Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa ciepła CWU powietrze-woda wewnętrzna czy zewnętrzna ?

tata1 26 Gru 2018 22:03 573 48
  • #31 26 Gru 2018 22:03
    Kraniec_Internetów
    Poziom 41  

    Ja mam 25kW na 300m kw.

    berthold61 napisał:
    no i następna sprawa nie grzanie kotłem latem to rdza kotła potrafi zrobić kuku w płaszczu wodnym .

    Brednie. Rdzewieć będzie zawsze, ale gorzej jak masz sadzę w piecu, a temperatura kotła mocno spada. Wtedy na ściankach skrapla się woda, która potem tworzy kwas węglowy i to bardzo mocno niszczy kocioł. Przed nagłym spadkiem temperatury kotła też chroni zawór mieszający.

  • #32 26 Gru 2018 22:36
    tata1
    Poziom 20  

    berthold61 napisał:
    Podsumowując wg mnie lepszym wyjściem byłoby olać tą pompę ciepła typu drops co z zbiornikiem wyjdzie ok 6 tys , dołożyć ze 1,5 czy 2 tys i kupić kociołek na ekogroszek piątej generacji i spać spokojnie.


    Pompa ciepła 6 tys, a nowy kocioł około 8 tys + boiler 2 tys, czyli muszę dołożyć nie 1,5-2 tys, lecz 3,5 - 4 tys - Przecież jeszcze trzeba kupić bojler w tym rozwiązaniu.

    Dlatego w przypadku zakupu pompy liczę jej koszty zakupu 4 tysiące extra za powiedzmy fanaberię bo ma bojler w zestawie (który i tak muszę kupić).



    Dziękuję za pomoc. Przemyślę sprawę - jutro muszę zdecydować bo nie ma w czym się nawet umyć, a w zimnej wodzie brrr..... :D
    Dam znać co wybrałem.

  • #33 28 Gru 2018 17:20
    tata1
    Poziom 20  

    Jednak zostaje przy pompie ciepła wewnętrznej. Liczę że kocioł jeszcze popracuje 2-3 lata.

    Na polu boju został GALMET 270l i IMMERWATER 300 v3 INOX i (.....). Opinie zależne od sklepu, ganią jednego lub drugiego na zmianę. A że to Galmet ma kiepskie zbiorniki, a że Immergas drogi serwis, a że znowu Galmet ma najlepsze zbiorniki i tak w kółko............
    Dowiedziałem się od producenta że aktualnie produkują IMMERWATER v4 ze zbiornikiem emaliowanym i dają na pompę 2 lata gwarancji i 5 lat na zasobnik. Natomiast v3 (jeszcze są resztki w sklepach) były z inoxu i na nie jest 2 lata gwarancji. Na pytanie dlaczego przeszli z Inoxu na emalię serwisant w IMMERGAS odpowiedział że na inoxy było kilka procent reklamacji że pękały na spawach (czy przy spawach). Natomiast na Immerwater 190 nie mieli reklamacji, a on był cały czas na emali - więc postanowili robić tą większą też emaliowaną - stąd 300 v4.

    Aktualnie moje pytanie jest takie: czy kompakt z nabudowaną pompą? (ma on wymiennik rurkowy (skraplacz) nawinięty na boilerze w koło. Czy też osobną pompę wewnętrzną, która posiada wymiennik płytowy (np. dropsa, czy GALMET SMALL) i wtedy mam praktycznie to samo finasowo, ale jednak dwa urządzenia.

  • #34 28 Gru 2018 20:25
    gaz4
    Poziom 30  

    tata1 napisał:
    Po prostu wczoraj święta, a ja zostałem bez ciepłej wody :cry: - rozmyślam rożne warianty. Najprościej kupić sam bojler i będzie jak było. Ale kupno tego z nabudowaną pompą też jest niegłupie i stosunkowo proste do montażu - a mam w lecie ulgę od palenia w kotle na CWU.


    Jest kilka ciekawych wariantów o których tu nie wspomniano. Np. zamówienie taryfy G12as + bufor ciepła który przy okazji poprawi pracę kotła. W tej taryfie prąd między 22 i 6-tą jest ok. 3x tańszy niż w G11, a w dzień płaci sie tyle samo + kilka zł wyższa oplata miesięczna. Czyli koszt CWU jest taki sam jak pompy ciepła z COP=3 przy znacznie niższych kosztach inwestycyjnych oraz większej trwałości. Nawet jak prąd w II-giej taryfie będzie drożał to w całodobowej podrożeje proporcjonalnie więc proporcja kosztu CWU z PC i G12as zostanie na tym samy poziomie.

