Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolumny na bazie Pioneer HPM 40

czort83 11 Gru 2018 20:44 3039 23
  • Kolumny na bazie Pioneer HPM 40
    Dziś skończyłem składać moje pierwsze kolumny DIY więc wrzucam i chwalę się co wyszło :)
    Kolumny powstały na bazie Pioneer HPM 40. W latach '90 przywiozłem je z "wystawki" z Niemiec. Były kompletne jednak niskotonowe były porozrywane. Wtedy jeszcze młody i niezbyt rozgarnięty wyrzuciłem je i zastąpiłem troszkę większymi Alphardami 8-) nie robiąc żadnych korekt w zwrotnicy (wtedy nie wiedziałem co to w ogóle jest i do czego służy).
    Po jakimś czasie trafiły na strych, tam przeleżały kilkanaście lat i dopiero teraz postanowiłem coś z nimi zrobić...
    Oprócz skrzyń wszystko poszło na bok. Objętościowo są prawie takie same jak New Mildton 150, więc na ich podstawie zbudowałem nowe kolumny.

    Tak wyglądały przed zdzieraniem folii
    Kolumny na bazie Pioneer HPM 40
    Zwrotnica powstała na podstawie poniższego schematu:
    Kolumny na bazie Pioneer HPM 40 Kolumny na bazie Pioneer HPM 40

    Przetworniki jakie zastosowałem do budowy:
    - GDN 25/60 8 Ohm,
    - GDM 10/60/2 8 Ohm,
    - GDWK 10/80/19 8 hm.
    Same skrzynie zostały wzmocnione przegrodami, a GDM zamknięty w osobnej komorze.
    Kolumny na bazie Pioneer HPM 40 Kolumny na bazie Pioneer HPM 40

    Wnętrze (wszystkie ścianki) wyłożone filcem porosso o grubości 10 mm, dodatkowo dodałem watę tłumiącą o grubości 30 mm (komora GDM, ściana za GDN i GDWK). Niestety nie zrobiłem zdjęcia.
    Front wykonany z czarnej płyty MDF 19mm. Niestety nie miałem narzędzi, żeby wykonać frez pod GDWK, więc płyta wylądowała u stolarza. Skrzynia jest surowa, bez żadnej farby czy okleiny (lubię surowiznę :) ). Całość pomalowana bezbarwnym matowym lakierem.
    Obręcze pochodzą z kolumn Altus, pomalowane czarną farbą mat.

    Po złożeniu wyglądają tak...
    Kolumny na bazie Pioneer HPM 40 Kolumny na bazie Pioneer HPM 40 Kolumny na bazie Pioneer HPM 40

    Jak grają? Moim zdaniem świetnie :) Jestem bardzo zadowolony z końcowego wyglądu i brzmienia.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    czort83
    Poziom 8  
    Offline 
    czort83 napisał 46 postów o ocenie 8, pomógł 0 razy. Jest z nami od 2009 roku.
  • IGE-XAO
  • IGE-XAO
  • #3
    Kontrakton80
    Poziom 9  
    Wzorowe wykonanie.
  • #4
    tytka
    Poziom 18  
    Widać kawał solidnej roboty.
    Nie to że się czepiam, ale mam pewne pytania/uwagi do tego projektu:

    - Czy te brzegi płyty wiórowej boków, widoczne przy krawędziach frontu, są jakoś zabezpieczone? Bo skoro są widoczne, co przedstawiają fotki ( choć na tyle kiepskie, że dokładnie tego nie można zaobserwować), to należało by je obrobić, bo jak nie to będą straszyć.

    - Skoro front czarny (ładny), to czy nie lepiej te śruby montujące go, nie wyglądały by także w kolorze czarnym?

    czort83 napisał:
    Objętościowo są prawie takie same jak New Mildton 150, więc na ich podstawie zbudowałem nowe kolumny.

