Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] ford c-max LPG - Jak wyregulować gaz BRC sequent 24 M.Y.07

korky 30 Dec 2018 03:27 3486 31
  • #1
    korky
    Level 13  
    Witam.

    Z początku proszę o wyrozumiałość. Dopiero od 4 dni czytam o instalacjach LPG , z czego są złożone, jak działają itp.

    Stałem się posiadaczem samochodu Ford Focus C-MAX z instalacją BRC LPG. Do poznania instalacji LPG skłonił mnie problem oscylujących obrotów. Na biegu jałowym obroty oscylują w okolicy 8-11 K. Jak przegazuję to czasem mija. Pozatym samochód nie odpala za pierwszym razem bez dodatkowego gazu, a czasem nawet i bez gazu. Problemu na benzynie nie ma.
    Po wstępnej lekturze wnioskuję, że może to być problem z reduktorem i filtrami. Poprzedni właściciel kompletnie zaniedbał sprawę i powiedział, że daaawno nikt przy instalacji nic nie robił ani nawet filtrów nie wymieniał, a jezdził dużo. Obstawiam, że pewnie membrana już ledwie żyje, a filtry również są w nienajlepszej kondycji. Zamówiłem zestaw do regeneracji reduktora, oraz wkłady z uszczelkami filtrów. Wszystko zamierzam zregenerować. Problem polega na tym, że zapewne po tym wszystkim będę musiał wyregulować instalację. Tu się rodzi pytanie- JAK ? Niestety sam chcę się nauczyć...

    Moja instalacja BRC wygląda mniej więcej tak z tego co się naidentyfikowałem:



    ford c-max LPG - Jak wyregulować gaz BRC sequent 24 M.Y.07

    Nie wiem co to za element zaznaczony znakiem zapytania. Jakiś sensor, bo przychodzą do niego kabelki. Sensor przepływu ? Ale po co on jest ? z drugiej strony jest podłączony do stalowej rurki jak od gazu ... Ten element wygląda tak:

    ford c-max LPG - Jak wyregulować gaz BRC sequent 24 M.Y.07


    Reduktor to Genius 1500, natomiast komputer to sequent 24 M.Y.07.
    Do instalacji nie mam za dobrego dostępu. Muszę rozebrać jakąś plastikową listwę pod wycieraczkami. Jeszcze tego wszystkiego nie rozłożyłem, bo chcę najpierw się wywiedzieć wszystkiego. Z tego co widzę wedle schematu jaki znalazłem w internecie to reduktor posiada tylko jedną śrubę regulacyjną, którą jak rozumiem reguluję ciśnienie gazu na wyjściu reduktora, a tym samym ciśnienie na wtryskach które z kolei mogę zmierzyć map sensorem. Ciśnienie to zczytam podpinając się interfaceem (który już zamówiłem) pod sequent 24.

    1. Czy moja instalacja posiada mikser ? Pytam bo czytałem "Krótki poemat na gazu temat" i nie bardzo wiem gdzie on jest, jeśli jest. Czy dobrze rozumiem, że teraz mikserów się nie stosuje bo ilość gazu reguluje komputer poprzez wtryskiwanie odpowiedniej ilości gazu dobranego do zczytanego przepływu powietrza przez przepustnicę ?
    2. Co to za element zaznaczony na rysunku i do czego on służy ?
    3. Jak wyregulować daną instalację nie posiadając analizatora spalin ?
  • #2
    motyl7104
    Level 16  
    BRC Sequent to wtrysk gazu nie ma mixera są wtryskiwacze .regulacja za pomocą komputera ,analizator do sprawdzenia .ta część na zdjęciu to raczej nie jest element instalacji lpg . przewód z reduktora [ze znakiem ? nz rysunku ] do kolektora ssącego

    Dodano po 9 [minuty]:

    http://www.accordklubpolska.pl/files/lpg/sequent24.pdf
  • #3
    maiami
    Level 23  
    Z tego co pamiętam nie ustawisz instalacji prawidłowo nie podłączając mapsensora zewnętrznego. Dodatkowo program był kodowany kluczem. Sama instalacja trudna w ustawieniu nie mając odpowiedniej wiedzy.
  • Helpful post
    #4
    motyl7104
    Level 16  
    do programu p&d chyba nie trzeba klucza systemowego ale map sensor tak jest rzeczywiście potrzebny
  • #5
    maiami
    Level 23  
    motyl7104 wrote:
    do programu p&d

    Faktycznie P&D powinno udać się połączyć z my 07 i on nie wymaga klucza
  • Helpful post
    #6
    ociz
    Moderator of Cars
    Na zdjęciu jest EVAP, nie ma nic wspólnego z instalacją gazową. Jeśli faktycznie "podciśnienie" wpięte tak jak na rysunku to znaczy że instalację montował ktoś z zerowym pojęciem, czyli standard w przypadku BRC.
  • Helpful post
    #7
    sebap
    Level 41  
    Klucza nie potrzeba ale mapsenor tak. Jeśli tylko czytasz o tym od kilku dni to nawet się za to nie zabieraj.
  • Helpful post
    #8
    maiami
    Level 23  
    korky wrote:
    korky

    Mechanicznie możesz się pobawić, chodzi o regeneracje reduktora natomiast ustawienie odpowiednie instalacji lepiej z tym udać się do specjalisty. Chociaż jeżeli chodzi o tą instalację nie ma ich dużo.
  • #9
    korky
    Level 13  
    ociz wrote:
    Na zdjęciu jest EVAP, nie ma nic wspólnego z instalacją gazową. Jeśli faktycznie "podciśnienie" wpięte tak jak na rysunku to znaczy że instalację montował ktoś z zerowym pojęciem, czyli standard w przypadku BRC.


    No zgadzałoby się to. Z tego co czytam o tym EVAP to odprowadza po starcie opary do kolektora. I zapewne było tak oryginalnie, że przewód ten był wpięty między przepustnicę a kolektor. Jako, że przyszła instalacja gazowa, zaistniała konieczność wpięcia kolejnego przewodu w to samo miejsce między kolektorem, a przepustnicą, dlatego ktoś założył trójnik. Czy nie jest tak, że zawór ze zdjęcia otwiera się tylko przy starcie i po odprowadzeniu oparów się zamyka i nie powoduje "zakłócania" podciśnienia na membranie parownika ?

    sebap wrote:
    Klucza nie potrzeba ale mapsenor tak. Jeśli tylko czytasz o tym od kilku dni to nawet się za to nie zabieraj.


    Map sensor jest podłączony do listwy z wtryskiwaczy i domyślam się, że wartości ciśnienia zczytywałbym z sequent 24. Czy jest potrzebny jeszcze jakiś dodatkowy mapsensor do mierzenia ciśnienia w innym punkcie ?

    Generalnie to matematyka i fizyka i inne wzory na poziomie wyższym nie jest mi straszna o ile w grę nie wchodzą brackety...
    Do mechaników mam pecha, albo po prostu większość olewa teorię i robi na czuja, więc po prostu samemu chciałbym się na tym poznać.

    Rozumiem, że jakbym zregenerował parownik jak trzeba, zaznaczając sobie wkręcenie śruby do regulacji membrany i złożył wszystko tak jak było pierwotnie to instalacja BRC sama się nie dostroi do właściwych ustawień ?

    Jeśli nie- to jakbym chciał otworzyć profesjonalny warsztat z instalacją BRC stricte taka jak moja :P to od czytania jakiego artykułu czy książki powinienem zacząć ? :P
  • Helpful post
    #10
    sebap
    Level 41  
    Zacznij od podpatrywania kogoś, kto się na tym naprawdę zna.
    W BRC P&D do strojenia niezbędny jest mapsensor.
    Do listwy przykręcony jest tylko czujnik ciśnienia ale to nie mapsensor, którego prawdopodobnie nie masz w ogóle w instalacji.
  • Helpful post
    #11
    maiami
    Level 23  
    z tego co pamiętam wyglądał tak
    ford c-max LPG - Jak wyregulować gaz BRC sequent 24 M.Y.07
    dzięki niemu będziesz mógł przeprowadzić kalibracje instalacji
    co do samych ustawień nie ma podręcznika do instalacji szkolenia robią producenci i trwają kilka dni i do najtańszych nie należą
  • #12
    ociz
    Moderator of Cars
    korky wrote:
    No zgadzałoby się to. Z tego co czytam o tym EVAP to odprowadza po starcie opary do kolektora. I zapewne było tak oryginalnie, że przewód ten był wpięty między przepustnicę a kolektor. Jako, że przyszła instalacja gazowa, zaistniała konieczność wpięcia kolejnego przewodu w to samo miejsce między kolektorem, a przepustnicą, dlatego ktoś założył trójnik.

    EVAP jest podpięty blisko przepustnicy, ale bardziej po stronie filtra a nie kolektora.
    korky wrote:
    Czy nie jest tak, że zawór ze zdjęcia otwiera się tylko przy starcie i po odprowadzeniu oparów się zamyka i nie powoduje "zakłócania" podciśnienia na membranie parownika ?

    Nie, on się otwiera tylko przy rozgrzanym, pracującym silniku.
  • #13
    klusek23
    Level 11  
    Tak jak piszą/podpowiadają Ci tutaj, daj to komuś kto zajmuje się tym zawodowo.
  • #14
    korky
    Level 13  
    ociz wrote:
    EVAP jest podpięty blisko przepustnicy, ale bardziej po stronie filtra a nie kolektora.


    1. To jak to w końcu jest. W innym temacie moderator carrot pisze, że opary są odprowadzane do kolektora ssącego :

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1418604.html

    2. Co złego może się stać po regeneracji bez regulacji ? Po regeneracji wybić sobie z głowy odpalanie gazu ?

    3. Jak bardzo mogę spartolić robotę programując centralkę LPG ? Co złego może się wydarzyć ?

    Korci mnie, gdyż jakby wszystkie instrukcje programowania są. Załączam, może komuś się przyda, a zaraz się zabieram do lektury na dobranoc :P

    du51 wrote:
    Witam
    Temat BRC Genius 1500 MB
    Panowie przepraszam wcisnąłem się z moim problemem tutaj bo nie mam punktów no i po co zakładać nowy temat jak są stare podobne (proszę o wyrozumiałość), próbuje zregenerować BRC Genius 1500 mb czy możecie mi powiedzieć co jest ze sprężyną w zestawie naprawczym ?
    ona jest o 1 zwój dłuższa zakładać nową czy zostawić starą? Zdjęcie w załączeniu.
    Pozdrawiam Krzysztof.


    Oj nie ładnie. Nie lubią tutaj tego. Będzie dym :D, ale zanim będzie to powiem ci na pocieszenie, że sprężyna która dzisiaj przyszła do mnie w zestawie regeneracyjnym wygląda identycznie...
  • #16
    korky
    Level 13  
    Z tego co czytam problemy są z Geniusami starszymi i maxem, a z 1500 jakoś się udaje. Zobaczymy...
    Mam Sequent 24, tak samo instrukcja jest pod 24, ale opisane w niej tylko różnice pomiędzy standardem i fast. Napisali, że podstawowa procedura taka jak w fast czy standard i się odwołać do ich instrukcji, dlatego też zamieściłem fast...
    Faktycznie programowanie centralki może się nie udać :)
  • #17
    korky
    Level 13  
    Mam problem. W piątek wyjeżdżam, dlatego chciałem wszystko SAM, ale ze wszystkim nie dam rady. Doszkolę się później. Na jutro na 12 umówiłem się na regulację, a dziś planuję wymienić filtry i zregenerować reduktor.

    Problem pojawił się przy rozłożeniu starego typu filtra fazy ciekłej ET98.
    Na zdjęciu połączenie gwintowane, które na logikę powinno być szczelne.

    ford c-max LPG - Jak wyregulować gaz BRC sequent 24 M.Y.07 ford c-max LPG - Jak wyregulować gaz BRC sequent 24 M.Y.07

    Pytanie czy połączenie to jest szczelne same w sobie, czy trzeba zastosować jakąś substancję ? Mam tylko taśmę teflonową. Jeśli jej nie można to co użyć najłatwiej dostępnego, co łatwo kupię w okolicy ? (jestem z Poznania)
    Na gwincie widać ślady białej substancji.

    Inny problem to , że wkładka/filtr do fazy lotnej zamówiona przez internet okazała się zbyt długa. Czy znacie jakiś dobry i stosunkowo tani sklep w Poznaniu z częściami LPG ?
  • #18
    maiami
    Level 23  
    korky wrote:
    Na zdjęciu połączenie gwintowane, które na logikę powinno być szczelne.

    Za uszczelnienie odpowiadają oringi, biała substancja to prawdopodobnie coś co miało zabezpieczyć przed rozkręceniem się elektrozaworu gazowego.
    korky wrote:
    Inny problem to , że wkładka/filtr do fazy lotnej zamówiona przez internet okazała się zbyt długa. Czy znacie jakiś dobry i stosunkowo tani sklep w Poznaniu z częściami LPG ?

    Zostaw ten wkład i kup sobie dobry filtr z odstojnikiem coś tego typu
    ford c-max LPG - Jak wyregulować gaz BRC sequent 24 M.Y.07
  • #19
    korky
    Level 13  
    ok, jak mówisz, że ten filtr fazy lotnej jest bardzo dobry, to jutro kupię jak będę miał gdzie, ale mowa tutaj o filtrze fazy ciekłej.
    To połączenie nie ma nic wspólnego z elektrozaworem. Elektrozawór jest po drugiej stronie.

    ford c-max LPG - Jak wyregulować gaz BRC sequent 24 M.Y.07

    Po tej stronie gaz wlatuje wnętrzem (czerwone) nagwintowanego pręta wychodzi na końcu filtra otacza go z zewnątrz, przechodzi do wewnątrz filtra i wraca drogą zieloną. Czyli między środkiem, a zewnętrzem (dwoma dziurkami) powinno być szczelnie na niebieskiej granicy. No chyba, że olać to, bo ewentualny ciekły gaz podróżujący na skróty uszczelni połączenie gwintowane ?
  • Helpful post
    #20
    maiami
    Level 23  
    korky wrote:
    Czyli między środkiem, a zewnętrzem (dwoma dziurkami) powinno być szczelnie na niebieskiej granicy.

    Wydaje mi się iż ten gwint jest na tyle długi że przy odpowiednim skręceniu gaz nie powinien "wędrować na skróty"
  • #24
    korky
    Level 13  
    Reduktor zregenerowałem z problemami, ale się udało. Dla tych co się zabierają za regenerację to polecam się uzbroić dodatkowo w kolanka od obiegu wody... Na samym końcu gdy chciałem wymienić w nich uszczelkę, przy odkręcaniu pokruszyły mi się w rękach... Całę szczęście udało mi się je dostać od ręki. Poza tym miałem też drugi problem, gdyż śruba mi się zerwała mimo, iż nie włożyłem w to za wiele siły. Także lepiej przed odkręcaniem spenetrować czymś połączenie gwintowane. Jako, że wyjeżdżałem na następny dzień to jednak zdecydowałem się na regulację w serwisie LPG. Panowie pomogli mi też wykręcić zerwaną śrubę. Po założeniu wszystkiego mój samochód w końcu trzyma stałe obroty na luzie, zapala za pierwszym razem i zużywa mniej paliwa ! Pełen sukces.
    BTW często się tu na elektrodze spotykałem z opinią, że sterownik OBD II za grosze jest nic nie warty i szkoda na niego pieniądze wydawać ! Jako, że nie miałem nic do stracenia (możliwość zwrotu) to kupiłem. ELM 327 bezprzewodowe. Aplikacja na komórkę w 5 min zainstalowana. Sprawdzam błąd Check engine- Za bogata mieszanka. Po regeneracji i regulacji LPG błąd oczekujący zniknął, a zapisany skasowałem za pomocą tego czegoś za 8 zł . Także jeśli chodzi o mój przypadek sprawdzania i kasowania check engine to ELM 327 zrobiło co trzeba. Nie wiem czy coś więcej opcji daje takie coś, ale więcej nie potrzebuję.

    Temat zostawiam jeszcze chwilę otwarty, żeby ktoś miał możliwość mnie zbesztać za to ELM 327.
  • #26
    korky
    Level 13  
    Dzięki za informację odnośnie aplikacji. Sprawdzę sobie. A jak ona pomaga w regulacji gazu ? Podaje między innymi współczynnik lambda ?
    Sama regulacja miała kosztować 80-150 zł. 80 zł na miejscu, 150 z pomiarem w jeździe. Ja zapłaciłem 200 zł, ale całkowicie się zgadzam z tą ceną. Zrobili mi to na miejscu w 1,5h. Ale poza regulacją uratowali mi dupę z ukręconą śrubą w reduktorze, złożyli go z powrotem, zamontowali, sprawdzili szczelność i wyregulowali. Całe szczęście z nimi udało mi się wszystko ogarnąć dzień przed wyjazdem na urlop, także 200 zł już się zwróciło w oszczędności paliwa.
  • #27
    psooya
    Level 38  
    Znaczy 200zł za regulację na postoju ?
    Aplikacja podaje współczynnik lambda jeśli masz szerokopasmową sondę lambda.
    Przy strojeniu używam korekt LTFT i STFT dzięki czemu bardzo dokładnie wiem jak ucieka dawka i jak ją skorygować. Współczynnik lambda mierzę sondą zewnętrzną do pomiaru AFR i mam LM1 od innovate.
  • #28
    korky
    Level 13  
    znaczy się 80 zł za regulację na postoju (bo taką cene ustaliliśmy przed komplikacjami), a reszta 120 zł, za uratowanie mi reduktora, skręcenie go, zamontowanie, sprawdzenie szczelności...

    BTW podałem im kilka uwag co do pracy, ale obawiam się, że o jednym zapomnieli. Mówiłem, że późno mi się gaz przełącza i prosiłem o ewentualną zmianę temp przełączania na niższą... Nie wiem czy to zrobili, bo nadal tak samo późno przełącza dopiero jak wskaźnik temp drgnie (zakres ma od 60 stopni). Czy 30 stopni powinno wystarczyć ?

    Dzięki za takie hasła jak LTFT i STFT. Poczytam sobie z ciekawości jak się tego dokonuje.
  • #30
    korky
    Level 13  
    Możesz mi wytłumaczyć dlaczego ma spłynąć głowica pod kontem technicznym ? Z tego co czytałem pobieżnie na czym regulacja polega to na dostrojeniu momentów wtryskiwania poszczególnych wtryskiwaczy i zwie to się chyba mapowaniem. Czy mapowanie może się zmienić w czasie, bo komputer się przestraja ? Zresztą gdzieś czytałem, że raz dobrze wyregulowany gaz jest wyregulowany na zawsze. Jeśli coś przestaje działać jak należy, to przez usterki w poszczególnych jej elementach...
    Firma w moim mieście jest od 20 lat i ma średnią ocen 4,7 na google mapsie, więc chyba wiedzieli co robią. Mam nadzieję. Chyba, że nie zauważyłem jak szybko wyjechali na rundkę...