Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowy komputer zużycia paliwa

TOMI 12 Gru 2005 21:03 377619 556
  • #181
    Mad Bekon
    Poziom 23  
    Jedna sprawa to odczyty, druga to wyświetlacz. Co do wyświetlacza jeszcze nie wiem. Ewentulanie można zastosować 2 procki, jeden do wyświetlacza, drugi do połączenia z komputerem. Na samym początku będzie to pewnie coś 2x16 dla testów, później będe myśleć dalej.

    AND64, a ty to obsługujesz prockiem czy PC?
    Tak się zastanawiam, czy można byłoby wykorzystać sprzętowy UART w tym celu... sądze że tak, mam racje?

    Jeśli chodzi o wyświetlanie to myślałbym albo o jakimś wyświetlaczu ze sterownikiem, albo jakiejś matrycy 320x240 i sterowaniu przez CPLD.

    Myślę, że Atmega 128 sobie poradzi ze zbieraniem informacji, obsługą panelu dotykowego, oraz przesyłaniem informacji na wyświetlacz.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #183
    and64
    Poziom 12  
    Do MAD BEKON
    Ja używam laptopa z interfejsem na max232 , a prog , to przerobiony aldlmon. W waszym przypadku chyba nie trzeba nawet tego max232 - tylko odrazu użyć pozimu ttl- bo taki jest chyba na tym złączu diagnostycznym.
  • #184
    Mad Bekon
    Poziom 23  
    Jak narazie udało mi się uruchomić Terminal pod Windowsem z predkoscia 8192. Po wyslaniu F4 57 01 00 B4, otrzymałem:
    Code:

    F4 92 01 00 63 00 00 41 9A 1E
    00 00 FF 25 00 00 65 00 00 80
    84 00 80 4F 4F C4 C8 E9 E9 F4
    FF 37 B0 77 00 FF F2 0C 86 30
    4E 00 00 C5 84 AA 93 00 00 7C
    00 81 00 08 05 01 00 F8 20 62
    68 00 E9 66
  • #186
    and64
    Poziom 12  
    Te pierwsz 5 bajtów , to są te wysłane przez ciebie , otrzymujesz 64 bajty.
    A dł. wtrysku - nie jest zbyt pewna , to jest przypuszczenie.
  • #188
    asterix17td
    Poziom 17  
    Mam Opla Astre 1,7 TD, a gdyby tak mierzyc predkosc obrotowa walu korbowego np jakims czujnikiem zblizeniowym (indukcyjnym) lub optycznym, a wydatek pompy zasilajacej czyli ilosc tloczonego aktualnie do silnika ON mierzyc potencjometrem sprzezonym z pedalem gazu? Te dwie wartosci zastapilyby sygnal z wtryskiwacza w silniku benzynowym, do tego jeszcze sygnal z impulsatora na lince predkosciomierza i moze tymi sygnalami daloby sie wysterowac uklad do pomiaru zuzycia paliwa????
    Pablo
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #189
    niw
    Poziom 10  
    czy ktoś wie gdzie w jaki sposob w suzuki swift '92 1,3l czy moze inaczej jak z niego wydobyc sygnał przebytej drogi drogi? nie jestem biegły w mechanice pojazdowej a za projekt mam zbudowanie komputerka o ktorym jest wyzej mowa. czy ktoś może mi pomóc? Aha i jak odczytać ilość paliwa w baku? powtarzam że jestem posiadaczem SUZUKI SWIFT 1,3 '92r i elektronikiem a nie mechanikiem prosiłbym o w miare łopatologiczny kurs mechaniki pojazdowej.PS no ale sygnał z wtryskiwaczy udało mi się jakimś cudem odnależć :))
  • #190
    MAREK74
    Poziom 20  
    pewnie masz linke czyli lipa trza dołożyć imulsator
    masz w liczniku poziom paliwa to albo się do niego podłączasz przez dzielnik i do a/c albo tak jak ja wywaliłem poziom paliw z licznika i tylko do a/c jest podłączony "pływak" ,a potem to już "tylko" zabawa w kalibracje tego cuda
  • #191
    niw
    Poziom 10  
    dzięki. co do tego imulsatora to czy to ma jakiś związek z taksometrami?? tzn gdzie to mozna kupić i na jakie koszty się przygotowywać? no i jak juz wczesniej wspominałem nie jestem biegły z mechaniki wiec: założyć to na linke... ?? tą która wychodzi ze skrzyni biegów?? bo kots mi gadał ze na tej zadadzie działają właśnie taksometry.
  • #193
    Kapibara
    Poziom 10  
    Witam wszystkich,

