Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Focus MK2 2006 2.0 TDCI - Szarpie, nierówna praca, przygasanie świateł

techrys 23 Gru 2018 19:57 234 13
  • #1 23 Gru 2018 19:57
    techrys
    Poziom 28  

    Ford Focus MK2 2006 2.0 TDCI.
    Na silniku zimnym i ciepłym ładowanie 14.4V, ale przy kręceniu kierownicą napięcie spada do ok. 13.5V.
    Na silniku zimnym i ciepłym i biegu jalowym czuć w kabinie delikatnie nierówną pracę silnika, obd pokazuje różnice kilku obrotów/min.
    Na silniku ciepłym - jadąc z górki silnik delikatnie szarpie. Gaz w podłogę przy wyprzedzaniu zazwyczaj równa się komunikatowi i kontrolce o awarii systemów silnika, bardzo nierównej pracy silnika, kopceniu, braku mocy i czasami przygasaniu świateł. Pomaga zjechanie na pobocze, wyłączenie i włączenie silnika (odczekanie kilku minut nie robi różnicy). Po włączeniu silnika jest tak samo, ale po powiedzmy około 30sek. silnik wraca do stanu normalnego, komunikat i kontrolka gaśnie i można normalnie jechać, oczywiście bez gazu w podłogę. Czasem po takim buncie przygasają światła i słychać nierówną pracę silnika (tak jakby szybciej - wolniej lub mniejsze - większe obciążenie, coś jak wuuu - wuuuu - wuuuu - nie wiem jak to opisać) ale nie widać tego na obrotomierzu. Czasem światła zaczynają przygasać bez powodu, by po pewnym czasie powrócić do stanu normalnego.
    Zapis napięcia z obd przy przygasaniu świateł.
    Ford Focus MK2 2006 2.0 TDCI - Szarpie, nierówna praca, przygasanie świateł
    Brak jakichkolwiek błędów w pamięci sterownika - obecnych. Kiedyś był P2263, ale już się nie pojawia.
    Układ Siemensa.
    Temperatura silnika normalna, termostat wymieniony. Czujniki ciśnienia i temperatury kolektora dolotowego sprawne. MAF sprawny. EGR wyczyszczony i sprawny. Różnica pomiędzy napięciem na alternatorze i akumulatorze 0.2V.

    Gdzie szukać?

    0 13
  • SterControl
  • #2 23 Gru 2018 20:00
    Bieda z nędzą
    Poziom 31  

    Jak samochód ma więcej niż 170 tyś km to na 100% kończą się pierścienie ślizgowe w alternatorze. Od tego bym zaczął.

    0
  • #3 27 Gru 2018 22:35
    techrys
    Poziom 28  

    No to jest zagwozdka...
    Samochód ma trochę ponad 200kkm, ale alternator okazał się w miarę nowy - z 2015r. Bez marki, prostownik chiński, tyle o nim wiadomo. Pierścienie i szczotki ok. Kupiłem nowy, jutro założę ale czy to coś dało to trzeba będzie trochę pojeździć.
    Okazało się jeszcze, że akumulator był "trochę" rozładowany, i powstaje pytanie co tak naprawdę padło - alternator, akumulator, PCM, kable, albo coś jeszcze. Chyba nie obędzie się bez osyloscopu...

    0
  • SterControl
  • #4 02 Sty 2019 21:11
    techrys
    Poziom 28  

    Alternator wymieniony, ale nie rozwiązało to problemu.
    Coś dużego 20A+ włącza się przy temperaturze 61stC, powodując skok obciążenia silnika. Przy podłączonej wtyczce smart charging następuje przygasanie świateł, skoki napięcia - ok. 1-2V i słychać nierówną pracę silnika. Odłączenie wtyczki smart charging przy pracującym silniku nie zmienia sytuacji. Ulega ona zmianie po wyłączeniu i ponownym uruchomieniu silnika - silnik pracuje normalnie. Ale - to samo po odpięciu wtyczki i uruchumieniu silnika i silnik przechodzi próg 61st - coś się włącza, ale silnik pracuje równomiernie.
    Podmiana akumulatora nie zmienia niczego.
    Przyczyną nie jest pompa wspomagania - odłączenie wtyczki zasilającej nie poprawia sytuacji, chociaż jest jakiś problem - przy kręceniu kierownicą przygasają światła.

