Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

CITROEN Evasion 2,0HDi ''''00 - Dziwne zachowanie nawiewu klimatronika.

02 Sty 2019 17:59 987 18
  • Poziom 14  
    Witam!

    Jak w temacie - Evasion 2,0HDi z roku 2000.
    Problem z klimatronikiem jest taki, że albo grzeje na maxa albo w ogóle. Innymi słowy z nawiewów leci albo max gorące albo max zimne powietrze.

    Rozbierałem latem, sprawdzałem. System ma 3 silniki krokowe które sterują klapami nawiewów oraz centralną klapą mieszającą zimne i gorące powietrze. Wszystkie krokowce są sprawne. Zamieniałem je miejscami i jest zawsze tak samo. Zmienia nawiewy ale wciąż klapa główna jest albo na full otwarta albo zamknięta. Silniczki chodzą gładko bez zacięć.
    Na panelu klimatronika wszystkie przyciski są sprawne - z resztą panel podmieniałem z Lancii Zeta w której wszystko działa jak trzeba i nie dało to rezultatu. Zakładałem też jeszcze jeden z Peugeota 806 kupiony kiedyś na złomie. Na każdym tak samo.

    Pytanie... co steruje tymi silniczkami krokowymi. Panel..czy jest jeszcze jakiś moduł który odpowiada za skokowe działanie silników..? Jeśli jest to gdzie. Eper (Fiata) nic nie podaje. Mam też oryginalną fiatowską instrukcję serwisową Fiata Ulysse w tej samej konfiguracji i też nic tam nie widać.

    Pomocy bo usterka jest bardzo irytująca zimą. Latem pikuś bo się wyłączy i szlus ale zimą nie da się ustawić żądanej temperatury i albo jest lodówka albo sauna fińska...

    Drugi problem jest taki, że w trybie "auto" cały system potrafi się wyłączyć i po kilku sekundach włączyć ponownie i tak w kółko. Wyjście z trybu "auto" na sterowanie ręczne niweluje ten problem. WTF...??

    Aha i jeszcze jedno....

    Była podłączana do auta Lexia - brak komunikacji z klimą. Niestety.
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 43  
    Czy w trybie auto dąży do nastawionej temperatury, nawet jeśli przełącza się ciepło/zimno bez płynnego przejścia? Czy zmienia się prędkość nawiewu w zależności od tego jak jest blisko nastawionej temperatury?
  • MetalworkMetalwork
  • Poziom 14  
    Nie bardzo rozumiem o co Pan pyta ale chyba nie. Tzn jeśli nastawie na "auto" i ustawię np 28C to dmuchawa automatycznie rozpędza się do fulla i w tym samym momencie (proces trwa kilka sekund) ustawiają się klapy kierunku nawiewu oraz klapa mieszalnika ciepłe/zimne.
    Witz w tym, że w przypadku ustawienia temperatury max 28C klapa ta powinna się otworzyć na maxa i wpuścić tylko gorące powietrze i tak robi jednak przy nastawieniu każdej innej temperatury powinna otwierać się tylko na tyle na ile powinna. Rozumiem, że np ustawienie temp 20C powinno ją otworzyć tylko w niepełnym zakresie. Tak samo z każdą inną wartością temperatury w zakresie od 14C do 28C i to co pół stopnia (tak jak pokazuje komputer na panelu). W Lancii Zeta tak właśnie robi. Natomiast tu jest tak, że jeśli ustawię 14C to wieje chłodem czyli taką temperaturą jaka jest bez udziału nagrzewnicy.
    Tak samo wieje chłodem do wartości 17 / 18 C po przekroczeniu 19C klapa mieszalnika otwiera się maxa. Tak samo idąc w dół. Otwarta na maxa klapa przy temp 28max i idę co pół stopnia w dół aż do tych 17/18C przy tej wartości klapa zamyka się już do końca.

    Zawile trochę ale tak to wygląda.

    Aha jeszcze jedno. W aucie n ie działa chłodzenie klimatyzacji bo już dawno uciekł czynnik. Tak samo jest w mojej Lancii Zeta jednak tam nie ma to wpływu na pracę klap mieszalnika. Po prostu latem nie da się schłodzić auta poniżej temperatury panującej na zewnątrz.
    Przywykłem do tego i raczej nie będę uruchamiać schładzania.


