Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bezpiecznik wyłącza na klatce zamiast w mieszkaniu

dzoanadzoana 23 Gru 2018 09:50 522 32
  • #1 23 Gru 2018 09:50
    dzoanadzoana
    Poziom 4  

    Mam problem z bezpiecznikami jakiekolwiek zwarcie i wyłącza na klatce a nie w mieszkaniu
    W mieszkaniu mam trzy esy B16 legrand i B20 na klatce
    Mam miedzianą instalacje
    Proszę o pomoc

    0 29
  • #2 23 Gru 2018 09:53
    Interval
    Poziom 17  

    Wygląda na zły dobór zabezpieczeń (czas zadziałania, stopniowanie).

    0
  • #3 23 Gru 2018 09:54
    kortyleski
    Poziom 41  

    Źle dobrane zabezpieczenia . Brak selektywności. Rozumiem że ten na klatce to przedlicznikowy?

    0
  • #4 23 Gru 2018 09:56
    dzoanadzoana
    Poziom 4  

    Chciałbym wiedzieć co to znaczy nie mam pojęcia

    Dodano po 1 [minuty]:

    Tak ten na klatce jest przedlicznikowy

    0
  • #5 23 Gru 2018 09:59
    Darek A.
    Poziom 18  

    Na klatce trochę za mały, zazwyczaj stosuje się na całe mieszkanie (takie jednokondygnacyjne) B25. W mieszkaniu Masz podział na kilka bezpieczników, każdy biorąc część obciążenia wytrzyma, ale całość w sumarycznym obciążeniu przewyższa tą dwudziestkę na klatce - kiepskie stopniowanie.

    0
  • #6 23 Gru 2018 10:01
    Interval
    Poziom 17  

    Może jak już jest 20A to dobrać inną charakterystykę, aby wydłużyć czas zadziałania?

    0
  • #7 23 Gru 2018 10:06
    dzoanadzoana
    Poziom 4  

    Mam zmienić te esy na jakieś inne

    Dodano po 3 [minuty]:

    Na klatce mam plomby i nie mogę nic zmienić

    0
  • #8 23 Gru 2018 10:16
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    dzoanadzoana napisał:
    jakiekolwiek zwarcie i wywala na klatce a nie w mieszkaniu
    w mieszkaniu mam trzy esy B16 legranda i B20 na klatce
    A odkąd to przy zwarciu na esach jest selektywność?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Interval napisał:
    Może jak już jest 20A to dobrać inną charakterystykę, aby wydłużyć czas zadziałania?
    Tak na pałę, bez pomiarów? Nie można.

    Dodano po 1 [minuty]:

    dzoanadzoana napisał:
    mam zmienić te esy na jakieś inne

    Dodano po 3 [minuty]:

    na klatce mam plomby i nie mogę nic zmienić
    I bardzo dobrze. Nie rozumiem tylko dlaczego masz 3 esy 16A. Pralka 16A - ok. Gniazda, ok. Ale oświetlenie po co 16A?

    0
  • #9 23 Gru 2018 10:21
    retrofood
    Moderator

    Interval napisał:
    Wygląda na zły dobór zabezpieczeń (czas zadziałania, stopniowanie).

    Bzdura. Wygląda na zabawy z instalacją. Co to znaczy "jakiekolwiek zwarcie"? Zwarcie jest sytuacją awaryjną, a nie codzienną.

    Dodano po 49 [sekundy]:

    kortyleski napisał:
    Źle dobrane zabezpieczenia .

    Tak samo bzdura.

    0
  • #10 23 Gru 2018 10:24
    Interval
    Poziom 17  

    retrofood napisał:
    Interval napisał:
    Wygląda na zły dobór zabezpieczeń (czas zadziałania, stopniowanie).

    Bzdura. Wygląda na zabawy z instalacją. Co to znaczy "jakiekolwiek zwarcie"? Zwarcie jest sytuacją awaryjną, a nie codzienną.


    Ok, tylko nawet gdy wygląda na zabawy z instalacją, to i tak nikogo nie zwalnia z prawidłowego doboru zabezpieczeń.

    0
  • #11 23 Gru 2018 10:29
    retrofood
    Moderator

    Interval napisał:
    Może jak już jest 20A to dobrać inną charakterystykę, aby wydłużyć czas zadziałania?
    Kolego, za takie podpowiedzi dostaje się ostrzeżenie. Nie daję go ze względu na święta.
    Dowiedz się też, że zmiana charakterystyki zabezpieczeń nadmiarowoprądowych nie wydłuża czasu zadziałania, a zmniejsza jedynie dopuszczalną impedancję pętli zwarcia obwodu, co może być bardzo niebezpieczne.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Interval napisał:
    Ok, tylko nawet gdy wygląda na zabawy z instalacją, to i tak nikogo nie zwalnia z prawidłowego doboru zabezpieczeń.

