub zrób zdjecie rozebranego to zobaczymy czy ma trafo w środku..
  • #41
    User removed account
    User removed account  
  • #42
    Kwazor
    Level 32  
    Tylko w samochodzie nie ma napięcia 60V..
    A wiem jak ciągnie się łuk w wyłączniku na 250V zmiennego podłączony pod moje 90Voc Panele.. 3-5 odłączeń i po nim bo się stopił.

    A ludzi potrafiących wykonać realne MPPT w Polsce jest niewielu wręcz 1 osoba.

    I wcale nie przesadzam bo to co można kupić do grzałek to zwykłe PWM-y z trzymaniem punktu napięciowego ( czyli nic nie daje ) bo jeszcze konwersja mocy musi dojść a to już potrafi dać w kość. Zresztą wystarczy prosty pomiar prądów Iwej Iwyj..

    Ja ci akurat takiego nie wykonam bo to projekt od prawie zera a na to potrzeba czasu + fundusze i to nie 600zł tylko na same części na początek około 900zł-1000.. a reszta czyli czas ?

    Nie bez powodu relana przetwornica 2.5kW DC/DC waży 15kg !
  • #43
    User removed account
    User removed account  
  • #44
    witekem
    Level 19  
    witekem: aby odzyskać później 0.8 energii wysłanej do sieci.: Mógłbyś podać ile to w złotówkach? 16 gr? Czyli pompujesz do ZE prąd warty 57 gr albo 3.5 zł a odliczasz 16gr? Albo ja czegoś nie rozumiem albo wprowadzacie ludzi nie świadomych w błąd tymi 80%.

    To nie jest 16 groszy .
    Skontaktuj się z twoim operatorem energetycznym, tak gdzie opłacasz rachunki i popytań o program prosumenta. Ile teraz płacisz za prąd tyje tylko 80% wysłanej energii sobie odbierzesz. Akumulator to teraz twoja sieć energetyczna i te 20% to wyobraź sobie jako straty na sieci. Za darmo operator energetyczny wymieni ci licznik na dwukierunkowy aby można było dokładnie zweryfikować ile energii zostało przesłane do sieci.

    Ponadto na forum masz masę postów na temat prosumenta.

    Powodzenia
  • #45
    anaba255
    Level 26  
    Kwazor wrote:
    Anaba255 : 2.5kW i 600zł ? To fake a nie MPPT.. lub zrób zdjecie rozebranego to zobaczymy czy ma trafo w środku..

    Zdjęcia nie bede robił, bo to autorski projekt sprzedawcy, od którego go kupiłem, nie wiem czy wyraziłby na to zgodę. Regulator na wyjściu daje prąd przemienny, sprawdzałem. Moge dać na Niego namiar na PW.

    pkorol wrote:
    Czy są jakieś przepisy zakazujące robić ogrodzenia z paneli fotowoltaicznych? Mam idealne miejsce na taką instalację. Zacząłem już robić ogrodzenie ale chyba się wstrzymam i spróbuje pomiędzy deskami zainstalować panele.

    Wydaje mi się, że nie ma znaczenia, jakiego materiału użyjesz na ogrodzenie, pod warunkiem, że jego parametry będą zgodne z przepisami. Sam mam płot od południowej strony, na parę kW, też się nad tym zastanawiam. Obecnie do testów, założyłem używane amorficzne GS-50, na południową ścianę szopy na opał - 750W. Latem, w południe przy słonecznym dniu, dają ok. 250W, teraz zimą ok 400W.
  • #46
    User removed account
    User removed account  
  • #47
    gaz4
    Level 33  
    pkorol wrote:
    Zastanawiam się czy montować na płasko, czy dać delikatny kąt 10 cm i zamontować poziomo?


    Pomiędzy montowaniem na płasko i 10 stopni nie ma żadnej różnicy w uzyskach. Ale takie coś tylko latem sie sprawdzi, zimą jest do kitu. Obok słabej wydajnosci (duży kąt padania promieni słonecznych) dochodzi zalegający na PV śnieg.

