Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowy komputer zużycia paliwa

TOMI 07 Lis 2005 23:06 374382 556
  • #121 07 Lis 2005 23:06
    rdt
    Poziom 24  

    no właśnie sęk w tym ze nie
    widzisz w niektórych ukladach wtryskowych na listwie wtryskiwaczy znajduje sie korektor ciśnienia i jestem pewien na 99% ze jego położenie zalezy nie tylko od cisnienia atmosferycznego
    poza tym to jeszcze jest jedna sprawa :
    silniki wolnossące - jest to określenie dla silników gaźnikowych a juz na pewno takowe nie mają korektora na szynie wtryskiwaczy (której oczywista też nie mają )
    obecnie pokutuje jeszcze nazwa "kolektor ssący" ale poprawna jego nazwa od momentu kiedy ludzie stosują powszechnie systemy wtrysku brzmi
    "kolektor dolotowy" - rzecz jasna mówie o przypadku silnika z wtryskiem w gaźnikowych "kolektor ssący" jest jak najbardziej na miejscu

  • Relpol
  • #122 07 Lis 2005 23:39
    _Arecki_
    Poziom 15  

    Samuraj napisał:
    Powiedzcie mi czy to normalne ze prędkościomierz seryjnie montowany (wskazówkowy) zawyża prędkość.
    (...)

    Tak, to normalne.
    Już dawno temu słyszałem, że prędkościomierze samochodowe zawyżają wskazania. Może nie we wszystkich samochodach, ale myślę, że w większości. Już wiele osób to potwierdziło, badali m.in. GPS i też im wychodziło średnio ok 10% mniej niż według fabrycznego prędkościomierza.
    Myślę, że jest to działanie celowe producentów samochodów, aby jednak ludzie jeździli wolniej niż im by się wydawało (co ma większy wpływ na bezpieczeństwo ruchu). Do tego działanie podświadome "jadę szybko, to szybciej dotrę", a w rzeczywistości jedzie wolniej.

    Pozdrawiam
    Arek

  • #123 08 Lis 2005 00:39
    MAREK74
    Poziom 20  

    a robiłeś na opak?
    czyli zrób implsator na procku w którym bedziesz ustawiał częstość impulsów i zobacz co licznik pokazuje do tego co zadałeś

  • Relpol
  • #125 08 Lis 2005 20:43
    MAREK74
    Poziom 20  

    rdt jeżeli pisałeś odnośnie mojej wypowiedzi to nie rozumiem o co ci chodzi ?
    "no właśnie sęk w tym ze nie "

  • #126 09 Lis 2005 00:21
    rdt
    Poziom 24  

    Marek74 - pewnie Cie źle zrozumiałem po prostu - napisałeś różnicowe a ja pomyslalem o ciśnieniu w listwie - i stąd mówiłem o sęku
    jeszcze raz przepraszam
    - ale co do ssących podtrzymuje to co powiedzialem

  • #127 09 Lis 2005 20:51
    MAREK74
    Poziom 20  

    spoko
    a co do ssącego lub dolotowego ,to jak zwał tak zwał i tak chodzi o tą samą część w silniku, dokładnie tą samą!
    silnik wolnossący to silnik bez doładowania (np.turbosprężarką lub kompresorem)

  • #128 10 Lis 2005 14:19
    Big_Zbig
    Poziom 1  

    Witam!

    Mam pytanie do twórców bardziej skomplikowanych komputerów samochodowych - może ktoś "grzebał" przy czujniku poziomu paliwa i wie jakiego rzędu spadków napięcia można się spodziewać w przypadku całkowicie/połowicznie/śladowo wypełnionego zbiornika paliwa?

    Czujnik jest chyba rezystancyjny - ktoś wie jaka jest mniej więcej rezystancja takiego czujnika - albo jak mierzyć żeby było dobrze?

    Wolę najpierw zapytać - może uda się uniknąć eksperymentów na świeżym powietrzu w małosprzyjających warunkach pogodowych... :D

    Z góry dziękuję za pomoc.

