Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik 3 fazy 5,5 kW - sposób - wybija stycznik

dss77 29 Gru 2018 16:48 483 23
  • #1 29 Gru 2018 16:48
    dss77
    Poziom 2  

    Witam,

    mam problem, zakupiłem nowy silnik 5,5 kW 1450 obr/min.
    Fabrycznie podłączony był w trójkąt (mostki pionowo). Po podpięciu do instalacji wybija mi bezpiecznik B25.
    Na silniku mam oznaczenia V 400/690 trójkąt /gwiazda.

    Zmieniłem mostki na gwiazda i uruchomiłem - silnik działa - ale czy może tak długo? Zapewne to nie jest jego moc znamionowa?

    Teraz pytanie co powinienem zrobić, jak go podłączyć?
    Wydaje mi się , że trzeba zastosować włącznik trójkąt / gwiazda?
    Proszę o info.

    0 23
  • Pomocny post
    #2 29 Gru 2018 16:57
    ciuqu
    Poziom 34  

    Musisz zastosować wyłącznik gwiazda trójkąt lub softstart ale to droższa opcja.
    Nie "wyłącznik" a "przełącznik" [retrofood]
    PS. Co do "wybijania" to można co najwyżej szybę lub zęby ;)

    1
  • #4 29 Gru 2018 17:06
    Koderr
    Poziom 25  

    W układzie "gwiazda" może pracować bardzo długo. jest wtedy mniej obciążony prądowo, w sensie, że pobiera z sieci mniejszy prąd.
    Niestety, ma wtedy również mniejszą moc.
    Zgodnie z "prawidłami", zabezpieczenie 25A powinno dla 5,5 kW (w trójkącie) wystarczyć, jednak uwzględniając duży prąd startu, zmień z B25 na C25.
    Powinno być dobrze.
    Ewentualnie, jak radził mój przedmówca - zastosuj przełącznik Gwiazda/Trójkąt.

    Moderowany przez retrofood:

    Zmiana charakterystyki zabezpieczeń z B25 na C25 bez dokonania pomiarów IPZ w instalacji i analizy wyników, jest niedopuszczalna! A jej sugerowanie może zakończyć się ostrzeżeniem.

    0
  • #5 29 Gru 2018 17:37
    dss77
    Poziom 2  

    Panowie dzięki za rady.

    ogólnie jestem zdziwiony , gdyż wcześniej miałem silnik 7,5 kW i nie było problemu.
    Zarówno ten wcześniejszy jak i ten obecny będzie działał przy pile do drewna (cyrkularce).

    Oczywiście ten silnik o którym mowa uruchamiałem pierwszy raz bez obciążenia.
    Jeśli macie jeszcze jakieś rady dotyczące podłączenia bardzo chętnie poczytam.

    Zapewne zakupię włącznik trójkąt/gwiazda.

    Mam jeszcze jedno pytanie, nadmieniam , że nie jestem biegły w temacie:
    jak już kupię włącznik, to jak go podłączyć?
    Czy musze zmieniać mostki na silniku (zostawić je w układzie trójkąt, gwiazda, a może całkiem rozmontować), po prostu pytam o sposób podłączenia silnika z włącznikiem?

    0
  • #6 29 Gru 2018 17:39
    Koderr
    Poziom 25  

    Wtedy nie zakłada się mostków na silniku, zmienia się kabel i podpina przełącznik.
    W tym przypadku, proponuję zlecić to komuś, kto się na tym zna.

    0
  • #7 29 Gru 2018 18:02
    kierbedz4
    Poziom 34  

    Z silnika wyprowadzasz dwa kable do wyłącznika gwiazda -trójkąt .Trzeci przewód wchodzący do wyłącznika to zasilanie.Przy uruchomieniu silnika w gwieżdzie silnik w trakcie rozruchu pobiera trzykrotnie mniejszy prąd i po rozruchu przełączasz w trójkąt.W zasadzie zabezpieczenie tego silnika powinno być zrealizowane na zabezpieczeniu typu S z charakterystyką C ale nie znamy możliwości oceny dotyczącej zasilania danego obiektu.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Możesz taki wyłącznik zrealizować na dwóch stycznikach oraz czasówce która po rozruchu silnika automatycznie przełączy silnik z gwiazdy w trójkąt za pomocą dwóch przycisków załącz -wyłącz.