    Z tego co wyczytałem w serwisówce Ulysse to są trzy motoreduktory. Dwa ogarniają klapy kierunku strumienia nawiewu a jeden odpowiada za mieszanie ciepłego z gorącym powietrzem. Całość jest sterowana za pomocą panelu na pulpicie. Są do tego jeszcze wplecione trzy czujniki. Temperatury powietrza wnętrza (na krawędzi pulpitu taki z wiatraczkiem - działa!), temperatury powietrza na zewnątrz (w prawym lusterku) - chyba też działa bo pokazuje temperaturę zewnętrzną na zegarach - chyba, że to jakiś inny?) oraz czujnik nasłonecznienia umiejscowiony zaraz pod szybą na pulpicie (nie wiem czy działa - nie wiem jak się do niego dostać - zakładam, że działa).

    Tak to wygląda:
  • Poziom 36  
    Brudny lub uwalony czujnik temperatury wewnętrznej powietrza.
  • Poziom 36  
    Czujnik zamarzania może? Robiłeś odczyt ? Jakie temperatury widzi?
  • Poziom 14  
    Odczyt...? Jak..? Lexią...?

    Jeśli o Lexię chodzi to była podłączana, jednak nie widziała klimy. Komunikat był taki że "brak komunikacji" ...

    Kupiłem już ten czujniczek temperatury wewnętrznej. Wiem gdzie się on znajduje jednak jego wymiana to trzeba pól pulpitu rozebrać.. ;-( a nie mam gdzie. Będę musiał pojechać do jakiejś galerii na jakiś grzany parking bo na dworze nie ma szans w tych warunkach.

    Ponowię pytanie...

    Co to jest czujnik zamarzania i gdzie on się mieści..? Czy chodzi o czujnik temp zewnętrznej - ten w lusterku..?
  • Poziom 43  
    Zabezpiecza parownik klimatyzacji przed zamarzaniem (odcina kompresor, przez co w niskich temperaturach nie wystartuje lub będzie pracował z przerwami.
  • Poziom 14  
    Tylko, że u mnie od czerwca 2018 klima jako taka nie działa. Tzn nie ma czynnika. Nie nabijałem bo kasa niemożebna teraz. Z resztą w Lancii Zeta miałem tak samo. Czynnik uciekł w rok po kupnie i od 2006r tak jeździ do dziś a ogrzewania działa normalnie.
    Ne zmienia to faktu, że w Evasionie problem z wyłączaniem się wentylatorów na trybie Auto oraz to, że tylko grzeje na maxa albo chłodzi na maxa był od początku jak go kupiłem więc brak czynnika w klimie nic nie zmienił poza tym, że latem chłodzi do takiej temp jaka jest na zewnątrz. Tyle.

    A jeśli już to gdzie ten czujnik może się znajdować..? Na tych schematach w pierwszym poście pokazane są trzy tylko. Jeden na podszybiu - czujnik nasłonecznienia, drugi na pulpicie - czujnik temp wewnętrznej trzeci w lusterku prawym - czujnik temp zewnętrznej.

    Gdzie ten od zamarzania..?
  • Poziom 14  
    Czy może ktoś mi doradzić co dalej..?

    Czujnik temp. wnętrza jest OK. mam 3 takie. wszystkie działają. To nie to. Lusterko i czujnik temp zewnętrznej też sprawny - podmieniałem z Lancii Zeta. Działa
    n podszybiu jest jeszcze czujnik nasłonecznienia ale konia rzędem temu kto powie jak się do niego dostać. Zakładam, że jest OK.

    Panel sterujący z pulpitu OK. Mam trzy takie. Wszystkie trzy dobrze działają w Lancii Zeta. Tam wszystko gra. Motoreduktor sterujący klapą ciepłe / zimne reaguje skokowo na zadaną temperaturę.

    W Evasionie nie chce...

    Co jest grane..?

    Proszę pomóżcie bo w sobotę muszę tym autem w 5 osób jechać przez cała Polskę. Perspektywa - lodówka albo sauna.
  • Poziom 36  
    Czy udało się w końcu podpatrzeć odczyty temperatur?
  • Poziom 14  
    Ha!

    I doszedłem wczoraj co jest...