    Co znaczy prawie? Czy uwzględniłeś także to że ich objętość pomniejszyłeś zainstalowanymi wzmocnieniami? I czy do końcowej objętości jest dobrany tunel i zwrotnica?
  • #5
    czort83
    Poziom 8  
    tytka napisał:
    - Czy te brzegi płyty wiórowej boków, widoczne przy krawędziach frontu, są jakoś zabezpieczone? Bo skoro są widoczne, co przedstawiają fotki ( choć na tyle kiepskie, że dokładnie tego nie można zaobserwować), to należało by je obrobić, bo jak nie to będą straszyć.


    Brzegi nie obrobione, mnie nie straszą, tak jak wcześniej pisałem lubię surowiznę. Wiem, że nielicznym podoba się taki styl, mi akurat przypadło to do gustu.

    tytka napisał:
    - Skoro front czarny (ładny), to czy nie lepiej te śruby montujące go, nie wyglądały by także w kolorze czarnym?


    Tak miało być :)
    Inspiracją były kolumny, które znalazłem tutaj http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-3-Way-Classic-mkII.htm

    tytka napisał:
    Co znaczy prawie? Czy uwzględniłeś także to że ich objętość pomniejszyłeś zainstalowanymi wzmocnieniami? I czy do końcowej objętości jest dobrany tunel i zwrotnica?


    Pioneer HPM 40 są o ok 2-3 litry większe, więc po zastosowaniu dodatkowych wzmocnień i komory objętość jest bardzo podobna, nie chcę pisać identyczna bo pewnie tak nie jest. BR jest jeden, gdzie w Mildtonach są dwa. Mój jest średnicowo większy, dobór został przeliczony wg kalkulatora.
  • #6
    tytka
    Poziom 18  
    czort83 napisał:
    Pioneer HPM 40 są o ok 2-3 litry większe, więc po zastosowaniu dodatkowych wzmocnień i komory objętość jest bardzo podobna, nie chcę pisać identyczna bo pewnie tak nie jest. BR jest jeden, gdzie w Mildtonach są dwa. Mój jest średnicowo większy, dobór został przeliczony wg kalkulatora.


    Tak, o takie konkretne informacje chodziło mi w moim zapytaniu.

    Natomiast co do wyglądu, to fakt że o gustach się nie dyskutuje. Jednak mimo że sam lubię widok surowego drewna, to już widok nieobrobionej krawędzi płyty wiórowej, to nie to (dużo lepiej wygląda brzeg sklejki z podanego przez Ciebie linku) . Ale to oczywiście Twoje zestawy i Ty je na co dzień będziesz oglądać. Podobnie z tymi śrubami, obręcze ładnie pomalowane na czarno, a śruby... (chyba lepiej przynajmniej dla mnie by wyglądały czarne, chyba że z założenia ma być kontrastowo, a to wówczas lepiej np. czerwone).
  • #7
    rosomak19
    Poziom 19  
    Jak dla mnie, to te wkręty psują widok, z daleka wygląda to jakby ktoś gwoździami front przybił. Mógł kolega zrobić taki patent i front wpuścić do środka, na klej, ale tak aby płyta wystawała na powiedzmy pół centymetra. Do tego dorobić nowe maskownice, bo szkoda ,aby głośniki się kurzyły. Na koniec boki obleciał bym nowym fornirem.
  • #8
    czort83
    Poziom 8  
    rosomak19 napisał:
    Jak dla mnie, to te wkręty psują widok, z daleka wygląda to jakby ktoś gwoździami front przybił.

    Tobie nie podoba się i przypomina gwoździe :) chociaż są to porządne śruby imbusowe. Wiem, nie każdemu podoba się taki projekt mi jednak twarz się uśmiecha jak tylko wchodzę do pokoju ;)

    rosomak19 napisał:
    Mógł kolega zrobić taki patent i front wpuścić do środka, na klej, ale tak aby płyta wystawała na powiedzmy pół centymetra.

    Nie chciałem kleić frontu, żeby mieć swobodny dostęp do środka, nie tylko przez otwory głośnikowe. Co do maskownic, nie podobają mi się kolumny zakryte maskownicą. Ale jak ktoś wcześniej napisał o gustach się nie dyskutuje ;)
  • #9
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 35  
    Gratuluję, naprawdę ładnie się to prezentuje.
    Mam pytanie: po co jest rezystor w paśmie średnio-tonowym?
  • #10
    rosomak19
    Poziom 19  
    czort83 napisał:
    rosomak19 napisał:
    Jak dla mnie, to te wkręty psują widok, z daleka wygląda to jakby ktoś gwoździami front przybił.