    Przy 5-ciu osobach PV zajęłyby bardzo dużo miejsca ale kolektory mogą być opłacalne. Pod warunkiem, że dokona sie prawidłowqego wyboru. Nadmiar ciepła powodujący problemy to przypadłość próżniowych, płaskie nagrzeją się do max 200 stopni i w większości wypadków nic im się wtedy nie stanie. Sterowniki często mają opcję wychładzania czyli pobierania ciepła porcjami gdy temp. kolektora przekroczy 100 stopni. Nagrzany do >80 stopni bojler traci tak dużo ciepła, że z płaskimi kolektorami to się sprawdza. Najważniejszą zaletą tego rozwiązania (poza b. dużą trwałością, płaski kolektor jest niemal nie do zdarcia) jest uniezależnienie się od cen. Można śmiać się z szopki jaka odbywa sie przynajmniej raz w roku bo prąd, gaz lub węgiel mocno drożeją.

    Można połączyć obie opcje czyli kupić bufor przystosowany do kolektorów (odpowiednio ułożona wężownica na dole) używać tego co w danej chwili jest najwygodniejsze, najwydajniesze lub po prostu najtańsze.

  • #35 28 Gru 2018 21:08
    tata1
    Poziom 20  

    Wybrałem że będzie pompa.
    Teraz tylko dylemat czy ta nabudowana na bojlerze i zasilająca bojler nawiniętym na niego skraplaczem w postaci nawiniętej rurki, czy też pompa w postaci dropsa (lub podobne) i zasilająca bojler poprzez wbudowany w dropsa wymiennik płytowy.

  • #36 28 Gru 2018 22:06
    berthold61
    Poziom 16  

    W większości tego typu pompy to tzw dropsy i nakręcane są na zbiorniku a w samym zbiorniku w środku jest wężownica z rury miedzianej z końcówkami na zewnątrz i do tych końcówek podłącza się węże od tego dropsa (PC) , uparłeś się na nówkę , zasugeruję tylko że w bardzo dobrym stanie można kupić takie urządzenie za 2,5 tys zł ale ze zbiornikiem ze stali nierdzewnej a nie badziewnym malowanym , z nierdzewką będziesz żył do końca życia , a dropsa da się w razie czego naprawić lub wymienić , szkoda ot tak wywalać kasę .

  • #37 28 Gru 2018 22:19
    Kraniec_Internetów
    Poziom 41  

    Zbiornik w pompie wytrzyma bardzo długo. Patrz raczej na sprężarkę bo to najszybciej zużywający się element. Ich wymiana niestety nie jest taka tania, w sumie taka sprężarka to prawie połowa wartości pompy. Niestety konkretnych modeli polecić nie mogę, bo nie mam rozeznania w awaryjności poszczególnych modeli. Musiałbyś popytać serwisantów.

  • #38 28 Gru 2018 22:58
    tata1
    Poziom 20  

    Kraniec_Internetów napisał:
    Zbiornik w pompie wytrzyma bardzo długo. Patrz raczej na sprężarkę bo to najszybciej zużywający się element. Ich wymiana niestety nie jest taka tania, w sumie taka sprężarka to prawie połowa wartości pompy. Niestety konkretnych modeli polecić nie mogę, bo nie mam rozeznania w awaryjności poszczególnych modeli. Musiałbyś popytać serwisantów.

    Patrzyłem pod kątem sprężarek i w sumie mają producenci podobne. CO do zbiornika to już nie jest tak wesoło. Immergas przestał robić w Inoxie, teraz ma emalię, bo zdarzało się że pękały. Są wpisy na forach że potrafiły rdzewieć i wypadać dziury - coś w tym jest skoro zrezygnowali. Ciekawe co to za inox mieli skoro anoda była tam obowiązkowa
    .
    berthold61 napisał:
    W większości tego typu pompy to tzw dropsy i nakręcane są na zbiorniku a w samym zbiorniku w środku jest wężownica z rury miedzianej z końcówkami na zewnątrz i do tych końcówek podłącza się węże od tego dropsa (PC) , uparłeś się na nówkę , zasugeruję tylko że w bardzo dobrym stanie można kupić takie urządzenie za 2,5 tys zł ale ze zbiornikiem ze stali nierdzewnej a nie badziewnym malowanym , z nierdzewką będziesz żył do końca życia , a dropsa da się w razie czego naprawić lub wymienić , szkoda ot tak wywalać kasę .