    czy jest sens podejmowania sie zrobienia takiego komputera w silniku diesla (1.6 TD). Czy to co napisal asterix17td bedzie mial osens??
  • #194
    Pfemek
    Poziom 22  
    Witam.
    W związku z pojawieniem się mojego komputerka nielegalnie w internecie usuwam plik z projektem. Jeżeli jest ktoś zainteresowany proszę o kontakt prywatny. Opis dalej aktualny pod adresem:

    www.pfemek.republika.pl

    Pozdrawiam...
  • #195
    Kapibara
    Poziom 10  
    a jest mozliwosc podpiecia do auta gdzie jest linka do licznika?? gdzie wtedy cza to podpiac?
  • #196
    Pfemek
    Poziom 22  
    Nie ma znaczenia czy w samochodzie jest linka czy nie ma linki, ważne aby był czujnik prędkości VSS bo to do niego trzeba się podpiąć. Co do komputerka w dieslu to niestety tych układów komputerków, wskazujących zużycie paliwa, które są do silników z wtryskiem benzyny nie da się zastosować do silników wysokoprężnych z mechaniczną pompą wtryskową i mechanicznymi wtryskiwaczami . Układy te działały by prawdopodobnie w dieslach z układem wtryskowym common rail lub z układem na pompowtryskiwaczach. W obydwu przypadkach wtryskiwacze sterowane są elektrycznie co pozwala na pomiar czasu wtrysku...
  • #197
    mkos1
    Poziom 29  
    niw napisał:
    czy ktoś wie gdzie w jaki sposob w suzuki swift '92 1,3l czy moze inaczej jak z niego wydobyc sygnał przebytej drogi drogi? .....
    jak odczytać ilość paliwa w baku?


    Jakbyś popatrzył dokładniej na schemat autka to zauwazyłbyś, że owszem licznik jest napędzany mechanicznie ale ... z tablicy wskażników wychodzi kabelkiem żółto-zielonym do ECU sygnał o prędkości autka (wyjście 36).
    Po prostu impulsator jest wewnatrz licznika.
    Co do ilości paliwa w zbiorniku to najprościej jest robić pomiar napięcia na kabelku żółto-czerwonym.
    Ale chyba zauważyłeś, że wskazania wskaźnika nie są zbyt liniowe i tak samo nie będzie liniowa wartość napięcia na tym przewodzie.

    Swoją drogą interesuje mnie co to może być - sygnał z ECU (wyprowadzony na złączu w komorze silnika) o nazwie "Duty Output" ?


    Pozdrawiam !

    P.S. napisz na priv czy próbowałes może podpinać się kompem do sterownika w autku i ew. jakie były tego efekty ?
  • #198
    info5
    Poziom 11  
    Czy jest jakis uklad co by podawal informacje glosem
  • #199
    mkos1
    Poziom 29  
    info5 napisał:
    Czy jest jakis uklad co by podawal informacje glosem

    Możnaby użyć do tego np. kostki ISD25xx i zapisać w jej pamięci kilka różnych komunikatów, które miałby być "wypowiadane". Kwestia tylko wyzwolenia, który komunikat ma zostać odtworzony.
    Kiedyś miałem takie plany zmontowania czegos w tym stylu aby np. przypominało o konieczności właczenia lub wyłączenia świateł ale z rózwnym powodzeniem moznaby to użyć także do innych celów.
    niestety - przez totalny brak czasu plany te nie doczekały się realizacji praktycznej :cry:
  • #200
    SHIMPU
    Poziom 11  
    a mam jeszcze jedno pytanie czy mozna zastosować wyświetlacz 4x20 do projektu kolegi Pfemka.
  • #201
    SHIMPU
    Poziom 11  
    Przepraszam ze umieściłem materiałkolegi PFEMKA na mojejstronie myslałem ze to ułatwi innym ale on ma wątpliwości do tego co zrobiłem.
  • #202
    Pfemek
    Poziom 22  
    Witam.
    W związku z pojawiającymi się pytaniami do mnie odnośnie instalacji komputerka w innym samochodzie niż Fiat Siena/Palio opiszę miejsca w programie gdzie są stałe dotyczące wskazań zużycia paliwa, prędkości itp.
    Części programu (podkreślone), które są parametrami to:
    a)
    Predkosc = Impulsy_predkosci * 0.9

