Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Iveco Stralis 2006 - Tachograf,EBS oraz czujnik ciśnienia hamulca postojowego.

chicken19 05 Dec 2018 17:41 3207 16
  • #1
    chicken19
    Level 12  
    Witam.Problem polega na tym że wskazówka prędkościomierza wędruje do oporu.Tachograf VDO elektroniczny.Wtyczka A ma zasilania + oraz -. Pomiędzy wtyczką impulsatora oraz tachografem jest przejście.Tachograf ani komputer pokładowy nie wyświetla błędów na ekranach.Jaka wartość powinna być na wtyczce impulsatora?Na pinie nr 1 we wtyczce B jest lekko ponad 9V.Czy to nie za mało?W tachografach stwierdzili że jest problem we wiązce.Mi wychodzi że we wtyczce zasilającej A jest wszystko ok ale te 9V we wtyczce B to myślę że mało.Mam rację?Impulsator czteropinowy.

    EBS- kod z deski DTC 42 FMI 0B 0C126 ACT Y/na testerze nieznany kod błędu 4404 oraz 420B.

    Czujnik ciśnienia hamulca postojowego na czerwono.Gdzie on się znajduje?Przy zaworze APS był urwany jeden przewód pomarańczowy.Przed jego naprawą był jeszcze komunikat:czujnik ciśnienia osi przedniej.Teraz zgasł.
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #3
    tonni24
    Level 15  
    9V zasilania na przetwornik jest jak najbardziej prawidłowe. A tak na marginesie to osobom bez odpowiednich zezwoleń nie wolno "majsterkować" przy "tachografie". Stralis poprzez najechanie wskazówki na max. prędkościomierza komunikuje że jest problem z tachografem.
  • #4
    kakibara
    Level 34  
    Można czy nie można kolega chce go naprawić, musisz sprawdzić przewód od czujnika do tachografu- w stralisie co dziwne bo skrzynie nie padają ale czujniki dość często wymieniliśmy i kalibrowalismy - jaki masz nr bledu na tacho 20? To wiązka lub czujnik.
    Odkręcić 4 śrubki wokół hamulca wyciągnąć go i w środku deski rozdzielczej zobaczysz na przewodzie czujnik elektryczny- spróbuj mocniej na dół pociągnąć dzwignie jeżeli zgasnie uszkodzony sensor w dzwigni - i jeszcze jedno co może powodować sygnalizacje błędu to czujnik w zamku w drzwiach na desce na zegarach nie ma ikonki drzwi a reczny trabi.
    Powodzenia.
  • #5
    chicken19
    Level 12  
    Dziękuję za podpowiedzi.Nie chcę majstrować przy tachografie tylko zlokalizować problem.Po prostu chciałem wiedzieć czy z tachografu na wtyczce B 9V jest prawidłową wartością. Stralis był w tachografach i jak to oni zawsze twierdzą "tachograf działa jedź do elektryka".Nikt się nie chce z tym bawić. Zauważyłem że tachograf działa gdy odpuszczę ręczny i ruszę. Wtedy wskazówka opada i działa jak trzeba.Wszystko jest dobrze do momentu gdy się nie zatrzymam i nie zaciągnę ręcznego. Wtedy błąd hamulca wyskakuje na czerwono i wskazówka idzie na max.Spróbuję jeszcze odpiąć wtyczkę przy imulsatorze oraz pod maską i obciążyć każdy przewód po kolei żarówką H4 żeby wykluczyć wiązkę od kabiny do impulsatora.

    Omyłkowo napisałem nazwę błędu. Prawidłowy komunikat brzmi:niskie ciśnienie w układzie hamulca postojowego. Wybaczcie pomyłkę. Zapala się gdy zaciągnę ręczny. Odpuszczam i za chwilę gaśnie.

    Kakibara nie chodzi tu o kontrolke włączonego hamulca ręcznego ale o komunikat o niskim ciśnieniu. Ta działa prawidłowo.Kilka razy miałem do czynienia z tą dźwignią w innych Stralisach więc to akurat daję radę rozpoznać.Błąd tachografu 20?Czyli?Gdzieś można ten błąd wywołać np na ekranie tacho? Bo na ekranie komputera nic nie ma poza wskazówką na max i błędem ciśnienia.

    W manualu znalazłem dwa czujniki 6,6bar powiązane z dźwignią hamulca ręcznego nad pedałem gazu w kabinie przy ścianie grodziowej.Wymieniłem górny.Nie pomogło. Nie wiem czy szarpać dolny ale myślę że tylko on pozostaje.
    Stralis to po prostu pojazd nie z tej Ziemii.
  • Helpful post
    #6
    kakibara
    Level 34  
    Przecież wyżej Ci pisałem za wajha ręcznego pod deską rozdzielcza - o niskim ciśnieniu też mówi ten drugi czujnik.
    Rozlacz czujnik w okolicy tylnych zbiorników sprawdź czy zgasnie błąd.
    Na tachografie będzie mrugal błąd - podobna sytuacja jak odepniesz aku i pojawia się błąd 19 i 31 - wystarczy wcisnąć ok. W tym przypadku nr 20.
    Jeżeli urządzenie jest ok pozostaje Ci wiązka i impulsator.
    Kiedyś też tak myślałem o ivecu na początku ale to są naprawdę dobre auta za ta cenę - komfortu nie oceniam.
  • #7
    chicken19
    Level 12  
    Ok.Nie zrozumieliśmy się.Dziś na chwilę podszedłem do auta. Urwane były przewody czujnika obok tylnych zbiorników i zielona wtyczka. Wymieniłem wtyczkę i czujnik na ten który był wyjęty z deski.Bez zmian.