    0
  • #8 02 Sty 2019 22:57
    Adam9hg
    Poziom 12  

    Witam. Silnik przy połączeniu w gwiazdę ma trzykrotnie mniejszy moment rozruchowy, znamionowy i ma moc zmniejszoną trzykrotnie w stosunku do połączenia w trójkąt. A może ten silnik był kiedyś przezwajany i teraz dla połączenia w trójkąt powinien pracować przy napięciu 230 V, a dla gwiazdy 400 V ? Pytanie dlaczego był połączony w trójkąt...? Może on pracował z falownikiem ? Dobrze by było zmierzyć prąd pobierany przy gwieździe. Taki silnik nieobciążony powinien dać radę się uruchomić na B25 jeżeli chodzi o rozruch bezpośredni.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Trzeba również wziąć pod uwagę uszkodzenie uzwojenia. Jeśli byłoby zwarcie zwojowe to silnik może pobierać większy prąd, co skutkuje wyzwoleniem zabezpieczenia. W gwiazdę się uruchamia, gdyż i tak pracuje na obniżonym napięciu i prąd pobierany nie zwiększy się do takich wartości, by zabezpieczenie zadziałało.

    0
  • #9 10 Sty 2019 17:46
    dss77
    Poziom 2  

    Silnik jest fabrycznie nowy. Zworki były założone fabrycznie. Nie zakładam uszkodzenia uzwojenia.
    Zakupiłem przełącznik, podłączę i zobaczymy!?

    Pozdrawiam

    0
  • #10 10 Sty 2019 20:28
    Adam9hg
    Poziom 12  

    Więc podłączaj i zobaczymy. Zastosowanie przełącznika nawet wskazane.

    0
  • #11 10 Sty 2019 20:41
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Adam9hg napisał:
    i ma moc zmniejszoną trzykrotnie w stosunku do połączenia w trójkąt

    Sprawdź kolego tę wiadomość w książkach.

    1
  • #13 12 Sty 2019 00:19
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Adam9hg napisał:
    A sprawdziłem: nic się nie zmieniło. Zastanawiam się, dlaczego poleciłeś mi to sprawdzić?

    I nic nie sprawdziłeś nawet nie potrafisz przeczytać ze zrozumieniem materiału który podałeś. Sprawdź jeszcze raz o ile spadnie moc w połączeniu w gwiazdę. Czy trzykrotnie ?

    0
  • #14 12 Sty 2019 10:56
    Adam9hg
    Poziom 12  

    Nawet będąc ścisłym nieco, więcej niż trzykrotnie uwzględniając nieliniowość charakterystyki magnesowania. Skoro moment znamionowy zmniejsza się 3 razy w stosunku do trójkąta to jaką moc mechaniczną oddaje silnik ? Moc jest funkcją prędkości obrotowej i momentu, co wyraża się: P= Mn/9550, gdzie M- moment obr. n- prędkość obrotowa w obr/min. I teraz co się dzieje, jeżeli obciążymy silnik indukcyjny momentem większym niż znamionowy ? Zwiększa się poślizg i maleje prędkość wirnika. Silnik pobiera większy prąd. Zatem jeśli rozpatrujemy takie przełączenie z trójkąta w gwiazdę; obniżamy napięcie o √3 to oczywiście musimy odnieść to dla prędkości obrotowej znamionowej i poślizgu znamionowego. Nie bardzo rozumiem o co koledze chodzi...podejrzewam, że kolega sądzi, że moc zmaleje mniej niż trzykrotnie. No ale po to jest takie forum by wzajemnie sobie pomagać. Więc grzecznie pytam. Dlaczego ?

    0
  • #15 12 Sty 2019 18:36
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Adam9hg napisał:
    że kolega sądzi, że moc zmaleje mniej niż trzykrotnie.

    Właśnie to zarzuciłem koledze . Trzykrotnie to zmaleje prąd rozruchowy. A moc silnika podczas pracy w gwieździe zmniejszy się tylko o jakąś 1/3 .

