Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochodowy komputer zużycia paliwa

TOMI 21 Sie 2005 10:13 375888 556
  • #91
    J_Bravo
    Poziom 27  
    polecam lakture najnowszej Elektroniki praktycznej 9/2004

    jest tam bardzo fajny projekt "Komputer samochodowy"
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Relpol przekaźniki
  • #93
    xmenn
    Poziom 11  
    wiem że temat jest dość stary, ale dla nowych czytelników chcę rozwiać wszystkie wątpliwośći, w sprawie opla omegi B,
    a więc nie ma on linki, ale licznik jest mechaniczny napędzany silniczkiem elektycznym.
    Pozdrawiam AS
  • #94
    MAREK74
    Poziom 20  
    No chłopaki jak wam idzie?
    Ja mam rozwiazaną kwestie zużycia paliwa , jest dostępna z klawiatury po uruchomieniu "systemu" ma mozliwość oczywiście kasowania zliczonej wartości i pamieta o tym że została włączona czyli automatycznie po ponownym uruchomieniu samochodu w chodzi w opcje zliczania paliwa z dokładnością 12,34 l i nawet się zgadza :)
    Wszystko na LCD 4x20
    Z tego wszystkiego najgorszy jest montaż LCDka gdziekolwiek żeby fajnie to wygladało bo w liczniku juz jeden jest czyli ten musi byc gdzieś np na konsoli środkowej
  • #95
    Ania25
    Poziom 10  
    Witam,

    Obiecałam więc wstawiam link do strony na której są skany komputerka samochodowego:

    http://www.gymnasion.pl/komputerek.html

    PS.
    Jak już ktoś zrobi i będzie działać to proszę o info. Potrzebuje kogos kto by mi to zrobił.

    Pozdrawiam
  • #96
    nowikg
    Poziom 10  
    MAREK74 napisał:
    No chłopaki jak wam idzie?
    Ja mam rozwiazaną kwestie zużycia paliwa ...

    Jaki układ zrobiłeś? ten z elektroniki praktycznej

    Bo ja się też nad nim zastanawiam tylko niestety nie mogę go zastosować wprost gdyż posiadam starsze auto z zasilaniem i powrotem. Myślałem o zainstalowaniu na przewodzie paliwowym (zasilającym) i przewodzie powrotu do zbiornika czujników przepływu takich jak przedstawione wcześniej od trabanta.
  • #97
    rasty
    Poziom 27  
    Dlaczego dwie turbinki ? A nie dało by się zastosować jednej, tej do gaźnika ? Może dało by się zaślepić otwór wylotowy z gaźnika i doprowadzić paliwo z trójnika ? W moim aucie, VW, tak jest.
    Trójnik ma większe otwory o średnicy 3 mm a przydławienie ok. 0,85 mm.
    Ilość turbinek zmniejszyła by się o połowę i nie trzeba było by kombinować z odejmowaniem impulsów :D
    No, chyba ze konstrukcja gaźnika to uniemożliwia.
  • #98
    MAREK74
    Poziom 20  
    nowikg- przeczytaj cały temat od początku to sie dowiesz że robie swój układ
    rasty- w jakim to VW masz trójnik przy zasilaniu gaźnika ? taki jak pokazałeś
  • Relpol przekaźniki
  • #100
    Pfemek
    Poziom 22  
    Witam, mi udało się zaprojektować i zbudować komputerek do samochodu fiat siena 1.6 16V, wszystko jest w załączniku. Komputerek posiada następujące funkcje:
    -pomiar chwilowego zużycia paliwa
    -pomiar średniego zużycia paliwa
    -pomiar przebytej drogi
    -pomiar prędkości
    -pomiar przyspieszenia pojazdu od 0 do 100km/h
    -ekonomizer (pokazuje kiedy jazda jest ekonomiczna kiedy nie)
    -inspekcja wymiany oleju
    Opis montażu i obsługi w załączniku. Komputerek po odpowiednim przeliczeniu stałej wtryskiwacza nadaje się praktycznie do każdego samochodu z wielo bądź jednopunktowym wtryskiem paliwa, oraz do tych samych pojazdów z instalacją LPG. Mam go już trzeci tydzień zamontowanego w samochodzie i spisuje się dobrze a wyliczone wartości zgadzają się z rzeczywistością. Pobieram punkty za ściąganie pliku gdyż włożyłem trochę pracy w ten projekt... :)
    Na zdjęciu widać wyświetlacz komputerka u mnie w samochodzie a na nim chwilowe zużycie, i prędkość pojazdu. Więcej zdjęć w załączniku.

