Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ustawienie pieca Immergas Victrix EXA 24

24 Gru 2018 14:54 3495 19
  • Poziom 11  
    Witam, posiadam od października piec Immergas Victrix EXA 24 X 1 ERP sterowany sterownikiem CAR V2. Do ogrzewania mam ok.190m2. Dom ok. 30 letni: ściany zewnętrzne to: (pustak(MAX), w środku suprema, cegła) ocieplony 15 lat temu styropianem 5cm. Okna wszystkie wymienione 4 lata temu na plastikowe, dach 2 lata temu ocieplony wełną mineralną. W domu same kaloryfery bez ogrzewania podłogowego. Pytanie oczywiście brzmi jak optymalnie ustawić piec, aby spalał jak najmniej gazu. Licząc miesiąc grudzień utrzymując temperaturę w pomieszczeniach pomiędzy 19,5C-20,5C spalanie mam średnio 15m/dobę przy temp. zewn. pomiędzy średniej ok. 0st. Sterownik ustawiałem już różnie raz krzywą 3.5 później próbowałem z mniejszą np.: 1.5. Offset miałem na 0, później włączyłem AUTO ON i OFFSET skakał (było -14 , 10, 2). Temp. min pieca ustawiona na 30 st. Cały czas spalanie wysokie, raz nawet przy temp. w nocy -10 st.C spalanie wyszło 19m3/dobę. Wiem, że każdy dom jest inny i inne ustawienia się sprawdzają, ale proszę o poradę jakich ustawień jeszcze mogę spróbować, żeby zmniejszyć spalanie.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Ilość spalanego gazu to efekt zapotrzebowania na ciepło.
    Zapotrzebowanie to zależy od:

    1. Strat cieplnych (poprzez ściany, dach, podłogę, okna, drzwi oraz wentylację).
    Raczej nic tu nie zmienisz na szybko w okresie zimowym, a przynosi największe oszczędności. Wejdź na cieplowlasciwie.pl i policz zapotrzebowanie cieplne domu. Być może zapotrzebowanie jest na tyle wysokie, że już nic lub niewiele da się z tym zrobić.

    2. Wielkości ogrzewanego budynku, wielkości ogrzewanej powierzchni.
    Możesz wyłączyć ogrzewanie w nieużywanych pokojach.

    3. Oczekiwanej temperatury.
    Każde podniesienie o 1'C temperatury w domu niesie za sobą ok. 5% zwiększenie zużycia opału. Można próbować przekonać rodzinę, że warto nieco obniżyć temperaturę w pomieszczeniach.

    4. Sposobu rozprowadzenia ciepła.
    Jeżeli masz super nowoczesną instalację (czytaj rurki cieńsze od palca) to kocioł grzejąc zaczyna taktować tzn. często się załącza i wyłącza podczas grzania. To powoduje, że kocioł zaczyna pracować z dużo mniejszą sprawnością. Taktowanie jest tym większe im większa jest moc minimalna kotła, a w przypadku tego kotła moc ta nie należy do najmniejszych.
    W tym przypadku najlepsze byłyby stare, stalowe, grube rury z dużą ilością wody w instalacji, czyli dużym zładem i dużej kumulacyjności cieplnej.
    Opisz swoją instalację oraz określ ile jest w niej wody.
    Ważnym jest też wielkość grzejników - dobór ich wielkości do parametrów zasilania i powrotu oraz zapotrzebowania mocy. Napisz jakie to są grzejniki, jak duże, jaka powierzchnia pomieszczenia, które grzeją.

    5. Sposobu sterowania ogrzewaniem.
    Tutaj należy znaleźć kompromis, bo każdy rodzaj sterowania ma plusy i minusy oraz pewne wymagania.
    Regulacja pogodowa pozwala na uzyskanie najwyższej sprawności spalania gazu, ale w przypadku instalacji o małym zładzie i małej kumulacyjności cieplnej oraz kotle, którego minimalna moc jest wysoka, sprawia, że kocioł zaczyna taktować i zaczyna grzać z niską sprawnością.
    Wiemy, że masz regulację pogodową, a czy jest też regulator pokojowy?
    Czy przy grzejnikach są zamontowane zawory termostatyczne?