    0
  • #16 13 Sty 2019 01:04
    Adam9hg
    Poziom 12  

    Krzysztof Reszka napisał:
    Właśnie to zarzuciłem koledze . Trzykrotnie to zmaleje prąd rozruchowy. A moc silnika podczas pracy w gwieździe zmniejszy się tylko o jakąś 1/3
    No jak możesz takie rzeczy wypisywać...? Odesłałeś mnie do książek, zarzuciłeś brak przeczytania i zrozumienia materiału udostępnionego. Z przykrością stwierdzam, że to właśnie Ty się z tym nie zaznajomiłeś, nie wiem czy nawet rzuciłeś okiem, no nieważne. Gdybyś jednak przejrzał dokładniej to zauważyłbyś charakterystykę mechaniczną silnika dla gwiazdy i trójkąta. Następna sprawa to taka, że nie zauważyłeś jednej zależności, że moment krytyczny silnika jest proporcjonalny do ilorazu kwadratu napięcia i kwadratu częstotliwości. Mk~ U²/f² i wynika z tego, że jeśli napięcie zmniejszymy o√3, bo tak właśnie się dzieje w wyniku przełączenia w gwiazdę to moment krytyczny maleje nam trzykrotnie! Z równania Klossa można wyznaczyć kształt charakterystyki w całym zakresie prędkości obrotowej od n=0 do n znamionowej jeśli znamy moment krytyczny, poślizg krytyczny i poślizg przy danym momencie obciążenia. Zatem zarówno momenty: rozruchowy, maksymalny (krytyczny) i znamionowy maleją trzykrotnie w stosunku do momentu przy połączeniu w trójkąt. Teraz rozważmy coś innego. Jakim prądem możemy trwale zasilić uzwojenie, by nie została przekroczona temperatura dopuszczalna? Przy połączeniu w trójkąt prądy fazowe uzwojeń są o √3 mniejsze od prądów przewodowych. Przy przełączeniu w gwiazdę prądy fazowe są jednocześnie prądami przewodowymi. Wychodzi na to, że możemy w gwieździe obciążyć silnik tak, aby prąd pobierany nie przekroczył prądu znamionowego, w tym wypadku l=ln/√3 prawda ? Czyli moc silnika nie maleje trzykrotnie wydaje się tak ? No logiczne, lecz to rozumowanie jest nieprawidłowe! Załóżmy, że silnik pracuje z momentem obciążenia równym 2/3 momentu znamionowego. Następnie przełączamy uzwojenia na gwiazdę. I co się teraz dzieje ? Moment znamionowy silnika maleje 3 razy w stosunku do trójkąta. Jeżeli moment obciążenia jest stały to zmniejszą się obroty silnika do takich, przy których moment silnika zrówna się z momentem obciążenia. Jeżeli przeciążalność momentem dla tego silnika wynosi np.:2, to oznacza, że moment krytyczny jest dwukrotnie większy od znamionowego. Jeśli przełączymy uzwojenie w gwiazdę wtedy moment krytyczny będzie równy 2/3 momentu znamionowego trójkąta. Moment obciążenia mamy nadal 2/3 znamionowego w trójkącie. I teraz silnik pracuje dokładnie przy momencie krytycznym, który dla gwiazdy jest równy w naszym przypadku 2/3 momentu znamionowego połączenia w trójkąt. Silnik zatem pracuje jako przeciążony ! Pracuje przy poślizgu krytycznym, gdzie prędkość obrotowa jest niższa od znamionowej. Sprawność silnika też spada. Gdyby nastąpił wzrost momentu do wartości np. 0,9 momentu znam. trójkąta to co by się wydarzyło ? Silnik zatrzyma się, gdyż maksymalny moment przy gwieździe wynosi 2/3 Mn, a my mamy obciążenie 0.9Mn. I teraz tak: jeśli mamy przeciążalność równą 2 i nasz silnik pracuje przy momencie krytycznym (maksymalnym) wynoszącym dla gwiazdy 2/3 Mn i przyjmiemy, że poślizg krytyczny jest prawie równy znamionowemu to zgodnie ze wzorem na moc mechaniczną wyjdzie na to, że...silnik oddaje nam praktycznie 2/3 mocy w gwieździe w stosunku do mocy znamionowej przy połączeniu w trójkąt! Ale wystarczy nieco zwiększyć obciążenie i silnik może się zatrzymać. A prąd płynący przez uzwojenia przekroczy wartość znamionową. Dlatego takie rozumowanie jest błędne. Jeśli chcemy porównywać moce znamionowe, to oczywiście nie możemy przekroczyć prądu znamionowego, prędkość obrotowa ma być równa znamionowej. Wtedy i poślizg mamy znamionowy. Przy takich warunkach gdzie moment obciążenia przy gwieździe jest trzykrotnie mniejszy od momentu w trójkącie prędkość obrotowa jest równa znamionowej. I wtedy moc oddawana przez silnik jest trzykrotnie mniejsza. I prąd silnika też będzie w przybliżeniu trzykrotnie mniejszy.