    Pozdrawiam...
  • #101
    Lodoo
    Poziom 15  
    brawo brawo :)
    pobralem i jest co czytac - bardzo mi to pomoze przy projektowaniu mojego komputerka :)

    ja chce zastapic nim zegary w samochodzie - bedzie musial robic nastepujace rzeczy :) :
    - przebieg kasowalny - LCD
    - przebieb calkowity - LCD
    - predkosc na 3 wyswietlaczach LED 7-segmentowych
    - poziom paliwa w % - LCD
    - temperature silnika w *C - LCD
    - kontrolki swiatel jako symbole zdefiniowane - LCD
    - wlaczanie wentylatora chlodnicy przy zadanej temperaturze
    - zegarek - LCD
    - obrotomierz zostawie analogowy duzy

    zastanawiam sie teraz jak pogodzic ze wszystkim 2 timery zawarte w atmega8, bo potrzeba do zliczania czasu do przetwornika drogi, do liczenia impulsow z czujnika predkosci, do zegarka, do multipleksowania wyswietlaczy led itd...
    jakies pomysly?? :/

    jak mierzyc procem opor (lub napiecie) => np czujnik poziomu paliwa jest od np 10kOM do 500kOM co odpowiada napieciu np 10V do 1V ??

    albo jak mierzyc temperature za pomoca czujnika w samochodzie? (dziala tak samo - rozny opor w zaleznosci od temperatury)

    prosze o pomoc w tych 3 kwestiach :)

    i jeszcze jedno: jesli 1 wyswietlacz to bedzie za malo to chcialbym podlaczyc drugi pod druga atmege jako wlasnie komputerek taki z bajerami (spalanie, przyspieszenie, stoper (czas jazdy) itd...)
    jak sprawic zeby ze soba 2 atmegi gadaly zebym nie musial powielac czesci programu tylko zeby ta pierwsza przeslala poprostu do drugiej np ze predkosc jest taka i taka i juz :)
  • #102
    Tomekob
    Poziom 14  
    Pfemek Super!!! Wielkie brawa za wspaniały projekt!
    Napisz, jakiego typu masz instalacje gazową lub inaczej, jaki masz silnik (jednopunktowy wtrysk czy wielopunktowy) nie znam się na samochodach za bardzo i nie wiem, co może być w Twoim Fiacie. Pytam, bo nie wiem, na jakiej zasadzie jest zrealizowany pomiar spalania gazu.
    Pozdrawiam konstrukcja naprawdę godna uwagi!!!
  • #103
    spektra
    Poziom 18  
    Myślę, że proporcjonalnie do benzyny przy czym spalanie LPG trzeba zwiększyć około 10-15%.
  • #104
    _Arecki_
    Poziom 15  
    Ja właśnie robię taki komputerek do swojej astry i jestem w trakcie pomiarów spalania paliwa.
    Impulsy biorę z wtryskiwacza i zależnie od ilości wtryskiwanego paliwa impuls na wtryskiwacz jest krótszy lub dłuższy (to oczywiste). Jednak zauważyłem pewną ciekawostkę (to tak odnośnie powyższej wiadomości).
    Otóż o ile na benzynie współczynnik wypełnienia impuls/okres_impulsu dla benzyny wynosi ok 3-15%, o tyle dla gazu ten współczynnik jest 20-80%. Czyli duuużo więcej, wynikałoby że paliwa, przy jeździe na gaz, podawane jest dużo więcej, a nie tylko 10-15% więcej. Dodam że spalanie benzyny i gazu mam normalne (czyli gazu ok 10% więcej niż benzyny), a jak widać nie ma to bezpośredniego przełożenia na długość impulsu na wtryskiwaczu.