  • #129 10 Lis 2005 23:53
    Lodoo
    Poziom 15  

    co do cisnienia wtrysku:
    zalezy od auta - w niektorych jest regulator sterowany elektronicznie, w niektorych podcisnieniowo (np u mnie) a w niektorych jest nieregulowany i cisnienie jest stale

  • #130 14 Lis 2005 14:07
    <PTR>
    Poziom 1  

    Tomek22 napisał:
    Witam Tomi. Opracowałem jakiś rok temu komputerek zużycia na uP Atmela i wyświetlaczu Alfanumerycznym, wszystko to zabudowałem i wyskalowałem, po czym działa już rok bez zarzutu w Oplu Omedze 2.0i. Ostatnio przerobiłem go także na gaz. Całość działa super i wskazuje:
    1. Zużycie chwilowe
    2. Zużytą ilość paliwa od tankowania
    3. Zużytą ilość paliwa od rozpoczęcia jazdy
    4. Czas od początku podróży
    Oczywiście lista funkcji jakie spełnia komputerek może być rozwinięta wedle upodobań. Chętnie opracuję coś takiego na specjalne życzenie. :idea:


    Ile by kosztowało zrobienie takiego komputerka?

  • #132 14 Lis 2005 16:28
    kozikron
    Poziom 14  

    ciekawe ile by mnie to kosztowalo, w jakiej cenie moglbym sie zmiescic

  • #133 14 Lis 2005 19:07
    Pfemek
    Poziom 22  

    Nie jest to jak by się mogło wydawać drogie. :) Przykładowo:
    - mikrokontroler (ATmega8) ok. 9zł
    - wyświetlacz LCD 2x16 podświetlany ok. 20zł
    - płytka i inne elementy (r,c, stabilzatory, tranzystory itp) ok 10zł
    i to wszystko do tego żeby układ działał. Oczywiście w miarę rozbudowy urządzenia koszty wzrastają... :)

  • #134 14 Lis 2005 20:40
    PiotrT
    Poziom 18  

    Witam.
    Projekt bardzo fajny.Uznania dla autora :)
    Mam jedno pytanko do Pfemeka.Czy dało by radę dodać możliwość pomiaru napięcia akumulatora?
    Myślę,że taka funkcja jest również pożyteczna.


    Pozdrawiam

  • #135 15 Lis 2005 09:20
    Pfemek
    Poziom 22  

    Dało by się i napewno nad tym popracuję, nad pomiarem napięcia i może jeszcze nad pomiarem temperatur silnika, powietrza itp. W końcu atmega ma do wykożystania przetwornik A/C a ja go narazie nie wykorzystałem do niczego...

    Pozdrawiam...

  • #136 15 Lis 2005 19:57
    MAREK74
    Poziom 20  

    ja temperature robie na DS1820 łatwo ,prosto i przyjemnie ,dokładność do 1st bo więcej nie trzeba

  • #137 15 Lis 2005 21:40
    spektra
    Poziom 18  

    Panowie.

    oprogramowałem atmele przez port równoległy, ale zmnieniłem laptopa w kórym nie mam portu lpt. czy ktoś przerabiał temat, czym podłączyć programator ISP na LPT do laptopa po USB. Nie wiem czy przez przejściówki
    lpt - usb ten programator będzie widziany z poziomu BASCOMA.

    Pozdrawiam: SPEKTRA

  • #138 18 Lis 2005 12:36
    castelano
    Poziom 1  

    Witam !!! mam pytanie ile by mnie kosztował taki gotowy to urzycia samochodowy komputer zużycia paliwa. Prosze o odpowiedz castelano1(malpa)wp.pl, interesuje mnie i do gazu i do paliw do opla corsy 1,6 gsi. Pozdrawiam!!!!!

  • #139 21 Lis 2005 11:27
    krzaku122
    Poziom 2  

    ok caly czas mowicie tu o oplach no moze z malym wyjatkiem, a jak taki komp podlaczyc pod golfa 3; 1HXO; silnik ABU 1,6; jedno pkt wtrysk ??