    O co tu chodzi?

    0
  • #5 03 Sty 2019 07:50
    naser
    Poziom 11  

    Witaj,

    A sprawdzałeś jakie błędy masz podczas gdy zapala się kontrolka silnika?
    Ja bym się nie czepiał alternatora..

    0
  • #6 03 Sty 2019 07:58
    kkknc
    Poziom 42  
  • #7 03 Sty 2019 20:54
    techrys
    Poziom 28  

    Przy buncie po gazie w podłodze pokazuje się tylko komunikat o awarii systemów silnika, ale w pamięci sterownika nic nie ma.
    Padła wczoraj żarówka, wymieniłem jak zawsze na osram nightbreaker (poprzedni właściciel założył jakieś wynalazki). Wytrzymały dzisiaj 4km, po czym padły obydwie naraz.
    Na trasę powrotną z pracy założyłem tanie wynalazki, wypiąłem wtyczkę smart charging. Oczywiście pokazało błąd P0626 i aku na desce, ale za to samochód nie ten - mogłem robić co chciałem bez żadnego zająknięcia i żarówki dojechały całe.
    Oprócz tego błędy U0140 (komunikacja z BCM) i U0131 (komunikacja z EHPAS), ale to raczej z powodu interfejsu.
    Nie mam tak mocnego prostownika jedynie 4A.

    0
  • #8 03 Sty 2019 21:49
    kkknc
    Poziom 42  

    Sprawdź kable zasilanie i masa. Możesz dać na próbę drugie. 4mm² do testu starczą.
    To ma czujnik temperatury pod akumulatorem?

    0
  • #9 03 Sty 2019 22:22
    kowal162
    Poziom 13  

    A nie masz czasem powietrza między filtrem paliwa a pompa CR? Częsta przypadłość na simensie.

    0
  • #10 03 Sty 2019 23:28
    techrys
    Poziom 28  

    Nie wiem czy tam jest czujnik, jeszcze tego tak nie rozbierałem.
    Co do powietrza - jakis bąbel jest od czasu do czasu, filtr wymieniony, nie wiem skąd ciągnie, za dużo naraz się dzieje. Z drugiej strony nie wiem co to ma wspólnego z cyklicznym świrem silnika przy określonej temperaturze, spadkami napięcia, skokiem prądu itp. Wyłącz-włącz silnik i chodzi normalnie a powietrze jak było tak dalej jest.

    0
  • #11 04 Sty 2019 20:33
    Uszol 1990
    Poziom 29  

    Kiedyś miałem podobną sytuacje, C-MAX 2.0 na siemensie - padnięty alternator, po wymianie ładowanie wróciło do normy a auto nie jedzie. Okazało się, że pompa padła. Być może związane było to z koniecznością odpowietrzenia układu po demontażu filtra. Po wymianie pompy auto śmiga. Było sporo przypadków, że po braku paliwa, uzupełnieniu, uruchomieniu silnika brak wydolności pompy... Ale jak dobrze pamiętam też było tak, że podczas dodawania gazu napięcie wzrastało a po odpuszczeniu od razu spadało mimo wyższych obrotów silnika.

    0
  • #12 04 Sty 2019 23:47
    techrys
    Poziom 28  

    Chyba znalazłem co jest grane, opis (po angielsku) tutaj:
    [url=]https://www.scannerdanner.com/forum/diagnostic-tools-and-techniques/1430-ford-pcm-controlled-alternator-testing.html[/url]
    i tutaj: [url=]http://jimbutterworth.co.uk/5smartchargesystem.pdf[/url]

    Sęk w tym, że do temperatury 61stC napięcie jest w okolicy 14.7V, więc PCM nie ma powodu aby je zbijać. Inna rzecz, że coś włącza, prawdopodobnie grzejnik, i cały system dostaje świra nie wiadomo dlaczego.