    Dobór do czego? I kto ma go dokonać, amator? Bez wiedzy i niezbędnego sprzętu pomiarowego?

    0
  • #12 23 Gru 2018 10:32
    kortyleski
    Poziom 41  

    retrofood napisał:
    kortyleski napisał:
    Źle dobrane zabezpieczenia .

    Tak samo bzdura.

    Rozwiń proszę ale w odniesieniu do całej mojej wypowiedzi:
    kortyleski napisał:

    Źle dobrane zabezpieczenia . Brak selektywności

    0
  • #13 23 Gru 2018 10:38
    Wawrzyniec
    Poziom 33  

    Selektywność ma być w odniesieniu do przeciążeń, a nie do zwarcia.

    kortyleski napisał:
    kortyleski napisał:

    Źle dobrane zabezpieczenia
    Owszem, do oświetlenia nie jest potrzebny bezp 16A, wystarczyłby 6 lub 10A

    0
  • #14 23 Gru 2018 10:43
    Darek A.
    Poziom 18  

    Nie wiemy też, czy autor wątku przeciąża instalację do tego stopnia, że wylatuje eska, czy sytuacja dzieje się przy okoliczności zwarcia, bo to zupełnie inne zależności. Nie bardzo uwierzą, że ktoś ciągnie 25A w domu, ale 20 w skrajnych sytuacjach (zwłaszcza przedświątecznych) może nastąpić. Z tą charakterystyką bezpieczników, to kolego lepiej nic nie pisz już. Słusznie też ktoś zauważył, że jeśli podział w mieszkaniu pozwala na zabezpieczenie samego oświetlenia, to 16A jest zdecydowanie za duże.

    0
  • #15 23 Gru 2018 10:46
    dzoanadzoana
    Poziom 4  

    Dokładnie chodzi tutaj o kuchnie włączając kilka urządzeń jednocześnie wyskakuje na klatce a nie w mieszkaniu
    A zabawy z prądem to nie dla mnie

    0
  • #16 23 Gru 2018 10:53
    mawerix123
    Poziom 38  

    dzoanadzoana napisał:
    Dokładnie chodzi tutaj o kuchnie włączając kilka urządzeń jednocześnie wyskakuje na klatce a nie w mieszkaniu


    Więc udaj się do swojego dostawcy energii i dopłać za większy przydział mocy, po otrzymaniu zgody zlec wymianę fachowcowi razem z przystosowaniem twojej instalacji, wyłączające się zabezpieczenie na klatce zostanie zmienione odpowiednio do "dokupionej" mocy.
    Selektywności zabezpieczeń i tak nie uzyskasz więc przy zwarciach i tak zadziała ale nie powinno zadziałać przy normalnym użytkowaniu chyba że znowu będziesz próbował skorzystać z mocy większej niż przydzielona.

    0
  • #17 23 Gru 2018 11:01
    retrofood
    Moderator

    kortyleski napisał:
    retrofood napisał:
    kortyleski napisał:
    Źle dobrane zabezpieczenia .

    Tak samo bzdura.

    Rozwiń proszę ale w odniesieniu do całej mojej wypowiedzi:
    kortyleski napisał:

    Źle dobrane zabezpieczenia . Brak selektywności

    Odpowiedź masz w następnym poście.

    0
  • #18 23 Gru 2018 11:02
    Darek A.
    Poziom 18  

    To jest jakiś stary blok, stara instalacja aluminiowa, czy co? :)
    25A na mieszkanie to standard i czytam ciekawostkę jeśli chodzi o ten przydział mocy i związaną z nim dopłatą, aby nie wylatywała dwudziestka :)
    Najwyraźniej przeciążasz wytrzymałość bezpiecznika na klatce, musisz pogodzić się z tym, że dopóki go nie wymienią trzeba włączać urządzenia "nie wszystkie na raz".
    Musi przyjść elektryk, zapiąć cęgi będzie wiedział, bo nie można wykluczyć uszkodzenia samego bezpiecznika na klatce.

    0
  • #19 23 Gru 2018 13:24
    CYRUS2
    Poziom 36  

    dzoanadzoana napisał:
    Dokładnie chodzi tutaj o kuchnie włączając kilka urządzeń jednocześnie wyskakuje na klatce a nie w mieszkaniu
    A zabawy z prądem to nie dla mnie
    Podaj moce tych jednocześnie włączanych urządzeń.
    Co uzyskasz od ZE (elektrowni) to bezpiecznik max. 25A.( 5,75kW)
    To nie wzrost mocy - tylko o 20%.
    Podejrzewam, że twoje problemy rozwiąże przejście zasilanie 3 - fazowe.
    Przy zasilaniu 3-fazowym dostaniesz 10kW - 15kW mocy.
    dzoanadzoana napisał:
    Na klatce mam plomby i nie mogę nic zmienić
    Napisz do ZE o większy przydział mocy.
    Jak dadzą większy przydział mocy, , to bezpiecznik możesz wymienić, a ZE oplombuje większy.