    Powodem takiego działania klimatronika jest...
    czujnik temperatury płaszcza nagrzewnicy!
    Żeby było śmieszniej to ktoś go wyjął z nagrzewnicy i przypiął na trytytkę do rurek doprowadzających. Dlaczego akurat tam..?
    Ano z tego powodu, że żeby go wsadzić w otwór w obudowie nagrzewnicy to trzeba by cały zespół wyciągnąć spod pulpitu albo mieć rękę i dłoń jak Król Julian.
    Konia z rzędem temu kto to wsadzi. Jakiś komplety idiota to zaprojektował. Miejsca w bród! Od frontu można by to bez przeszkód wstawić, to nie.. z tyłu gdzie jest 5cm do grodzi...
    Ponadto gdy odpiąłem ten czujnik z kabelka (biała wtyczka) to nagle ruszyły dmuchawy, pełną parą. Nagle motoreduktor klapy ciepłe - zimne zaczął skokowo regulować temperaturę jak trzeba. Postanowiłem jednak sprawdzić czy ten czujnik nie jest uwalony. Jest! Mało tego cały był pogięty, prawdopodobnie od prób wsadzenia go w przeznaczone miejsce.
    Pokusiłem się o dokładniejsze sprawdzenie i wymontowałem taki czujnik z mojej Lancii Zeta w której klimatronik działa poprawnie. Ciekawe, że po podłączeniu do klimatronika Evasiona znów przygasły dmuchawy a krokowiec klapy mieszalnika nie do końca dobrze reagował na zadaną wartość temperatury.

    Skąd wiem o tym czujniku..?? Nigdy bym nie wiedział o jego istnieniu gdyby nie przypadkowo znaleziony filmik na YT na którym jakiś strasznie źle mówiący po angielsku Anglik wyjaśnia na czym polega praca tego właśnie układu automatycznej klimatyzacji.


    Link


    Ciekawe, że w autoryzowanej serwisówce (wielki gruby katalog fabrycznych fiszek FIAT) od bliźniaka Ulysse nic na ten temat nie ma. Podają jak pokazałem wyżej, że klimatronik bierze sygnały z 3 czujników: temp wnętrza, temp zewnętrza i czujki nasłonecznienia pod szybą. Nawet na schematach nic o tym białym termometrze nie ma.
    W istocie urządzenie to wykorzystuje sygnał aż z pięciu czujników. 3 wyżej opisane i dwa pręcikowe termometry - czarny , łatwo dostępny mierzący temperaturę skraplacza i ten cholerny biały mierzący temperaturę nagrzewnicy ale umieszczony w taki niedostępnym miejscu, że poległ na tym nawet ASO Citroena i 3 niezależnych mechaników zajmujących się tylko francusczyną.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Dodam jeszcze że odłączenie tego czujnika znakomicie poprawia działanie całego klimatronika, przynajmniej jeśli chodzi o ogrzewanie i nadmuchy. Nie wiem czy nie będzie miał on znaczenia po nabiciu klimy czynnikiem. Możliwe, że tak, wtedy go podepnę z powrotem i postaram się umieścić w nagrzewnicy gdzie jego miejsce.. Możliwe także, że uszkodzony biały czujnik mógł coś uwalić w elektronice (?) bo mam wrażenie że powoduje jakieś zwarcie. Czy ten stary czy drugi z Lancii (w której wszystko działa jak należy). Ciekawe też, że odpięcie go w Lancii nie spowodowało, żadnych zmian w działaniu ogrzewania i nadmuchów. W Citroenie zaś dodatkowo cały klimatronik przestał się sam wyłączać i włączać w trybie auto. Wszystkie opisane w temacie posta problemy ustąpiły. Teraz cieszę się temperaturą 18 lub 21 albo 13 stopni wewnątrz !
    Skończyła się udręka z lodówką albo sauną... !

    Temat co prawda został wyczerpany ale nie zamykam. Posiadłem sporo wiedzy więc jakby ktoś coś to zapraszam..
  • Poziom 10  
    Mam Lancie Zeta i podobny problem powiedz mi z której strony dokładnie znajduje się ten czujnik plaszcza nagrzewnicy?no i czy masz może numer artykułu tego czujnika. I czy do parownika trzeba zdemontować cały zespół nawiewow bo chyba jest nieszczelny
  • Poziom 14  
    Jak zdejmie się obudowę nagrzewnicy (ten duży plastik wokół przy podłodze) to trzeba od strony pedałów wsadzić rękę za całą tą kolumnę, w której jest nagrzewnica (ciasno tak jak diabli - trzeba mieć chudą rękę!) i po kabelku dojdzie się do tego czujnika. Jego wyciągnięcie jest niemal niemożliwe ale mała dłoń da sobie radę. Gorzej z wsadzeniem go na miejsce z powrotem.
    Mnie jeszcze się nie udało. Wsadzony jest byle jak ale spełnia jakoś swoje zadanie. W każdym razie już można ustawić temperatury pośrednie.

    Złoty medal dla pacana który to wymyślił. No ale na tym polega współczesna motoryzacja żeby samemu sobie przypadkiem nic nie naprawić tylko zapitalać do aso i bulić .
  • Poziom 10  
    A masz może numer tego czujnika?? czy to z używki kupiłeś??