Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowy komputer zużycia paliwa

TOMI 30 Cze 2010 14:41 374976 556
  • #511 30 Cze 2010 14:41
    J3st3r3k
    Poziom 10  

    Witam mam pytanko czy ktoś jest w posiadaniu pełnej dokumentacji do komputera pokładowego. Chodzi mi dokładnie o schemat płytki, liste elementów i jakiś program do tego, bo wszystkiego jest tu tyle, że już nie wiem co będzie działać a co nie.

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Sklep HeluKabel
  • #512 01 Lip 2010 22:16
    rpal
    Poziom 27  

    Panowie nie podniecałbym się tym "komputerkiem" bo aby dokonać poprawnego pomiaru trzeba dysponować choćby mapą wtrysku i jeszcze paroma parametrami typu temperatura powietrza, wielkośc podcićnienia w kolektorze ssącym. Jeśli samochód ma prymitywny układ wtryskowy to i tak do jego wnetrza się nie dostaniecie dla tych bardziej nowoczesnych tak samo tylko że nowoczesne zwykle zużycie podają na wyświetlaczu więc tu nei ma kłopotu. Pomiar będzie tak samo dokładny jak średnie zyżycie wyliczone z ze wzoru prędkości samochodu i prędkości obrotowej silnika a dokładność i tak będzie dyskusyjna. Komputery samochodów i tak podają w przybliżeniu zużycie bo nie da sie w 100 % przewidzieć jaka jest faktyczna dawka wtryskiwanego paliwa a znana jest tylko ta hipotetyczna z mapy wtrysków. Prawdziwe byłoby mierzenie przepływomierzem a i tak musiałby on uwzględniać to co jest zawracane przelewem. Dla diesli z układem common rail sprawa jest jeszcze bardzie pokręcona bo wtryskiwać nie dawkuje jednego wtrsyku tylko w trakcie rozkłada to na raty i w jeden cylinder wtryskuje coś koło 3 razy paliwo. Zatem jak sobie ktoś zamontuje wyświetlacz w samochodzie który będzie pokazywał jakieś cyferki choćby przemnozoną albo podzieloną prędkość to mniej więcej będzie to taka sama dokładność. Jeszcze jeden bajerek który nic nei ma wspólnego z faktyczną przydatnością.

  • #513 01 Lip 2010 22:28
    AndyM1972
    Poziom 10  

    rpal napisał:
    Panowie nie podniecałbym się tym "komputerkiem" bo aby dokonać poprawnego pomiaru trzeba dysponować choćby mapą wtrysku i jeszcze paroma parametrami typu temperatura powietrza, wielkośc podcićnienia w kolektorze ssącym. Jeśli samochód ma prymitywny układ wtryskowy to i tak do jego wnetrza się nie dostaniecie dla tych bardziej nowoczesnych tak samo tylko że nowoczesne zwykle zużycie podają na wyświetlaczu więc tu nei ma kłopotu. Pomiar będzie tak samo dokładny jak średnie zyżycie wyliczone z ze wzoru prędkości samochodu i prędkości obrotowej silnika a dokładność i tak będzie dyskusyjna. Komputery samochodów i tak podają w przybliżeniu zużycie bo nie da sie w 100 % przewidzieć jaka jest faktyczna dawka wtryskiwanego paliwa a znana jest tylko ta hipotetyczna z mapy wtrysków. Prawdziwe byłoby mierzenie przepływomierzem a i tak musiałby on uwzględniać to co jest zawracane przelewem. Dla diesli z układem common rail sprawa jest jeszcze bardzie pokręcona bo wtryskiwać nie dawkuje jednego wtrsyku tylko w trakcie rozkłada to na raty i w jeden cylinder wtryskuje coś koło 3 razy paliwo. Zatem jak sobie ktoś zamontuje wyświetlacz w samochodzie który będzie pokazywał jakieś cyferki choćby przemnozoną albo podzieloną prędkość to mniej więcej będzie to taka sama dokładność. Jeszcze jeden bajerek który nic nei ma wspólnego z faktyczną przydatnością.

    A jeśli mierzymy czas otwarcia wtryskiwacza?