    6. Ustawienia parametrów kotła.


    Bez tych wszystkich informacji trudno będzie doradzić co zrobić, aby było oszczędniej. Ale od razu uprzedzam, że nie licz na duże oszczędności, bo te głównie wynikają z zapotrzebowania energetycznego domu czyli od tego co zawarte jest w punktach: 1, 2 i 3
    Punkt 4 może przynieść zauważalne korzyści, ale wymaga sporych inwestycji, które nie zawsze mają sens ekonomiczny.
    Punkt 5 daje niewielkie oszczędności w ogrzewaniu, ale czasami można tu coś zmienić niewielkim kosztem.
    Z punktem 6 bywa różnie. Czasami daje duże oszczędności jeżeli ustawienia były totalnie skopane. Ale bywa też, że nie przynoszą żadnych rezultatów.
  • Poziom 11  
    Dzięki Plumpi za odpowiedź. Postaram się dopisać dodatkowe informacje. Na stronie cieplowlasciwie.pl otrzymałem wynik:
    Ustawienie pieca Immergas Victrix EXA 24
    Co do instalacji to rury mam właśnie stalowe ok. 2cm średnicy , wody w całej instalacji chyba ok. 250l. Dużo słyszałem właśnie o niekorzystnym taktowaniu i tu pytanie jak ustawić piec, aby jak najmniej taktował? Grzejniki mam w pokojach stare aluminiowe z zaworami termostatycznymi:
    Ustawienie pieca Immergas Victrix EXA 24
    , powierzchnia pomieszczeń, które grzeją to średnio jedno żeberko na 1m2.
    Do sterownia piecem podłączony mam sterownik CAR V2 oraz sondę zewnętrzną.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Jeżeli nie popełniłeś żadnego błędu w danych i obliczenia cieplowlasciwie.pl są poprawne to są one mało optymistyczne.
    41000 kWh to sporo energii.
    1m3 gazu z sieci to ok. 11 kWh energii.
    Kocioł ma sprawność rzędu 90-95% Przyjmijmy średnio 93%
    Koszt 1m3 gazu to ok. 2zł
    Teraz policzmy:
    41000 / 93 * 100 = 44086 kWh
    Tyle trzeba dostarczyć energii w postaci opału, aby przy sprawności kotła 93% uzyskać 41000 kWh energii użytkowej

    44086 / 11 = ok. 4008 m3 gazu
    Przy cenie 2zł za 1m3 daje nam 4008 * 2zł = 8016 zł za sezon grzewczy.
    Tyle wg Twoich obliczeń będzie Cię kosztowało ogrzewanie tego domu.

    Obawiam się, że ustawieniami prawie nic nie uzyskasz, a do zużycia energii musisz podejść w inny sposób. Pierwsza rzecz to lepsze ocieplenie domu. Być może ograniczenie temperatury w nieużywanych pomieszczeniach, ale też bez przesady aby ich nie zawilgocić.
  • Poziom 11  
    Dzięki Plumpi za odpowiedź, ale zauważyłem błędy w moich obliczeniach w w swoim poście wstawiłem nowy wynik z strony cieplowlasciwie.pl. Możesz zerknąć jeszcze raz i napisać co to oznacza? I jeszcze pytanie o kaloryfery, czy myślisz że wymiana na nowsze (mocniejsze) coś pomoże?
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Trudno mi się odnieść do Twoich wyników, bo nie znam Twojego domu.

    Pytasz czy grzejniki są odpowiednie?
    Jakimi temperaturami wody w CO grzałeś w najzimniejsze dni tak, żeby dom był dogrzany?
  • Poziom 11  
    Plumpi napisał:
    Trudno mi się odnieść do Twoich wyników, bo nie znam Twojego domu.

    Napisałem o moim domu w pierwszym poście, co mogę jeszcze dopisać aby pomogło w analizie?

