Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mostkowanie wzmacniacza stereo

28 Gru 2018 15:20 738 21
  • Poziom 16  
    Witam
    Chyba ostatnie miejsce gdzie są sami fachowcy w swoim fachu'
    Czy takim połączeniem stworzę warunki do pracy wzmacniacza stereo w mostku?
    Mostkowanie wzmacniacza stereo
  • Poziom 43  
    KOXsu napisał:
    Czy takim połączeniem stworzę warunki do pracy wzmacniacza stereo w mostku?

    Co masz na myśli "pracy w mostku" ?
    Układ przedstawia typowe połączenie/ wysterowanie lewego i prawego kanału.
  • Poziom 16  
    To ja tu zadaje pytania.
    Moderowany przez Pablo1964:

    3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.
    Ostrzeżenie za brak kultury wypowiedzi.

  • Poziom 35  
    Witam
    To co pokazałeś na schemacie, to jakaś redukcja z XRL na RCA lub odwrotnie. By wzmacniacz stereo pracował jako mono w mostku, musisz do jego kanałów dostarczyć sygnał odwrócony w fazie. Ale z takim podejściem
    KOXsu napisał:
    To ja tu zadaje pytania.
    to wygląda, że już wszystko wiesz.
    Pozdrawiam
  • Admin grupy audio
    kokapetyl napisał:
    Układ przedstawia typowe połączenie/ wysterowanie lewego i prawego kanału.

    mariann napisał:
    To co pokazałeś na schemacie, to jakaś redukcja z XRL na RCA lub odwrotnie. By wzmacniacz stereo pracował jako mono w mostku, musisz do jego kanałów dostarczyć sygnał odwrócony w fazie.

    Koledzy jak widzę nie mają pojęcia o sygnale z jakim mamy do czynienia w XLR. Cała idea XLR to symetryczny przesył sygnału, sygnały na wyprowadzeniach 2 i 3 XLR są (a przynajmniej powinny być) w przeciwnych fazach!
    Przejście z XLR na RCA robi się zupełnie inaczej, to na rysunku na pewno nim nie jest. Stereo też to nie jest, ponieważ w typowym XLR mamy sygnał mono.

    Pomysł jaki zaprezentował autor tematu nie jest wcale taki bezsensowny, co więcej - będzie to działało ale pod warunkiem że będziemy mieli prawdziwy sygnał symetryczny w złączu XLR. Wiele urządzeń niestety nie daje w pełni symetrycznego sygnału na wyjściu, dlatego takie rozwiązanie jak na rysunku nie jest powszechnie stosowane w praktyce.
  • Poziom 16  
    Może dlatego że końcówki estradowe mają wbudowany filtr, a w zastosowaniach domowych kabli XLR się nie używa.
    Mam crossover Behringer CX2310 który ma na wyjściach przełącznik invert polarity tylko czy działa to jak powinno akurat w sprzęcie za 300zl. Jeśli ktoś obeznany ma schemat lub wie czy na 3 pinie będzie sygnał symetryczny wzgledem pinu 2 to proszę o informację. Mogę sprawdzić po podłączeniu (takim jak na ilustracji) wpinając dwie żarówki 12v w oba kanały czy będą na "basie" mrugać na zmianę? ...oscyloskopu nie mam, z elektryki to tylko multimetr i druty:-)
  • Poziom 43  
    KOXsu napisał:
    czy na 3 pinie będzie sygnał symetryczny wzgledem pinu 2

    Symetryczny nie znaczy odwócony.

    Jeśli chcesz zmostkować wzmacniacz to musi on mieć wbudowany odwracacz fazy.
    Nie ma innej opcji.
    Końcówki samochodowe czy estradowe jeśli mają odwracacz to należy go przełącznikiem załączyć, wtedy jedna końcówka zasiana jest odwróconym sygnałem w fazie.
  • Admin grupy audio
    KOXsu napisał:
    Mam crossover Behringer CX2310 który ma na wyjściach przełącznik invert polarity tylko czy działa to jak powinno akurat w sprzęcie za 300zl.

    Ten przełącznik do czego innego służy, on zamienia miejscami sygnały doprowadzane do pin 2 i 3 gniazda XLR. Właśnie tak zmienia się polaryzację sygnału symetrycznego.