    Pozdrawiam
    Arek
  • #105
    Tomekob
    Poziom 14  
    Mam wielką prośbę jak już piszecie konkrety to zaznaczcie jak u was (w waszym budowanym przypadku) rozwiązana jest sprawa zasilania gazem. Bo wszem i wobec jest wiadomo, że przy jednopunktowym wtrysku gaz podawany jest z pominięciem wtryskiwacza, czyli jak w gaźniku. Tak, więc skąd bierzecie impulsy mówiące o ilości pobranego gazu. Przyjmowanie, że impulsy z wyłączonego wtryskiwacza są miarodajnym źródłem informacji o zużyciu gazu są wg mnie nieprawdziwe. Przecież po to jest komputer sterujący wtryskiwaczem, aby na bieżąco reagować na zmienne warunki pracy silnika i dostosowywać do tego odpowiedni czas otwarcia wtryskiwacza (inaczej mówiąc sprzężenie zwrotne) a skoro fizycznie wtryskiwacz nie ma wpływu na pracę silnika to nie ma sprzężenia zwrotnego. No chyba, że jest to jakaś inna instalacja gazowa (znam zasadę działania tylko takiej jak opisałem).
    I jeszcze jedno program jest napisany w Bascomie - tak?
    Pozdrawiam
  • #106
    _Arecki_
    Poziom 15  
    Nie skończyłem jeszcze badań, więc nie jestem w stanie stwierdzić, czy sposób pomiaru jest odpowiedni (okaże się w praniu).
    Słyszałem opinie, że sygnały z wtryskiwacza odpowiadają również ilości spalanego gazu, nie wiem na ile jest to dokładne. Super precyzyjnego urządzenia pomiarowego nie mam zamiaru budować, a jedynie wskaźnik zużycia paliwa (bardziej jako bajer).
    U mnie jest wtrysk jednopunktowy, nie wiem w jaki sposób realizowane jest dokładnie sprzężenie zwrotne. Nie wiem co daje emulator wtryskiwacza (jakiś rezystor), czy tylko zastępuje aby wtryskiwacz nie pracował, czy ma jakieś dodatkowe funkcje.
    Co do sprzężenia, to przecież komputer sterujący silnikiem nie mierzy ile faktycznie paliwa wtrysnął (i czy na pewno benzyny), a jedynie reakcję silnika na podanie paliwa, czyli obroty, temperatura, itd. Przy pracy na gazie objawy są takie same, naciskam pedał gazu -> komputer wydłuża impuls na wtryskiwaczu, natomiast układ sterujący gazem podaje więcej gazu -> efekt ten sam. Komputerowi jest obojętne czy zwiększenie ilości paliwa było wywołane wtryśnięciem benzyny, czy gazu. Przyznam się, że nie wiem jak działa sterowanie gazem i może się mylę.
    Ale wydaje mi się, że impulsy z wtryskiwacza powinny być wystarczająco miarodajne.

    Ja tworzę swój układ obecnie w bascomie, jak będzie trzeba to również w asm.

    Pozdrawiam
    Arek
  • #107
    MAREK74
    Poziom 20  
    "Co do sprzężenia, to przecież komputer sterujący silnikiem nie mierzy ile faktycznie paliwa wtrysnął "

    niestey komputer wie ile nasikał ,bo co to by był za komputer jak by nie wiedział

    Lodoo wątpie czy ci sie uda obrobić to wszystko jednym prockiem
    mi sie to nie udało a łatwiej jest dać dwa procki (ja tak mam) i podzielić sie "robotą".
    U mnie PIC mierzy temp. poziom paliwa, podciśnienie w kolektorze (bo tak) no i moze wszelkie wartości analogowe, a '51 na drugim LCD pomiar spalania,czas wtrysku i inne p.ierdoły nie analogowe.
  • #108
    Lodoo
    Poziom 15  
    zeby dokladnie okreslic ilosc gazu trzebaby zmierzyc jakos srednie otwarcie silnika krokowego od gazu przez np 1s i wiedziec ile wylatuje gazu przy jakim otwarciu :) w zaleznosci od cisnienia gazu ==> czyli praktycznie nie do zrobienia tutaj :/

    inna metoda to zamontowanie w dolocie PRZEPLYWOMIERZA z jakiegos auta i wtedy mozemy okreslic i spalanie na benzynie i na gazie
    ale... koszt :(

    dlatego wydaje mi sie (podobnie jak SPEKTRA'owi) ze najrozsadniej bedzie mierzyc zuzycie paliwa z wtryskow (czas otwarcia wtryskow) rowniez na gazie i programowo zwiekszyc troche obliczone spalanie (dobrac doswiadczalnie tak zeby sie zgadzalo) i juz

    w koncu to nie aparatura pomiarowa tylko prosty komputerek samochodowy :) nie szalejmy :)