  • #514 01 Lip 2010 22:33
    rpal
    Poziom 27  

    a znasz kolego dawkę wtryskiwanego paliwa ? Jeśli zdemontujesz wtryskiwacz i znajdziesz warsztat który będzie sobie tym chciał zawracac głowę podając takie samo jak w samochodzie ciśnienie tłoczenia paliwa to istotnie zbliżysz się do ideału przynajmniej dla tego cylindra z którego pochodzi ten wtryskiwacz. Taka zabawa jest jednak odpłatna :) Komputer w moim samochodze dla przykładu cały czas chce mnie nabrac jaki jest ekonomiczny i z uporem maniaka zaniża mi zużycie o jakieś 150km na zbiorniku 60 litrów. W zyciu bym nie dojechał do celu bazując na jego wskazaniach. Chwilowe zużycie wacha się w zalezności od stopnia depnięcia gazu od 2,5l do 25 l czy będziesz się na to cały czas przyglądał ? Zaręczam nie da się pilnować tego paramatru i jechać tak aby było mało no chyba że za jadącym Tirem w odległości 1 metra na odcinku 600 km niemieckiej autostrady. Wówczas tak można zaoszczędzić sporo paliwa ale prędkość będzie ok 90km/h.

  • Sklep HeluKabel
  • #516 02 Lip 2010 19:31
    rpal
    Poziom 27  

    5% to wg moich obserwacji nie mają nawet te wskazania w fabrycznych komputerach pokładowych ktore opierają się na mapie wtrysków z ECU. Ale aby nie wyjść na sceptyka najlepiej jest samemu to zrobić i potem sprawdzić dokładność no i się nia potem pochwalić.

  • #517 02 Lip 2010 20:10
    AndyM1972
    Poziom 10  

    A skąd wniosek, że nie zbudowałem i nie używam?

  • #518 04 Lip 2010 23:22
    elvis_linux
    Poziom 14  

    Jeśli chodzi o kompletny "komputer paliwa" to chyba tylko projekt kolegi Pfemka jest skończony i sprawdzony, ja również go złożyłem i testowo założyłem do swojego Peugeota 306 1.4. Może rzeczywiście nie wskazuje on idealnie spalania ale daje się zauważyć istotne zmiany zużycia chwilowego paliwa przy codziennej jeździe i oduczyć pewnych niewłaściwych nawyków. Urządzenie zdjąłem bo czekam na wolne chwile by go ładnie obudować i skorygować wskazania (pokazuje minimalnie za duże zużycie średnie ponieważ wydajność wtryskiwacza była liczona ze wzoru z podaniem mocy silnika a nie np. zmierzona). W każdym razie urządzenie uważam za jak najbardziej przydatne i pomocne zwłaszcza kierowcom chcącym poprawić swoją technikę jazdy i współpracę z pojazdem.

  • #519 06 Lip 2010 00:51
    shadowman83
    Poziom 11  

    Witam, koledzy proszę pomóżcie...

    Zrobiłem wszystko według projektu kolegi Pfemek z tym wyjątkiem że musiałem wpakować to na atmega16 co za tym idzie wprowadzić drobne zmiany.

    Wydaje mi się że wszystko jest dobrze ale nie zlicza mi impulsów prędkości, wtrysk szczytuje chyba normalnie ekonomizer reaguje pedał w podłogę i idzie na maks w prawo.

    Jest chyba jakiś błąd w programie bo połączenia mam wykonane następująco

    impp do Portb.0
    impw do Portb.1

    Według schematów atmegi16 to własnie tu są piny timerów.

    poniżej wklejam kod programu

    Code:
    'stała wtrysku: 0,00317 l/s
    
    'stała czujnika prędkości: 16 imp/m
    'samochód: fiat siena 1.6 16V
    'wtryskiwacze: IWP001