    W tym roku zacząłem palić gazem, wcześniej paliłem węglem w piecu 24kW temperaturą na CO 40-50st. i dawał radę. Węgla wychodziło ok. 3,5t. na sezon grzewczy, w domu ok. 21st. Teraz co do temperatury wody w CO to w najzimniejsze dni na zasilaniu było ok. 55 st. U mnie teraz piec raz grzeje potem się wyłącza i znów włącza. Jak go ustawić, aby jak najmniej taktował? Zastanawiam się czy nie docieplić ścian domu jeszcze styropianem np.: 5cm, jakie to może dać oszczędności?
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Jeżeli w najzimniejsze dni wystarczyło 55'C na zasilaniu to nie ma potrzeby wymieniać grzejników.
    Dobre ocieplenie ścian to podstawa. 5cm styropianu to stanowczo za mało. Ale jeszcze bardziej ważnym jest ocieplenie najwyższego stropu lub dachu jeżeli masz poddasze użytkowe. Ocieplenie takiego dachu wełną 25-30cm to obecnie standard.

    W analizie może pomóc to co wpisujesz w kolejne pola cieplowlasciwie.pl
  • Poziom 11  
    Co do ocieplenia budynku to 5 cm już mam i chciałem dołożyć jeszcze np.: 5cm (czy dużo większy efekt ciepła będzie dodając 10cm?). Poddasze użytkowe mam ocieplone 25 cm wełna mineralna.
    W analizie cieplowlasciwie.pl podałem:
    Ustawienie pieca Immergas Victrix EXA 24
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Z danych, które podałeś wynika, że koszty ogrzewania wyniosą ok. 5,5 tys. zł i jest to już bardzo realna kwota za ogrzewanie gazowe za taki dom.
    Zużycie dobowe także pokrywa się z tymi wyliczeniami.
    Ustaw sobie krzywą grzewczą tak, aby była możliwie jak najniższa i żeby dom był dogrzany. Jeżeli kocioł będzie zbyt mocno taktował to trzeba podnieść krzywą grzewczą, aby kocioł grzał wyższą temperaturą. Ważne, żeby na powrocie temperatura wody nie przekroczyła 57'C, bo wtedy kocioł przestanie pracować w kondensacji. Im ta temperatura będzie niższa tym wyższa sprawność kotła, ale nie przesadzajmy nie są to jakieś ogromne oszczędności. W przypadku instalacji grzejnikowej możesz zaoszczędzić z 10% maksymalnie.
    Gdybyś miał podłogówki, byłyby większe oszczędności.
    Z całą pewnością przydałoby się lepsze ocieplenie budynku. Rolety zewnętrze także potrafią ograniczyć straty ciepła. Może docieplenie posadzek na parterze.
    Kwestią jest tylko po jakim czasie zwróci się inwestycja.
  • Poziom 11  
    Dzięki za odpowiedź. Spróbuję popróbować krzywą grzewczą, aby była możliwie jak najniższa i żeby dom był dogrzany. A jaki cel ma ustawienie parametru OFFSET lub włączenie funkcji AutoA (autoadaptacji)? A jaki wpływ na ogrzewanie mogą mieć u mnie obroty wentylatora, u mnie z tego co wyczytałem jest fabrycznie ustawione na max 3 i często słychać w kaloryferach delikatny szum wody. Czy jest sens w tym piecu obniżyć np.: prędkość na 2. Czy jak woda będzie wolniej przepływać to kaloryfery będą lepiej grzały?
  • Poziom 5  
    Witam serdecznie Wszystkich zainteresowanych tematem pieca , kotła Immergas Victrix Exa 24. Ponieważ nie znam Nikogo kto ma taki model postanowiłem zalogować się i szukać wsparcia i Waszej Profesjonalnej opini.
    Nigdzie nie znalazłem jak macie ustawione parametry : S0, S1, S2, S3, S5, S6, t0, t1 ??? Chciałbym aby mój piec nie taktował tylko pracował non stop na jak najmniejszej mocy ale pomimo roku zabawy z piecem nie udaje mi się. Udało mi się natomiast drastycznie zmniejszyć zużycie LPG z 22 litrów na 12 litrów na dobę przy tej samej temp. w domu 20-22 st. w zależności od pomieszczenia. Piecyk służy tylko do CO. Dom 717 m3 ogrzewanej powierzchni, po podłodze ok.300m2.
    U mnie S0=900, S1=3500 ,S2=900, S3=900, S5=20, S6=40 t0=0, t1=84. Jest jeszcze opcja modyfikacji mocy pompy, choć wolałbym aby była elektroniczna jak teraz.
    Z instrukcji wynika, że minimalna jego moc to 5,5 kW.
    Co mam jeszcze uczynić aby zmniejszyć moc kotła ??? , bo nie chcę zmieniać piecyka, bo to sprawdzony i bezawaryjny model : szkoda tylko, że jego moc nie zaczyna się od 3kW jak w poprzedniej serii 2i.
  • Poziom 11  
    Witam, ja też posiadam kocioł Immergas Victrix Exa 24. Prosze o wyjaśnienie co oznaczają poniższe ustawienia i jak można je zmienić.