    0
  • #13 06 Sty 2019 13:45
    techrys
    Poziom 28  

    Elekrycznego podgrzewania w tym samochodzie nie ma, chociaż bezpieczniki w komorze silnika są (60A i 15A), jak również kable i wtyczki w konsoli. Nic nie wskazuje aby pod akumulatorem był czujnik temperatury - nie ma żadnych przewodów. Temperatura akumulatora jest raczej obliczana. Znalazłem za to jakiś stary zasilacz i okablowanie do telefonu. Po usunięciu silnik przechodzi jak narazie próg 61stC, ale obroty jałowe dalej niestabilne.
    Linie smart charging - pierwsza ma napięcie akumulatora tak jak ma mieć, trzecia GENMON z alternatora ciągle coś wysyła (objaw dobry) ale nie mogę sprawdzić jak to wygląda, natomiast druga GENCOM ciągle coś ma a nie powinna. Stąd wniosek, że PCM ciągle coś nadaje - widać to w Forscan, jałowe obroty są podwyższone (800-850) bo wie, że coś jest nie tak, ale ja nie wiem co. Wszystko co zbędne powyłączane.
    Pobór prądu z alternatora na biegu jałowym około 23A, z akumulatora mniejszy o kilka A.

    0
  • #14 12 Sty 2019 23:49
    techrys
    Poziom 28  

    Kilka dni temu - poniedziałek - ponownie zrobił 3 bunty w jeden dzień - dramatyczny spadek mocy, szarpanie, praktycznie brak przyspieszenia, jeden na ekspresówce, dwa na autostradzie. Dzieje się tak tylko przy nagłym przyspieszaniu. Po zgaszeniu i ponownym uruchomieniu silnika można jechac dalej, ale jest dodatkowy objaw - do 2200 obrotów jakby nie było turbo. Kody błędów: P2263 Turbocharger/Super Charge Boost System Performance i P0088 Fuel Rail/System Pressure - Too High. Przy czym problemy są tylko i wyłącznie, jeśli smart charging system jest podłączony - napięcie w instalacji +/- 14.6V, przy odłączonej wtyczce alternatora nie występują - napięcie instalacji 13.6V.
    Do tego w piątek ponownie zaczął przygasać światłami. Po wcześniejszej lekturze jak ten system działa włączyłem ogrzewania przedniej i tylnej szyby. Czyli tak jak w lekturze próbował włączyć duży odbiornik aby zbić napięcie (nie wiem jakie było, ale po odczycie był błąd z tylko jednego modułu - FACM - za wysokie napięcie). Problem zniknął, ale pojawiło się szarpanie, i brak błędów.
    Dzisiaj podłączyłem oscyloskop do wtyczki smart charging alternatora. Alternator zmienia PWM na linii GENMON w zależności od obciążenia, ale linia GENCOM z PCM jest stała 55%, przy czym kłóci się to z raportem z Forscan - pokazuje zmiany GENCOM w zależności od obciążenia czyli tak jak powinno być. PCM coś innego, na kablu coś innego. Kable i wtyczka raczej sprawne bo zwarcie GENCOM i GENMON powoduje raportowaną zmianę GENCOM z 99% na 50%. Czyli PCM odnotowuje zmianę.

    O co tu chodzi?

    Oprócz tego - zawór sterowania turbo. Krótka przejażdżka z laptopem: BPA_OP 46.57 % Boost Pressure Actuator Output
    BPA_Val 0.34 Volt Boost pressure actuator valve
    MAP 122.8 kPa Manifold absolute pressure sensor

    Jakie są widełki dla BPA_Val bo nie dociąga nawet do 0.5V? Filtry na wszystkich trzech zaworach wyczyszczone.
    Jak powinne wyglądać parametry czujnika ciśnienia kolektora - zmieniają się +/-110-130kPa ale raczej nie wyżej?

    0