    0
  • #20 23 Gru 2018 18:42
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Zacznij racjonalnie użytkować energię elektryczną.W większości budynków spółdzielczych zabezpieczenie przedlicznikowe to 20A z charakterystyką B Gniazdo pralki automatycznej powinno być zabezpieczone bezpiecznikiem 16A z charakterystyką B Oświetlenie t0 od 6 do 10A także z charakterystyką B oraz pozostałe gniazda 16A B Przy zwarciu spadnie ci S-ka w mieszkaniu a również przedlicznikowa,natomiast przy przeciążeniu instalacji spadnie ci S-ka przedlicznikowa bo przecież na niej sumuje się cała moc pobrana w danej chwili przez urządzenia w mieszkaniu.Należy dodać iż bezpiecznik typu S posiada w swojej strukturze dwie funkcje a mianowicie zareaguje stosunkowo szybko w trakcie zwarcia w instalacji elektrycznej oraz posiada zabezpieczenie termiczne i właśnie gdy przekroczysz prąd poboru w mieszkaniu 20A automatycznie wyłącza zasilanie na całe mieszkanie.Z twego opisu wynika że właśnie przekraczasz pobór prądu i za dużo włączasz odbiorników prądu jednorazowo.

    0
  • #21 24 Gru 2018 08:27
    barondary
    Poziom 16  

    U mnie w bloku paliło bezpieczniki i w domu, i na zewnątrz. Pilnuję, aby nie włączać urządzeń amperożernych na raz.
    No i włączam część urządzeń poprzez rozgałęziacze, w którym zainstalowałem gniazda bezpieczników topikowych.
    Daję topiki nieco mniejsze niż te główne - w ten sposób jak walnie, to pali tylko bezpiecznik topikowy. Mam też jeden rozgałęziacz z bezpiecznikiem automatycznym. Nie wiem, czy wszędzie to się sprawdzi, ale u mnie te sposoby działają OK

    0
  • #22 24 Gru 2018 09:34
    retrofood
    Moderator

    barondary napisał:
    U mnie w bloku paliło bezpieczniki i w domu, i na zewnątrz. Pilnuję, aby nie włączać urządzeń amperożernych na raz.
    No i włączam część urządzeń poprzez rozgałęziacze, w którym zainstalowałem gniazda bezpieczników topikowych.
    Daję topiki nieco mniejsze niż te główne - w ten sposób jak walnie, to pali tylko bezpiecznik topikowy. Mam też jeden rozgałęziacz z bezpiecznikiem automatycznym. Nie wiem, czy wszędzie to się sprawdzi, ale u mnie te sposoby działają OK

    A nie prościej wystąpić o zwiększenie przydziału mocy?
    Zupełnie nie pojmuję popularności klajstrowania i pudrowania problemów zamiast rozwiązywać je raz i skutecznie na długie lata. Trzeba leczyć chorobę od źródeł, likwidować przyczyny, a nie maskować tylko objawy. Od tego choroba nie zniknie.

    1
  • #23 24 Gru 2018 10:44
    stomat
    Specjalista elektryk

    Bo nikt nie chce "dać zarobić złodziejom", woli klajstrować i pudrować. Też mnie to zawsze zastanawiało, ludzie kupują kominki w których napalą dwa razy w roku za piętnaście tysięcy, ale zapłacić tysiąc za wygodne korzystanie z instalacji to już nie. Te obliczenia ile wystarczy wpisać by mieć jakiś tam bezpiecznik zamiast wpisać jak naprawdę jest, a potem te kwiki że wyłącza bezpiecznik.

    0
  • #24 24 Gru 2018 12:43
    mawerix123
    Poziom 38  

    stomat napisał:
    Bo nikt nie chce "dać zarobić złodziejom", woli klajstrować i pudrować. Też mnie to zawsze zastanawiało, ludzie kupują kominki w których napalą dwa razy w roku za piętnaście tysięcy, ale zapłacić tysiąc za wygodne korzystanie z instalacji to już nie. Te obliczenia ile wystarczy wpisać by mieć jakiś tam bezpiecznik zamiast wpisać jak naprawdę jest, a potem te kwiki że wyłącza bezpiecznik.