    S0=900, S1=3500 ,S2=900, S3=900, S5=20, S6=40 t0=0, t1=84.
  • Poziom 5  
    Dzień dobry. Nie jestem profesjonalistą, nie zajmuję się również zawodowo systemami grzewczymi ani budowlanymi. Natomiast uwielbiam nowoczesne technologie wykorzystywane w branży budowlanej. Można więc dzisiaj posiadać bardzo duży DOM a ponosić koszty eksploatacji jak za mały :) Postaram się więc pomóc, choć sam też potrzebuję wsparcia PROFESJONALISTY :)
    (Gdy byłem młodym chłopakiem kupiłem pierwszy samochód FIATa 126p. Palił 6 litrów benzyny przy pojemności 594cm3 a w tym samym czasie mój starszy kolega kupił Passata 1.9TDI, który palił 4,5 litra ON a wtedy ON był 2x tańszy od benzyny : to właśnie wtedy zostałem zainspirowany nowinkami technicznymi). :)
    Immergas Victrix Exa to nowoczesna jednostka napędowa o max wydajności cieplnej użytecznej 107,8% : posiada modulowany palnik, elektronicznie modulowaną pompę obiegową i wykorzystuje zjawisko kondensacji a MY musimy to umieć w pełni wykorzystać :)
    Potraktujmy to jak eksperyment, który może przynieść radykalne korzyści :)
    Gdy serwisant podłączał mi piecyk to pokazał mi jak zmieniać ustawienia serwisowe aby dostosować kocioł do mojej instalacji :) Inny serwisant też pokazał mojemu kuzynowi jak zmieniać parametry kotła, tyle że on ma DOM 700 m2 (pensjonat) i inny piec Junkers Cerapur Comfort 28 kW ale na nim można się wzorować :)
    Z instrukcji wynika, że Nasz Piecyk pracuje najefektywniej gdy temp.zasilania to 40°C a powrotu 30°C przy 30% obciążeniu. Nie wolno pod żadnym pozorem przekroczyć 50°C na wyjściu aby piec kondensował. Ustawienia : punkt 3.8 programowanie karty elektronicznej str.28 instrukcji. Proponuję :
    1.Temp. wody w bojlerze 45°C jest już gorąca więc tak ustawimy na początek również CO. 2.Minimalna moc w.u. S0=900. 3.S1=3500. 4.S2=900. 5.S3=900. 6.S4 moc zapłonu bz=2000. 7.S5=20. 8.S6=45 ale docelowo ten parametr będziemy zmniejszać. 9.S7=0.bz 10.S8=0 i musimy zmienić parametr PO=1. (tutaj będziemy szukać optymalnego ustawienia). Reszta bz. Następnie przejdźmy do parametru t0=4 (tutaj przede wszystkim będziemy szukać bdb ustawienia). t1=84.
    Jak będzie Pan panie Mariuszu gotowy to proszę dać znać : Pomogę :)
    Ps.1. Obowiązkowo przed założeniem nowego kotła/pieca trzeba przepłukać grzejniki, bo zbiera sie w nich szlam, brud, rdza itd. albo założyć nowe : szczególnie jak przechodzi się z instalacji otwartej na zamkniętą :)
    Ps2. Obecnie w nowych domach i do nowych instalacji stosuje się odpowiednie płyny zamiast wody. Posiadają inhibitory, środki przeciwpienne, antykorozyjne i lepiej przenoszą ciepło :)
    Ps.3. Ogólnie piecyki te przeznaczone są do bardzo dużych domów lub domów gdzie jest duża bezwładność czyli dużo płynu - czynnika w układzie czyli jak mój, bo mam podłogowe i pana, bo grube rury i duże grzejniki. W takich domach nie można sobie pozwolić na wychłodzenie płynu w układzie, bo koszty ponownego nagrzania będą ogromne a to najczęstsze przyczyny gwałtownego zużycia gazu. Przy tych ustawieniach zużycie gazu może się zmniejszyć co najmniej o 1/3. Ponadto pod żadnym pozorem nie powinno przekroczyć 15m3/dobę jeśli będzie pracował non stop, czyli max 450m3/mc. Ostatecznie przy bdb ustawieniu piecyka powinniśmy zejść poniżej 10m3/doba czyli ok.300m3 za m-c.
    Pozdrawiam AG ze Świnoujścia.
  • Poziom 2  
    Andy G. napisał:
    Witam serdecznie Wszystkich zainteresowanych tematem pieca , kotła Immergas Victrix Exa 24. Ponieważ nie znam Nikogo kto ma taki model postanowiłem zalogować się i szukać wsparcia i Waszej Profesjonalnej opini.
    Nigdzie nie znalazłem jak macie ustawione parametry : S0, S1, S2, S3, S5, S6, t0, t1 ??? Chciałbym aby mój piec nie taktował tylko pracował non stop na jak najmniejszej mocy ale pomimo roku zabawy z piecem nie udaje mi się. Udało mi się natomiast drastycznie zmniejszyć zużycie LPG z 22 litrów na 12 litrów na dobę przy tej samej temp. w domu 20-22 st. w zależności od pomieszczenia. Piecyk służy tylko do CO. Dom 717 m3 ogrzewanej powierzchni, po podłodze ok.300m2.
    U mnie S0=900, S1=3500 ,S2=900, S3=900, S5=20, S6=40 t0=0, t1=84. Jest jeszcze opcja modyfikacji mocy pompy, choć wolałbym aby była elektroniczna jak teraz.
    Z instrukcji wynika, że minimalna jego moc to 5,5 kW.
    Co mam jeszcze uczynić aby zmniejszyć moc kotła ??? , bo nie chcę zmieniać piecyka, bo to sprawdzony i bezawaryjny model : szkoda tylko, że jego moc nie zaczyna się od 3kW jak w poprzedniej serii 2i.