  • #140 21 Lis 2005 18:55
    PiotrT
    Poziom 18  

    krzaku122 napisał:
    ok caly czas mowicie tu o oplach no moze z malym wyjatkiem, a jak taki komputer podlaczyc pod golfa 3; 1HXO; silnik ABU 1,6; jedno pkt wtrysk ??


    Mam taki sam problem tylko,że przy silniku 1.4 ABD.Występuje tu również jednopunktowy wtrysk BOSCH.
    Może ktoś udzieli rady jak podłączyc komputer przy tym typie wtrysku.

    Pozdrawiam

  • #142 22 Lis 2005 00:27
    krzaku122
    Poziom 2  

    hmmm ja chyba jestem za bardzo laikiem w tym temacie, wytlumaczysz mi to jak krowie na lawie ??

  • #143 22 Lis 2005 09:35
    _Arecki_
    Poziom 15  

    MAREK74 napisał:
    tak jak w reszcie do wtryskiwacza

    Niekoniecznie trzeba do wtryskiwacza. Tam jest najłatwiej, bo wtryskiwacz jest w każdym samochodzie z wtryskiem. Ale ja np w swoim oplu podpiąłem się do innego przewodu. Sygnały są takie same jak z wtryskiwacza, ale nie jest to bezpośrednio na wtryskiwacz, więc nie zakłócam jego pracy i nie muszę robić takich kombinacji z sygnałem wejściowym (transoptory, diody itd).
    Zauważyłem że ten sygnał dochodzi do wyświetlacza MID (jeśli jest zamontowany), ja mam zwykłego TIDa (dla jasności: nie mam gotowej instalacji do podpięcia MIDa), ale ten przewód też jest, więc się do niego podpiąłem (mówię o przewodzie wychodzącym z ECU).
    W innych samochodach też może być taki sygnał odpowiadający pracy wtryskiwacza (do tego celu przydaje się schemat instalacji samochodu). Jeśli nie można go znaleźć to oczywiście zawsze można podpiąć się bezpośrednio pod wtryskiwacz.

    Do osób chcących podpiąć komputerek w swoim samochodzie.
    Polecam dokładną lekturę tego wątku (lub podobnych) na tym forum, było o tym bardzo dużo pisane.
    Oczywiście oprócz sygnału z wtryskiwacza potrzebny jest również sygnał przebytej drogi, a raczej prędkości jazdy. Są to impulsy np ze skrzyni biegów odpowiadające obrotom kół (a nie silnika).

    PS.
    Dla użytkowników Forda Sierra (może też i innych) znalazłem to przypadkiem, więc nie gwarantuję że tak jest. Potrzebne sygnały:
    ECU PIN 4 - VSS (Vehicle Speed Sensor)
    ECU PIN 17 - FFS (Fuel Flow Sensor)

    Pozdrawiam
    Arek

  • #144 22 Lis 2005 10:54
    Charly
    Poziom 18  

    Cytat:
    Zauważyłem że ten sygnał dochodzi do wyświetlacza MID (jeśli jest zamontowany), ja mam zwykłego TIDa (dla jasności: nie mam gotowej instalacji do podpięcia MIDa), ale ten przewód też jest, więc się do niego podpiąłem (mówię o przewodzie wychodzącym z ECU).


    Piszesz że instalacji do MID-a nie masz, ale ten przewód też jest, więc gdzie jest ten przewód, wychodzi z ECM i gdzie idzie ?
    Jaki masz silnik w tym Oplu i który to jest nr pinu w ECM z którego wychodzi sygnał taki sam jak na wtryskiwacz ?

  • #145 22 Lis 2005 11:48
    _Arecki_
    Poziom 15  

    Charly napisał:
    Piszesz że instalacji do MID-a nie masz, ale ten przewód też jest, więc gdzie jest ten przewód, wychodzi z ECM i gdzie idzie ?
    Jaki masz silnik w tym Oplu i który to jest nr pinu w ECM z którego wychodzi sygnał taki sam jak na wtryskiwacz ?

