Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Samochodowy komputer zużycia paliwa

TOMI 12 Dec 2005 21:03 379866 556
Optex
  • #181
    Mad Bekon
    Level 23  
    Jedna sprawa to odczyty, druga to wyświetlacz. Co do wyświetlacza jeszcze nie wiem. Ewentulanie można zastosować 2 procki, jeden do wyświetlacza, drugi do połączenia z komputerem. Na samym początku będzie to pewnie coś 2x16 dla testów, później będe myśleć dalej.

    AND64, a ty to obsługujesz prockiem czy PC?
    Tak się zastanawiam, czy można byłoby wykorzystać sprzętowy UART w tym celu... sądze że tak, mam racje?

    Jeśli chodzi o wyświetlanie to myślałbym albo o jakimś wyświetlaczu ze sterownikiem, albo jakiejś matrycy 320x240 i sterowaniu przez CPLD.

    Myślę, że Atmega 128 sobie poradzi ze zbieraniem informacji, obsługą panelu dotykowego, oraz przesyłaniem informacji na wyświetlacz.
  • Optex
  • Optex
  • #183
    and64
    Level 12  
    Do MAD BEKON
    Ja używam laptopa z interfejsem na max232 , a prog , to przerobiony aldlmon. W waszym przypadku chyba nie trzeba nawet tego max232 - tylko odrazu użyć pozimu ttl- bo taki jest chyba na tym złączu diagnostycznym.
  • #184
    Mad Bekon
    Level 23  
    Jak narazie udało mi się uruchomić Terminal pod Windowsem z predkoscia 8192. Po wyslaniu F4 57 01 00 B4, otrzymałem:
    Code:

    F4 92 01 00 63 00 00 41 9A 1E
    00 00 FF 25 00 00 65 00 00 80
    84 00 80 4F 4F C4 C8 E9 E9 F4
    FF 37 B0 77 00 FF F2 0C 86 30
    4E 00 00 C5 84 AA 93 00 00 7C
    00 81 00 08 05 01 00 F8 20 62
    68 00 E9 66
  • #186
    and64
    Level 12  
    Te pierwsz 5 bajtów , to są te wysłane przez ciebie , otrzymujesz 64 bajty.
    A dł. wtrysku - nie jest zbyt pewna , to jest przypuszczenie.
  • #187
    Mad Bekon
    Level 23  
    Dlaczego przypuszczenie? Przecież to chyba komputer pokładowy powinien wiedzieć na jak długo odpalić wtryskiwacze.

    Nawiasem mówiąc, transmisje rozgryzłem. Chodzi mi o to jak z tych danych liczyć spalanie.
  • #188
    asterix17td
    Level 17  
    Mam Opla Astre 1,7 TD, a gdyby tak mierzyc predkosc obrotowa walu korbowego np jakims czujnikiem zblizeniowym (indukcyjnym) lub optycznym, a wydatek pompy zasilajacej czyli ilosc tloczonego aktualnie do silnika ON mierzyc potencjometrem sprzezonym z pedalem gazu? Te dwie wartosci zastapilyby sygnal z wtryskiwacza w silniku benzynowym, do tego jeszcze sygnal z impulsatora na lince predkosciomierza i moze tymi sygnalami daloby sie wysterowac uklad do pomiaru zuzycia paliwa????
    Pablo
  • #189
    niw
    Level 11  
    czy ktoś wie gdzie w jaki sposob w suzuki swift '92 1,3l czy moze inaczej jak z niego wydobyc sygnał przebytej drogi drogi? nie jestem biegły w mechanice pojazdowej a za projekt mam zbudowanie komputerka o ktorym jest wyzej mowa. czy ktoś może mi pomóc? Aha i jak odczytać ilość paliwa w baku? powtarzam że jestem posiadaczem SUZUKI SWIFT 1,3 '92r i elektronikiem a nie mechanikiem prosiłbym o w miare łopatologiczny kurs mechaniki pojazdowej.PS no ale sygnał z wtryskiwaczy udało mi się jakimś cudem odnależć :))
  • #190
    MAREK74
    Level 20  
    pewnie masz linke czyli lipa trza dołożyć imulsator
    masz w liczniku poziom paliwa to albo się do niego podłączasz przez dzielnik i do a/c albo tak jak ja wywaliłem poziom paliw z licznika i tylko do a/c jest podłączony "pływak" ,a potem to już "tylko" zabawa w kalibracje tego cuda
  • #191
    niw
    Level 11  
    dzięki. co do tego imulsatora to czy to ma jakiś związek z taksometrami?? tzn gdzie to mozna kupić i na jakie koszty się przygotowywać? no i jak juz wczesniej wspominałem nie jestem biegły z mechaniki wiec: założyć to na linke... ?? tą która wychodzi ze skrzyni biegów?? bo kots mi gadał ze na tej zadadzie działają właśnie taksometry.
  • #193
    Kapibara
    Level 11  
    Witam wszystkich,

