Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

UPC - wolno działający Google i Youtube

DzikaMangusta 26 Lut 2019 20:24 2304 52
  • #31 26 Lut 2019 20:24
    dawidedziu
    specjalista-kamery przemysłowe

    Napiszę tutaj, bo temat mocno zbliżony - jak coś to wydzielcie do osobnego tematu.

    Mam Neostradę z Orange do 10Mb/s od około 6 lat- taką prędkość tj 10Mb/s mam ciągle, brak spadków prędkości. Oglądanie filmików na YouTubie to mordęga(wieczory i weekendy). Problem widzę od kilku ostatnich tygodni, nie wiem ilu konkretnie. Oglądam na telewizorze Philips po LAN, łączę się YouTubem w telefonie z YouTubem w telewizorze i tworzę kolejkę filmów. Bywa tak, że jakiś filmik 10, 20 czy 30 minutowy pięknie się odtwarza, kolejny np 5 minutowy buforuje się z 10 razy, kolejny 15 minutowy leci ok, a już następny 4 minutowy buforuje z 5 razy - jakość ustawiona na automat, więc jak już wskoczy 1080p to idzie, ale jak zatnie to po zbuforowaniu ustawi się na 240p i przez jakąś chwilę jest ta nędzna jakość, po czym wskoczy na np 720p lub 1080p (2160p chyba nigdy nie wskakuje). Ale już np w Netflixie na tym telewizorze brak jakichkolwiek przycięć. Po odpaleniu Netflixa i włączeniu serialu/filmu nic nigdy się nie przycina i nie przycięło(ostatnich kilka tygodni, wieczory i weekendy). Buforowanie wskakuje na kilka sekund na 720p, po chwili na 1080p i po kolejnej chwili płynnie 2160p - o ile dobrze pamiętam 7,63Mb/s.
    Z Google nie zauważyłem takich problemów, głównie chodzi o YouTube. Czy to tak musi być?

  • #32 26 Lut 2019 20:51
    seb235
    Poziom 27  

    1) Pamiętaj że działanie na telewizorze czy telefonie nie jest wyznacznikiem tak na prawdę niczego, podłącz komputer kablem po router i oceń działanie sieci.
    2) Prędkość masz na poziomie IP pobierając coś na komputerze lub robiąc speedtest? Czy może piszesz o synchronizacji modemu?
    3) Czy w trakcie problemów są podłączone inne urządzenia do sieci, ewentualnie korzysta z niej inny użytkownik?
    4) Zgłaszałeś problem do operatora?

    Pamiętaj o tym że masz łącze 10Mb/s to na dzień dzisiejszy nie jest zbyt wiele, o YT w 2160p raczej zapomnij zerkając u siebie na statystki zużycia łącza jakość 1080p potrafi dość sporo skakać powyżej posiadanej przez Ciebie przepływności 10Mb/s. Sprawdź działanie filmów w jakości 720p ręcznie na sztywno ustawionej. Pamiętaj także iż komfortowe przeglądanie sieci na takim łączu np w 2 osoby jest praktycznie nie realne (Mam tutaj na myśli nie tylko użytkowników, upewnij się czy w tym czasie któreś z urządzeń nie pobiera np aktualizacji). Jeżeli masz możliwość zwiększenia przepływności łącza to polecał bym to zrobić, jeżeli nie rozejrzyj się za innym ISP który zapewni Ci rynkowe minimum czyli te 50Mb/s.

  • #33 26 Lut 2019 21:11
    dawidedziu
    specjalista-kamery przemysłowe

    Coś tam wiedzy z zakresu sieci itp posiadam - tak dla ogółu.

    seb235 napisał:
    Pamiętaj że działanie na telewizorze czy telefonie nie jest wyznacznikiem tak na prawdę niczego, podłącz komputer kablem po router i oceń działanie sieci.

    Jak działa moja sieć to wiem doskonale - napisałem w poście wyżej.

    seb235 napisał:
    2) Prędkość masz na poziomie IP pobierając coś na komputerze lub robiąc speedtest? Czy może piszesz o synchronizacji modemu?