    $regfile = "m16def.dat"
    $crystal = 16000000

    Dim Impw As Word                                            'impulsy wtryskiwacza
    Dim Predkosc As Byte
    Dim Impp As Byte                                            'impulsy predkosci
    Dim D As Single
    Dim Zuzycie As Single
    Dim Srednie As Single
    Dim K As Byte
    Dim Ds As Word
    Dim Droga As Word
    Dim Droga1 As Long
    Dim Zustr As String * 4
    Dim Srstr As String * 4
    Dim Droga1str As String * 6
    Dim Wymiana As Long
    Dim Insp As Byte
    Dim Wymianastr As String * 8
    Dim Eko As Word
    Dim Czasstr As String * 4
    Dim P As Word
    Dim Czas As Single



    Config Portb.0 = Input
    Config Portb.1 = Input
    Config Portb.2 = Output
    Config Portb.3 = Input
    Config Portb.7 = Input

    Set Portb.0
    Set Portb.1
    Reset Portb.2
    Set Portb.3
    Set Portb.7

    Config Portd = Output


    Config Lcdbus = 4
    Config Lcd = 16 * 2
    Config Lcdpin = Pin , Db4 = Pd.7 , Db5 = Pd.6 , Db6 = Pd.5 , Db7 = Pd.4 , E = Pd.3 , Rs = Pd.2
    Config Timer1 = Timer , Prescale = 64
    Config Timer0 = Counter , Edge = Falling

    Cursor Off
    Cls

    1:
    Bitwait Pinb.3 , Set
    Waitms 50
    Set Portb.2

    Cls
    If Pinb.7 = 0 Then
           Cls
           Lcd "Kasuje przebyta"
           Lowerline
           Lcd "droge!"
           Droga1 = 0
           Wait 2
           Cls
    End If

    K = 0
    Lcd "     WITAM!     "
    Wait 2
    For K = 1 To 16
    Shiftlcd Right
    Waitms 200
    Next K
    K = 0
    If Pinb.7 = 0 Then
          Insp = 0




          Cls
          Lcd "Ustaw inspekcje."
          Wait 1
          Lowerline
          For K = 1 To 10
          Incr Insp
          Wymiana = Insp * 10000
          Wymianastr = Str(wymiana)
          Wymianastr = Format(wymianastr , "    0.0")
          Cls
          Lcd "Wymina co:"
          Lowerline
          Lcd Wymianastr ; " km"
          Waitms 1500
          If Pinb.7 = 0 Then Goto 2:
                Next K
                K = 0
          End If
    2:
    If Wymiana <= 0 Then
          For K = 1 To 10
          Cls
          Lcd "  Wymien olej!"
          Reset Portb.2
          Waitms 500
          Set Portb.2
          Waitms 500
          Next K
          K = 0
          Goto Poczatek
    End If
    Cls
    Wymianastr = Str(wymiana)
    Wymianastr = Format(wymianastr , "    0.0")
    Lcd "Wymiana oleju za:"
    Lowerline
    Lcd Wymianastr ; "km"
    Wait 3

    Tcnt0 = 0
    Start Timer0

    Poczatek:
    Timer1 = 0
    Start Timer1
    Do
          If Pinb.1 = 0 Then Incr Impw
    Loop Until Timer1 = 15067
    Stop Timer1
       Impp = Tcnt0
       Predkosc = Impp * 0.9
       If Pinb.7 = 0 Then
             If Ds = 0 Then Ds = 1
             Srednie = Srednie / Ds
             Srstr = Fusing(srednie , "00.0")
             Cls
             Lcd "Srednie spalanie"
             Lowerline
             Lcd "  " ; Srstr ; " l/100km"
             Wait 3
             If Pinb.7 = 0 Then
                   Cls
                   Waitms 400
                   Goto Ekonomizer
             End If
             Droga1str = Str(droga1)
             Droga1str = Format(droga1str , "   0.0")
             Cls
             Lcd "Przebyta droga:"
             Lowerline
             Lcd "  " ; Droga1str ; " km"
             Wait 3
             Ds = 1
             If Pinb.7 = 0 Then
                   Cls
                   Waitms 400
                   Goto Pomiarprzysp
             End If
             Goto Poczatek