    PS

    A JA DALEJ NIE WIEM JAK MIERZYC PROCEM OPOR LUB NAPIECIE!! help :)
  • #109
    spektra
    Poziom 18  
    Witam.
    Mam vectrę 1,6 i zasilam ją gazem. kazdy z wtrysków jest spięty z emulatorem. W czasie pracy na LPG wtryskiwacze są wyłączane przez komputer gazowy i w to miejsce podkładany jest rezystor kloczowany przez emulator wtryskiwaczy. Emulator potrzebny jest aby oszukać komputr samochodu, żeby nie zapalała się kontrolka komputera samochodowego. Do pomiaru zużycia benzyny stosuję pomiar długości trwania wtrysku. Do wyznaczenia ilości obrotów pomiar długości czasu pomiędzy kolejnymi wtryskami. Nie wiem jeszcze jak zrealizować pomiar odległości bo moja viki nie ma linki a pomiar odległości najprawdopodobniej brany jest z ABS-s (800.000 imp/1000m). muszę to sprawdzić. Być może któryś z kolegów już to przerabiał więc prszę o wskazówki. układ diodowy wtysku i przebytej drogi - prosty. Ja zastosowałem trasoptory i szmita do formowania impulsów. Izoluję w ten sposób procka. Zastosowałem ATMEGA 32. Zawarłem w nim obsługę zegara na PCF, autoalarm, centralny zamek, imobilajzer - pastylka dallasa z obsługą zapamiętania kolejnych kluczy, dwa temometry DS 18b20, pomiar ilości paliwa i LPG. Obecnie pracuję nad pomiarem spalania, drogi, prędkości, obrotów. I jesczejeden gadzet - sonar do cofnia. Część oprogramowania już mam. ale zmieniłem laptopa a ten nowy nie ma wyjścia LPT. więc nie bardzo jest jak programować.
    Jak coś mi drgnie dam halo na forum. Konczę schemacik pod protelem. Wrzucę go na forum. Może ktoś go zweryfikuje, poprawi.

    Pozdrawiam SPEKTRA

    Dodano po 14 [minuty]:

    LOBO.

    prawie każdy z procków atmela ma wejście analogowe i wewnętrzne worcowe napięcie odniesienia. Zwyky mostek rezystorowy 1:10 i mierzysz napięcie bezpośednio prokiem i robisz to BASCOMEM. bezpośrednio z czujnika poiomu paliwa w zbiorniku i temeratury. mostek dopasowywuje napięcia wejściowe (nie możesz mierzyć napięć wyższych niż zasilanie procka). Poziom LPG chcę zrealizować halotronem. w wiekozaworze jest magnes na pływaku. Dobrze uiejscowiony czujnik powiniem wykryć zmieniające się pole - odległość halotronu od magnesa.

    mierząć się z pomiarem długości trwania wrtysku za pomocą procedur pisanych w BASCOMIE, zmierzyłem w powatarzalny sposób odcnek czasu o długości 4-ech taktów procesora przy kwarcu 16MHz. Więc prawdopodobnie nie trudno będzie obsłużyć całą resztę.

    Pozdrawiam szanowne grono SPEKTRA
  • #110
    _Arecki_
    Poziom 15  
    MAREK74 napisał:
    "Co do sprzężenia, to przecież komputer sterujący silnikiem nie mierzy ile faktycznie paliwa wtrysnął "

    niestey komputer wie ile nasikał ,bo co to by był za komputer jak by nie wiedział.


    Wie ile nasikał, bo sam sikał, ale chodziło mi o sprzężenie zwrotne, ilość nasikanego paliwa nie jest mierzona.

    spektra napisał:
    mierząć się z pomiarem długości trwania wrtysku za pomocą procedur pisanych w BASCOMIE, zmierzyłem w powatarzalny sposób odcnek czasu o długości 4-ech taktów procesora przy kwarcu 16MHz.

    Można wiedzieć po co ci tak krótki odcinek czasu? Przecież czas wtrysku jest powyżej 0,1ms.

    Arek
  • #111
    spektra
    Poziom 18  
    Do ARECKI

    faktycznie, ilość wtryśniętego paliwa nie jest mierzona a obliczona przez komputer. komputer samochodu na podstawie sondy lambda, czujnika przepływu powietrza, uchylenia przepustnicy, obrotów i mapy pamięci charakterystki silnika ustala czas otarcia wtryskiwacza a tym samym ilość wstryśniętego paliwa.