    To pierwsze. 10Mb/s jest faktyczne(czytaj w praktyce).

    seb235 napisał:
    3) Czy w trakcie problemów są podłączone inne urządzenia do sieci, ewentualnie korzysta z niej inny użytkownik?

    Czy problemy są czy ich nie ma to zawsze jest coś do sieci podłączone - komputer brata, telefony i inny telewizor.

    seb235 napisał:
    4) Zgłaszałeś problem do operatora?

    Nie wiem czy nazwałbym to problemem, bo np wspomniany Netflix działa idealnie od ostatnich kilkunastu przejrzanych filmów - a tak jak wyżej, zawsze coś w sieci jest wpięte.

    Nie wymagam, aby YT działał w 2160p, wystarczy płynne 1080p, no nawet 720p...
    Bardziej ciekawi mnie te strasznie długie buforowanie(filmik 10minutowy, ładuje nawet 40-50 sekund, i po kilkunastu sekundach znowu ładuje 40-50 sekund; i tak z 5-7 razy).

    Ustawienie na 720p do testów jak najbardziej ok.

    Miesięczne zużycie danych to średnio 300GB.

    seb235 napisał:
    Jeżeli masz możliwość zwiększenia przepływności łącza to polecał bym to zrobić, jeżeli nie rozejrzyj się za innym ISP który zapewni Ci rynkowe minimum czyli te 50Mb/s.

    Na chwilę obecną i tak jest dobrze, ponieważ od centrali mam jakieś 3500m(po kablu). Jedyne co mi pozostaje to przejście na jakieś LTE.

  • #34 26 Lut 2019 22:26
    Jawi_P
    Poziom 34  

    dawidedziu napisał:
    Mam Neostradę z Orange do 10Mb/s od około 6 lat- taką prędkość tj 10Mb/s mam ciągle, brak spadków prędkości. Oglądanie filmików na YouTubie to mordęga(wieczory i weekendy).

    Wina operatora.
    Mam łącze do 80MB i tyle ma w rzeczywistości (70-80MB).
    Ale YouTube działa dokładnie tak jak u Ciebie. Cały bałagan przez słaby styk międzyoperatorski w OPLu. Dlatego Orange odpowiada - "nie nasza wina" :)
    To trwa od kilku lat przecież. Mój syn narzeka na YT często, na pingi w grach też, zależy od dnia i godziny. Co sprawdzam kiedy o tym mówi, do polskich serwerów to mam "cycuś-glancuś". Ale wyjście na świat "kwiczy i ryczy" :)

  • #35 27 Lut 2019 07:41
    IC_Current
    Specjalista Sieci, Internet

    Z moich obserwacji wynika, że co do zasady YT najlepiej działa na PC - pewnie strumień ma wyższe priorytety, bo i reklam można ludziom najwięcej wepchnąć a i danych więcej o urządzeniu więcej wyciągnąć. Najgorzej jest właśnie na TV, łącznie z tym, że niejednokrotnie aplikacja jest wyłączana (oczywiście w trosce o dobro klienta, bo nie spełnia najwyższych wymagań dostawcy treści - czyli nie można wepchać nowych mechanizmów reklamowych i śledzących, więc po co utrzymywać apkę).
    Sam przesył danych wideo też jest ciekawy (nie piszę tego jako ekspert w tej dziedzinie, więc proszę o wyrozumiałość w kwestii ewentualnych drobnych nieścisłości).
    - operator zapewnia użytkownikom odpowiedni QoS i priorytetyzuje ruch
    - operator ma określone warunki techniczne w węzłach wymiany ruchu
    - dostawca treści ma określone warunki przyłączenia do sieci
    - dostawca ma iluś userów
    - dostawca ma jakąś ograniczoną infrastrukturę
    - różne filmy są na różnych fizycznych serwerach w różnych miejscach na świecie
    - niektóre filmy są buforowane lokalnie
    - YT korzysta z technik ala multicast umożliwiających userom końcowym "zapisy" na film - gdy zbierze się odpowiednia liczba userów film jest streamowany tylko raz do serwera proxy u operatora, a dopiero stamtąd wysyłany do pojedynczych userów. W Orange też to jest wdrożone.
    - sam ping itp testy nie są wyznacznikiem niczego, bo raz, że ten ruch jest inaczej priorytetyzowany. Dwa - pod JEDNYM IP może być wiele serwerów w różnych miejscach na świecie (uprzedzając komentarze - to nie herezja, tak się robi w sieciach dużej skali).