    Niestety te pompy gotowe już nabudowane to nie są dropsy (typowe)
    Mając dropsa można wymienić bojler na inny bo dropsa faktycznie się podłącza do wężownicy w bojlerze lub też podłącza się go do bojlera bez wężownicy. Po prostu poprzez pompkę cyrkulacyjną CWU przechodzi bezpośrednio przez dropsa (przez jego wymiennik płytowy lub wymiennik Shell In Tube (miedziana rurka w kilkulitrowym naczyńku) który jest jednocześnie skraplaczem (to podłączenie polecają sami producenci). Byłem u jednej osoby co ma tak podłączone i działa to OK.



    Natomiast te nabudowane fabrycznie na bojler tylko z pozoru wyglądają jak zwykły drops. Mają taką samą sprężarkę, wentylator i parownik do wymiany powietrze-czynnik (prawie zawsze rurka miedziana i aluminiowe skrzydełka, żeberka, radiator - jak zwał, tak zwał) - to jest identyczne jak w dropsie. Natomiast skraplacz (wymiana czynnik/CWU) to nie wymiennik płytowy tylko aluminiowa rurka nawinięta na zasobniku pod obudową i pod warstwą izolacji.
    Tak robią wszyscy sprawdziłem telefonicznie i w opisach (Immergas, galmet, ariston, hewalex i jeszcze paru innych).

    Stąd moje obawy przed nabudowaną oryginalnie pompą. Bo w razie padnięcia zasobnika nie można pompy ciepłą przełożyć do innego, a mając dropsa można go założyć na inny zasobnik.
    Wydaje się ze optymalne wyjście to dowolny zasobnik i drops - jedynie mniejwięcej dobrać podobne średnice.

  • #39 29 Gru 2018 07:40
    berthold61
    Poziom 16  

    Kraniec_Internetów napisał:
    Zbiornik w pompie wytrzyma bardzo długo. Patrz raczej na sprężarkę bo to najszybciej zużywający się element. Ich wymiana niestety nie jest taka tania, w sumie taka sprężarka to prawie połowa wartości pompy. Niestety konkretnych modeli polecić nie mogę, bo nie mam rozeznania w awaryjności poszczególnych modeli. Musiałbyś popytać serwisantów.


    taka sprężarka to koszt od 500 zł do 1500zł a w przypadku tak małej pompy to raczej tania , tam jest sprężarka podobna do tej z lodówki .

  • #40 29 Gru 2018 16:45
    tata1
    Poziom 20  

    Skoro ma być pompa to doradźcie z jakim wymiennikiem najlepiej:

    Nabudowana fabrycznie na zasobniku - wymiennik (skraplacz) w postaci nawiniętej aluminiowej rurki na bojlerze - tak robią wszyscy producenci kompaktów.
    W tym rozwiązaniu woda grzeje się poprzez ścianki bojlera.

    Pompa ciepła CWU powietrze-woda wewnętrzna czy zewnętrzna ?

    Czy może jednak sama pompa i dowolny zasobnik. Wtedy dostępne sa dwa rozwiązania:
    Wymiennik płytowy jest skraplaczem (np. Drops, Galmet Small)
    W tym rozwiązaniu CWU wprowadzamy bezpośrednio do wymiennika pompy ciepła nie trzeba wężownicy w bojlerze

    Pompa ciepła CWU powietrze-woda wewnętrzna czy zewnętrzna ?


    Lub wymiennik Shel In Tube jest skraplaczem - Miedziana karbowana rurka zwinieta ciasno w małym kilku litrowym pojemniku (np: Krommler)
    W tym rozwiązaniu również CWU wprowadzamy bezpośrednio do wymiennika pompy ciepła - nie trzeba wężownicy w bojlerze

    Pompa ciepła CWU powietrze-woda wewnętrzna czy zewnętrzna ?