       End If
       If Impw = 0 And Predkosc = 0 Then
             Zustr = "-.-"
             Goto Zbytmalapredkosc
       End If
             If Impw = 0 And Predkosc > 10 Then
             Zustr = "0.0"
             Incr Ds
             Goto Zbytmalapredkosc
       End If
       If Predkosc < 10 Then
             Zustr = "-.-"
             Goto Zbytmalapredkosc
       End If
       Incr Ds
       D = Impw * 0.20288
       Zuzycie = D / Impp
       Srednie = Srednie + Zuzycie
       Zustr = Fusing(zuzycie , "00.0")
    Zbytmalapredkosc:
       Cls
       Lcd "Sp:" ; Zustr ; " l/100km"
       Lowerline
       Lcd "Predkosc:" ; Predkosc ; "km/h"
       Impw = 0
       Zuzycie = 0
       D = 0
       Impp = 0
       Droga = Droga + Tcnt0
       If Droga >= 1600 Then
             Incr Droga1
             Droga = Droga - 1600
             Decr Wymiana
       End If
       Tcnt0 = 0
       If Pinb.3 = 0 Then
             Cls
             Waitms 100
             K = 0
             Lcd "Do widzenia..."
             Wait 2
             For K = 1 To 16
             Shiftlcd Right
             Waitms 200
             Next K
             Waitms 500
             Reset Portb.2
             Goto 1
       End If
    Goto Poczatek



    Ekonomizer:
    Timer1 = 0
    Start Timer1
    Do
          If Pinb.1 = 0 Then Incr Impw
    Loop Until Timer1 = 15067
       Stop Timer1
       Eko = Impw \ 500
       Cls
       If Eko >= 16 Then Eko = 15
       If Eko = 0 Then
             Lcd "Min          Max"
             Lowerline
             Lcd "*"
             Eko = 0
             If Pinb.7 = 0 Then
                   Cls
                   Waitms 400
                   Goto Poczatek
             End If
             Goto Ekonomizer
       End If
       Lcd "Min          Max"
       Lowerline
       Lcd Spc(eko) ; "*"
       Eko = 0
       Impw = 0
       If Pinb.7 = 0 Then
             Cls
             Waitms 400
             Goto Poczatek
       End If
       Droga = Droga + Tcnt0
             If Droga >= 1600 Then
             Incr Droga1
             Droga = Droga - 1600
             Decr Wymiana
       End If
       Tcnt0 = 0
    Goto Ekonomizer



    Pomiarprzysp:
    Start Timer1
    Cls
    Lcd "Czekam na start"
    4:
    If Pinb.7 = 0 Then
          Cls
          Waitms 400
          Goto Poczatek
    End If
    Timer1 = 0
    Do
    Loop Until Timer1 = 6200                                    'do ustalenia
    If Tcnt0 >= 44 Then
          Czas = P / 10
          Cls
          Lcd "Przyspieszenie"
          Lowerline
          Czasstr = Fusing(czas , " 0.0")
          Lcd "0-100km/h : " ; Czasstr ; "s"
          Wait 4
          Droga = Droga + Tcnt0
          If Droga >= 1600 Then
                Incr Droga1
                Droga = Droga - 1600
                Decr Wymiana
          End If
          Tcnt0 = 0

          'Bitwait Pind.1 , Reset
          'Cls
          'Waitms 400
          Czas = 0
          P = 0
          Goto Poczatek
    End If
    If Tcnt0 > 1 Then
          Incr P
          Cls
          Lcd "Licze..."
    End If
    Droga = Droga + Tcnt0
    If Droga >= 1600 Then
          Incr Droga1
          Droga = Droga - 1600
          Decr Wymiana
    End If
    Tcnt0 = 0

    Goto 4

    End


    Z góry dziękuję za wszelką pomoc i pozdrawiam.

  • #520 06 Lip 2010 12:16
    leniuk
    Poziom 13  

    atmega 16 ma liczniki/timery na innych portach

  • #521 06 Lip 2010 13:45
    shadowman83
    Poziom 11  

    Cytat:
    impp do Portb.0
    impw do Portb.1


    To też właśnie napisałem że musiałem wprowadzić kilka zmian, a i tak nie działa nie wiem dlaczego. Dlatego zwracam się z prośbą o pomoc.