  • #36 27 Lut 2019 12:10
    dawidedziu
    specjalista-kamery przemysłowe

    IC_Current napisał:
    Z moich obserwacji wynika, że co do zasady YT najlepiej działa na PC - pewnie strumień ma wyższe priorytety, bo i reklam można ludziom najwięcej wepchnąć a i danych więcej o urządzeniu więcej wyciągnąć.

    Hmm... Wszystko możliwe, ale nie korzystam z YouTube na komputerze, bo wygodniej się go ogląda na telewizorze połączonym z telefonem.

    IC_Current napisał:
    Najgorzej jest właśnie na TV, łącznie z tym, że niejednokrotnie aplikacja jest wyłączana (oczywiście w trosce o dobro klienta, bo nie spełnia najwyższych wymagań dostawcy treści - czyli nie można wepchać nowych mechanizmów reklamowych i śledzących, więc po co utrzymywać apkę).

    Chodzi chyba o Sony, które wyłączyło apkę YouTube? Mnie w sumie nie dotyczy, ale współczuć właścicielom Soniaczy(swoją drogą kto kupuje Sony?, chociaż Philips równie durny, ale no cóż...).

    Co do reszty kolegi treści to po prostu to przeczytałem i przyjąłem do wiadomości. Podsumowując: tak musi być i tak zapewne będzie?

  • #37 27 Lut 2019 17:58
    seb235
    Poziom 27  

    Zrobiłem prosty test przycinając sobie moje łącze do 10/1 i przetestowałem działanie YT. Wnioski są takie 2160p na łączu 10Mb/s nie nadaje się do oglądania, przycinki co kilka sekund i buforowanie. Zmniejszając do 2K (1440p) da się oglądać z tym że łącze praktycznie cały czas jest wysycone na maksa, przy 1080p jest lepiej aczkolwiek łącze i tak dość często skacze do maksymalnych wartości.

  • #38 27 Lut 2019 18:06
    IC_Current
    Specjalista Sieci, Internet

    Nie tylko o Sony. Panasonic i Szajsung też tak robi. U mnie na Szajsungu, na modelu sprzed trzech lat wyłączyli " ze względu na parametry techniczne tv i w trosce o najlepsze wrażenia z korzystania z serwisu".
    Google nie daje rady, a takie CDA i AnyCast wymiata w 1080p. To był mój pierwszy i ostatni Smart TV.

    @seb235
    Dobrej jakości 1080p to właśnie tak średnio 6Mbps. Takie łącze zaleca chociażby Cisco dla swoich systemów Telepresence. Powyżej 8Mbps przeciętny użytkownik nie zauważa już różnicy w jakości, więc 10Mbps jest optymalne dla oglądania filmu FH i jeszcze jakiś drobiazgi można przeglądać w sieci.

  • #39 27 Lut 2019 19:07
    KOCUREK1970
    Poziom 43  

    IC_Current napisał:
    Nie tylko o Sony. Panasonic i Szajsung też tak robi. U mnie na Szajsungu, na modelu sprzed trzech lat wyłączyli " ze względu na parametry techniczne tv i w trosce o najlepsze wrażenia z korzystania z serwisu".
    Google nie daje rady, a takie CDA i AnyCast wymiata w 1080p. To był mój pierwszy i ostatni Smart TV.