    Tobie nie podoba się i przypomina gwoździe :) chociaż są to porządne śruby imbusowe. Wiem, nie każdemu podoba się taki projekt mi jednak twarz się uśmiecha jak tylko wchodzę do pokoju ;)

    rosomak19 napisał:
    Mógł kolega zrobić taki patent i front wpuścić do środka, na klej, ale tak aby płyta wystawała na powiedzmy pół centymetra.

    Nie chciałem kleić frontu, żeby mieć swobodny dostęp do środka, nie tylko przez otwory głośnikowe. Co do maskownic, nie podobają mi się kolumny zakryte maskownicą. Ale jak ktoś wcześniej napisał o gustach się nie dyskutuje ;)


    Zależy jakie to maskownice, ja u siebie robiłem wypukłe, na wzór tych w kolumnach JBL L112 i wyszło bardzo fajnie. Co do tych wkrętów, to może jak byś zrobił tak jak w oryginale, na którym się wzorowałeś, że linia wkrętów na dole przebiega pod kątem prostym. Ale tak jak mówisz o gustach sie nie dyskutuję. Ważne ,że Tobie się podoba wizualnie jak i odsłuchowo.
  • #11
    cefaloid
    Poziom 31  
    czort83 napisał:
    Wnętrze (wszystkie ścianki) wyłożone filcem porosso o grubości 10 mm, dodatkowo dodałem watę tłumiącą o grubości 30 mm (komora GDM, ściana za GDN i GDWK).


    Nieprawidłowo. Obudów bass reflex nie tłumimy tak mocno a już szczególnie, jeśli jest to kolumna trójdrożna. Wtedy w komorze głośnika niskotonowego nie ma czego tłumić bo nie powstają tam żadne fale stojące z racji długości fali dla basu. Przetłumienie i wytłumienie okolic otworu bass reflex zwykle powoduje efekt misiowatego i spowolnionego basu.

    Należało wytłumić komorę głośnika średniotonowego bardzo mocno, jak obudowy zamknięte, zaś komorę głośnika niskotonowego jedynie lekko (nie tłumiąc okolic bass reflexu) albo wcale. Np tak jak nie tłumi się subwooferów.

    Jak zestrojony jest tunel bass reflex i czy jego powierzchnia jest równa mniej więcej 1/4 powierzchni membrany głośnika niskotonowego?

    Dodano po 16 [minuty]:

    czort83 napisał:

    Zwrotnica powstała na podstawie poniższego schematu:
    Kolumny na bazie Pioneer HPM 40
    Przetworniki jakie zastosowałem do budowy:
    - GDN 26/60 8 Ohm,
    - GDM 10/60/2 8 Ohm,
    - GDWK 10/80/19 8 hm.


    Tak na szybko. Efektywności:
    GDN 92dB
    GDM 91dB
    GDWK 90dB

    Co więc miał na myśli poeta, autor tej zwrotnicy, tłumiąc dość mocno (ok -3,5dB) głośnik średniotonowy? Chyba tylko projekt kolumny grającej skrajami pasma. Mośe w latach PRL miało to kompensować ułomność źródeł dźwięku?
  • #12
    czort83
    Poziom 8  
    cefaloid napisał:
    Nieprawidłowo. Obudów bass reflex nie tłumimy tak mocno a już szczególnie, jeśli jest to kolumna trójdrożna. Wtedy w komorze głośnika niskotonowego nie ma czego tłumić bo nie powstają tam żadne fale stojące z racji długości fali dla basu. Przetłumienie i wytłumienie okolic otworu bass reflex zwykle powoduje efekt misiowatego i spowolnionego basu.