    czy jest sens podejmowania sie zrobienia takiego komputera w silniku diesla (1.6 TD). Czy to co napisal asterix17td bedzie mial osens??
  • #194
    Pfemek
    Level 23  
    Witam.
    W związku z pojawieniem się mojego komputerka nielegalnie w internecie usuwam plik z projektem. Jeżeli jest ktoś zainteresowany proszę o kontakt prywatny. Opis dalej aktualny pod adresem:

    www.pfemek.republika.pl

    Pozdrawiam...
  • #195
    Kapibara
    Level 11  
    a jest mozliwosc podpiecia do auta gdzie jest linka do licznika?? gdzie wtedy cza to podpiac?
  • #196
    Pfemek
    Level 23  
    Nie ma znaczenia czy w samochodzie jest linka czy nie ma linki, ważne aby był czujnik prędkości VSS bo to do niego trzeba się podpiąć. Co do komputerka w dieslu to niestety tych układów komputerków, wskazujących zużycie paliwa, które są do silników z wtryskiem benzyny nie da się zastosować do silników wysokoprężnych z mechaniczną pompą wtryskową i mechanicznymi wtryskiwaczami . Układy te działały by prawdopodobnie w dieslach z układem wtryskowym common rail lub z układem na pompowtryskiwaczach. W obydwu przypadkach wtryskiwacze sterowane są elektrycznie co pozwala na pomiar czasu wtrysku...
  • #197
    mkos1
    Level 29  
    niw wrote:
    czy ktoś wie gdzie w jaki sposob w suzuki swift '92 1,3l czy moze inaczej jak z niego wydobyc sygnał przebytej drogi drogi? .....
    jak odczytać ilość paliwa w baku?


    Jakbyś popatrzył dokładniej na schemat autka to zauwazyłbyś, że owszem licznik jest napędzany mechanicznie ale ... z tablicy wskażników wychodzi kabelkiem żółto-zielonym do ECU sygnał o prędkości autka (wyjście 36).
    Po prostu impulsator jest wewnatrz licznika.
    Co do ilości paliwa w zbiorniku to najprościej jest robić pomiar napięcia na kabelku żółto-czerwonym.
    Ale chyba zauważyłeś, że wskazania wskaźnika nie są zbyt liniowe i tak samo nie będzie liniowa wartość napięcia na tym przewodzie.

    Swoją drogą interesuje mnie co to może być - sygnał z ECU (wyprowadzony na złączu w komorze silnika) o nazwie "Duty Output" ?


    Pozdrawiam !

    P.S. napisz na priv czy próbowałes może podpinać się kompem do sterownika w autku i ew. jakie były tego efekty ?
  • #198
    info5
    Level 11  
    Czy jest jakis uklad co by podawal informacje glosem
  • #199
    mkos1
    Level 29  
    info5 wrote:
    Czy jest jakis uklad co by podawal informacje glosem

    Możnaby użyć do tego np. kostki ISD25xx i zapisać w jej pamięci kilka różnych komunikatów, które miałby być "wypowiadane". Kwestia tylko wyzwolenia, który komunikat ma zostać odtworzony.
    Kiedyś miałem takie plany zmontowania czegos w tym stylu aby np. przypominało o konieczności właczenia lub wyłączenia świateł ale z rózwnym powodzeniem moznaby to użyć także do innych celów.
    niestety - przez totalny brak czasu plany te nie doczekały się realizacji praktycznej :cry:
  • #200
    SHIMPU
    Level 11  
    a mam jeszcze jedno pytanie czy mozna zastosować wyświetlacz 4x20 do projektu kolegi Pfemka.
  • #201
    SHIMPU
    Level 11  
    Przepraszam ze umieściłem materiałkolegi PFEMKA na mojejstronie myslałem ze to ułatwi innym ale on ma wątpliwości do tego co zrobiłem.
  • #202
    Pfemek
    Level 23  
    Witam.
    W związku z pojawiającymi się pytaniami do mnie odnośnie instalacji komputerka w innym samochodzie niż Fiat Siena/Palio opiszę miejsca w programie gdzie są stałe dotyczące wskazań zużycia paliwa, prędkości itp.
    Części programu (podkreślone), które są parametrami to:
    a)
    Predkosc = Impulsy_predkosci * 0.9