    Gdzie dokładnie idzie to nie wiem, bo nie sprawdzałem w samochodzie, według schematu idzie do złącza (X9) "tablica rozdzielcza-układ wtryskowy", dalej powinien iść już do MID.
    Ja mam silnik X14NZ (C14NZ), układ sterujący multec, kabelek jest czarno-brązowy i wychodzi z pinu A2. Z tego co sprawdziłem na schematach to jest on w każdym układzie sterującym wtryskiem:
    C20XE (motronic) - pin 15
    C20NE (motronic) - pin 32
    18SE (motronic) - pin 32
    X18XE/X20XEV (simtec) - pin 21
    C18XEL (simtec) - pin 14
    16LZ2 (multec) - pin B4
    X16SZ (multec) - pin B4
    X16SZR (multec) - pin B12
    X16XEL (multec) - pin B12
    C16NZ (multec) - pin A2
    X14XE (multec) - pin B12
    14SE (multec) - pin B4
    C14NZ (multec) - pin A2

    Pozdrawiam
    Arek

  • #146 22 Lis 2005 12:48
    Charly
    Poziom 18  

    Mierzyłeś może oscyloskopem przebieg tego sygnału, jeżeli tak, to jaki jest jego poziom i czy jest zgodny w fazie z impulsami idącymi na wtryskiwacz. Chodzi mi o to, że jak wtryskiwacz jest otwarty, to na D15 (C14NZ) jest poziom niski, czy na A2 też jest wtedy poziom niski, czy wysoki ?

    P.S.
    Dla innych zainteresowanych, aby nie sugerowali się oznaczeniami podanymi przez kol. _Arecki_, ponieważ n.p. dla silnika X20XEV raz to jest pin nr 21, a innym razem pin 14 (też SIMTEC) , w zależności od rocznika.

  • #147 22 Lis 2005 14:26
    _Arecki_
    Poziom 15  

    Co do przebiegu na tym wyjściu, to odpowiada przebiegowi na wyjściu do wtryskiwacza: napięcie 0-12V, czas "0" jest proporcjonalny do czasu wtrysku (tzn. są w fazie). Napisałem proporcjonalny, ponieważ nie badałem ich jednocześnie, więc nie jestem pewien na 100% czy te czasy są równe i czy przebiegi te są idealnie takie same. Podejrzewam, że tak.

    Co do numerów pinów, to podałem takie jakie miałem na schemacie. Pomoże to zainteresowanym odnaleźć odpowiedni sygnał, bardzo łatwo jest sprawdzić, czy to ten którego szukamy, za pomocą miernika lub zwykłej diody. Podpowiedzieć mogę tylko, że kabelek ten powinien mieć kolor czarno-brązowy.

    Pozdrawiam
    Arek

  • #148 22 Lis 2005 19:53
    moskitq
    Poziom 10  

    Wielki szacuneczek dla pomysłodawcy urządzenia i wszystkik którzy dokonują poprwawek

    szukam kogoś kto mi zrobi takie cudo do mojego matiza oczywiście zapłace tylko proszę o info ile czekam na meila moskit(malpa)o2.pl

  • #149 23 Lis 2005 09:09
    krzaku122
    Poziom 2  

    w takim razie ja rowniez moge zlozyc taka propozycje =) tylko tyczy sie golfa 3
    krzaku122(małpa)wp.pl

  • #150 24 Lis 2005 00:12
    ufolek
    Poziom 12  

    Ja taki komputerek zbudowalem. Działa swietnie w Oplu Astrze. Wej chwili trwaja prace nad dokonczeniem jego "uczlowiecznia" (Głownie programowanie menu) oraz takie zbytki jak pomiar czasu przspieszenia do 100km/h.
    Układ moze pracowac z dowolnym samochodem pod warunkiem udostepnienia opisywanych wczeniej sygnałow:

    - z przetwornika drogi
    - z jednego z wtryskiwaczy


    Mierzy on oczywiscie wszystko co sie da, zarowno wartosci srednie jak i chwilowe.
    Wyniki przedstawiane sa na wyswietlaczu 20 znakowym PLED dzieki czymu widac w dzien w nocy i pod dowolnym kątem (w przeciwieństwie do podświetlanych LCD).
    Dodatkowo oczywiescie zegar z data i pomiar temperatury w dwoch dowolnych punktach.

  Szukaj w 5mln produktów