    Za niskotonowym jest zwrotnica i przykryłem ją watą tłumiącą - czyli lepiej, żeby ją usunąć? Jeżeli chodzi o sekcję z BR to tam jest wata tłumiąca ale po przeciwnej jego stronie - jeżeli BR jest po prawej to wata tylko po lewej. Średniotonowy jest mocno wytłumiony - tam waty jest najwięcej.

    cefaloid napisał:
    Jak zestrojony jest tunel bass reflex i czy jego powierzchnia jest równa mniej więcej 1/4 powierzchni membrany głośnika niskotonowego?

    BR wyliczony wg kalkulatora http://www.lautsprechershop.de/index_hifi_en....rechershop.de/tools/t_box_vented_hoges_en.htm
    Dla jednego bass reflex średnica a nie powierzchnia nie powinna być mniejsza niż 1/3 średnicy membrany niskotonowego. Minimum 1/4 średnicy dotyczy kolumn gdzie występują dwa BRy. Może się mylę...

    cefaloid napisał:
    Co więc miał na myśli poeta, autor tej zwrotnicy, tłumiąc dość mocno (ok -3,5dB) głośnik średniotonowy? Chyba tylko projekt kolumny grającej skrajami pasma. Mośe w latach PRL miało to kompensować ułomność źródeł dźwięku?

    Zwrotnica znaleziona na elektrodzie w dziale schematy. Jest to schemat ideowy dla New Mildton 150.

    Dźwięk jaki wydobywa się aktualnie z kolumn naprawdę podoba mi się. Pokombinuje jeszcze z materiałem tłumiącym za GDNem, usunę nadmiar i zobaczę a raczej posłucham jak będzie wtedy grało :)
  • #13
    Andrzej.Kr
    Poziom 10  
    "Obudów bass reflex nie tłumimy tak mocno a już szczególnie, jeśli jest to kolumna trójdrożna. Wtedy w komorze głośnika niskotonowego nie ma czego tłumić bo nie powstają tam żadne fale stojące z racji długości fali dla basu. Przetłumienie i wytłumienie okolic otworu bass reflex zwykle powoduje efekt misiowatego i spowolnionego basu."

    Skąd takie obserwacje? Co ma liczba głośników do tłumienia obudowy BR ? No ale kolego informację, że nie ma czego tłumić bo nie powstają fale stojące to mnie rozbiłeś. Pewnie też tych którzy mozolnie konstruują obudowy unikając powierzchni równoległych.
    BR to niestety wbrew pozorom sporo zabawy. Zaczynając od parametrów GDN za zwrotnicą, objętości, długości kanału za otworem, na powierzchni otworu kończąc. A potem znów rezonanse obudowy, tłumienie. I od początku.
    Oczywiście zgadzam się, przesada z jakimkolwiek elementem psuje efekt i trudno czasem dojść co jest pierwotną przyczyną. Najłatwiej dodać / odjąć tłumienie. Potem długość / przekrój tunelu. Ze średnicą otworu gorzej. Głośnika praktycznie nie ruszymy.
    Czort 83
    Cóż kiedy nie ma mierników pozostaje działanie na wyczucie i kalkulacje.
    Kwestia brzmienia jest indywidualna, wynika z osłuchania i predyspozycji. Oczywiście też ze źródła sygnału i pomieszczenia. To trudne do opisania.
    Generalnie praca otworu BR powinna być wyczuwalna ręką nawet przy niezbyt głośnym odsłuchu bo idea jest taka, że "gra" ciśnieniem z tylnej strony membrany (przy odpowiedniej częstotliwości). Dlatego też ważna jest szczelność obudowy. I w tym miejscu kolega cefaloid ma rację, że w BR nie szaleje się z materiałem tłumiącym, bo zabiłby idee działania BR. Otwór + obudowa stanowi obciążenie GDN.

    Dla mnie konstrukcja OK. Szukanie czemu taka zwrotnica, a nie inna, czemu śruba nie czarna, gdzie fornir, lakier, prowadzi nieuchronnie do odpowiedzi: BO TAK.
  • #14
    czort83
    Poziom 8  
    Jak na razie kolumny zasilane były przez Kenwood KA-44 i Marantz'a PM78. Kenwood potrafi zejść niżej, jednak brakuje mu szczegółowości w średnich i wysokich tonach, Marantz gra naprawdę pięknie, z szeroką sceną jednak jak dla mnie brakowało troszkę tego dołu. Czekam jeszcze na Sony TA F570ES i zobaczymy, jak kolumny zagrają z tym wzmacniaczem. Jeżeli będzie brakowało jednak tego dołu, spróbuję pokombinować z wytłumieniem kolumn i korektą BR.
    Andrzej.Kr napisał:
    ...BO TAK.