    współczynnik ten (nazwałem go mnożnik_prędkości) odpowiada za obliczanie prędkości pojazdu, a liczy się go ze wzoru: mnożnik_prędkości=14.4/stała_drogi[imp/m]

    b)
    Droga_chwilowa = Impulsy_predkosci / 16

    to jest stała drogi w impulsach na metr. W przypadku Fiata Siena/Palio 16[imp/m].

    c)
    Stala_ben = 0.01147

    to jest stała dla chwilowego spalania benzyny. Nie jest to jednak stała wtrysku wtryskiwacza! Aby obliczyć tą stałą należy skorzystać ze wzoru:

    stala_ben=(stała_wtrysku[l/s]*ilość_wtryskiwaczy*100000)/116880

    Stała wtrysku dla wtryskiwacza IWP001 stosowanego między innymi we fiatach Siena/Palio 1.6 16V wynosi 0.00335[l/s]

    d)
    Stala_lpg = 0.01085

    To jest stała dla zużycia gazu. Tą stałą dobrałem doświadczalnie opierając się na stałej dla benzyny i na faktycznym zużyciu gazu LPG przez mój samochód.

    e)
    If Impulsy_drogi >= 1600 Then
    Incr Licznik_km
    Decr Wymiana_oleju
    Impulsy_drogi = Impulsy_drogi - 1600

    liczba ta odpowiada przejechanym stu metrom drogi. Liczy się ją ze wzoru: sto_metrów=stała_drogi*100

    Zmieniając powyższe parametry możemy dostosować komputerek do innego samochodu.

    Pozdrawiam...
  • #203
    miro2006
    Level 2  
    Mam kilka pytań odnośnie komputera.
    Wnioskuję z wypowiedzi,że jest możliwość wykorzystania go w innych samochodach. Mam Forda Escorta 8-mio zaworowego i sygnały sterujące wtryskiwacze są dwa połaczone w pary. W 16-to zaworowym silniku
    komputer w samochodzie wysterowuje każdy wtrysk oddzielnie(chyba tak jak w Palio)
    I tu pytanie.
    Jak zachowa się Twój komputer po podłączeniu do takiej instalacji?
    Czy jest możliwość dodania obrotomierza(zapewne wielu ucieszyłaby taka
    opcja)
    Jako,że nie mam kompletnie doświadczenia w programowaniu -kolejne pytanie.
    Czy w Twoim projekcie jest program sterujący procesor?
  • #204
    wojtass21
    Level 12  
    Pfemek wrote:
    c)
    Stala_ben = 0.01147

    to jest stała dla chwilowego spalania benzyny. Nie jest to jednak stała wtrysku wtryskiwacza! Aby obliczyć tą stałą należy skorzystać ze wzoru:

    stala_ben=(stała_wtrysku[l/s]*ilość_wtryskiwaczy*100000)/116880

    Stała wtrysku dla wtryskiwacza IWP001 stosowanego między innymi we fiatach Siena/Palio 1.6 16V wynosi 0.00335[l/s]

    d)
    Stala_lpg = 0.01085

    To jest stała dla zużycia gazu. Tą stałą dobrałem doświadczalnie opierając się na stałej dla benzyny i na faktycznym zużyciu gazu LPG przez mój samochód.


    Jak dobrać doświadczalnie stałą zużycia benzyny w moim autku???