  • #522 06 Lip 2010 13:52
    krawy1
    Poziom 11  

    atmega 16 ma liczniki/timery na innych portach

    impp do Portb.0 to jest timer0 - impp(impulsy drogi)
    impw do Portb.1 to jest timer1 - impw(impulsy wtrysku)
    Porty są ustawione dobrze.
    Chciałbym zapytać czy ma może ktoś zamontowany komputer pfemka w aucie
    bo mam pewien problem z wyświetlaniem prędkości.Pokazuje mi prędkość co trzy kilometry tzn. 3,6,9,12 itp. nie wiem co z tym zrobić.
    Pozdrawiam

  • #523 06 Lip 2010 13:57
    shadowman83
    Poziom 11  

    Skoro porty są dobrze ustawione a impulsy drogi z impulsatora idą do portu to dlaczego tego nie zlicza i nie wyświetla może ktoś żuci fachowym okiem na ten kod programu cztery posty wyżej.

  • #524 06 Lip 2010 15:24
    krawy1
    Poziom 11  

    Spróbuj podać mase na nózke nr. 1 timer0 i zobacz czy pokazuje jakąś prędkość.

  • #525 06 Lip 2010 16:14
    shadowman83
    Poziom 11  

    krawy1 napisał:
    Spróbuj podać mase na nózke nr. 1 timer0 i zobacz czy pokazuje jakąś prędkość.


    Już tak robiłem i nic więc pozostaje albo błąd w programie ale ja nic takiego nie wiedzę, albo uszkodzona atmega na szczęście mam jeszcze jedną tak więc wymienię i sprawdzę.

    Sprawdziłem i to nie jest wina atmegi na drugiej jest to samo wiec musi byc to wina kodu w programie bo co innego?

  • #526 06 Lip 2010 18:26
    krawy1
    Poziom 11  

    Sprawdzałem kod na mojej płytce i działa tyle że musiałem go troche przerobić pod swoją płytke ja mam na atmedze 32 i z kwarcem 8 Mhz,wyświetlacz 2x8.
    Przrobiłem tylko połączenie wyświetlacza i port klawisza

  • #527 08 Lip 2010 19:29
    shadowman83
    Poziom 11  

    Czyli kod programu jest OK rozumiem.

    Ja narazie mam to złożone na płytce testowej ale z kwarcem 16MHz może to jest przyczyną? Bo impulsy z impulsatora na pewno idą do portu. Sprawdzał ktoś ten projekt z większym taktowaniem?

  • #528 10 Lip 2010 22:39
    elvis_linux
    Poziom 14  

    shadowman83 to wina modyfikacji którą wprowadziłeś, zmieniająć stałą drogi. Miałem to samo po zmianie z 16 imp/m na 5 imp/m. Ja zmieniłem to
    Loop Until Timer1 = 15067 na 48214 zamiast zmieniać Predkosc = Impp * 0.9. na *2.88 (ze stosunku tych wartości)

  • #529 15 Lip 2010 07:20
    krawy1
    Poziom 11  

    Witam
    elvis_linux skąd wziąłeś Loop Until Timer1 = 15067 na 48214 i Predkosc = Impp * 0.9. na *2.88 (ze stosunku tych wartości)

  • #530 15 Lip 2010 08:34
    elvis_linux
    Poziom 14  

    Myślałem że zmieniłeś stałą drogi z 16 impulsów na mniej i stąd te problemy, wynik z mniejszą rozdzielczością.

  • #531 19 Sie 2010 10:16
    Major987
    Poziom 9  

    Panowie a jaki komputer pokładowy polecilibyście mi zrobić do poloneza na monowtrysku???? Chodzi mi zeby pokazywał aktualne spalanie i pozatym nic więcej.

  • #532 28 Mar 2011 13:41
    leniuk
    Poziom 13  

    Na niektórych kostkach ISO radia jest sygnał z nadajnika drogi- jaka jest amplituda tego sygnału?