    Które rozwiązanie polecacie

  • #42 29 Gru 2018 17:12
    tata1
    Poziom 20  

    Też mi się wydaje że to najwydajniejsze wyjście - największa powierzchnia styku z wodą. Tylko ta świadomość że w razie padnięcia bojlera pompa też do wyrzucenia. Chociaż wydaje się że gdyby takie coś się wydarzyło to prawdopodobnie będzie można wtedy założyć wymiennik płytowy, napełnić czynnikiem i będzie hulać na innym bojlerze.

  • #43 29 Gru 2018 17:16
    Kraniec_Internetów
    Poziom 41  

    tata1 napisał:
    Chociaż wydaje się że gdyby takie coś się wydarzyło to prawdopodobnie będzie można wtedy założyć wymiennik płytowy, napełnić czynnikiem i będzie hulać na innym bojlerze.

    Wydaje ci się.
    Mówiłem, jeżeli kupisz porządną pompę, to zbiornik nie padnie. Za to padnie sprężarka po latach pracy.

  • #44 29 Gru 2018 17:21
    tata1
    Poziom 20  

    Porządny zbiornik czyli jaki?
    Dużo opinii w necie o cieknących zbiornikach Galmeta i olewającym klientów serwisie. Mój drugi faworyt Immergas wycofał się z Inoxu, bo trafiały się cieknące na gwarancji co ma potwierdzenie w komentarzach w Internecie że komuś już rdzewiały na gwarancji, czy pękały na spawach (co potwierdził nawet serwis Immergas). Może ten Inox był jakiś trefny skoro Immergas zakładał anodę

  • #45 29 Gru 2018 17:30
    Kraniec_Internetów
    Poziom 41  

    tata1 napisał:
    Dużo opinii w necie o cieknących zbiornikach Galmeta i olewającym klientów serwisie.

    Nie sugeruj się opiniami w internecie. Wiekszość z nich jest negatywna, bo kupujący najczęściej piszą komentarz właśnie jak coś się zepsuje. Z takim podejściem nie kupisz niczego.
    Znajdź porządną firmę zajmującą się ogrzewaniem i instalacjami grzewczymi, w tym pompami ciepła. Powiedz czego oczekujesz, to sami coś wybiorą. Powinni znać konktetne modele i ich awaryjność, poza tym kupują ze zniżkami jako stali klienci oraz płacą ceny pomniejszone o VAT. Pewnie skasują Cię trochę za montarz, ale i tak robiąc sam zapłacisz sporo za materiał, a miedziane rury są drogie i trochę ich pójdzie. Za to na pewno wybiorą pompę z którą nie ma problemów.

  • #46 29 Gru 2018 17:33
    tata1
    Poziom 20  

    Masz rację, byłoby prościej gdybym nie czytał tych wszystkich opinii.

    Na razie składam skłaniam się jednak ku temu Immergasowi, ale chyba ten najnowszy IMMERWATER 300 v4 na emali.
    pozdrawiam.

  • #47 29 Gru 2018 17:35
    berthold61
    Poziom 16  

    A ja bym to zrobił inaczej , kupuję gotowca za ok 2500zł ale koniecznie zbiornik z nierdzewki (takiego nowego nie kupisz) pod warunkiem że sprawne wszystko i lecisz , lecieć możesz miesiac ale też i 10 lat tego nie wiadomo a jak pdnie kupisz dropsa i podłaczasz w ten zbiornik , ewentualnie zawołasz fachmana co ci to zlutuje zrobi próżnię i nabije , ale masz za to porządny bojler a nie z gazety gdzie tydzień po gwarancji ci się rozcieknie

  • #48 29 Gru 2018 17:37
    tata1
    Poziom 20  

    berthold61 napisał:
    A ja bym to zrobił inaczej , kupuję gotowca za ok 2500zł ale koniecznie zbiornik z nierdzewki (takiego nowego nie kupisz) pod warunkiem że sprawne wszystko i lecisz , lecieć możesz miesiac ale też i 10 lat tego nie wiadomo a jak pdnie kupisz dropsa i podłaczasz w ten zbiornik , ewentualnie zawołasz fachmana co ci to zlutuje zrobi próżnię i nabije , ale masz za to porządny bojler a nie z gazety gdzie tydzień po gwarancji ci się rozcieknie

    Mówisz o używanym?

  • #49 29 Gru 2018 17:38
    berthold61
    Poziom 16  

    Pewnie , sporo tego jest na olx , ale z zbiornikiem nierdzewką na lata .