    Witam
    Zmień t0= 600 (czyli 10 min) jeżeli piec taktuje. Przy tych parametrach, które zmieniłeś (S0,S2) zmniejszyłeś już moc do min ( z 5,5 KW do ok. 3 KW - zużycie gazu ziemnego ok. 0,33 m3/h). Po tych zmianach serwisant powinien wyregulować zależność powietrze - gaz.
    Pozdrawiam
    Rysiek
  • Poziom 5  
    Dzień dobry panie Ryśku. Bardzo dziękuję za komentarz. Potwierdził Pan tym, że nie da się już bardziej zmniejszyć jego mocy, że przy tych ustawieniach, które podałem piecyk pracuje od 3kW a nie od 5,5kW. :) (instrukcja podaje, że jego moc min.to 5,5kW) Widocznie mój dom potrzebuje mniej energii niż 3kW/h pomimo swych dużych rozmiarów. 3kWx24=72kWh/doba. 5,5kWx24=132kWh/doba.
    Nie szukam oszczędności gazu, bo jestem już SUPER zadowolony ale szukam rozwiązań technicznych, by piecyk nie taktował. (taktuje : włącza się i wyłącza co jest niekorzystne). Mogę nawet się zdecydować na zmianę dyszy na mniejszą przez serwisanta tylko nie wiem czy to pomoże (czy jest sens) albo zostawię już tak jak mam. We wrześniu mam serwis piecyka więc do tego czasu przedyskutuję jeszcze z moim serwisantem albo go sprzedam i kupię taki, ktorego moc zaczyna się od 2kW gdyż używam "piecyka" tylko do CO.

