Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
IT SerwisIT Serwis
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana napięcia z 12v na 24v - Podłączenie webasta suchego 24v do instalacji sa

12 Gru 2018 13:59 1116 44
  • Poziom 9  
    Witam ,
    jestem na etapie budowy auta na bazie Żuka ale z silnikiem z Lublina Andoria turbo , instalacja 12v , alternator 90A , bateria 90-100 ah .
    Samochód będzie wyposażony w drugą instalację z oddzielnym akumulatorem ( 180 -225 ah ) do zasilania ogrzewacza przepływowego wody ( DAFI lub podobny 3,4 KW 230v ) i webasto suche z Jelcza ale zasilanego 24v . Co do ogrzewacza to wiem że wystarczy przetwornica z 12v na 230v odpowiednio mocna np 4000W, ale co do webasto - tu mam problem gdyż nie wiem czy istnieje urządzenie które zmieni 12 v w 24v ?
  • IT SerwisIT Serwis
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Całkowity brak sensu odnośnie instalacji elektrycznej pojazdu. Przy napięciu 12 V i mocy 4000 W (zakładając 100 % sprawności przetwornicy) popłynie prąd ponad 300 A ! Akumulator samochodowy jest w stanie oddać przy rozruchu jakieś 200 A, lub dla większych pojemności pewnie ponad 300 A. Jednak jest to tylko chwilowe przy odpalaniu samochodu. Nie ma możliwości zasilania odbiornika o tej mocy z akumulatora. Zbyt szybko się on niestety rozładuje, częste ładowanie doprowadzi do szybkiego zużycia.

    Powinno się wykorzystać jeden rodzaj akumulatora o odpowiednio dużej pojemności wraz z odpowiednim alternatorem. Ogrzewanie wody, skoro potrzeba aż takiej mocy powinno być zrobione w sposób "nieelektryczny".

    Odnośnie odbiornika przeznaczonego na napięcie 24 V można dodać jakiś moduł przetwornicy step-up. Np. coś takiego: Link. Jednak ma to sens przy niewielkiej mocy.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Przetwornica step up.
    Czy to podgrzewanie wody będzie w czasie jazdy? Jeśli nie to ja bym myślał o gazie bo prądem drogo i nieekonomicznie. Taki akumulator jak zaplanowałeś starczy na 40 minut.
  • Poziom 9  
    Dzięki na namiar na step-up - o coś takiego chodziło .
    Auto będzie służyło jako minikamper także i gaz na pokładzie się znajdzie ale za chiny ludowe nie znalazłem MAŁEGO ogrzewacza przepływowego na gaz , rozważałem także mały bojler 20-30 litrów .
    woda będzie grzana na postojach - coś umyć , mały szybki prysznic itp.
    Na obu instalacjach będą heble i duża bateria od " pakietu komfortu" będzie doładowywana podczas jazdy po pewnym czasie jak uzupełni się aku rozruchowy
    jeżeli macie inne pomysły jak to wszystko poukładać to będę wdzięczny za każdą poradę
  • IT SerwisIT Serwis
  • Poziom 39  
    Truma Combi masz ogrzewanie i bojler w jednym. Kosztuje trochę ale zaoszczędzisz miejsca, pracy i kłopotów.
  • Poziom 33  
    Istnieją małe bojlery na 24V (z przeznaczeniem do autobusów turystycznych). Istnieją małe bojlery na 230V, a pasujących grzałek na 12V jest całe multum na znanych portalach aukcyjnych. Przepływowy podgrzewacz wody to w tym przypadku poroniony pomysł. Akumulator obciążony prądem kilkuset amperów wytrzyma najwyżej kilka minut i nie więcej niż 100 takich cykli. Ładowanie potrwa kilka godzin. Lepiej więc zagrzać wodę podczas jazdy za pomocą niedużej grzałki 12V (np. 500W). I pomyśl o większym alternatorze, przynajmniej 120-150A.
  • Poziom 9  
    Opcja z grzaniem podczas jazdy odpada gdyż po dotarciu na miejsce docelowe raczej na pewien czas zalegnę i kilka dniu auto postoi .
    Ale może inaczej - rezygnujemy z ogrzewacza przepływowego na rzecz minibojlera 20-30l ale z instalacją solarną lub z panelem fotowoltaicznym ( cały dach jest do wykorzystania ) , ma to ręce i nogi ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    BC109B napisał:
    Do ciepłej wody niepotrzebna jest przemiana energii słonecznej w prąd i prądu w ciepło. Lepiej grzać wodę od razu.


    Nie znam się za bardzo na elektryce ale rozumuję tak że solar faktycznie bezpośrednio podgrzeje wodę ale fotowoltaika dodatkowo podładuje akumulator a to pozwoli na korzystanie z lapka czy podładowanie telefonu bez konieczności palenia auta
  • Poziom 39  
    tomiwfs napisał:
    Nie znam się za bardzo na elektryce ale rozumuję tak że solar faktycznie bezpośrednio podgrzeje wodę ale fotowoltaika dodatkowo podładuje akumulator a to pozwoli na korzystanie z lapka czy podładowanie telefonu bez konieczności palenia auta

    Dach duży. Można mieć 1 "solar" na wodę drugi na prąd.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    BC109B napisał:
    Poza tym panele fotowoltaiczne potrzebują sporo słońca do działania. Kolektory słoneczna obejdą się znacznie mniejszą ilością energii.