    0
  • #17 13 Sty 2019 01:57
    Mario-1990
    Poziom 16  

    Miałem taki sam przypadek w cyrkularce, postanowiłem pozostawić silnik podłączony w gwiazdę bo mocy wystarcza spokojnie. A i silnik ma lepsze warunki do pracy, mniejsze prądy płynące przez uzwojenie mam na myśli. Pytanie czego oczekujesz od swojego?

    0
  • #18 13 Sty 2019 06:53
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    @Mario-1990 Fajnie. A przy okazji dowiedz się, jak zachowuje się taki silnik w stanie obciążenia, kiedy wzrasta poślizg ( czyli opóźnianie sie obrotów wirnika wzgledem wirujacego pola magnetycznego) i jaka wtedy jest zależność prad / obroty / moment obrotowy. Gwarantuję, że się zdziwisz. :D

    0
  • #19 13 Sty 2019 09:01
    Mario-1990
    Poziom 16  

    Tak wiem że kiedy tak zwanie przydusimy taki silnik to prądy rosną NIE muszę sie dowiadywać wiem, ale w przypadku akurat cyrkularki z którą miałem do czynienia moc tego silnika i moment były z takim zapasem że cięcie nawet dużych kloców drewna nie robiło na tym silniku dużego wrażenia, był to silnik 7.5kw sterowany stycznikiem przy którym był termik bodajże na 14,5A i wszystko chodzi do dzisiaj. Problem z podłączeniem silnika pojawił się bo ktoś inny wyjął go do innego sprzętu a potem trzeba było włożyć zpowrotem ,,a i blaszki się komuś pogubiły kostka pękła itd''. Potem mnie wołali żeby to poskładać typowa sytuacja na wsi gdzie silniki wędrują po różnych urządzeniach.

    0
  • #20 13 Sty 2019 10:38
    Adam9hg
    Poziom 12  

    Mario-1990 napisał:
    Tak wiem że kiedy tak zwanie przydusimy taki silnik to prądy rosną NIE muszę sie dowiadywać wiem, ale w przypadku akurat cyrkularki z którą miałem do czynienia moc tego silnika i moment były z takim zapasem że cięcie nawet dużych kloców drewna nie robiło na tym silniku dużego wrażenia, był to silnik 7.5kw sterowany stycznikiem przy którym był termik bodajże na 14,5A
    Zgadzam się,ale z taką uwagą, że prąd termika 14,5 A dla gwiazdy jest za duży! 14,5 A to prąd znamionowy silnika, czyli prąd przewodowy. Prąd fazowy jest o √3 mniejszy od przewodowego dla połączenia w trójkąt. W gwieździe fazowy jest równy przewodowemu. Jeśli dopuścilibyśmy przepływ prądu 14,5 A w gwieździe to nastąpiłoby przegrzanie uzwojeń. Prąd fazowy gwiazdy nie może przekroczyć prądu fazowego trójkąta. l= In/√3 czyli 14,5/√3≈ 8,4A

    0
  • #21 13 Sty 2019 16:26
    dss77
    Poziom 2  

    Witam,

    Wracając do tematu - podłączyłem i wszystko działa jak należy - wielkie dzięki za cenne uwagi.
    Pozdrawiam.

    0
  • #22 13 Sty 2019 19:33
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    dss77 napisał:
    Wracając do tematu - podłączyłem i wszystko działa jak należy - wielkie dzięki za cenne uwagi.