    1.Szkoda, że nie przeczytał pan mojego posta dokładnie, bo nie mam gazu ziemnego a używam LPG (autogaz) ze zbiornika i nie propanu. LPG jest 2,5x wydajnieszy od gz.
    2.Dzięki temu, że zmieniłem wartości z fabrycznych na własne to zużywam ok.12 litrów LPG zamiast 22 litrów.
    3.Proszę podać jakie pan ma ustawienia na swoim EXA 24. i czy PANA piecyk taktuje. ??? to będę się wzorował.
    Pozdrawiam Andrzej.
  • Poziom 2  
    Andy G. napisał:
    Dzień dobry panie Ryśku. Bardzo dziękuję za komentarz. Potwierdził Pan tym, że nie da się już bardziej zmniejszyć jego mocy, że przy tych ustawieniach, które podałem piecyk pracuje od 3kW a nie od 5,5kW. :) (instrukcja podaje, że jego moc min.to 5,5kW) Widocznie mój dom potrzebuje mniej energii niż 3kW/h pomimo swych dużych rozmiarów. 3kWx24=72kWh/doba. 5,5kWx24=132kWh/doba.
    Nie szukam oszczędności gazu, bo jestem już SUPER zadowolony ale szukam rozwiązań technicznych, by piecyk nie taktował. (taktuje : włącza się i wyłącza co jest niekorzystne). Mogę nawet się zdecydować na zmianę dyszy na mniejszą przez serwisanta tylko nie wiem czy to pomoże (czy jest sens) albo zostawię już tak jak mam. We wrześniu mam serwis piecyka więc do tego czasu przedyskutuję jeszcze z moim serwisantem albo go sprzedam i kupię taki, ktorego moc zaczyna się od 2kW gdyż używam "piecyka" tylko do CO.

    1.Szkoda, że nie przeczytał pan mojego posta dokładnie, bo nie mam gazu ziemnego a używam LPG (autogaz) ze zbiornika i nie propanu. LPG jest 2,5x wydajnieszy od gz.
    2.Dzięki temu, że zmieniłem wartości z fabrycznych na własne to zużywam ok.12 litrów LPG zamiast 22 litrów.
    3.Proszę podać jakie pan ma ustawienia na swoim EXA 24. i czy PANA piecyk taktuje. ??? to będę się wzorował.
    Pozdrawiam Andrzej.


    Przeczytałem dokładnie, nie ma znaczenia rodzaj paliwa (różne średnice dysz -ciśnienie i natężenie przepływu), moc jest taka sama.
    Proszę zwrócić uwagę na parametr S2 - 900 i S3 - 900, S2 ustawia "min. moc c.o.", S3 "max. moc c.o." - co wynika z takiego ustawienia?
    Proszę poczytać: https://forum.muratordom.pl/showthread.php?19...s-Victrix-X-2-v-2011-ustawienia-opinie-porady
    Pozdrawiam
    Rysiek
  • Poziom 5  
    Dziękuję Panie Ryśku za to, że pan odpisał :) Będę systematycznie się dokształcał :) i szukał bdb rozwiązań. To właśnie Pan potwierdził, że w tym modelu (EXA24) można osiągnąć mniejszą moc (ok.3kW) niż fabrycznie ustawiona 5,5kW. Również pan jako jedyny na forum zasugerował mi parametr t0. (a także parametry "S").
    To także mój serwisant wskazał mi drogę aby piecyk dostosować do instalacji. :) Dziękuję WAM Panowie za to :)
    Może za rok, dwa na moim osiedlu zbudują nitkę gazu ziemnego :) to się ODEZWĘ :) A tak to jestem SUPER zadowolony, że udało mi się zmniejszyć zużycie LPG z 22 litrów do 12 za dom 717m3 ogrzewanej powierzchni. I jestem bardzo szczęśliwy, że nie muszę palić żadnym eko... czy peletami. :)

    Skusiłem się na ten model, bo tak mi doradzili LUDZIE, którzy od ok 20 lat użytkują Immergasa a do tego niezawodność, 5 lat gwarancji i niska cena czynią z Victrixa SUPER produkt :)
    Pozdrawiam Wszystkich użytkowników Immergasa i Forumowiczów :) Andrzej :)

    Ps. 1. Niemniej jednak zauważyłem, że NIKT nie podaje jak ma ustawione parametry ? I co zrobił, że diametralnie obniżył zużycie gazu ? Czyż był bym pierwszy ??? PREKURSOR ???
    2. I co zrobił, że JEGO piecyk przestał taktować ?
    Być może "KOMUŚ" moje posty się przydadzą.
    KONIEC :) Życzę wszystkiego najlepszego :)
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Andy G. napisał:

    1.Szkoda, że nie przeczytał pan mojego posta dokładnie, bo nie mam gazu ziemnego a używam LPG (autogaz) ze zbiornika i nie propanu. LPG jest 2,5x wydajnieszy od gz.
    2.Dzięki temu, że zmieniłem wartości z fabrycznych na własne to zużywam ok.12 litrów LPG zamiast 22 litrów.
    3.Proszę podać jakie pan ma ustawienia na swoim EXA 24. i czy PANA piecyk taktuje. ??? to będę się wzorował.