    Wszystko się zgadza ale nie znalazłem małego bojlera który byłby technicznie w stanie odebrać w ten sposób podgrzaną wodę , jak już jest mały bojler 10-20 l to na grzałkę 1KW -1,5KW ( nazywają bojler podumywalkowy ) , a te co są wodą grzane jak z pieca CO to duże pojemności
  • Poziom 9  
    Jeszcze trzy sprawy :

    mam webasto :
    Zmiana napięcia z 12v na 24v - Podłączenie webasta suchego 24v do instalacji sa Zmiana napięcia z 12v na 24v - Podłączenie webasta suchego 24v do instalacji sa

    Jakie parametry powinien mieć STEP UP aby to sprawnie chodziło ? taki jak w linku wystarczy czy za słaby /mocny ?
    https://allegro.pl/przetwornica-12v-11-16v-do..._unit_id=b525bccf-e625-436b-8882-540c6cb115f0


    Kolejna sprawa to przetwornica z 12 na 230v , na allegro jest sporo o różnych mocach i z czymś takim jak "czysty sinus " - kompletnie nie wiem o co z tym chodzi .
    Na aliexpress też są róże np :
    https://pl.aliexpress.com/item/Podw-jny-USB-2..._expid=4abdacda-4ee9-4072-bb7b-bedbd05aa292-0

    czy się nada ?
    Czy na polskich sprzętach to nie pociągnie ? zasilać ma mały bojlerek podumywalkowy 20-30l o mocy 1kW lub max 1,5kW ( raz na dobę ) i jakieś urządzenia typu laptop , naładować telefon lub mały czajnik elektryczny o mocy do 1,2KW - oczywiście nie w tym samym czasie.
    Akumulator ma być cały czas ładowany panelem fotowoltaicznym z dachu.


    Ostatnia sprawa to kwestia pompki wody, gdyż znalazłem takie na 12v ciśnienie 0,6 bara lub trochę więcej i pomiędzy bojler a bańkę z wodą stosować jakiś zawór aby po wyłączeniu pompki woda z bojlera nie cofała się to bańki czy pompka jest jednokierunkowa i przytrzyma .
    Rozumiem że na czas korzystania z bojlera ( z wody do mycia ) pompka musi być włączona aby popchnąć wodę nagrzaną w bojlerze .
  • Poziom 35  
    Musisz zejść na ziemię. Zasilanie tak dużej mocy odbiornika z akumulatora przez przetwornicę jest nierealne. Żadne doładowywanie z paneli fotowoltaicznych wiele tu nie da. Musisz zastosować mały agregat prądotwórczy.

    Przetwornica 12 V/230 V może być zastosowana najwyżej do podładowania telefonu, albo laptopa. Jednak lepiej wykorzystać ładowarkę do laptopa i telefonu przystosowane na napięcie 12 V.

    Zgodnie z opisem na tabliczce znamionowej Webasto pobiera ok. 0,9 A. Jest to jedyny odbiornik, jaki może być zasilany z akumulatora. Zatem podany moduł ma duży zapas.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    "1,2kW przy napięciu 12V da ile prądu? Kolega przeliczy, bo wynik będzie ciekawy." - 100A ?

    Coś nie do końca rozumiem te prądy , przykładowo czajnik 1,2 KW działa na 230v - grzeje około 1min, akumulator mam 225Ah , 12v , 1150A . i to nie da rady ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 35  
    tomiwfs napisał:
    "1,2kW przy napięciu 12V da ile prądu? Kolega przeliczy, bo wynik będzie ciekawy." - 100A ?

    Coś nie do końca rozumiem te prądy , przykładowo czajnik 1,2 KW działa na 230v - grzeje około 1min, akumulator mam 225Ah , 12v , 1150A . i to nie da rady ?

    Oczywiście nie da rady. Akumulator obciążony takim prądem będzie działał stosunkowo krótko. Zresztą częste ładowanie i rozładowywanie tak wielkim prądem doprowadzi do szybkiego zużycia. W trakcie odpalania samochodu rozrusznik pobiera np. 300 A. Tylko zwróć uwagę przez jaki czas. Temperatura otoczenia też ma tu wpływ. Skoro masz takie wymagania, to musisz zastosować jakiś agregat prądotwórczy.
  • Poziom 9  
    Wychodzi 5,21 A , i nadal nie widzę dlaczego ma nie dać rady ten akumulator czy przetwornica . Wolty , Vaty , Ampery i jeszcze sinusy , kto to powymyślał :-)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Ale gdzie to 120A ma wystąpić jak nie mam urządzenia 1,2KW przy 12v tylko przy 230 v , i wychodzi 5,21A . I tak liczy się 12V ze źródła pomimo że przetwornica zmienia na 230v ?