    Cieszymy się.
    Adam9hg napisał:
    na to, że...silnik oddaje nam praktycznie 2/3 mocy w gwieździe w stosunku do mocy znamionowej przy połączeniu w trójkąt!

    Czyli jednak.
    A teraz prosty rachunek silnik ma 5 kW jeśli jego moc zwiększymy 3 krotnie to jego moc będzie wynosić 15 kW czyż nie tak . Ale jeśli ten sam silnik 5 kW jego moc zostaje zmniejszona 3 krotnie to ile będzie wynosić?

    0
  • #23 14 Sty 2019 11:57
    Adam9hg
    Poziom 12  

    Krzysztof Reszka napisał:
    silnik ma 5 kW jeśli jego moc zwiększymy 3 krotnie to jego moc będzie wynosić 15 kW czyż nie tak . Ale jeśli ten sam silnik 5 kW jego moc zostaje zmniejszona 3 krotnie to ile będzie wynosić?
    Nie bardzo rozumiem w jaki sposób chcesz zwiększyć moc znamionową silnika ? Jeszcze raz: moc znamionowa silnika została określona przez producenta i do niej odniesione są: sprawność znamionowa, częstotliwość znamionowa, napięcie znamionowe, cos φ znamionowy, prąd znamionowy, moment krytyczny itd. Dlatego przełączając w gwiazdę i obciążając silnik prędkość obrotową znamionową uzyskamy właśnie przy 1/3 momentu znamionowego w trójkącie. Dlatego silnik ma trzykrotnie mniejszą moc w gwieździe w odniesieniu do trójkąta. I teraz silnik 5 kW można przeciążyć do mocy 15 kW, ale jego moment krytyczny musiałby być więcej niż 3 razy większy od znamionowego. Dlatego więcej, bo zwiększa się poślizg i spada prędkość obrotowa. A prąd osiągnie wartość wielokrotnie przewyższającą prąd znamionowy. A gdy moment krytyczny jest 2 razy większy to co ? To wtedy silnik nie jest w stanie oddać 15 kW mocy mechanicznej, tylko poniżej 10 kW. Silnik o mocy znamionowej 5 kW będzie miał po przełączeniu w gwiazdę 5/3 kW. J teraz przykładowo: jeśli silnik przy mocy oddawanej (znamionowej) 5 kW ma prędkość obrotową 1490 obr/min to przy przełączeniu w gwiazdę przy zmniejszeniu momentu obciążenia do 1/3 uzyska prędkość znamionową 1490 obr/min. Gdybyśmy nie zmniejszyli momentu obciążenia do 1/3 to prędkość wirowania spadłaby do np. 1450 obr/min, prąd silnika by wzrósł a silnik pracowałby praktycznie przy wartości momentu krytycznego dla gwiazdy. Taki silnik przeciążony pobiera większy prąd niż dopuszczalny ln/√3 i doszłoby w rezultacie do przegrzania uzwojeń. Następna sprawa: sprawność silnika który pracuje przy momencie bliskim krytycznemu jest niska. A co by się stało gdyby ten silnik miał przeciążalność 2 a nie 3 i pracujący przy momencie znamionowym (i z mocą znamionową 5 kW) zostałby przełączony w gwiazdę ? Zatrzyma się, gdyż moment krytyczny gwiazdy jest mniejszy od momentu znamionowego trójkąta. Podsumowując: moc znamionowa dla poł.w trójkąt w stosunku do mocy znamionowej gwiazdy jest większa 3 razy. Tak samo będzie z momentem krytycznym i momentem rozruchowym.

    0
  • #24 14 Sty 2019 20:02
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Adam9hg napisał:
    Podsumowując: moc znamionowa dla poł.w trójkąt w stosunku do mocy znamionowej gwiazdy jest większa 3 razy.

    O i to wreszcie jest dobrze . Czyli prościej moc znamionowa gwiazdy stanowi 1/3 moc trójkąta.
    dss77 napisał:
    podłączyłem i wszystko działa jak należy - wielkie dzięki za cenne uwagi.

    Temat zamykamy autor zadowolony.

    0