    Kolega z tego nic nie rozumie :D - przecież możemy co 2-3 lata kupować nowy tv a tam przecież odpowiednio dbają o nasz komfort :D
    Dlatego nie patrzy się na Smart tv w tv a kupuje własną przystawkę za 300-500 zł i tam masz co tylko dusza zapragnie. Jak coś zmienią w aplikacjach to albo automatyczny update apki albo info, że musisz to zrobić ręcznie - ale tam nikt "pleców" do ciebie nie wypina i sprzęt działa jeszcze długie lata po skończeniu się gwarancji, rękojmi. Działa tak długo, jak długo apka ma wsparcie a jak wsparcie wygaśnie to sam bez łaski coś doinstalujesz i śmiga to dalej.

  • #40 27 Lut 2019 19:38
    dawidedziu
    specjalista-kamery przemysłowe

    seb235 napisał:
    Zrobiłem prosty test przycinając sobie moje łącze do 10/1 i przetestowałem działanie YT. Wnioski są takie 2160p na łączu 10Mb/s nie nadaje się do oglądania, przycinki co kilka sekund i buforowanie. Zmniejszając do 2K (1440p) da się oglądać z tym że łącze praktycznie cały czas jest wysycone na maksa, przy 1080p jest lepiej aczkolwiek łącze i tak dość często skacze do maksymalnych wartości.

    To już coś wnosi do tematu - porównując do Netflixa to tragedia jeśli chodzi o YouTube. No i u mnie "filmik" na YouTube trwający godzinę lub półtorej będzie bez zcinki odtwarzany w 1080p, a za chwilę taki 10 minutowy, który jest nagrany w max 720p będzie przycinał z 10 razy - krótko mówiąc mnóstwo zależności na to się składa, które opisaliście wyżej.

    KOCUREK1970 napisał:
    Kolega z tego nic nie rozumie - przecież możemy co 2-3 lata kupować nowy tv a tam przecież odpowiednio dbają o nasz komfort

    Wiadoma zagrywka - po co kupować telewizor jak się zepsuje, skoro można dobry wyrzucić i kupić nowy po 2-3 latach za jakieś 2-3 tysiące zł, no żyć nie umierać🤔.

    KOCUREK1970 napisał:
    Dlatego nie patrzy się na Smart tv w tv a kupuje własną przystawkę za 300-500 zł i tam masz co tylko dusza zapragnie.

    Mnie osobiście wystarcza tylko YouTube, a że mam dedykowanego Netflixa no to już też go oglądam. Ale jak to będzie za kilka lat, to czas pokaże....

  • #41 27 Lut 2019 19:44
    seb235
    Poziom 27  

    dawidedziu napisał:
    Mnie osobiście wystarcza tylko YouTube, a że mam dedykowanego Netflixa no to już też go oglądam. Ale jak to będzie za kilka lat, to czas pokaże....


    Raczej nie sądzę aby było lepiej patrząc na politykę YT oraz praw autorskich w polsce.

  • #42 27 Lut 2019 20:07
    IC_Current
    Specjalista Sieci, Internet

    @KOCUREK1970
    Od trzech lat to już wiem, ale kto to wiedział lat temu sześć? Na szczęście straciłem tylko gdzieś dwie stówy różnicy między modelem z i bez Smart.

  • #43 27 Lut 2019 20:29
    KOCUREK1970
    Poziom 43  

    IC_Current napisał:
    Od trzech lat to już wiem, ale kto to wiedział lat temu sześć?

    To prawda.
    Celowe postarzanie produktu (który nadal jest sprawny, działający itd) polegające na jego degradacji jest faktem.
    Nie tylko producenci tv, Apple, HP z drukarkami, czy updaty Androida na starsze modele telefonów, NVIDIA i jej najnowsze sterowniki ubijające wydajność starych GTX by zmusić ludzi na przesiadkę na RTX za 5 tys zł... - to się też dzieje i jest faktem.