  • #533 14 Kwi 2011 12:40
    kyluz89
    Poziom 8  

    Witam. Pracuję właśnie nad komputerkiem spalania. Całość chwilowo robię na podstawie komputerka pfemek'a. Mam mazdę 626 1.8 90ps i nie wiem z skąd wziąć ten sygnał drogi. Jak podpiołem się pod liczniki i całość załączyłem to pokazywało spalanie i ect. tylko gdy rosły obroty, rosła też prędkość, czyli ogolne przekłamania. No i jeden procek już zjarałem nie wiem czemu nawet wypadł mi kabel od stacyjki i może dlatego. Ma ktoś może schemat instalacji elektrycznej do mazdy 626 ge?
    Samochodowy komputer zużycia paliwa
    Samochodowy komputer zużycia paliwa
    Pozdrawiam

  • #534 14 Kwi 2011 23:45
    MAREK74
    Poziom 20  

    coś mało gratów masz koło procka jak dopasowałeś sygnały?

  • #535 15 Kwi 2011 16:17
    kyluz89
    Poziom 8  

    Dlaczego mało?? A sygnał miałem dopasować?? Podłączyłem program zmodyfikowałem abym miał odpowiednie stałe i tyle filozofii muszę tylko jeszcze odpowiednio zliczyć sygnał drogi. Tyle. Komputer Pfemk'a traktuje jako instruktaż do swojego projektu i tyle. Pozdro

  • #536 18 Sie 2011 09:02
    wind_energy
    Poziom 14  

    Witam,
    Panowie, komputer Pfemk`a wydaje się być wspaniałym gadżetem ale mam zasadnicze pytanie, jak się podłączyć do czujnika prędkości? Czy trzeba rozbierać całą dechę i grzebać przy liczniku prękości? Dodam że koledzy jak usłyszeli o takim rozwiązaniu (komputer Pfemk`a) od razu kilku chciałoby sobie taki założyć, tylko ciągle powracający temat sygnału prędkości. Czy jest jakiś standard w samochodach lokalizacji i prostego podpięcia się w sygnał? Czy Pfemek sprzedaje swoje urządzenia, bo kilka sztuk by się przydało :D

  • #537 13 Paź 2011 22:05
    Brutal123
    Poziom 11  

    Zakupiłem ostatnio uniwersalny komputer pokładowy i problem polega na tym że nie mam czujnika prędkości . Chciałem to zrobić na hallotronie (tle4905l) tylko jak się okazało ten hallotron daje impulsy na masie a komputer jest sterowany plusem . Jaki hallotron zastosować żeby impulsy były +12v?

  • #538 14 Lis 2011 13:02
    kyluz89
    Poziom 8  

    To ja odgrzeje kotleta. Próbowałem robić i spaliłem chyba ze 2 procki i jak wyświetlacz w końcu poszedł to dałem sobie na wstrzymanie. teraz gaz założyłem i narazie szukam kompa z gazem. Jest gdzieś na necie za 240 komp z wszystkim ale koszmarnie drogo. Dodam że dopiero po czyszczeniu całego samochodu wpadłem na pomysł wzięcia sygnalu z komputera samochodu. Znalazłem schemat i wszytko jest jak na dłoni. Wtrysk, droga wszstko tam jest. Niedługo zreanimuje komputerek. Ale mam parę pytań. Chciałem dołożyć 2 czujniki temperatury. Niewiem za bardzo jak. mak ktoś pomysł?

  • #539 01 Lut 2012 22:55
    1410338
    Użytkownik usunął konto  
  • #540 17 Lut 2012 12:24
    kyluz89
    Poziom 8  

    Witam. Mam kilka pytan odnosnie programu. Wszystko mi dziala tylko po moich przeliczeniach.
    a)
    Predkosc = Impulsy_predkosci * 0.9

    współczynnik ten (nazwałem go mnożnik_prędkości) odpowiada za obliczanie prędkości pojazdu, a liczy się go ze wzoru: mnożnik_prędkości=14.4/stała_drogi[imp/m]
    gdzie u mnie zamiast 0.9 jest 6 na liczniku prędkości przeskakuje o 6km/h godzinę a nie co 1 km pokazuje więcej. Wie ktoś jak można zrobić tak aby pokazywało prędkość z dokładnością do 1 km.
    Proszę o pomoc.