    współczynnik ten (nazwałem go mnożnik_prędkości) odpowiada za obliczanie prędkości pojazdu, a liczy się go ze wzoru: mnożnik_prędkości=14.4/stała_drogi[imp/m]

    b)
    Droga_chwilowa = Impulsy_predkosci / 16

    to jest stała drogi w impulsach na metr. W przypadku Fiata Siena/Palio 16[imp/m].

    c)
    Stala_ben = 0.01147

    to jest stała dla chwilowego spalania benzyny. Nie jest to jednak stała wtrysku wtryskiwacza! Aby obliczyć tą stałą należy skorzystać ze wzoru:

    stala_ben=(stała_wtrysku[l/s]*ilość_wtryskiwaczy*100000)/116880

    Stała wtrysku dla wtryskiwacza IWP001 stosowanego między innymi we fiatach Siena/Palio 1.6 16V wynosi 0.00335[l/s]

    d)
    Stala_lpg = 0.01085

    To jest stała dla zużycia gazu. Tą stałą dobrałem doświadczalnie opierając się na stałej dla benzyny i na faktycznym zużyciu gazu LPG przez mój samochód.

    e)
    If Impulsy_drogi >= 1600 Then
    Incr Licznik_km
    Decr Wymiana_oleju
    Impulsy_drogi = Impulsy_drogi - 1600

    liczba ta odpowiada przejechanym stu metrom drogi. Liczy się ją ze wzoru: sto_metrów=stała_drogi*100

    Zmieniając powyższe parametry możemy dostosować komputerek do innego samochodu.

    Pozdrawiam...
  • #203
    miro2006
    Poziom 2  
    Mam kilka pytań odnośnie komputera.
    Wnioskuję z wypowiedzi,że jest możliwość wykorzystania go w innych samochodach. Mam Forda Escorta 8-mio zaworowego i sygnały sterujące wtryskiwacze są dwa połaczone w pary. W 16-to zaworowym silniku
    komputer w samochodzie wysterowuje każdy wtrysk oddzielnie(chyba tak jak w Palio)
    I tu pytanie.
    Jak zachowa się Twój komputer po podłączeniu do takiej instalacji?
    Czy jest możliwość dodania obrotomierza(zapewne wielu ucieszyłaby taka
    opcja)
    Jako,że nie mam kompletnie doświadczenia w programowaniu -kolejne pytanie.
    Czy w Twoim projekcie jest program sterujący procesor?
  • #204
    wojtass21
    Poziom 12  
    Pfemek napisał:
    c)
    Stala_ben = 0.01147

    to jest stała dla chwilowego spalania benzyny. Nie jest to jednak stała wtrysku wtryskiwacza! Aby obliczyć tą stałą należy skorzystać ze wzoru:

    stala_ben=(stała_wtrysku[l/s]*ilość_wtryskiwaczy*100000)/116880

    Stała wtrysku dla wtryskiwacza IWP001 stosowanego między innymi we fiatach Siena/Palio 1.6 16V wynosi 0.00335[l/s]

    d)
    Stala_lpg = 0.01085

    To jest stała dla zużycia gazu. Tą stałą dobrałem doświadczalnie opierając się na stałej dla benzyny i na faktycznym zużyciu gazu LPG przez mój samochód.


    Jak dobrać doświadczalnie stałą zużycia benzyny w moim autku???