    Czasami mam ochotę tak napisać, ale jakoś nie wypada ;)
  • #15
    Andrzej.Kr
    Poziom 10  
    No ale to Twoja konstrukcja, więc dlaczego nie wypada :)

    Jeżeli chodzi o wzmacniacz, hmmm. Generalnie trochę może dać. Tak samo jak źródło, model CD, DAC, płyta. Zdarza się Tobie słuchać płyt Chesky? Miałeś w ręku płyty testowe?

    Co do "dołu" w skrócie. To wszystko opisano wiele razy.
    Zaczynamy od częstotliwości rezonansowej głośnika. Zakładając, że reszta pasuje do objętości itp. Z objętości skrzyni i FR bierze się bass refleks. A bass refleks to otwór i kanał za nim. Kanał może być minimalny (10 mm), ale wpływa na strojenie całości. Średnica BR generalnie powinna być taka, żeby nie robiła się obudowa zamknięta. Długością kanału można tak zmienić brzmienie obudowy, że robi się jak napisał cefaloid "misiowata", nie czuć uderzenia "stopy" w perkusji itp. Jakbyś zapchał obudowę watą albo dał za małą jej pojemność. FR głośnika można "sprowadzić" sporo niżej ale kosztem dynamiki. Dobrze dobrany BR powinien oddawać większość ciśnienia tylnej strony membrany, spłaszczając nieco rezonans. Przez to basy są jakby bardziej skontrolowane, nie ma faworyzowania jakiegoś instrumentu itp. To jest zabawa. Potem zostaną już tylko dwa głośniki i filtry do nich z którymi wcześniej czy później będziesz miał ochotę się zmierzyć.

    Generator się przydaje. Mikrofon się przydaje. Analizator się przydaje.
    Szczególnie jak lata mogą podsuwać wątpliwości co do sprawności własnych mikrofonów.

    Zwrotnice. Często stosowane. Spróbuj odwrotnie niż na schemacie podłączyć GDW. Zobacz jak można się pobawić odchylając kolumny do tyłu lub stawiając je na standach nawet metrowych.

    Sam sobie odpowiesz BO TAK :)
  • #16
    rosomak19
    Poziom 19  
    Ciekawa teoria z tym tłumieniem kolumn. Ciekawe tylko dlaczego stare dobre HI-End-owe kolumny są tłumione watą szklaną, bądź innym materiałem na wszystkich ściankach i brzmienie jest zaje...te? Poza tym, co do tego ma ilość głośników? Przecież średniak i tak ma swoja wytłumiona komorę . Poza tym otwór bass-reflex przecież pracuję w okolicach częstotliwości, na jaką został zestrojony, dla wyższych częstotliwości robi się tak jakby obudowa zamknięta.
  • #17
    cefaloid
    Poziom 31  
    Andrzej.Kr napisał:
    "Obudów bass reflex nie tłumimy tak mocno a już szczególnie, jeśli jest to kolumna trójdrożna. Wtedy w komorze głośnika niskotonowego nie ma czego tłumić bo nie powstają tam żadne fale stojące z racji długości fali dla basu. Przetłumienie i wytłumienie okolic otworu bass reflex zwykle powoduje efekt misiowatego i spowolnionego basu."

    Skąd takie obserwacje? Co ma liczba głośników do tłumienia obudowy BR ? No ale kolego informację, że nie ma czego tłumić bo nie powstają fale stojące to mnie rozbiłeś. Pewnie też tych którzy mozolnie konstruują obudowy unikając powierzchni równoległych..