    Błąd na tacho nr 23.Zapalił się tylko jeden raz. Będę sprawdzać wiązkę impulsatora jutro pod obciążeniem jeśli starczy czasu.
  • #8
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Może chodzi ci o czujnik zaciągniętego hamulca postojowego który znajduje się w dźwigni hamulca. Sprawdź czy po spuszczeniu hamulca postojowego przy otwieraniu drzwi odezwie się sygnalizator.
  • #9
    chicken19
    Level 12  
    Nie chodzi o ten czujnik.

    Dzis przejżeliśmy wiązkę od kabiny do impulsatora i w kabinie do tacho pod obciążeniem (żarówka H7).Wszystko jest w porządku. Wychodzi na to że jest problem z impulsatorem. Czekamy na dostawę. Co do dolnego czujnika to myślę że on jest winny.Po odpięciu konektorów komunikat o niskim ciśnieniu znika a zastępuje go komunikat o błędzie hamulca ręcznego.Po zaciągnięciu ręcznego na tym czujniku pojawia się powietrze. Wychodzi na to że czujnik nie pracuje prawidłowo.Wątpię żeby ciśnienie powietrza było zbyt niskie bo po zaciągnięciu ręcznego powietrze wali jak szalone gdy czujnik jest wykręcony.Czujnik zamówiony.

    Czy ktoś jeszcze może sprawdzić te błędy EBS które opisałem w pierwszym poście?
    O efektach napiszę gdy tylko się coś wyjaśni.
  • #10
    chicken19
    Level 12  
    Podmieniony impulsator z innego Stralisa i to samo co na starym.Pojawia się od czasu do czasu błąd 23 na tacho. W poniedziałek ma być majster od tachografów bo ja już nie mam głowy.

    Dziś przyszedł czujnik dolny do ręcznego i kiszka.To samo.
  • #11
    kakibara
    Level 34  
    Zrób mostek z przewodu elektrycznego przy czujnikach- poza tym podpowiedzi które Ci tu udzielamy mają Ciebie lub innych naprowadzic na problem, a nie go rozwiązać - jeżeli masz uszkodzony przewód elektryczny będzie ten sam błąd mówiący o niskim cisnieniu w układzie - czy masz komputer do odczytu lub easy wtedy pojdziesz jak po nitce do celu.

    Czujnik tachografu podmieniony i co dalej - auto było na rolkach i jest dopisany/ustawiony w tachografie? Jak nie bylo instalacji to i tak bedzie błąd- zacznij i poukladaj to sobie zostało jak pisałeś wyżej sprawdzone urządzenie w kabinie tachograf - jest sprawny ! Czyli musisz naprawić wiązke lub podmienić i zaprogramowac czujnik.
    Czujnik masz......więc.
    Instalacja plus legalizacja i autko może dalej jeździć i zarabiać kasę.
  • #12
    chicken19
    Level 12  
    Kakibara dziękuję ale wiem co to jest forum internetowe i jak działa.

    Mniejsza o to.Przyjechał dziś gościu od tachografów.Uszkodzony impulsator. Zmienił na nowy sparował i działa.Ogólnie to jak Stralis był u niego to twierdził że wiązka jest uszkodzona.Przy mnie sprawdził i jednak nie była. Co się również okazało i co mnie wprowadziło w maliny to fakt że była wymieniana skrzynia biegów jakiś czas temu ale nikt nie powiedział że nie był w niej impulsator że starej tylko całkiem inny. Szkoda że o tym wcześniej nie wiedziałem. Co najciekawsze po wymianie i parowaniu impulsatora zgasło ostrzeżenie o niskim ciśnieniu w hamulcu ręcznym. Uszkodzony impulsator wysyłał bzdety w linię CAN.

    Pozostaje kwestia błędów EBS Czy ktoś może je rozszyfrować?
  • #14
    wrabel
    Level 10  
    100 procent uszkodzony przewód łączący tachograf z nadajnikiem czyli impulsatorem, wymień przewód i bedzie OK.
    Stała bolączka Stralisów
  • #15
    chicken19
    Level 12  
    Wrabel nie nabijaj postów. Napisałem co było przyczyną powyżej. Stanisławpiotr dzięki za rozszyfrowanie EBS.Podmieniliśmy modulator naczepowy z innego Stralisa i błąd zgasł. Dzięki wszystkim za pomoc. Pozdrawiam
  • #16
    wrabel
    Level 10  
    Nie nabijam postów, miałem identyczny przypadek i był uszkodzony przewód impulsatora.
  • #17
    chicken19
    Level 12  
    Napisałem wyżej że problem rozwiązany i w jaki sposób więc nie pisz że na 100 procent do wymiany jest przewód bo nie jest.Mimo wszystko dzięki.Temat wyczerpany więc zamykam.