    Z jednej strony prawdą jest to co pisze się tu o przekaźnikach ale wszystko zależy od podejscia do tematu. Osobiście preferuję połaczenie szeregowe grzałek z ich zwieraniem by zwiększać moc. Tworzą one dzielnik napięcia więc ryzyko powstania łuku staje się mniejsze. Do tego odpowiednia grzałka - niektóre dają łuk jak spawarka inne żadnego. Dodajmy do tego równoległy do styków kondensator i przekaźnik może działać latami. Nie lubię radiatorów, wentylatorów i całej otoczki jaka musi się pojawić przy większym spadku napiecia na elektronice dużej mocy. Właśnie dlatego zaprzyjaźniłem sie z przekaźnikami, są małe i odpowiednio potraktowane dają radę z DC.

    W przypadku termostatów są różne drogi na ominięcie kosztu ich wymiany na pracujące z DC. Najprostsza to taki dobór mocy PV by w słoneczny dzień bojler nagrzał się do ok. 50 stopni. Każdy dodatkowy stopień zwiększy straty bojlera i w pewnym momencie dojdziemy do granicy. Np. jeżeli PV w pełnym Słońcu zwiększa temp. bojlera o 4 stopnie na godzinę wystarczy by bojler przy dajmy na to 80 stopniach tyle tracił aby można było wyrzucić termostat. Inna metoda to sprzeżenie termostatu z regulatorem grzałek by je wyłączał po osiągnięcu max temperatury, osobiście stawiam na tą metodę. Można także wspomagać się kondensatrorem równoległym do styków termostatu lecz tu też wiele zależy od grzałek oraz budowy styków - jedne dają się łatwo "zhakować" inne są całkowicie odporne bo przy DC muszą iskrzyć.
  • #48
    User removed account
    User removed account  
  • #49
    3301
    Level 31  
    miernik masz prawdopodobnie uszkodzony
  • #50
    User removed account
    User removed account  
  • #51
    theo33
    Level 27  
    pkorol wrote:
    Jest dokładnie tak jak zakładałem, standardowe łączenie stringów przy tej szarówce daje połowę mocy, gdym je załączył dziś po swojemu to miałbym 100%. Niestety nie da się siedzieć przy panelach non stop i zmieniać połączenia zgodnie ze wskazówkami woltomierza.


    Ciekawe spostrzeżenie, biorę urlop i wyciągnę tyle co w maju
  • #52
    User removed account
    User removed account  
  • #53
    gaz4
    Level 33  
    Jednorazowo, jak zjedzenie muchomora ;)

    Pytanie po co takie alpejskie kombinacje? Szeregowe łaczenie dużej ilosci PV ma tę wadę, że słabsza praca jednego odbija się na pozostałych. Czyli zrobisz coś potencjalnie niebezpiecznego, gorszego i niepotrzebnego. Połaczyć po 4 sztuki szeregowo by mieć napiecie bezpieczne dla urządzeń na 230V. Przy 4 sztukach w stringu łatwo utrzymać porządek czyli takie umieszczenie by ew. cień nie obejmował innego stringu. Np. u mnie w pobliżu PV są dwa słupki które przez część dnia rzucają cień. Za nimi mam 8 paneli i gdybym połaczył wszystko szeregowo mam gwarantowaną stratę. Cień pada na 3 i 5 panel czyli łączenie po 4 leżące obok siebie też daje stratę. Ale wystarczy połączyć 1, 2, 3-ci i 5-ty w jeden string, a pozostałe w drugi i problem z cieniem rozwiązany. Niby prosta sprawa, kawałek przewodu, a dostaniemy dodatkowe kWh :)
  • #54
    User removed account
    User removed account  
  • #55
    User removed account
    User removed account  
  • #56
    User removed account
    User removed account  
  • #58
    User removed account
    User removed account  
  • #59
    User removed account
    User removed account  
  • #60
    User removed account
    User removed account