    Otóż, drogi kolego w kolumnie trójdrożnej czy subwooferze głośnik basowy pracuje do ok 150-400Hz. Jak sobie policzysz jakie to są długości fali vs rozmiary obudowy to doznasz olśnienia o czym piszę. W subwooferze można nic nie tłumić (i tak się często robi) a w kolumnie trójdrożnej wystarczy wytłumić delikatnie (np 2 ścianki) bo i tak głównie wymiar góra-dół daje szansę na jakąkolwiek falę stojącą. W subwoooferze na taką falę nie ma szans. Chyba że zbudujesz potwora o rozmiarach podawanych w metrach.

    A w kolumnie dwudrożnej głośnik pracuje do kilku kHz i już owszem fala stojąca ma prawo powstać. Jarzysz już co ma liczba głośników do sposobu tłumienia obudowy?

    Dodano po 3 [minuty]:

    rosomak19 napisał:
    Ciekawa teoria z tym tłumieniem kolumn. Ciekawe tylko dlaczego stare dobre HI-End-owe kolumny są tłumione watą szklaną, bądź innym materiałem na wszystkich ściankach i brzmienie jest zaje...te?


    I są to 3 drożne kolumny bass reflex? Podasz przykład?
  • #18
    rosomak19
    Poziom 19  
    Owszem podam i są to bardzo dobre kolumny JBL model L112 (https://www.youtube.com/watch?v=3oC42-wFaS0 ) produkowane bodaj w '78r. Tutaj Cię trochę muszę zmartwić, głośnik niskotonowy może pracować dużo wyżej niż to, co podałeś. Wystarczy nawet spojrzeć na częstotliwość podziału. Raczej z tak niską częstotliwością podziału to pracowałby głośnik nisko-sredniotonowy, a nie średnio-tonowy. Co do subwooferów to się zgodzę, że nie tłumi się ich jakoś mocno ,bądź nawet wcale. Popatrz, nawet jak wygłuszona jest kolumna B&W https://www.youtube.com/watch?v=IZ6MDYQW2Ns . Chyba nie powiesz mi, że znasz się lepiej niż inżynierowie, którzy na tym siedzą i badają w komorach bezechowych i czasem poświęcają lata, aby dość do jakiegoś projektu.
  • #19
    Andrzej.Kr
    Poziom 10  
    cefaloid napisał:
    w kolumnie trójdrożnej czy subwooferze głośnik basowy pracuje do ok 150-400Hz. Jak sobie policzysz jakie to są długości fali vs rozmiary obudowy to doznasz olśnienia o czym piszę


    Bzdury delikatnie mówiąc raczej mnie nie olśnią, więc hamuj emocje i oszczędzaj słowa.
    Zobacz na schemat filtra. Cewka 2mH tworzy filtr 630Hz, więc już błądzisz. Często w kolumnach częstotliwość graniczna jest w granicach 800-1000 Hz i obcina się poniżej tej granicy. W obudowach BR nie mówimy o rezonansie fali stojącej. Mylisz z obudową z długim torem, czy labiryntową. No i historia o subwooferze. Tu rozmawiamy o konkretnej konstrukcji, określonymi już parametrami. Pisałem o eliminowaniu powierzchni równoległych w obudowach. Zastanów się dlaczego tworzy się obudowy ze sztywnego materiału, płyty czołowe nawet z kamienia, kanały BR też są sztywne, obudowy uszczelnione.
    Tak, czy inaczej mówimy o częstotliwościach podziału pasma w filtrze, a nie liczbie głośników.

    Jeszcze raz. TU mówimy o projekcie czorta, a nie subwooferze.
    Jeżeli bardzo chcesz udowadniać, że rezonanse godne tłumienia nie powstają to się zgadzam na wszystko byle zakończyć ten niczego nie wnoszący i fałszywy wątek.
  • #20
    cefaloid
    Poziom 31  
    Andrzej.Kr napisał:
    No ale kolego informację, że nie ma czego tłumić bo nie powstają fale stojące to mnie rozbiłeś.


    Andrzej.Kr napisał:
    W obudowach BR nie mówimy o rezonansie fali stojącej.


    Zdecyduj się.

    Andrzej.Kr napisał:
    Co ma liczba głośników do tłumienia obudowy BR ?