    Coś czuje że to głupie pytanie ale trudno - kable w aucie do rozrusznika mam grube jak paluch ale np w odkurzaczu jest całkiem cienki a pobiera 2800W , dlaczego ?
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    tomiwfs napisał:
    Ale gdzie to 120A ma wystąpić jak nie mam urządzenia 1,2KW przy 12v tylko przy 230 v , i wychodzi 5,21A . I tak liczy się 12V ze źródła pomimo że przetwornica zmienia na 230v ?

    Coś czuje że to głupie pytanie ale trudno - kable w aucie do rozrusznika mam grube jak paluch ale np w odkurzaczu jest całkiem cienki a pobiera 2800W , dlaczego ?

    Najprościej mówiąc moc jest iloczynem prądu i napięcia, czyli P=U*I. Jednak jeśli moc wynosi np. 2000 W, to przy napięciu 230 V prąd wyniesie I=P/U=8,7 A. Jeżeli natomiast moc będzie ta sama, to przy napięciu 12 V prąd wyniesie 166,7 A. Oczywiście to bardzo wyidealizowane obliczenia, zakładające 100 % sprawności przetwornicy i całego układu. Reasumując z akumulatora zostanie pobrany prąd przynajmniej 166,7 A. Natomiast z przetwornicy pobrane będzie oczywiście 8,7 A.
  • Poziom 9  
    Chyba rozumiem teraz , czyli np bojler przy takim poborze 166A i aku 225 Ah pochodzi może przez godzinę z kawałkiem i padnie ?
  • Poziom 35  
    tomiwfs napisał:
    Chyba rozumiem teraz , czyli np bojler przy takim poborze 166A i aku 225 Ah pochodzi może przez godzinę z kawałkiem i padnie ?

    Teoretycznie ok. 1 h i 20 minut. W praktyce znacznie mniej przy tak dużym prądzie obciążenia. Dlaczego nie zastosujesz agregatu prądotwórczego ? Waga i wymiary podobne do akumulatora o dużej pojemności.
  • Poziom 9  
    Do agregatów podchodzę sceptycznie ze względu za hałas i wielkość , auto ma przebywać w różnych miejscach i nie zawsze będzie fizyczna możliwość jego użycia , a możliwe że będzie stało kilka dni .

    Taki miałem dobry plan ... :-)


    Mała aktualizacja - znalazłem coś takiego jak grzanie wody grzałką 12v bezpośrednio z panelu fotowoltaicznego , może to wypali.
  • Poziom 39  
    tomiwfs napisał:
    Mała aktualizacja - znalazłem coś takiego jak grzanie wody grzałką 12v bezpośrednio z panelu fotowoltaicznego , może to wypali.


    Wypali pewnie na poziomie 20-30% grzania bezpośrednio wody.
  • Poziom 35  
    Zamierzasz dołączyć grzałkę bezpośrednio do panelu PV ? Tzn. bez sterownika MPPT ? Sens jest dosyć średni. Niezmiernie rzadko uda Ci się uzyskać dostatecznie długo sensowną moc z paneli PV. Dodatkowo sens z panelami jest tylko latem. Zresztą stawianie pojazdu w pełnym słońcu i jeszcze do tego ciągłe przestawianie paneli nie będzie komfortowe. Sądzisz, że wnętrze się nie rozgrzeje ? Ponadto panele nie powinny być montowane płasko, co też jest utrudnieniem. Pozostaje agregat, lub instalacja gazowa.
  • Poziom 43  
    Jak już kupujesz boiler i wpinasz w obieg wężownicy webasto 12V 5kW i grzejesz wode kiedy chcesz .
    Albo wymiennik wpinasz w układ chłodzenia auta i masz gratis 80'C wodę.

    A te 27 postów nadaje się do koszt, zwłaszcza grzenie wody 12/230V . litości.

    80l spokojnie pod pake wejdzie tak jak butla LPG.
  • Poziom 9  
    Źle coś doczytałem , grzałka 12v 50 - 100W ( gość w Rawie Mazowieckiej zrobi jaka będzie potrzebna i na jaki gwint) będzie podpięta pod aku , panel 150 - 250 W ( w zależności od tego jaki wejdzie ) na dach oczywiście z regulatorem .
    Webasto mam suche czyli grzeje tylko powietrze , to nie piec jak w autobusie co grzeje wodę w układzie chłodzenia czy webasta mokre, moje jest jak 3/4 butelki po mineralnej i trafi pod maskę bo tam spokojnie wejdzie . Żuk małym autem jest choć ponoś dostawczym ...
    Bojlerek 20-30l na pace , taki wystarczy , pod autem nie ma już miejsca ( 2 zbiorniki z paliwem , 2 zbiorniki z wodą , duży akumulator ) , koło zapasowe eksmitowane na stelaż i na tylną klapę .
  • Użytkownik usunął konto