    W załączniku schemat mojego komputerka (protel 99).
  • #112
    Lodoo
    Poziom 15  
    dzieki spektra :)

    z tego co obczailem to ATmega8 ma az szesc wejsc analogowych (port C) :)
    no to fajnie - latwiejsze to niz myslalem :)
    tylko musze o mostkach poczytac bo nie wiem nic na ten temat :)

    a jakie polecenia w bascom beda do tego potrzebne?

    widze ze zrobiles niezlego kombajna :)
    moze pochwalisz sie zrodlem programu :)

    dla ciebie tez wielki "respect" BRAWO!
  • #113
    spektra
    Poziom 18  
    Oczywiście że wrzucę go na forum. Ale najpierw muszę dodać komentarze by był zrozumiały. może ktoś go uprości. ja zacząłem zabawę z BASCOMEM niedawno, nie jestem programiastą. Wydaje mi sie że wiele rzeczy można zrobić prościej i tu ukłon do kolegów, którzy programują trochę dłużej.

    Pozdrawiam SPEKTRA

    Dodano po 9 [minuty]:

    do ARECKI

    wiem, że wtryski są dłuższe, ale chodzi mi o ideę i mozliwości samego BASCOMA i jego procedur i rozkazów.

    Pozdrawiam Spektra
  • #114
    Lodoo
    Poziom 15  
    MAREK74 napisał:
    "Co do sprzężenia, to przecież komputer sterujący silnikiem nie mierzy ile faktycznie paliwa wtrysnął "

    niestey komputer wie ile nasikał ,bo co to by był za komputer jak by nie wiedział

    Lodoo wątpie czy ci sie uda obrobić to wszystko jednym prockiem
    mi sie to nie udało a łatwiej jest dać dwa procki (ja tak mam) i podzielić sie "robotą".
    U mnie PIC mierzy temp. poziom paliwa, podciśnienie w kolektorze (bo tak) no i moze wszelkie wartości analogowe, a '51 na drugim LCD pomiar spalania,czas wtrysku i inne p.ierdoły nie analogowe.


    hehe - wlasnie mam problem zeby podzielic zadania nawet na 2 proce!!
    chyba bede musial zastosowac 3 megi albo kupic jakas wieksza mege jedna :/

    chce wyswietlac predkosc na 3 wyswietlaczach 7-segmentowych i zastanawiam sie jak je podpiac razem z wyswietlaczem LCD w czym problem?
    ano w tym ze nie moge zadeklarowac calego portu D bo na pinie piatym jest wejscie timera z impulsatora
    na porcie B jest wyswietlacz LCD i kwarc (i po porcie:D)
    a na C jest 7 pinow (w sumie by wystarczylo, bo kropek nie potrzebuje), ale jeden z nich (PC6) to RESET no i nie wiem czy mozna deklarowac 7 pinowy port w ten sposob:
    ...
    Select Case Ktorywysw
    Case 0:
    Portd.1 = 0
    Portc = Lookup(jednostki , Tabela)
    Case 1:
    Portd.2 = 0
    Portc = Lookup(dziesiatki , Tabela)
    Case 2:
    Portd.3 = 0
    Portc = Lookup(setki , Tabela)
    End Select

    i chyba nie mam wyjscia i zrobie tak:
    1.ATMEGA8 ==> wyswietlacze 7segmentowe i tylko predkosc
    2.ATMEGA8 ==> wejscia analogowe (portC) + spalanie, przebieg, przyspieszenie, stoper... + 1.LCD
    3.ATMEGA8 ==> zegarek + wejścia cfrowe (kontrolki swiatel, kierunkowskazow, reczny, rezerwa, wentylator chlodnicy) +2.LCD