    Andrzej.Kr napisał:
    Tak, czy inaczej mówimy o częstotliwościach podziału pasma w filtrze, a nie liczbie głośników.


    Też się zastanawiam gdzie żeś Ty wyczytał coś o jakiejś liczbie głośników, że mnie tym w kółko męczysz.
  • #21
    Bucefal76
    Poziom 11  
    Do autora tematu. Przykro mi ale robienie takich kolumn od podstaw nie ma sensu. Cały ten projekt banowany jest na złych wzorcach z lat 80. Jak domyślam się nie masz możliwości pomiaru akustycznego a bez tego nie ma co mówić o zrobieniu poprawnej zwrotnicy.
    Dodam, że jak pisałem nawet mając możliwość pomiaru nie wiem czy dało by się zrobić rozsądną zwrotnicę przy tej geometrii osi głośników i charakterystykach współczesnych głośników (tych właśnie wybranych).
    No ale mam nadzieje, że miło spędziłeś czas na majsterkowaniu :). Pozdrawiam!

    Dodano po 5 [minuty]:

    Ps. Szczerze wątpię by GDN od tonsilu dało się skutecznie wytłumić na te dajmy na to 500-700Hz przy użyciu samej tylko cewki 2mH. Myślę, że w przypadku głośnika bez pierścieni faradaya impedancja przy np 2kHz będzie uderzała o sufit co spowoduje, że ten głośnik będzie długo jeszcze śmiecił w średnicy...

    Dodano po 33 [sekundy]:

    Korektor impedancji (równoległe RC z GDNem) byłby potrzebny...

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ach... to jest stary schemat zwrotnicy z Tonsilu,... hmm oznaczenie polaryzacji głośników oznacza że ktoś to mierzył na zgodność fazy. Ps. Czy rozmieszczenie głośników w twoim projekcie jest identyczne(!) z tym ZGC??? To bardzo ważne!
    Inna sprawa, że to faktycznie jest relikt. To gra większością średnicy z GDN'a, wspomaga się GDM tylko na skraju pasma gdzie GDN nie domaga, stąd ten tłumik 3.5ohm i gdzieś wysoko pewno przy 5kHz wchodzi GDWK.
  • #22
    czort83
    Poziom 8  
    Masz rację, nie robiłem absolutnie żadnych pomiarów. Jedynym narzędziem pomiarowym było i jest moje ucho a nawet dwoje uszu :)
    Jak już wcześniej pisałem brzmienie i sama gra głośników podoba mi się, jedyne co bym zmienił to górę, która jak dla mnie za bardzo świszczy - słychać to szczególnie w damskim wokalu polskich wykonawców (miękkie spółgłoski). Jak to mogę wytłumić?
  • #23
    Andrzej.Kr
    Poziom 10  
    "Świszczenie" trudno zaliczyć do wielkości mierzalnych. No i tu wychodzi problem braku pomiarów, bo nie wiadomo czy świst wynika, z 1) nieosłuchania muzyki na żywo, bo może tak ma być 2) różnicy w skuteczności głośników za filtrem 3) złego zestrojenia i dodawania się pasma w zwrotnicy co uwydatnia określony zakres częstotliwości pewnie ze zniekształceniem. Jeżeli chodzi o tłumienie GDN to eksperymentowałem z dość długimi tunelami BR (40cm i więcej). Efekt to obniżenie skuteczności niskich, ale pozbycie się podbarwień wywołanych rezonansem i "większa kontrola" nad basem. Oczywiście eksperymenty nie dokończone, wyniki nie ostateczne. Ale nie dudni. Jest lekko w kierunku obudowy zamkniętej bo otwory grają zdecydowanie przy określonej częstotliwości i zdychają przy wyższej.

    Korektor jakikolwiek bez pomiaru? Nie szkoda czasu i pieniędzy?
    Nie wiem co polecić, jaką literaturę. Generalnie nie robi się takich tłumików jak na schemacie. Stosuje się dzielniki rezystorowe.
  • #24
    Kontrakton80
    Poziom 9  
    Bardzo przemyślana konstrukcja.