  • #44 28 Lut 2019 05:04
    seb235
    Poziom 27  

    KOCUREK1970 napisał:
    NVIDIA i jej najnowsze sterowniki ubijające wydajność starych GTX by zmusić ludzi na przesiadkę na RTX za 5 tys zł... - to się też dzieje i jest faktem.


    Udowodnisz? Jest to jeden z mitów którego udowodnić się nie da. Portale testujące GPU nie odnotowały różnic w wydajności pomiędzy poszczególnymi wersjami sterowników co już jest na YT. Najszybciej problemem będą gry które o czymś takim jak optymalizacja nie słyszały.

  • #45 28 Lut 2019 14:50
    KOCUREK1970
    Poziom 43  

    seb235 napisał:
    Udowodnisz? Jest to jeden z mitów którego udowodnić się nie da. Portale testujące GPU nie odnotowały różnic w wydajności pomiędzy poszczególnymi wersjami sterowników

    Tak samo nie da się udowodnić, że Apple ubijało swoje smartfony - przy czym Apple przeprosił :D
    Wielu rzeczy nie da się udowodnić tylko z powodu braku odpowiednich do tego narzędzi czy instrumentów po stronie testerów, ale nie zmienia to faktu, że postarzanie produktów czyli ich celowe ubijanie jest faktem.

  • #46 28 Lut 2019 16:18
    IC_Current
    Specjalista Sieci, Internet

    Wielu rzeczy nie da się udowodnić, chociaż są faktem. Dopiero presja społeczna zmusza takie organy jak rządy dużych państw, czy agendy UE do działania. Czasem się zdarza, że ktoś się z pracowników wygada i wychodzi bąbel jak z bateriami w iPodach w 2003 roku. W śledztwie wyszło, że Apple celowo obniżał projektowaną trwałość baterii do 6 miesięcy! Przy czym bateria była niewymienna! Jak zawisła groźba pozwu zbiorowego w stanach i wypłaty kilku miliardów dolarów odszkodowania, do dziwnym trafem bateria stała się wymienialna i ogryzek wymieniał ja za darmo. Wcześniej chcieli aby kupił sobie nowe urządzenie!
    Teraz z mojego podwórka:
    1. Telefon Samsung SIII, sprowadzona używka z USA z nietypowym procesorem (Verizon). Ponieważ nikt nie grzebał zbytnio w sofcie i wysyłane były tylko aktualizacje bezpieczeństwa (nietypowy procesor, więc szkoda było pracy) telefon płynniej działał niż nowsze flagowce znajomych po zabiegach z aktualizacjami. Po jakimś czasie ( akurat była premiera S5) jednak wyszła duża aktualizacja. Telefon stał się nie do użytku. Root, wycięcie dwóch "niezwykle potrzebnych" apek i telefon jak z fabryki. Gdybym go nie rozbił, to pewnie służyłby mi do dzisiaj.
    2. Ten nieszczęsny TV. Po wykastrowniu z YT postanowiłem trochę w nim pogrzebać. W menu serwisowym jest opcja zmiany modelu. Zmieniłem na teoretycznie starszy model, ale z wyższej serii i zgodny sprzętowo. No i YT ZACZĄŁ DZIAŁAĆ! Nie dało się jednak skutecznie zablokować aktualizacji firmware. Nie chcąc doprowadzić do sytuacji, gdy telewizor samoczynnie pobierze firmware do niewłaściwego modelu i zostanę z ładnym czarnym pudełkiem wróciłem do pierwotnych ustawień. Przy okazji jednak niechcąco kompletnie rozregulowałem kalibrację ekranu. No to kilka stów nie moje za kalibrację autoryzowanym w serwisie. Jednak oczywiście szukając rozwiązania znalazłem procedurę kalibracji. Wystarczy wysłać z dowolnego źródła odpowiednio spreparowany obraz testowy przez HDMI z HDR. Sama kalibracja toru wideo trwa jakieś 20 sekund. Z podłączeniem przewodów itp ok minuty. Po takim prostym zabiegu o dziwo jakość wyświetlanego obrazu lepsza niż w urządzeniach z wyższej serii (teraz kilka stów do przodu :-) ). Czemu Szajsung takiej podstawowej kalibracji nie wykona na linii montażowej (kilkanaście sekund)? Biłby konkurencję jakością obrazu o milę? Przecież na pewno nie dlatego, że ten TV, to prawie dokładnie to samo co wyższy model, za znacznie wyższą kasę, tylko w tym wyższym modelu skalibrowano tory transmisyjne i nie wyłączono w chamski sposób kilku popularnych apek.

