Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa łódki zanętowej do 1500 zł - kadłub katamaran

mlody1107 21 Mar 2019 10:42 2283 82
  • Zasilacze UPS
  • Zasilacze UPS
  • Pomocny post
    #63
    Madrik
    Moderator Robotyka
    Niestety lutowania trochę będzie.
    Musisz wyprowadzić zza włącznika zasilania (od strony układu, nie od strony akumulatora), wyjście zakończone gniazdem BEC (JST) - czyli takie jakie jest przy switchu.
    Do gniazda switcha musisz podłączyć wtyczkę BEC (JST), która będzie podłączona bezpośrednio do świateł w modelu.
    Natomiast wtyczkę PCM, podłączasz do odbiornika pod wolny kanał, który ma być używany do sterowania oświetleniem.

    Potem, w aparaturze trzeba ustawić, który przełącznik steruje tym kanałem.

    Budowa łódki zanętowej do 1500 zł - kadłub katamaran

    Ewentualnie kupić coś takiego - choć IMHO lepiej zrobić samemu, tak by rozgałęziacz optymalnie był dostosowany do modelu:
    https://rc-planeta.pl/pl/przedluzki-i-rozgale...e-wtyki-xt60-na-xt60-i-jst-power-adapter.html

    Oczywiście możesz mieć inną wtyczkę na akumulatorze niż XT60 - wtedy trzeba poszukać rozgałęziacza pasującego do twojego złącza akumulatora.
  • #64
    mlody1107
    Poziom 12  
    Switcha już i zamontowałem na wyjściu mam 7v a chciałbym zasilić dwa halogenki led 1,5w 12V. Akumulatory włożone mam dwa lipo po 7.4V mam podłączone je oddzielnie do regulatorów. Co mam teraz zrobić żeby zadziałały ?


    Budowa łódki zanętowej do 1500 zł - kadłub katamaran
  • Pomocny post
    #66
    Madrik
    Moderator Robotyka
    Najprościej - dołożyć trzeci lipo, ale 3S 11,1V i halogenki, poprzez Switcha, zasilić właśnie z niego.
    Pakiet 3S 400 mAh, wystarczy na jakąś godzinkę świecenia.

    Zresztą jest dobrą praktyką dzielić zasilanie napędu od zasilania sterowania i osprzętu.

    Możesz odłączyć plusy od wtyczek regulatorów, które wchodzą do odbiornika (czerwony przewód), a sam odbiornik zasilić z dodatkowego układu U-BEC, z akumulatora 3S, od halogenów. Do regulatorów trafi tylko sygnał i masa z odbiornika i ewentualna awaria napędu - np. spalenie silnika, nie spowoduje utraty sterowania.
  • #68
    1 PAWEL
    Poziom 41  
    mlody1107 napisał:
    Jeśli dołożę oddzielnie zasilanie to musi byc 400 mAh czy może być większe?


    Większej pojemności akumulator nie będzie szybko spadać napięcie.
    Wszystko uzależnione od ilości led i czasu świecenia.
  • #70
    1 PAWEL
    Poziom 41  
    mlody1107 napisał:
    oddzielnie zasilanie 12V ponieważ może mi się kiedyś przydać do zasilania echosondy .


    Dobry pomysł do dalszej rozbudowy.
  • #71
    sebolubek
    Poziom 11  
    Witam serdecznie. Mam problem z łódką a konkretnie z napędem. Zastosowany silnik to klasa 700 szczotkowy nominalne napięcie 12V obroty 21000, max pobór prądu 10A, bez obciążenia 3A. Regulator REGULATOR SAMOCHODOWY DO SILNIKÓW SZCZOTKOWYCH!!
    EL MODEL RC 320A 7,2V-16V Z CHŁODZENIEM. Wydajność prądowa 320A
    Dwa akumulatory żelowe 12V.
    Po akumulatorach włączony w obwód jest przełącznik po przełączniku bezpiecznik 30A następnie regulator. I niestety gdy płynę jest dobrze, wyłączę napęd i odrazu załącze w tym momencie pali bezpiecznik. Wymieniłem na stary silnik nisko obrotowy łódka pływa i nic się nie dzieje. Czy wpakować silniejszy bezpiecznik? Czy może inna przyczyna? Proszę o pomoc.
  • #72
    1 PAWEL
    Poziom 41  
    sebolubek napisał:
    EL MODEL RC 320A 7,2V-16V Z CHŁODZENIEM. Wydajność prądowa 320A

    sebolubek napisał:
    Czy wpakować silniejszy bezpiecznik?


    Ten typ regulatora jest do max 40A prądu ciągłego.
    WYDAJNOŚĆ PRĄDOWA: PRZÓD = 320A, TYŁ = 300A - 10 sekund
    Nie zwiększaj amperów bezpiecznika.
    Sprawdź czy nie ma oporów mechanicznych w napędzie - wał.
    Jaki typ połączenia silnika z wałem.
    Silnik 700 ile ma T ( zwoi. )

    .
  • #73
    sebolubek
    Poziom 11  
    Nie posiadam informacji na temat ilości zwoi, natomiast połączenie wału z silnikiem jest za pomocą kardana metalowego. Wał niema oporów ponad normę. Chyba że winę ponosi śruba napędowa. Zamontowana jest śruba sportowa o dużym skoku Węglowa dwułopatowa śruba napędowa firmy Graupner do łodzi elektrycznych i spalinowych
    średnica zewnętrzna: 42 mm
    skok: 55 mm
    gwint wewnętrzny: M4
  • #74
    1 PAWEL
    Poziom 41  
    Możliwe że za gwałtownie dajesz gaz lub źle ułożone ( współosiowość ) połączenie silnika z wałem,
    sprawdź też czy wał ma luz osiowy.
  • #75
    mlody1107
    Poziom 12  
    Pierwszy test łódki zakończony ☺️ https://youtu.be/k0fARWoDoEA