    -----------------------------
    POZDRO!!!
    wojtass21(malpa)wp.pl
    wojtass21(malpa)neostrada.pl
  • #205
    Pfemek
    Poziom 22  
    miro2006 napisał:
    Mam kilka pytań odnośnie komputera.
    Wnioskuję z wypowiedzi,że jest możliwość wykorzystania go w innych samochodach. Mam Forda Escorta 8-mio zaworowego i sygnały sterujące wtryskiwacze są dwa połaczone w pary. W 16-to zaworowym silniku
    komputer w samochodzie wysterowuje każdy wtrysk oddzielnie(chyba tak jak w Palio)
    I tu pytanie.
    Jak zachowa się Twój komputer po podłączeniu do takiej instalacji?
    Czy jest możliwość dodania obrotomierza(zapewne wielu ucieszyłaby taka
    opcja)
    Jako,że nie mam kompletnie doświadczenia w programowaniu -kolejne pytanie.
    Czy w Twoim projekcie jest program sterujący procesor?


    ad. 1
    Nie ma znaczenia sposób połączenia wtryskiwaczy, ważna jest ich ilość podana we wzorze na Stala_ben.
    ad. 2
    Przy obecnym rozwiązaniu pomiaru zużycia paliwa oraz drogi i prędkości przez komputerek nie istnieje możliwość wbudowania obrotomierza bez dodatkowych układów elektronicznych (brak zasobów sprzętowych mikrokontrolera).
    ad. 3
    Tak w moim projekcie jest wsad do procesora...

    Dodano po 10 [minuty]:

    wojtass21 napisał:

    Jak dobrać doświadczalnie stałą zużycia benzyny w moim autku???


    Można porównać wynik chwilowego zużycia paliwa dla obecnej stałej z faktycznym zużyciem paliwa przez silnik. Przykładowo jeżeli jedziemy z ustabilizowaną prędkością 90 km/h i wiemy że nasz samochód spala wtedy 5 l/100km a komputerek pokazuje 14 l/100km to należy zmienić stala_ben wykorzystując proporcję: nowa_stala_ben=(stala_ben*5)/14.
    W większości przypadków zużycie paliwa przez silnik dla ustabilizowanej prędkości 90km/h podaje producent w danych katalogowych samochodu.

    Pozdrawiam...
  • #207
    vepamon
    Poziom 1  
    Szanowni Panstwo!
    Chemy skorzystac ze sposobnosci i prezentowac Panstwu system kontroli zuzycia paliwa VEPAMON, ktora produkujemy. Sprzet moze byc zaistalowany na dowolnym typie samochodow, budowlanych i rolniczych maszynach. Obecnosc standardowej sondy poziomu paliwa nie jest wymagane koniecznie, dlatego ze moze byc uzywana sonda wysokiej czestotliwosci majaca analogowy i cyfrowe wejscie, wyprodukowana przez nas, latwo sie adaptujace do dowolnego zbiornika.
    Rowniez mozliwa jest instalacja systemu na samochody o o 2-ch zbiornikach paliwowych. Uzytkownik systemu Vepamon dostaje nastepna informacje w dowolnym formacie co 2 minuty:
    - czas trwania, przestoju ruchu i jalowego biegu
    - zuzyciu paliwa, spis zaprawien i zlewow
    - zuzycia paliwa w moto-godzinie
    - zuzycie paliwa czasie, zwiazanym z grafikem predkosci
    - wiele innej informacji, niezbednej dla ewidencji pracy i ocena skutecznosci parku samochodow, maszyn, mechanizmow.
    www.vepamon.com
  • #208
    pul69
    Poziom 12  
    witam wszystkich
    ale mam pytanie głównie do pfemka
    posiadam fiata siene 1,4 i chętnie bym sobie coś takiego do niej wstawił i z tąd moich kilka pytan:
    1.ściągnełem z twojej strony obie instrukcje i w tej gdzie pisze jak zaadoptowac 1,2i1,4 ale zauważyłem na zdięciach że tam jest deska z orotomierzem ja posiadamm bez czy to jest jakaś różnica???
    2.jakim programem odzczyta pliki *.brd *.sch *.bas i *.hex
    i co to są za pliki
    domyślam sie że *.hex to program do ATmega8
    narazie to tyle
    za pomoc dzięki z góry
    pozdro all
  • #209
    haziajka
    Poziom 1  
    Witam.
    Mam pytanie do autora projektu.O ile się orientuje Atmega 8 ma 8 kb flash,a wsad hex ma 22 kb.W jaki sposób mam zaprogramować Atmege.:cry: