Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprzęgło, przekazanie napędu. Opis, pytania.

T5 25 Gru 2018 20:45 2253 37
  • #31
    sanfran
    Poziom 39  
    AgnieszkaE napisał:
    A jak objawia sie "spadek" tego luzu na pedale sprzegla? - Czuje sie wiekszy opor ? Bo ciekawa jestem. Dzieki


    Sprzęgło „bierze” coraz wyżej. Gdy się zaniedba regulacje może się zacząć ślizgać.
  • #33
    gzresiek
    Poziom 20  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Czym cieńsza tarcza tym łapki słoneczka bardziej wystają w stronę skrzyni biegów i łożyska oporowego.
    Proste.

    No proste. Tylko, że w takim wypadku potrzebna jest taka plastikowa zapadka koło pe..łu:D sprzęgła. A kiedy tam zaglądam to widzę tylko sztangę od pompy. A nie jest przypadkiem tak, że jak nie mamy zapadki koło pe..łu:D to mamy zapadkę w mechaniźmie docisku? A jeżeli nie mamy wogóle to sami musimy ustawiać luz na regulacji linki?
    Pozatym, całkowite niesmarowanie wałka sprzęgłowego uważam za błąd, gdyż smar zapobiega choć trochę wycieraniu wałka i ewentualnemu tarciu tarczy o koło.
    Zbyt obfite smarowanie też, gdyż nadmiar smaru może siłą odśrodkową odskoczyć i wysmarować tarczę.
    Coprawda kurz z tarczy mieszający się ze smarami to jak sól w oku, ale co zrobić? Może jakieś kapturki ochronne?
    AgnieszkaE napisał:


    A jak objawia sie "spadek" tego luzu na pedale sprzegla? - Bo ciekawa jestem. Dzieki



    Jak sama nazwa wskazuje, taki rzekomy spadek luzu odczuwa się spadkiem luzu. A skoro pochodzi on z postępującego zużycia elementów to oczywiste, że opór będzie rósł. Bo blaszki słoneczka ustawiają się wtedy bardziej pod sztorc a ponadto w grę może wejść jeszcze samonastawnik, może on zmienić punkt podparcia słoneczkowych blaszek.

    Dodano po 1 [godziny] 17 [minuty]:

    kris8888 napisał:

    Drugie pytanie, jeśli na luzie i na postoju słychać szum łożyska dochodzący z okolic sprzęgła/skrzyni biegów a po wciśnięciu sprzęgła ten szum zanika to znaczy, że zużyte jest łożysko na wałku sprzęgłowym w skrzyni biegów czy łożysko oporowe sprzęgła?

    Ja nie wiem, ale jak bym się chiał dowiedzieć to poluzował bym wysprzęglik.
  • #34
    lukasz12345678910
    Poziom 26  
    Spadek luzu na pedale sprzęgła objawia się tym że sprzęgło bierze coraz "wyżej"na pedale pod koniec jego skoku, aż do nastapienia slizgania sprzęgła. Jest to związane z tym co napisał kolega SŚŚ. Słoneczko docisku wystaje coraz bardziej ponad docisk. Przez to też, ze względu na ograniczony skok pedału sprzęgła jak i przez to łożyska dociskowego występuje problem z rozlaczeniem sprzęgła. Prawidłowo pracujace sprzęgło klasyczne pod pedałem pracuje bardzo lekko i jest uczucie "wpadania" pedału w podłogę. Czyli najpierw idzie ciężej i po przełamaniu maksymalnej sily coraz lżej. Jest to związane z charakterystyka pracy sprężyny talerzowej.

    Te rzeczy zostały wyeliminowanie w nowszych sprzeglach z rodziny SAC (self adjusting clutch) gdzie w docisku jest mechanizm kasowania luzu wynikającego z zużycia tarczy. Na chłopski rozum to działa tak że pomiędzy obudowa docisku wytloczona z blachy a sprężyna talerzowa, jest wciskany klin który niweluje zużycie tarczy sprzęgła a przez to powięszajacy się skok sprzęgła, czyli nie dopuszcza że słoneczko nadmiernie wystaje ponad docisk.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Kolego Gzresiek, regulacja linki to temat stary. Stosowany w budżetowych starszych samochodach i motocyklach o mniejszej pojemności. Ale owszem. Trzeba to robić, po pedał będzie się podnosił. Chyba że producent zastosował samoregulator na lince. A przy hydraulice gdy wysprzeglik jest cofany przez docisk, płyn po prostu cofa się do zbiornika i nie ma tam żadnych regulacji.

    Dodano po 1 [godziny] 6 [minuty]:

    And! napisał:

    Druga sprawa to "elektroniczne" sterowanie przeniesieniem napędu w samochodach 4WD, czy tam jest jakieś elektronicznie sterowane sprzęgło podające określony moment na tylny most, jak to działa?


    Ten system rozdzielania napędu nazywa się haldex, działa to tak że sterownik pobierając sygnały prędkości kół z sterownika ABS przy wykryciu poślizgu kół osi dolaczanej załącza napęd. A dzieje się to za pomocą silnika elektrycznego z przekładnia który załącza sprzęgło mokre wielotarczowe. Czyli po prostu za pomocą dzwigien i mimosrodow ściska tarcze.

    Dodano po 1 [godziny] 33 [minuty]:

    And! napisał:
    O ile sprzęgło z dwoma dociskanymi powierzchniami widziałem, to pamiętam że w jednym samochodzie dostawczym było ponoć sprzęgło hydrokinetyczne, niby miało ułatwiać ruszanie, ale chyba było zepsute gdyż nie zauważyłem jakiegoś specjalnego usprawnienia.

    Jak działa sterowanie takim sprzęgłem hydrokinetycznym, jakaś przesłona, albo zmiana ukosu łopatek, ew. odległości elementów.


    Takie rozwiązanie że napęd przekazywany jest najpierw sprzęgłem hydrokinetycznym a następnie klasycznym ciernym stosowany jest w ciagnikach fendt turbomatik. Zalety to możliwość ruszania z dowolnego biegu, przy podjazdach nie trzeba używać sprzęgła, brak szarpniec. Wady to straty mocy i kiepskie hamowanie silnikiem, a przy zgaszonym silniku jego brak.
  • #35
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 35  
    @T5 bardzo dziękuję, wszystko jasne. Sprytnie to wymyślili.
    Tylko jedno dodatkowe pytanie, jeśli można jeszcze prosić o wytłumaczenie:
    A jak działa dwu-sprzęgłowy automat w przypadku potrzeby redukcji biegu?
    Dla przykładu, jadę na "4" i jest przygotowana już "5" a ja nagle wciskam mocniej gaz, to skrzynia tą "przygotowaną" wcześniej "5" zmienia na "3" ? Czy to nie powoduje większego opóźnienia niż w jedno-sprzęgłowej skrzyni?
  • #36
    T5
    Admin grupy Samochody
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Dla przykładu, jadę na "4" i jest przygotowana już "5" a ja nagle wciskam mocniej gaz, to skrzynia tą "przygotowaną" wcześniej "5" zmienia na "3" ? Czy to nie powoduje większego opóźnienia niż w jedno-sprzęgłowej skrzyni?


    Nie powoduje opóźnień, działa naprawdę bardzo szybko. Potrafi też się pogubić, ale to już w trybie miejskim, podjazdy w korku. Bardzo szybko jednak "naprawia swoje błędy" :)
  • #37
    T5
    Admin grupy Samochody
    Taka ciekawostka z życia.
    Zaprzyjaźniony warsztat wymieniał olej w skrzyni DSG 7 biegowej.
    Wymiana oleju, jazda próbna i oddajemy.
    Klient wsiada, odpala, i brak wstecznego biegu.
    Oczywiście sytuacja robi się "ciężka".

    Po zdjęciu mechatroniki ukazał się taki widok.
    Sprzęgło, przekazanie napędu. Opis, pytania.
    Na czerwono zaznaczyłem.
    Wysunęła, zużyła się tulejka z tworzywa i przyblokowała przesuwkę od 5 i 6 biegu.
    Przebieg auta lekko ponad 200 tyś.

    I jak widać na zdjęciu, dsg to zwykła skrzynia z sterowaniem hydraulicznym i podwójnym sprzęgłem.
  • #38
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 35  
    To ja już wolę swojego poczciwego 15-letniego Aisina i jego "kochane" zawory ;-)
    Jaki był koszt naprawy spowodowany zużyciem tej tulejki? :-)