  • #47 28 Lut 2019 21:53
    dawidedziu
    specjalista-kamery przemysłowe

    Wrócę do mojego "problemu".
    Np dokładnie ten filmik

    Link

    trwający blisko 10 minut, buforuje się właśnie 8 raz, w trakcie 0:00-1:26(a gdzie tu do 9:43), jakość na automat(od 240p do 360p), a np już ten

    Link

    leci wręcz idealnie(automat - 1080p).

  • #48 28 Lut 2019 23:24
    KOCUREK1970
    Poziom 43  

    @dawidedziu
    Hm - a da radę, byś WinMTR-v092 prześledził drogę pakietów i przez jakie to hopy idzie i tu to wstawił?
    Zrób test gdzie all ok i test na którym buforuje (musiałbyś znać IP serwera YT na którym dany materiał jest).

  • #49 28 Lut 2019 23:37
    dawidedziu
    specjalista-kamery przemysłowe

    Oczywiście, że da radę, ale to dopiero jutro - dzisiaj już nie mam takiej możliwości...

  • #50 01 Mar 2019 05:01
    seb235
    Poziom 27  

    dawidedziu napisał:
    Wrócę do mojego "problemu".


    A próbowałeś zmieniać adresy DNS? Jeżeli nie to polecam sobie potestować, oczywiście ja zdaje sobie sprawę iż nie jest to rozwiązanie problemu, aczkolwiek może się okazać iż dany DNS pokieruje trasę ciutkę inaczej co jednak polepszy działanie YT. Polecam zacząć od serwerów Google, OpenDNS, Netia oraz adresy DNS od większych dostawców hurtowych.

  • #51 01 Mar 2019 10:57
    dawidedziu
    specjalista-kamery przemysłowe

    Mam ustawione 194.204.159.1 i 8.8.8.8

    KOCUREK1970 napisał:
    Zrób test gdzie all ok i test na którym buforuje (musiałbyś znać IP serwera YT na którym dany materiał jest).

    Tutaj poległem. W jaki sposób poznać adres IP serwera, na którym dany film jest zapisany?

  • #52 01 Mar 2019 15:23
    KOCUREK1970
    Poziom 43  

    dawidedziu napisał:
    Mam ustawione 194.204.159.1 i 8.8.8.8

    1.1.1.1
    9.9.9.9
    ?
    dawidedziu napisał:
    W jaki sposób poznać adres IP serwera, na którym dany film jest zapisany?

    http://cqcounter.com/whois/
    Podajesz cały link gdzie jest film co tnie i co działa ok, wpisujesz antyboota :D i pokaże też miedzy innymi IP.
    Następnie podane tam IP wpisujesz w program co podałem wyżej i testujesz przez takie 10-15min.

  • #53 02 Mar 2019 08:32
    seb235
    Poziom 27  

    dawidedziu napisał:
    Mam ustawione 194.204.159.1 i 8.8.8.8


    Tylko że masz wpisane dwa nie oznacza iż korzystasz z obu, zasada jest taka że podajesz adres podstawowego serwera DNS i zapasowego. Komputer normalnie będzie odpytywał DNS podstawowy, dopiero w przypadku awarii tego serwera DNS odpyta ten który masz jako zapasowy. Jeżeli chcesz przetestować serwery od Google ustaw ich oba adresy tzn: 8.8.8.8 oraz 8.8.4.4 inaczej nie ma to większego sensu bo w obecnej konfiguracji prawdopodobnie jako podstawowy masz wpisany DNS od Orange.