    KOXsu napisał:
    Jeśli ktoś obeznany ma schemat lub wie czy na 3 pinie będzie sygnał symetryczny wzgledem pinu 2 to proszę o informację.

    Proszę bardzo, stosowny fragment schematu:
    Mostkowanie wzmacniacza stereo

    KOXsu napisał:
    Mogę sprawdzić po podłączeniu (takim jak na ilustracji) wpinając dwie żarówki 12v w oba kanały czy będą na "basie" mrugać na zmianę?

    Żarówkami się nie uda, bo tam sygnału są na poziomie 1V, a nie 12V to po pierwsze, a po drugie nie będą mrugały naprzemiennie, po trzecie nie byłbyś w stanie zauważyć naprzemiennego mrugania.

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Symetryczny nie znaczy odwócony.

    Tak? A jaki?
  • Poziom 16  
    Dzięki kolego, uświadomiłeś mnie w moim płytkim rozumowaniu podstaw audio. Sygnał odwrócony jest na wyjściu cały czas odwrocony. Tylko po co czasem zaleca się łączenie pinu 1 z 3? Sygnał z masa?

    Sygnał do mostkowania musi być nie odwrócony a symetryczny. Odwrócić to można kable w głośniku.
  • Pomocny post
    Admin grupy audio
    KOXsu napisał:
    Sygnał odwrócony jest na wyjściu cały czas odwrocony.

    W tym konkretnym przypadku tak będzie, bo wyjście urządzenia zrobione jest tak jak być powinno. Są natomiast urządzenia w których ktoś poszedł na skróty i wówczas to tak działało nie będzie.
    Dla przykładu stopień wyjściowy miksera Soundcraft Spirit Folio SX:

    Mostkowanie wzmacniacza stereo

    Co prawda wyjście jest na TRS, a nie na XLR, nie mniej jednak producent deklaruje iż jest symetryczne:

    Mostkowanie wzmacniacza stereo

    I właściwie ma rację. Wyjście jest symetryczne "impedancyjnie", a nie "sygnałowo". Sygnał się zsymetryzuje ale tylko wtedy, gdy po drugiej stronie będzie urządzenie posiadające w pełni symetryczne wejście.
    Nie mniej, jest to rozwiązanie "na skróty" i w takim przypadku rozwiązanie z rysunku w pierwszym poście nie zadziała.
    Dlatego właśnie takich patentów w praktyce należy unikać - jak widać nie zawsze będą działać.

    KOXsu napisał:
    Tylko po co czasem zaleca się łączenie pinu 1 z 3? Sygnał z masa?

    To może być trudne do zrozumienia dla kogoś kto w tym nie siedzi, ale ogólnie rzecz biorąc masa nie ma nic wspólnego z sygnałami na pinach 2 i 3 XLR. Masa to jest nic innego jak punkt odniesienia, a nie minus. Dlatego sygnał może być dodatni albo ujemny względem masy. Tak naprawdę przy pełnej symetrii masa w ogóle nie jest potrzebna, bo wszystko co potrzeba jest na pinach 2 i 3.
    Natomiast zwierając 1 z 3 uzyskujemy asymetyzację sygnału. Wówczas punktem odniesienia dla sygnału staje się pin 3 (umowny "-") bo jest na masie. W ten sposób robi się przejściówki np. z XLR na RCA.
    Można też zamiast 1 z 3 zewrzeć 1 i 2. Wówczas na masie będzie "+", a więc sygnał będzie przeciwny do tego który występuje w przypadku zwarcia 1 z 3 - inaczej mówiąc, będzie odwrócony w fazie.
  • Poziom 35  
    Witam
    Artur k. napisał:
    Koledzy jak widzę nie mają pojęcia o sygnale z jakim mamy do czynienia w XLR

