Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
IT SerwisIT Serwis
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zbudować urządzenie 230V->12V 500W

28 Gru 2018 16:09 1908 67
  • Poziom 6  
    Witam. Mam pytanie, a z elektroniki jestem średni. Miałem podłączoną do instalacji samochodowej tubę 500 W. Była ona podłączona pod zapalniczkę czyli 12 V i akumulator miał 680 A. Mam pytanie, czy jest możliwość stworzenia jakiegoś zasilacza który by zmieniał napięcie z 230 na 12 V i dawał prąd rzędu +-500 A, bądź jeśli to się jakoś patrzy na moc, to 500 W. Przeglądnąłem nieco forów i nie znalazłem nic takiego, więc pewnie chyba się nie da, ale właśnie nie wiem, dlatego pytam. Jak ktoś wie o co mi chodzi i miał kiedykolwiek styczność z takim "urządzeniem" to proszę o pomoc. :D
  • IT SerwisIT Serwis
  • Poziom 21  
    Wiesz ile to jest 500A?? Dla porównania-prąd spawania to ok 100A. 500W mocy to nie to samo co prąd 500A. Prawo Ohma się kłania. Był już kiedyś podobny temat omawiany na forum. Ktoś zaproponował rozwiązanie z użyciem zasilacza serwerowego dell, który ma dużą wydajność i stosunkowo niską cenę.
  • Poziom 23  
    Kup na allegro zasilacz serwerowy IBM kosztuje ok 55zł i ma 55A czyli 660W + regulacja napięcia bo wzmacniacz samochodowy pracuje na ok.13-14V
  • Poziom 43  
    sebmaz97 napisał:
    Miałem podłączoną do instalacji samochodowej tubę 500W.

    Zakładają to jako prawdę, to pobór prądu był rzędu 40 A.
    sebmaz97 napisał:
    i akumulator miał 680A

    Pojemność akumulatora podaje się w jednostkach "Ah" i typowo są to wielkości rzędu 50-70 Ah.
    sebmaz97 napisał:
    Mam pytanie czy jest możliwość stworzenia jakiegoś zasilacza który by zmieniał napięcie z 230 na 12v i dawał prąd rzędu +-500A,

    Zasilacz 230/12V jest to do wykonania, dla Twoich potrzeb będzie wystarczający prąd rzędy 40 A (nie 500A )
  • Poziom 6  
    Ja te 500A tak wystrzeliłem bo akumulator samochodowy ma tyle a nawet więcej, a mój wzmacniacz ma 500W, czyli jak dobrze kombinuję to P=U*I czyli I=P/U z czego wychodzi :500/12=+-41A, czyli wg obliczeń tyle powinno wystarczyć. No właśnie o to mi chodziło jak uzyskać ten prąd, tylko na aku zawsze jest te np. 55Ah i 680A są te 2 wartości, dlatego wystrzeliłem z tym 500A, ale już dużo się dowiedziałem, dzięki chłopaki. Kupię ten zasilacz jak znajdę jakiś i bedę się odzywał. Pozdrawiam !

    Dodano po 5 [minuty]:

    No znalazłem takie coś:
    Link usunięto - Regulamin, pkt 3.1.19/trymer01
    Właśnie o takie coś mi chodziło, tylko ja chciałem takie coś zbudować, czy wiecie może jak to zrobić, macie jakieś schematy ? Chcę się pobawić trochę w elektronika :D A jeszcze pytanie, bo przy tych zasilaczach niektórzy podają np. 1500VA(1200W) jak te voltoamperyt, przelicza się na te waty ?
  • Poziom 23  
    Ten zasilacz podłączasz do prądu i działa :P Jak wpiszesz w szukajce jego nazwe to w moim temacie jest jak go włączyć(złączyć 2 piny)
  • Poziom 6  
    Prostownika z rozruchem nie mam, ale kupię ten zasilacz i bede testował, zobaczę sb ten twój temat Radex324. Narazie dzięki wszystkim za pomoc :D
  • IT SerwisIT Serwis
  • Poziom 6  
    Dzięki wielkie, jak tylko przyjdzie, to wezmę się za to. A apropo tego regulatora napięcia, żeby ono trochę wyższe było jak w samochodzie czyli ok 14V to jak to podłączyć i najlepiej jakby ktoś mi powiedział jaki dokładnie ten regulator.
  • Poziom 23  
    Tam w zasilaczu coś się mostkowało i się podwyższało napięcie, ale na 12V będzie ci działać.
  • Poziom 6  
    Strumien swiadomosci swia czyli sugerujesz że zasilcz, który już kupiłem, nie będzie w stanie zasilić wzmacniacza o mocy 500W, który wyciągnie basy z mojej tuby ? :|
  • Poziom 6  
    Nie rozumiem do końca o co chodzi
  • Poziom 38  
    40A to kolega nie pobierze z gniazda zapalniczki.

    Po prostu ma kolega jakieś chińskie badziewie które "twierdzi" że ma 500W a w rzeczywistości zapewne 50W albo coś koło tego.