    chociaz chcialbym polaczyc 2 i 3 mege w jedna i mi brakuje wejsc :)
  • #115
    Pfemek
    Poziom 22  
    Witam.
    W moim projekcie zużucie gazu jest obliczane również na podstawie impulsów z wtryskiwacza benzyny. ECU (sterownik wtrysku) w samochodzie do ustalenia dawki paliwa potrzebuje informacji miedzy innymi o temperaturze silnika, o obrotach wału korbowego i prędkości pojazdu, o obciązeniu silnika (z czujnika podciśnienia, jeśli jest), o składzie mieszanki z sondy lambda, o otwarciu przepustnicy z TPS-u (czujnika położenia przepustnicy), o ilości zasysanego powietrza z przepływomierza. Przy jeździe na LPG z tych czujników nie pracuje tylko sonda lambda, jest ona dla ECU emulowana, w przypadku fiata ta emulacja to "masa" (zwarcie wejścia sygnału z sondy lambda do ECU do masy). Powoduje to że ECU myśli że skład mieszanki jest ubogi stąd wydłużenie czasów wtrysku co w przypadku mojego samochodu powoduje że wyliczone zużycie LPG jest większe o ok 20% od zużycia benzyny. Inne informacje o stanie silnika trafiają do ECU przy jeździe na LPG tak samo jak na benzynie, wynik zużycia jest więc miarodajny dla gazu jak i dla benzyny. Jeśli zużycie LPG pokazywane przez komputerek nie pokrywało by się jednak z faktycznym zużyciem to można zawsze w programie dodać opcję zwiększenia tego wyniku o pewnien procent. Jedno jest pewne, Przy jeździe na LPG wszelkie zmiany obciązenia silnika, prędkości pojazdu itp., są widoczne na komputerku w postaci innych wartości chwilowego zużycia. Problemem może być tylko kalibracja. Nie ma znaczenia czy silnik jest na jedno czy wielo punktowym wtrysku, impulsy sterujące wtryskiwacz bądź wtryskiwacze zawsze wychodzą z ECU, więc można je mierzyć. To dotyczyło instalacji LPG II generacji, jeżeli natomiast w samochodzie jest instalacja LPG IV generacji (wtrysk gazu) to czas trwania wtrysku gazu można wziąść z wtryskiwaczy gazu, i obliczać jak dla zużycia benzyny, ciśnienie na listwie wtryskiwaczy jest jak w przypadku listwy benzynowej stałe...
  • #116
    MAREK74
    Poziom 20  
    "ciśnienie na listwie wtryskiwaczy jest jak w przypadku listwy benzynowej stałe... "
    w gazie jest satałe a w benzynie nie ,nie licząc paru wyjątków
  • #117
    rdt
    Poziom 24  
    kolego Pfemek- piszesz dokladnie to samo co ja wcześniej - zużycie gazu bedzie dość dokładnie proporcjonalne do zużycia benzyny
    co do ciśnienia paliwa jednak to sie mylisz - nie jest stałe - w niektórych wtryskach jest korygowane "na bieżąco" -
    nie jest to wielka wartość ale to tylko tak w kwesti przypomnienia
  • #118
    Pfemek
    Poziom 22  
    Z tego co się orientuję ciśnienie paliwa w listwie wtryskiwaczy jest utrzymywane na jednym poziomie poprzez regulator ciśnienia paliwa, mogę się mylić...
  • #119
    MAREK74
    Poziom 20  
    cisnienie różnicowe jest stałe ,a wzgledem atmosfery wacha sie w granicach do 1 bara ,czyli dość dużo zważywszy że ciśnienie maxymalne to 3 bary - no nie? kolego rdt :)
    mówimy tu o silnikach wolnossących ,a co dopiero przy doładowanych np. PASSAT 1.8T lub CORRADO G60
  • #120
    Samuraj
    Poziom 35  
    Wildze ze parę osób już składało swoje komputerki samochodowe. Powiedzcie mi czy to normalne ze prędkościomierz seryjnie montowany (wskazówkowy) zawyża prędkość.
    Poskładałem swoje cudo i mierze ilość impulsów w ciągu sekundy potem to mnożę przez współczynnik i wychodzi mi prędkość. Suma tych sekund razy współczynnik daje mi pokonany dystans.
    Wszystko niby ok. Dystans się zgadza z tym, co pokazuje licznik, ale prędkość jest zaniżona.
    Jadę 60 a komputer pokazuje 55. Tak jakby współczynnik był zły, albo czas pomiaru. Niestety współczynnik mam prawidłowy, bo kalibrowałem na odcinku 10km, a co do czasu pomiaru jest jak byk 1s. Wychodzi na to ze oryginalny prędkościomierz zawyża.
    Czy dobrze kombinuje, czy mam gdzieś błąd ??