    Całkiem możliwe, że tak jest u mnie.
    Na schemacie wyraźnie napisane jest kanał prawy i kanał lewy, dlatego myślałem, że autor zrobił właśnie taką "przejściówkę", bo akurat ma jakiś tam wzmacniacz (przedwzmacniacz) który daje taki sygnał.
    Jednak zakładający temat, nie podał informacji jaki ma wzmacniacz i z jakim źródłem sygnału mamy do czynienia.
    Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Faktycznie schemat złącza XLR jest zły
    1 masa
    2 sygnał gorący
    3 sygnał zimny
    druga część była podana, nadanie sygnału dla wzmacniacza stereo by pracował w mostku. Wzmacniacz stereo chyba nie może mieć jednego tranzystora mocy?
    Czy dla audiofila lepszym rozwiązaniem (jakość dźwięku) będzie kabel 2xRCA za 1500zł czy XLR z sygnałem symetrycznym za 50zł?
  • Pomocny post
    Admin grupy audio
    mariann napisał:
    Na schemacie wyraźnie napisane jest kanał prawy i kanał lewy, dlatego myślałem, że autor zrobił właśnie taką "przejściówkę", bo akurat ma jakiś tam wzmacniacz (przedwzmacniacz) który daje taki sygnał.


    Dla mnie to dość proste - jeśli ktoś pyta o XLR 3pin, to w technice audio (i nie tylko) standardem jest przesyłanie sygnałów symetrycznych przy jego pomocy.
    Owszem, zdarza się że ktoś wykorzystuje to złącze do innych celów (bo w sumie to złącze jak każde inne), nie mniej jednak są to przypadki właściwie marginalne.

    Pierwsze skojarzenia - XLR -> sygnał symetryczny = przeciwne fazy -> mostkowanie wzmacniacza? Teoretycznie się da. Po prostu złożyło się to w całość.

    KOXsu napisał:
    Czy dla audiofila lepszym rozwiązaniem (jakość dźwięku) będzie kabel 2xRCA za 1500zł czy XLR z sygnałem symetrycznym za 50zł?


    Dla audiofila najlepszy jest kabel XLR za 3000zł ;)

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tak całkowicie na serio, to nie ma czegoś takiego jak lepszy RCA czy XLR. Po prostu przy pomocy RCA przesyła się sygnał niesymetryczny, a przy pomocy XLR (lub TRS) sygnał symetryczny.
    Z jakością dźwięku nie bardzo ma to cokolwiek wspólnego. Sygnał symetryczny jest bardziej odporny na zakłócenia pochodzące z zewnątrz i to tyle.
  • Admin grupy audio
    KOXsu napisał:
    Czyli XRL będzie lepszy bo sygnał będzie odporniejszy na zakłócenia

    Zasadniczo tak, tyle że to ma znaczenie przy długich odcinkach. Na długościach przewodów jakie typowo stosuje się w domowym sprzęcie to praktycznie nie ma żadnego znaczenia. Dlatego też w przetłaczającej większości domowego sprzętu są RCA, a nie XLR.
    Z XLR-ami spotkałem się w zasadzie tylko w niektórych sprzętach HiEnd za grube dziesiątki tysięcy (choć i tak nie najdroższych) i tak naprawdę nie bardzo wiadomo po co to tak zrobili. Chyba tylko w myśl jakieś dorobionej ideologii.

    KOXsu napisał:

    Ciekawostka https://sklep.rms.pl/chord-indigo-tuned-aray-kabel-polaczeniowy-2xxlr-2xxlr-1m
    5m takiego kabla kosztuje tyle co średnia roczna pensja.

    Eeeee, są kable zasilające które kosztują ponad 2x tyle i są prawie 2x krótsze.
    Przykład:
    https://sklep.rms.pl/wireworld-platinum-elect...ewod-zasilajacy-sieciowy-z-uziemieniem-pep-3m
    A i to nie jest najdroższy jaki można kupić. Widziałem jeszcze prawie 2x droższe.
    Ten jest ze srebra (stąd cena). Srebro jest jednak gorszym przewodnikiem prądu niż standardowa miedź, dlatego nie wiem po co robić kable ze srebra. Chyba po to samo co XLR w sprzęcie domowym.
  • Poziom 43  
    Artur k. napisał:
    Chyba po to samo co XLR w sprzęcie domowym.

    Pętle masy nie śpią. Jak sprzęt ma in-out symetryczne to jest to plus.
  • Poziom 43  
    Artur k. napisał:


    Połączenie symetryczne nie rozwiązuje problemu pętli mas.

    Nie jestem pewien bo nie używam poł sym , ale taki przewód należy ekranować i ekran tylko z jednej strony jest podłączony do wtyku a nie z obydwu jak w RCA, gdzie żyła ekranu jest żyłą aktywną i przewodzi sygnał.
    A sygnał sym jest 2 żyłowy i obydwie idą na wejście opampa we przedwzmacniaczu