    Pokaże kolega zdjęcie tego urządzenia.
  • Poziom 23  
    Producenci często podają moc zawyżoną, a wartość rzeczywista RMS to będzie max 150W.
  • Poziom 43  
    A jaki bezpiecznik jest we wtyczce do zasilania podłączanej do gniazda zapalniczki?
    Tyle co NAJWYŻEJ pobiera Twój wzmacniacz. Dalej to prawo Ohma i liczenie mocy. Zakładając że bezpiecznik ma np. 10A a napięcie maksymalne na tym gnieździe nie wyniesie więcej niż 14,4V moc POBIERANA przez wzmacniacz wyniesie ok. 144 W. Ponieważ nie sądzę by był to wzmacniacz o 100% sprawności moc realna moc wyjściowa nie będzie większa niż jakieś 80-100 W.

    Napisać można wszystko - i na tym zarabiają nieuczciwi producenci wypisując bzdury - we wzmacniaczach samochodowych jest to powszechnie znane zjawisko.
    P.M.P.O to nie jest żadna moc wzmacniacza, w tej jednostce określa się moc (czysto teoretyczną) jaką nie wiadomo w jak krótkim czasie (bo nie ma na to żadnych norm) jest w stanie pobrać urządzenie (wzmacniacz). Może to być wyliczona np. moc w momencie (ułamku sekundy) jaką "szarpnie" wzmacniacz w chwili podania zasilania - a i to w nieokreślonych warunkach.
  • Poziom 6  
    No tak macie rację, nie mam 500W bo mam bezpiecznik 10A, a wywaliło mi go w całej historii tylko raz. Czyli co teraz, jak kupiłem ten zasilacz 55A to on mi może spalić ten wzmacniacz czy nie ?Ale zastanawia mnie jedno bo we wzmacniaczu też mam bezpiecznik a mx on aż 25A, skąd taka różnica?
  • Poziom 33  
    sebmaz97 napisał:
    Czyli co teraz, jak kupiłem ten zasilacz 55A to on mi może spalić ten wzmacniacz czy nie ?

    Wzmacniacz pobierze tyle prądu (Amperów) ile będzie potrzebował, ważne jest tylko napięcie.
    sebmaz97 napisał:
    Ale zastanawia mnie jedno bo we wzmacniaczu też mam bezpiecznik a mx on aż 25A, skąd taka różnica?

    Różnica względem czego? Bezpiecznika w aucie?
    We wzmacniaczu zapewne przyjęli pewien margines.
  • Poziom 6  
    Względem bezpiecznika w aucie. No widocznie ten wzmacniacz jest tak zrobiony ze prąd 25A nic mu jeszcze nie zrobi, a przewody w samochodzie są pod 10A. Tak musi być :D Dobra czyli jak napięcie musi być tylko odpowiednie, a prąd sam dobiera jaki mu potrzeba to będzie to działać. Jeszcze raz dzięki wszystkim za pomoc.

  • Poziom 36  
    Zapamiętaj na zawsze prąd możesz dostarczyć zawsze większy urządzenie pobierze ile mu trzeba.
    Wyobraź sobie sytuacje że z elektrowni dostarczają ci prąd i raz włączasz małą 20W żarówkę innym razem żelazko 2000W i jak pali się coś.
    Istotne w tym przypadku jest napięcie oraz by źródło zasilania nie dawało zbyt małego prądu.
  • Poziom 23  
    @Strumien swiadomosci swia Idzie podbić tamten i nie musi być 14,5V bo każde auto ma inne napięcie od 13,4V do nawet 15V
  • Poziom 43  
    radex324 napisał:
    każde auto ma inne napięcie od 13,4V do nawet 15V
    14,4V to maksymalne napięcie jakie posiada w pełni naładowany akumulator zaraz po odłączeniu ładowania. 13V może mieć akumulator częściowo już rozładowany, a 15 V grozi już możliwością uszkodzenia akumulatora (jeżeli takie napięcie jest na zaciskach akumulatora w trakcie ładowania).
    Poza tym - weź po uwagę dokładność pomiaru (miernika).
    Strumien swiadomosci słusznie napisał o napięciu 14,5V - większość wzmacniaczy samochodowych oddaje pełną (znamionową - o ile podano rzetelnie wartość) moc dla właśnie napięcia max jakie może występować w instalacji samochodowej. Różnica pomiędzy 12 a 14,5V wydaje się niewielka, ale policz jaką moc otrzymasz dla 12 a jaką dla 14,5V.
  • Poziom 6  
    No ale mi ta ryba w samochodzie grała normalnie nawet przy zgaszonym samochodzie czyli 12.2v, więc chyba powinno grać bez problemu.
  • Poziom 43  
    Grać będzie i pewnie przy 11 V - ale mocy maksymalnej nie uzyskasz.
  • Poziom 23  
    Jak nie kupiłeś jeszcze zasilacza (można anulować) to kup na olx zasilacz ATX o wydajności Lini 12V min 20A, często też za darmo ludzie oddają, taka krowa serwerowa ci aż nie potrzebna skoro bezpiecznik to tylko 10A