    Co masz na myśli pisząc, że LPG jest 2,5 raza wydajniejszy od gazu ziemnego?
    O wydajności możemy mówić tylko i wyłącznie w kontekście kosztów i uzyskiwanej ilości energii.
    Fakt, że w fazie lotnej w takiej samej objętości, gaz ziemny będzie miał mniejszą kaloryczność, ponieważ zawiera mniejszą ilość atomów węgla i wodoru, które ulegają utlenianiu. Jednakże o mocy grzewczej także i mocy minimalnej nie decyduje gaz lecz powietrze. Niezależnie od tego czy używamy propanu, LPG czy też gazu ziemnego ilość powietrza się nie zmienia, a kaloryczność jednego gazu nad drugim kompensuje inna średnica dyszy. Dysza ta sprawia, że do komory spalania podawana jest mniejsza ilość objętościowa gazu o większej kaloryczności.

    Mocy minimalnej drastycznie nie obniżysz i odradzam wszelkie kombinowanie z zespołem gazowym, bo może się to zakończyć wybuchem kotła. Nie ;icz też na to, że jakikolwiek serwisant da Ci się namówić na takie kombinacje, za które grożą mu poważne konsekwencje. Pomijając możliwość utraty uprawnień i autoryzacji to w najgorszym scenariuszu może się zakończyć spotkaniem z prokuratorem.

    Jeżeli kocioł ma zbyt dużą minimalną moc i mocno taktuje, należy pomyśleć o zwiększeniu akumulacyjności instalacji np. poprzez dodanie bufora.
    Jeżeli w domu są podłogówki to można sztucznie wydłużyć cykle taktowania poprzez dodanie sterowania pokojowego i wprowadzając dobowe obniżanie i podwyższanie temperatury pokojowej tak, aby podłogówki miały czas oddać energię, a następnie aby potrzebowały jej uzupełniania przez dłuższy czas.

    Wzorowanie się na czyichś ustawieniach jest bezsensowne, bo każdy dom jest inny i inna jest instalacja.

    Jeszcze taka dygresja.
    Dlaczego używasz LPG zamiast propanu do celów opałowych?
    Przecież LPG jest droższy, gdyż w jego cenie zawarta jest akcyza. Wszystkie paliwa do samochodów objęte są akcyzą. Natomiast paliwa do celów grzewczych zwolnione są z akcyzy.
    Ponadto propan-butan ma problem z odgazowaniem, ponieważ butan odparowuje w temperaturze bliskiej 0'C, a propan przy -42'C. Dlatego w wolnostojącym zbiorniku będą spore problemy z odgazowaniem butanu. Jedynie zbiorniki podziemne umożliwiają korzystanie z takiej mieszaniny.
    W przypadku LPG (mieszaniny propanu i butanu) używanego w samochodach nie ma tego problemu, ponieważ gaz ten jest dostarczany do parownika w fazie płynnej, a parownik jest podgrzewany gorącym płynem chłodzącym silnik.
    W przypadku wolnostojących zbiorników do celów grzewczych o odparowaniu decyduje temperatura zewnętrzna powietrza.
  • Poziom 5  
    Dzień dobry. Panie Plumpi to Pan jest "specjalistą" więc proszę pomóc Panu Mariooszowi1 z ustawieniami piecyka, bo Ja już jestem zachwycony obecnymi ustawieniami parametrów, bo przyniosły wymierne korzyści niż ustawienia fabryczne. To właśnie mówią WSZYSCY Serwisanci : proszę dostosować parametry pieca/kotła do własnej instalacji. :)
    Proszę mi nie odpowiadać na mój post, bo sobie tego nie życzę :)
    Moderowany przez piracik:

    3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.
    3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

    Tak jak już pisałem koledze na priv. Obniżanie mocy poniżej zalecanej przez producenta jest niedozwolone i niebezpieczne!
    Wydawało mi się, że jasno się wyraziłem.
    Z uwagi na niebezpieczne porady temat zamykam, a koledze daję pierwsze ostrzeżenie.