    Dodano po 14 [minuty]:

    Posiadam w łódce dwie baterie lipo 7,4v zasilające regulatory oraz jedną bat.11,1v do zasilania echosondy oraz oświetlenia .Czy jest możliwość wykorzystanie tego dodatkowego akumulatora 11,1v do zasilania awaryjnego silników w razie rozładowania akumulatorów ?
  • #77
    1 PAWEL
    Poziom 41  
    mlody1107 napisał:
    Czy jest możliwość wykorzystanie tego dodatkowego akumulatora 11,1v do zasilania awaryjnego silników w razie rozładowania akumulatorów ?

    Tak można zasilać max. 11,1V przez ESC ( upewnij się jakie max. napięcie dopuszcza ESC na zdjęciu słabo widać jaki to ESC ),
    tylko będziesz miał zwiększone obroty silników.
  • #80
    1 PAWEL
    Poziom 41  
    3 S Lipo to max 11,1V ( 12,6V po naładowaniu akumulatora ) dopuszczalne napięcie dla ESC.
    Możesz tez w przyszłości zwiększyć pojemność akumulatorów.
  • #81
    Madrik
    Moderator Robotyka
    mlody1107 napisał:
    Zdarzyło mi się że łódka stanęła na środku wody i kręciła się w kółko. Chcę wykorzystać dodatkowy akumulator żeby sytuacja się nie powtórzyła.


    Jesteś pewien, że jeden z silników nie został zablokowany np. wodorostami lub jakimś pływającym śmieciem?
    Może to też sugerować problem z zasięgiem aparatury i przekazywania poleceń przez odbiornik. Niestety, na wodzie, blisko powierzchni, nie jest on tak duży jak maksymalny zasięg aparatury np. w powietrzu.

    Jeżeli masz wolny kanał w nadajniku i odbiorniku, to może warto pomyśleć o rezerwowym sterze kierunku, na zwykłym serwie typu standard.
    Wtedy ewentualna awaria silnika, mogłaby byś kompensowana sterem i miałbyś dodatkową możliwość kierowania, nawet na jednym silniku.
  • #82
    grzesiekcichy
    Poziom 9  
    Witam:
    Ze zdjęcia łódki powyżej widać że anteny odbiornika są kiepsko ustawione. Odbiornik a zwłaszcza anteny powinieneś mieć znacznie wyżej np. w górnej obudowie (polecam wyprowadzenie anten na zewnątrz). Nie musisz ich ustawiać względem siebie pod kątem 90 st. to nie samolot.
    Jaki zasięg masz przy Twoim ustawieniu anten? Na jak długo starczają Ci te lipol-e?
    Nie boisz się że łódka wywróci się na plecy przy dużej fali jak będziesz płynął na pełnym gazie?
  • #83
    mlody1107
    Poziom 12  
    Madrik napisał:
    mlody1107 napisał:
    Zdarzyło mi się że łódka stanęła na środku wody i kręciła się w kółko. Chcę wykorzystać dodatkowy akumulator żeby sytuacja się nie powtórzyła.


    Jesteś pewien, że jeden z silników nie został zablokowany np. wodorostami lub jakimś pływającym śmieciem?
    Może to też sugerować problem z zasięgiem aparatury i przekazywania poleceń przez odbiornik. Niestety, na wodzie, blisko powierzchni, nie jest on tak duży jak maksymalny zasięg aparatury np. w powietrzu.

    Jeżeli masz wolny kanał w nadajniku i odbiorniku, to może warto pomyśleć o rezerwowym sterze kierunku, na zwykłym serwie typu standard.
    Wtedy ewentualna awaria silnika, mogłaby byś kompensowana sterem i miałbyś dodatkową możliwość kierowania, nawet na jednym silniku.


    Zasięg aparatury jest jak dla mnie wystarczający wypływałem gdzieś na około 300m. dalej już nie próbowałem bo łódka traciła się z oczów. Już nie chcę inwestować w dodatkowy ster i tak przekroczyłem budżet jaki planowałem. Wolałbym wykorzystać dodatkowy akumulator żeby zasilić awaryjnie silniki.

    Dodano po 16 [minuty]:

    grzesiekcichy napisał:
    Witam:
    Ze zdjęcia łódki powyżej widać że anteny odbiornika są kiepsko ustawione. Odbiornik a zwłaszcza anteny powinieneś mieć znacznie wyżej np. w górnej obudowie (polecam wyprowadzenie anten na zewnątrz). Nie musisz ich ustawiać względem siebie pod kątem 90 st. to nie samolot.
    Jaki zasięg masz przy Twoim ustawieniu anten? Na jak długo starczają Ci te lipol-e?
    Nie boisz się że łódka wywróci się na plecy przy dużej fali jak będziesz płynął na pełnym gazie?


    1.Zasięg łódki jak dla mnie jest wystarczający wypływałem ją na około 300m a poziom sygnału spadł na aparaturze do 3 z 10
    2. Przy pierwszych testach pływając z pełna mocą baterie starczają na około 20-30min.
    a przy niższych obrotach na trochę dłużej .
    3.Duża moc z pewnością będzie skorygowana

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodano po 1 [minuty]:

    Proszę o podrzucenie schematu jak mam wykorzystać dodatkowy akumulator za pomocą switcha do awaryjnego zasilania silników. Dziękuję

    Wyłącznik-elektroniczny-5A-3-36V-Switch-RC-max-17A