    Ale kominkiem można się pochwalić przed gośćmi a jak się pochwalisz instalacją :?:

    0
  • #25 24 Gru 2018 13:52
    retrofood
    Moderator

    mawerix123 napisał:
    stomat napisał:
    Bo nikt nie chce "dać zarobić złodziejom", woli klajstrować i pudrować. Też mnie to zawsze zastanawiało, ludzie kupują kominki w których napalą dwa razy w roku za piętnaście tysięcy, ale zapłacić tysiąc za wygodne korzystanie z instalacji to już nie. Te obliczenia ile wystarczy wpisać by mieć jakiś tam bezpiecznik zamiast wpisać jak naprawdę jest, a potem te kwiki że wyłącza bezpiecznik.


    Ale kominkiem można się pochwalić przed gośćmi a jak się pochwalisz instalacją :?:

    A ja się swoją chwalę! Każę gościom poszukać puszki na ścianach i nie znajdują ani jednej! Ściany są gładziutkie. Albo pokazuję siedem obwodów oświetlenia w "salonie". (piszę w cudzysłowie, bo kilku hektarów mu brakuje do uczciwej nazwy :D ).

    0
  • #26 24 Gru 2018 15:18
    barondary
    Poziom 16  

    Zwiększenie przydziału mocy kosztuje, a cena jest zależna od stanu instalacji. A skoro po zastosowaniu 'klajstrowania' sytuacja jest praktycznie opanowana, to po co przepłacać. Zresztą sama firma PGE najpierw zaleca w przypadku wywalania bezpieczników cytuję: " wyjściem z sytuacji jest przepięcie jednego z urządzeń do innego gniazdka, do obwodu mniej obciążonego ", a dopiero jak to nie skutkuje "przeprojektowanie instalacji i zwiększenie jej parametrów, o ile jest to możliwe."

    0
  • #27 24 Gru 2018 15:24
    retrofood
    Moderator

    barondary napisał:
    Zwiększenie przydziału mocy kosztuje, a cena jest zależna od stanu instalacji.
    coś Ci Twój diler dostawca oczy mydli. Ale skoro lubisz dziadostwo... Twoja wola.

    0
  • #28 24 Gru 2018 15:46
    technikabasenowa
    Poziom 33  

    barondary napisał:
    Zresztą sama firma PGE najpierw zaleca w przypadku wywalania bezpieczników cytuję: " wyjściem z sytuacji jest przepięcie jednego z urządzeń do innego gniazdka, do obwodu mniej obciążonego


    Co to da skoro instalacja jednofazowa a "wyrzuca " na klatce?

    0
  • #29 24 Gru 2018 18:42
    Zbigniew 400
    Poziom 36  

    Wszystko zalezy od uzytkownika.
    Zawsze można przekroczyć moc deklarowaną przez dostawcę także w przypadku instalacji trójfazowej.
    Sensownym rozwiązaniem jest przekaźnik priorytetowy.
    Mieszkam w bloku, instalacja 1 fazowa.
    Nie pamiętam wyłączenia zabezpieczenia przedlicznikowego.
    Sprzęt obsługuje żona.
    Zmywarka 2kW
    Pralka 1,2kW
    Piekarnik 3,5kW
    Odkurzacz 2kW
    Czajnik 2kW
    Żelazko 2kW
    Robot 350W
    I jest ok.

    0
  • #30 25 Gru 2018 11:53
    elel
    Poziom 16  

    CYRUS2 napisał:
    Co uzyskasz od ZE (elektrowni) to bezpiecznik max. 25A.( 5,75kW)
    To nie wzrost mocy - tylko o 20%.
    Podejrzewam, że twoje problemy rozwiąże przejście zasilanie 3 - fazowe.

    Zwiększenie z 20 do 25A to wzrost nie o 20% ale 25%.
    Przejście na zasilanie 3-fazowe może być drogie a nawet bardzo drogie w praktyce:
    dzoanadzoana napisał:
    w mieszkaniu mam trzy esy B16

    Podłączenie każdej fazy pod osobnego esa nie wiele da, jest wąskie gardło, trzeba przerabiać przy przejściu na trzy fazy instalację za bezpiecznikami w mieszkaniu w celu wydzielenia większej liczby obwodów, przynajmniej 6 (2 na fazę) aby to miało ręce i nogi.
    Zazwyczaj urządzenia większej mocy działają kilka minut (czajnik, mikrofalówka, grzałka w pralce, żelazko itp). Bezpiecznik 25A wytrzyma obciążenie krótkotrwałe 30A, ok 7kW.
    Milony mieszkań w Polsce ma zasilanie jednofazowe z bezpiecznikiem 25A i nie potrzebuje nic większego. Jeśli nie ma indukcji lub przepływowego podgrzewacza wody to zabezpieczenie główne mieszkania powinno wystarczyć 1x25A. Trzeba również sprawdzić grubość przewodu między licznikiem a bezpiecznikami w mieszkaniu.

    0