Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć dwa światła do jednego włącznika?

trashm 19 Gru 2018 18:58 135 3
  • #1 19 Gru 2018 18:58
    trashm
    Poziom 2  

Cześć

Nie jestem elektrykiem, dlatego wybaczcie moje nieprofesjonalne słownictwo.

Mam w kuchni dwa zestawy oświetlenia sufitowego. Przewody wyprowadzone do jednego podwójnego przełącznika. Chcę zamieć ten przełącznik na taki, żeby w jednej chwili można było zapalić tylko jedno światło, a nie oba na raz. Myślałem o jakimś przełączniku np 4 stopniowym, który działałby tak: 1. pozycja - wyłączone, 2. pozycja - włączone tylko pierwsze światło, 3. pozycja - włączone tylko drugie światło, 4. pozycja - wyłączone. Albo klasyczny podwójny przełącznik, ale taki że kiedy pali się jedno światło, to drugiego nie da się zapalić i odwrotnie. Lub jeszcze jakiś inny. Jak to zrobić? Czy są takie przełączniki? Gdzie je znaleźć? Jak to się nazywa?

Podobnie rozwiązanie chciałbym mieć w korytarzu, ale tam mam przewody poprowadzone do oddzielnych przełączników, więc pewnie nie da się tego zrobić...

Dzięki za pomoc
    Nikodem

0 3
  • #2 19 Gru 2018 19:32
    fifcio13-13
    Poziom 26  

Czy do aktualnego przełącznika dochodzą dwa kable - po jednym na każdy obwód oświetlenia? Czy jeden kabel wspólny?

0
  • #3 19 Gru 2018 19:51
    stanislaw1954
    Poziom 41  

Nie do zrealizowania na typowych wyłącznikach( przełącznikach ) stosowanych w instalacjach oświetleniowych. Kiedyś był w użyciu przełącznik hotelowy, który spełniał takie wymogi. Obecny wyłącznik hotelowy, to inne działanie- wyłączenie wszystkich odbiorników w pomieszczeniu, za pomocą karty magnetycznej, która jest jednocześnie kluczem do drzwi.

0
  • #4 19 Gru 2018 21:00
    Lucart
    Poziom 11  

Rozwiązać można to na kilka sposobów.
    Najprostszym, moim zdaniem jest: