Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

opel 2.0 DTH słabe turbo - opel 2.0 DTH turbo słabo ładuje

mlodyfazan 30 Dec 2018 23:20 2751 38
  • #1
    mlodyfazan
    Level 3  
    Witam serdecznie.

    Sprawa dotyczy opla 2.0 DTH z wyłączonym EGR i klapkami zawirowań.
    W czasie jazdy auto nagle zamuliło tak jak by ubyło ok.30km.
    Przed podpięciem compa sprawdziłem dźwignię przy turbo-po odpaleniu wciąga dźwignię na max. więc ok. .
    Wymieniłem filtr paliwa i powietrza-bez efektu.
    Wpiąłem się trójnikiem po między EZ od turbo a dźwignię WG -po odpaleniu auta od razu -0.9bar. Czyli dobrze.
    Podłączenie compa- brak błędów.
    W czasie jazdy z compem elektryk sam.powiedział że turbo słabo ładuje-na trzecim biegu 3000rpm(silnik więcej się nie kręci) wynik 1.2bar. .
    Sprawdziłem szczelność dolotu-odpiąłem rurę od turbo,odpaliłem silnik i ręką zatkałem rurkę-silnik zgasł.
    Na rurkę od turbo nałożyłem dętkę z ciężarówki(bo jest grubsza )i napompowałem ok.0.5bar i zostawiłem na noc.Po nocy ciśnienie nie spadło więc dolot szczelny.
    Napięcie na czujniku doładowania 1.78V i po dodaniu gazu spada.
    Oddałem turbo do regeneracji-1200zł niepotrzebnie wydane dalej brak mocy.
    Ominąłem EZ turbo-Zawór WG podłączony pod VAC- brak mocy.W czasie jazdy na 2gim biegu przy ok.4000rpm.nie wystąpiło przeładowanie.
    Wymieniona przepływka- założony oryginał bosch-brak poprawy.
    W mojej przepływce zrobiłem dziurkę 2mm-przy ruszaniu check i jeszcze większy zawalidroga.Błędy które się pojawiły to P0100 i P0400.
    Odpięcie przepływki w czasie jazdy -check i zawalidroga.
    Kata w aucie nie ma-wspawana rurka.
    W dolocie nie mam syfu -EGR wyłączony więc dolot mam tylko lekko zapocony od oleju.
    Spalanie aktualnie ok.6.8-7.2 miasto.Trochę za dużo.


    Parametry(silnik rozgrzany wszystko inne wyłączone)....
    Początek dostawy 20.36
    Początek wtrysku 3.56
    Rzeczywisty początek wtrysku 3.36
    Wymagana masa paliwa 4.95
    Masa paliwa 4.66
    Przepływomierz powietrza 322.0 suw.
    Zawór elektromagnetyczny pulsów ciśnienia ładowania 65%

    Co może być powodem że turbo późno wstaje i słabo dmucha?Coś nie tak z dolotem czy np.za mała objętość spalin czyli słaby napęd dla turbo?.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    kamyczek
    Level 37  
    Powodów może być kilka :
    1 turbina zużyta mechanicznie
    2 nieszczelności w układzie wydechowym
    3 nieszczelności w układzie dolotowym
    4 nieszczelny intercoouler
    5 niedomykający się EGR
    6 pęknięty kolektor ssący
    7 I takie wesołe rzeczy jak zapchany filtr powietrza
    8 Uszkodzony układ sterowania turbiną gruszka wężyki , zawór sterujący
    9 Uszkodzona vaku pompa o ile sterowanie jest podciśniewniowe
    10 I do tego np. uszkodzony sterownik silnika który nie steruje zaworem , bądź układem wykonawczym .

    Myślę że przykładów ci wystarczy ...
  • #3
    mlodyfazan
    Level 3  
    Chyba nie czytałeś dokładnie co napisałem...

    1 turbina była w regeneracji
    2 nieszczelności w układzie wydechowym?czyli co?kolektor jest cały uszczelki wymienione.
    3 nieszczelności w układzie dolotowym sprawdzane-jak na odpalonym silniku zatkam rurę od turbo to silnik gaśnie.Jak nałożyłem na metalową rurkę dętkę i napompowałem powietrza to ciśnienie po X godz.nie uciekło więc ok.
    4 nieszczelny intercoouler oraz niedomykający się EGR ? pęknięty kolektor ssący?pkt.3 raczej temu zaprzecza.
    7 Filtr powietrza oraz paliwa wymieniony
    8 Uszkodzony układ sterowania turbiną gruszka wężyki , zawór sterujący?sam EZ jest sprawny.Po wypięciu wtyczki zaświeca się check.R=6 ohm.
    9 Uszkodzona vaku pompa?podciśnienie po między EZ a WG -0.9bar i to od razu po odpaleniu silnika.Jazda z pominięciem EZ oraz zablokowaniem WG sprężyną nie przyniosła poprawy.

    Obstawiam też że któryś czujnik może dawać złe wskazania dla ECU i ten ogranicza objętość spalin i mamy przez to zawalidrogę :(.
  • Multimetr Fluke
  • #5
    mlodyfazan
    Level 3  
    Ominięcie EZ od turbo wraz z fizycznym zadrutowaniem WG nie przynosi poprawy-Nie chce mi "przeładować" silnika.

    Jak sprawdzić czy EGR przepuszcza spaliny?
    Zająć się przepływomierzem?czyli co dokładnie sprawdzić?
  • #6
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    mlodyfazan wrote:
    Jak sprawdzić czy EGR przepuszcza spaliny?

    Masz go na widoku grzyb ma zatykać szczelnie otwór, spokojnie możesz zdjąć wężyk sterujący żeby go przypadkiem nie otwarło.
    Po drugie czy świeci ci kontrolka żółta od silnika na liczniku?
    Jęsli tak to mocy mieć nie będzie.
  • #7
    mlodyfazan
    Level 3  
    Przecież pisałem w pierwszym poście że comp był podłączony i brak błędów.
    Kontrolka check sprawna-po włączeniu zapłonu świeci się ok.3 sek.i gaśnie.
    EGR mam wyłączony.
    Mam rozumieć że po mimo wyłączenia EGR mogła paść w nim membrana i tamtędy ucieka ciśnienie doładowania?
  • #9
    mlodyfazan
    Level 3  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    mlodyfazan wrote:
    Mam rozumieć że po mimo wyłączenia EGR mogła paść w nim membrana i tamtędy ucieka ciśnienie doładowania?

    A co nie , pewnie że tak.


    Jak wcisnę trzpień i zatkam wlot powietrza to trzpień trzyma jak puszczę powietrze to trzpień się wysunie wiec ok. .
    Jak dam radę to jeszcze dziś włożę map sensor-aktualnie od kilku godz. moczy się w nafcie... .
  • #10
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    mlodyfazan wrote:
    Jak wcisnę trzpień i zatkam wlot powietrza to trzpień trzyma jak puszczę powietrze to trzpień się wysunie wiec ok.

    Ja pierd..... co za ludzie, wszystko by było ok tylko ściąg i zaślep przewód sterujący egr em.
  • #11
    mlodyfazan
    Level 3  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    mlodyfazan wrote:
    Jak wcisnę trzpień i zatkam wlot powietrza to trzpień trzyma jak puszczę powietrze to trzpień się wysunie wiec ok.

    Ja pierd..... co za ludzie, wszystko by było ok tylko ściąg i zaślep przewód sterujący egr em.


    Spokojnie za późno załapałem...zaślepiłem wężyk przy EGR i włożyłem wymoczony w nafcie MAP sensor.Dalej muuuł.Z ciekawości podłączyłem jeszcze raz podciśnienie bezpośrednio pod turbo.Dalej muuuł ,tylko że przy ok.3000rpm.pojawił się check- po odpuszczeniu gazu check gasł.Podłączyłem podciśnienie do elektrozaworka i nie wywaliło checka.
    Wybiorę się dziś do znajomego co ma kabel do diagnostyki i podam kod błędu.
  • #13
    mlodyfazan
    Level 3  
    Po ominięciu elektrozwaorka od turbo przy ok.3000rpm.wywala błąd "P1125 -usterka układu krytycznego 2" .
    Niestety po ominięciu zaworka sterującego turbo brak poprawy więc problemem nie jest ani podciśnienie ani brak doładowania a uszkodzona przepływka?
    Jaka powinna mieć parametry?moja ma 320mg/suw na postoju i ok.600-700mg/suw w czasie jazdy.

    EDIT:
    Nie chcę zaśmiecać forum zbędnym tematami a adminów proszę o wyrozumiałość.
    Kolega u którego byłem dziś na odczytaniu błędów na do zbycia automatyczną skrzynię biegów zdemontowaną z jego byłej zafiry a 2000r. silnik 2.0dti .Ja mam VB 2.0dti więc skrzynia pasuje.Jedynym mankamentem jest to że znajomy nie ma sterownika do tej skrzyni i nawet nie potrafi sobie przypomnieć gdzie był w sam.ten sterownik.Skrzynie miał bym za 100zł bo nie potrafi się jej pozbyć i chce ją rozebrać na aluminium.Ten sterownik musiał by być konkretny do skrzyni czy podejdzie np.z astry lub VC w dieslu?. Taka przekładka to raczej nic trudnego a wygoda... .
  • #14
    mlodyfazan
    Level 3  
    Przepraszam że posty jeden pod drugim ale pomoże ktoś?.

    Co do przepływomierza to kpiłem nowy oryginał bosch w interc(...) za 400zł po podmianie brak poprawy.
    Mam też używkę z alfy kupioną z neta nr.wkładki się zgadza.Tylko że muł niesamowity.

    Chciał bym dodać że czytałem trochę na necie nt.muła w 2.0 dti i wszędzie piszą że jak muli to brakuje powietrza i trza zająć się dolotem/doładowaniem.Tylko że u mnie po ominięciu zaworka sterującego turbo dalej muli a przy ok.3500 rpm wywala p1125 czyli przeładowanie czyli dolot szczelny a turbo dmucha.Ciśnienie doładowania przy 3500rpm.wynosi 2.0 bar. czyli tyle ile oczekuje ecu.
    Czytałem też że powodem muła może być...
    -rozregulowany rozrząd,tylko że u mnie rozrząd jest na 100% dobry bo jak odepnę rurę z dolotu to nie czuć cofającego się powietrza(silnik nawet przy -5*C odpala od razu tak jak by starczał mu 1 obrót wału).
    -zatkane filtry paliwa/powietrza ale u mnie są wymienione.
    -syf w układzie paliwowym,tylko że ja cały układ łącznie z przewodami do pompy vp przedmuchałem a ssak w baku wyczyściłem-po mimo że nie był zasyfiony
    -niepotrzebnie wydałem 1200zł na regenerację turbo
    -pompa vp44 była wyciągana wraz z wtryskami sprawdzane w bosch i o dziwo wszystko ma być ok. .
    -dolot mam czysty egr wyłączny programowo
    -dolot szczelny bo występuje przeładowanie(co jednocześnie likwiduje zatkany wydech-brak kata)


    Moje podejrzenia-auto nie dymi-dał bym sobie rękę obciąć że kiedyś na 100% przy bucie zadymił na czarno a teraz nie dymi... .

    EDIT.
    Zapomniałem napisać że czytałem sporo pozytywnych opinii o "power diodach" tylko że u mnie power dioda nic nie dała a wg.wszelakich opinii na necie to auto powinno dostać kopa.
  • #15
    strucel
    Level 32  
    Po pierwsze to masz bardzo małe spalanie jak na ten silnik - miałem astrę z tym slnikiem i 6.8-7.2 w mieście to było nierealne praktycznie bez różnicy lato/zima miasto było ponad 8 litrów.
    Po drugie skoro masz wyłączony EGR to może ktoś zrobił to niefachowo i namieszał we wsadzie sterownika,też małem wyłączony bo zaczął pojawiać się P0400 z którym nie mogłem sobie poradzć ale dla dynamiki jazdy, spalania wyłączenie nic nie zmieniło.
  • #16
    mlodyfazan
    Level 3  
    Kolego sprawny silnik DTI nie ma zbytnio apetytu na paliwo-normalnie w mieście spalanie miałem w granicy 5.7-6.2 i było to max.spalanie z przyczepką ok.1000kg/dmc. .Na jednym baku wychodziło ok850km. miasto.Ale dokładnie to niewiem bo nigdy nie dopuściłem by zaświeciła się rezerwa.

    EGR i klapki mam wyłączone.Zmuliło tak nagle.
    Ominięcie EZ od turbo potrafi przeładować ale muli.
    To by wskazywało na za mała ilość paliwa.
    Tylko że po dodaniu power diody zamiast dostać kopa to nie ma poprawy.
    Jedno zaprzecza drugiemu.
  • #17
    piachu1994
    Level 37  
    Ja bym podstawił drugi sterownik silnika. Tak dla sprawdzenia ECU. Posiadasz tempomat? Mam taki obrazek:
    opel 2.0 DTH słabe turbo - opel 2.0 DTH turbo słabo ładuje
    być może któryś czujnik jest uszkodzony i przez to sterownik nie może podać więcej paliwa, i nie ma mocy.
  • #18
    mlodyfazan
    Level 3  
    Na foto jest PSG 16 ja mam chyba PSG 5 jak się nie mylę.

    Tak mam tempomat wprawdzie dołożony ale x lat temu i działa.

    Co do power diody,to odcinam przewody z pin.4 oraz 5 .Do przewodów od strony ecu lutuję power diodę(katoda do przewodu 5 anoda do przewodu 4)wtyka od przepływki wpięta.Dobrze to zrobiłem?. Testowałem tak dziś trzy przepływki na każdej muł i ...brak dymka jak na postoju dam w palnik.Przepływki kaput?albo jest jeszcze jakiś czujnik odpowiedzialny za dawkę paliwa?.
  • #19
    piachu1994
    Level 37  
    Temat jest trudny, lecz interesujący.
    Odnośnie diody to nigdy nie testowałem, także się nie wypowiem. Lecz z tego co wiem powinien mieć kopyto.
    Dawką paliwa steruje ECU (nie pamiętam jak ten element wykonawczy profesjonalnie się nazywa znajdujący się w pompie).
    Kolejnym krokiem jakim był wykonał to sprawdził wiązkę pomiędzy każdym elementem (czujniki, pompa aż do sterownika) oraz dokonał pomiaru napięcia dochodzącego.
    Czy pedał gazu zakładałeś drugi? Możliwe, że nie daje prawidłowej informacji do ECU.
  • #20
    strucel
    Level 32  
    mlodyfazan wrote:
    Kolego sprawny silnik DTI nie ma zbytnio apetytu na paliwo-normalnie w mieście spalanie miałem w granicy 5.7-6.2 i było to max.spalanie z przyczepką ok.1000kg/dmc. .Na jednym baku wychodziło ok850km. miasto.Ale dokładnie to niewiem bo nigdy nie dopuściłem by zaświeciła się rezerwa.


    No to masz rzadko spotykane auto które pali mniej (i to jeszcze z przyczepką) niż określał producent - opel w cyklu miejskim określał spalanie na 7.5l/100km (w astrze G która była chyba najlżejszym autem z tym silnikiem).
    To by w zasadzie wyjaśniało problem - aby turbo odpowiednio dmuchneło, musi być odpowiednia masa spalin, a spaliny biorą się ze spalania paliwa.
    Teraz tylko sprawdzić dlaczego tak się dzieje, ja tak jak pisałem przyjrzałbym się sterownikowi -bez zmiany wsadu nie da się wyłączyć EGR , może ktoś wrzucił gotowca zamiast edytować istniejący.
  • #22
    mlodyfazan
    Level 3  
    EGR zmajstrowałem drugi sprawny.
    Po ominięciu EZ turbo przy 3000rpm wywala przeładowanie.
    Jak się wpiąłem w dolot manometrem to przy 3000rpm miałem 1.8bar .Przy ok.1.9-2 bar.wystąpiło przeładowanie.

    Spostrzegłem też że po zdjęciu górnej osłony silnika pow.3000rpm zmienia się odgłos pracy wtrysków,tzn. głos robi się " cienki i wysoki" .Nie wiem jak to opisać by było to zrozumiałe.Jak założę osłonę silnika to ledwie co słychać ten głos... .

    Pytanie może i głupie,ale da się sprawdzić przepływkę miernikem w czasie jazdy?. Bo na razie sprawdziłem tylko czujnik doładowania-napięcie na sygnałowym dochodziło do 4V na 2gim biegu przy ok4500rpm. .Z tego co wyczytałem na necie to 4V w czasie jazy przy max.rpm. jest ok. .Więc problem nie leży w dolocie.Jak by kopcił na czarno to wiem że brakowało by powietrza ale on nie kopci... .Z rury nie czuć spalin bardziej "ciepły wiatr" .
  • #24
    BANANvanDYK
    Level 39  
    mlodyfazan wrote:
    Spostrzegłem też że po zdjęciu górnej osłony silnika pow.3000rpm zmienia się odgłos pracy wtrysków,tzn. głos robi się " cienki i wysoki"

    Taki dźwięk występuje w przypadku awarii czujnika położenia wału korbowego i przejściu w tryb awaryjny (odcinka taka że 50 km/h ledwo jedzie). Normalnie to powinieneś słyszeć pracę silnika na małym ciśnieniu otwarcia wtryskiwaczy i dużym ciśnieniu (głośna, twarda praca silnika) w momencie pełnego ciśnienia doładowania i obciążenia silnika (powyżej 2000-2500 RPM). Zasłyszana opinia mówi, że w tych silnikach ukręcają się wały korbowe. Niestety nie wiem jak to się ma w rzeczywistości oraz czy miałoby to skutek w złym ustawieniu rozrządu (czujnik pozycji jest na przeciwwadze 3/4 cylindra, a nie wiem w którym miejscu blokuje się wał korbowy w GMP).
    Ciśnienie w dolocie podajesz w wartości bezwzględnej? Bo wartość względna w DTH to 1.3 bar.
    Czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym mogłeś sprawdzić czy ma prawidłowe wskazania. Nożna pompka do kół vs. wskazanie na komputerze.
  • #26
    andexp
    Level 20  
    Czy klapy wirowe kolektora ssącego działają, tzn. nie są zablokowane od nagaru?
  • #27
    mlodyfazan
    Level 3  
    strucel wrote:
    No to masz rzadko spotykane auto które pali mniej (i to jeszcze z przyczepką) niż określał producent - opel w cyklu miejskim określał spalanie na 7.5l/100km (w astrze G która była chyba najlżejszym autem z tym silnikiem).
    To by w zasadzie wyjaśniało problem - aby turbo odpowiednio dmuchneło, musi być odpowiednia masa spalin, a spaliny biorą się ze spalania paliwa.
    Teraz tylko sprawdzić dlaczego tak się dzieje, ja tak jak pisałem przyjrzałbym się sterownikowi -bez zmiany wsadu nie da się wyłączyć EGR , może ktoś wrzucił gotowca zamiast edytować istniejący.


    Spalanie spadło o ok.1L w mieście jak wyłączyłem EGR.Jak był EGR to silnik był przymulony do 1800rpm. .Po wyłączeniu zrobił się dość żwawy od dołu.Mocniejszy od dołu+ mniej deptania na pedał gazu =mniej spali.

    Dolot był czyszczony jak oddawałem pompę i wtryski do sprawdzenia.
    Brudu nie było,tylko trochę zapocone od oleju.

    Mam jeszcze podejrzenie że w ECU mogła być zmieniona mapa -oglądałem na YT filmiki i ten mój DTH zbierał się coś za dobrze jak na 74kW.

    Nie wiem jak to napisać,ale dopiero dziś spostrzegłem że na dolweke w garażu mam olej mobil1 5w30 a zaprzysiągł bym że wlewałem 5w40 .Ma to jakieś znaczenie?
  • #28
    mlodyfazan
    Level 3  
    Przepraszam że posty jeden pod drugim ale nikt się nie odezwał a chcę zwrócić uwagę na ten temat.

    Napisze mi ktoś jaka w tym silniku powinna być dawka paliwa i co za nią odpowiada?

    Chyba na stronie vectra club przeczytałem że dawka 4mg/suw to za mało,bo powinno być ok.8mg/suw.
    Ale na innej stronie czytałem że dawka na postoju powinna być 5mg/suw.
    Każdy pisze inaczej wiem komu wierzyć... .

    Dziwi mnie też ta power dioda.
    Jak ostatnio dałem power diodę to nie było poprawy,ale za to dziś (bo cieplej?) po zrobieniu power diody było czuć spaliny(czyli chyba ok)ale za to silnik przy ok.1200rpm. jak by zaczynał się dusić dostawał drgawek.O jeździe z power diodą nie było mocy-auto miało ciężko ruszyć i szarpało-normalnie na płaskim to ruszy z 1go biegu ale tu szarpał.Czyli jednak jest usterka.

    I jeszcze jedno-jak bym nagrał parametry silnika w casie jazdy to dali byście radę ustalić czy dawki/parametry silnika są takie jakie powinny?.
  • #29
    mlodyfazan
    Level 3  
    Post jeden pod drugim bo chcę zwrócić uwagę... .
    Chyba ustaliłem co jest powodem zawalidrogi...jak na odpalonym silniku zdejmę gumowy wąż łączący turbo z IC,to od strony IC(dolot)czuć wyraźnie dmuchanie powierza-nie spaliny a powietrze.W blokach pomiarowych jak delikanie dodaję gazu to widać że ciśnienie turbo początkowo maleje a powyżej pewnych obr.wzrasta.Do rury łączącej IC z turbo przyłożyłem reklamówkę.Silnik zamiast zasysać to dmuchał w reklamówkę.Dodam że mam blokady założyłem je i rozrząd był i jest dobrze ustawiony.Wydech dla testu był rozpięty tuż za turbo.

    Obstawiam wypalony zawór bo powinno zasysać powietrze a nie dmuchać w stronę turbo.
    Dobrze kombinuję?
  • #30
    mlodyfazan
    Level 3  
    Rozwiązano
    Silnik =złom.
    Nieszczelne zawory, zapieczone pierścienie tłokowe oraz porysowana gładź cylindra.
    Założony silnik Y20DTH tylko pompa wtryski oraz EGR przełożony z mojego silnika.
    Auto śmiga niemal jak nowe.