    -----------------------------
    POZDRO!!!
    wojtass21(malpa)wp.pl
    wojtass21(malpa)neostrada.pl
  • #205
    Pfemek
    Level 23  
    miro2006 wrote:
    Mam kilka pytań odnośnie komputera.
    Wnioskuję z wypowiedzi,że jest możliwość wykorzystania go w innych samochodach. Mam Forda Escorta 8-mio zaworowego i sygnały sterujące wtryskiwacze są dwa połaczone w pary. W 16-to zaworowym silniku
    komputer w samochodzie wysterowuje każdy wtrysk oddzielnie(chyba tak jak w Palio)
    I tu pytanie.
    Jak zachowa się Twój komputer po podłączeniu do takiej instalacji?
    Czy jest możliwość dodania obrotomierza(zapewne wielu ucieszyłaby taka
    opcja)
    Jako,że nie mam kompletnie doświadczenia w programowaniu -kolejne pytanie.
    Czy w Twoim projekcie jest program sterujący procesor?


    ad. 1
    Nie ma znaczenia sposób połączenia wtryskiwaczy, ważna jest ich ilość podana we wzorze na Stala_ben.
    ad. 2
    Przy obecnym rozwiązaniu pomiaru zużycia paliwa oraz drogi i prędkości przez komputerek nie istnieje możliwość wbudowania obrotomierza bez dodatkowych układów elektronicznych (brak zasobów sprzętowych mikrokontrolera).
    ad. 3
    Tak w moim projekcie jest wsad do procesora...

    Dodano po 10 [minuty]:

    wojtass21 wrote:

    Jak dobrać doświadczalnie stałą zużycia benzyny w moim autku???


    Można porównać wynik chwilowego zużycia paliwa dla obecnej stałej z faktycznym zużyciem paliwa przez silnik. Przykładowo jeżeli jedziemy z ustabilizowaną prędkością 90 km/h i wiemy że nasz samochód spala wtedy 5 l/100km a komputerek pokazuje 14 l/100km to należy zmienić stala_ben wykorzystując proporcję: nowa_stala_ben=(stala_ben*5)/14.
    W większości przypadków zużycie paliwa przez silnik dla ustabilizowanej prędkości 90km/h podaje producent w danych katalogowych samochodu.

    Pozdrawiam...
  • #207
    vepamon
    Level 1  
    Szanowni Panstwo!
    Chemy skorzystac ze sposobnosci i prezentowac Panstwu system kontroli zuzycia paliwa VEPAMON, ktora produkujemy. Sprzet moze byc zaistalowany na dowolnym typie samochodow, budowlanych i rolniczych maszynach. Obecnosc standardowej sondy poziomu paliwa nie jest wymagane koniecznie, dlatego ze moze byc uzywana sonda wysokiej czestotliwosci majaca analogowy i cyfrowe wejscie, wyprodukowana przez nas, latwo sie adaptujace do dowolnego zbiornika.
    Rowniez mozliwa jest instalacja systemu na samochody o o 2-ch zbiornikach paliwowych. Uzytkownik systemu Vepamon dostaje nastepna informacje w dowolnym formacie co 2 minuty:
    - czas trwania, przestoju ruchu i jalowego biegu
    - zuzyciu paliwa, spis zaprawien i zlewow
    - zuzycia paliwa w moto-godzinie
    - zuzycie paliwa czasie, zwiazanym z grafikem predkosci
    - wiele innej informacji, niezbednej dla ewidencji pracy i ocena skutecznosci parku samochodow, maszyn, mechanizmow.
    www.vepamon.com
  • #208
    pul69
    Level 12  
    witam wszystkich
    ale mam pytanie głównie do pfemka
    posiadam fiata siene 1,4 i chętnie bym sobie coś takiego do niej wstawił i z tąd moich kilka pytan:
    1.ściągnełem z twojej strony obie instrukcje i w tej gdzie pisze jak zaadoptowac 1,2i1,4 ale zauważyłem na zdięciach że tam jest deska z orotomierzem ja posiadamm bez czy to jest jakaś różnica???
    2.jakim programem odzczyta pliki *.brd *.sch *.bas i *.hex
    i co to są za pliki
    domyślam sie że *.hex to program do ATmega8
    narazie to tyle
    za pomoc dzięki z góry
    pozdro all
  • #209
    haziajka
    Level 1  
    Witam.
    Mam pytanie do autora projektu.O ile się orientuje Atmega 8 ma 8 kb flash,a wsad hex ma 22 kb.W jaki sposób mam zaprogramować Atmege.:cry: