Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania 114 340 skrzynia Opticruise - nie zmienia biegów 5, 6, 11, 12.

nowik1515 05 Sty 2019 17:44 255 8
  • #1 05 Sty 2019 17:44
    nowik1515
    Poziom 9  

    Witam, w ostatnim czasie mam duże problemy ze Scanią skrzynia Opticruise 12B. Ostatni problem z którym nie mogę sobie poradzić polega na tym, że na elektrozaworze (cewka o oznaczeniu V21) po zmianie z biegu nr 4 na bieg nr 5 pozostaje napięcie 8,9V, przez co cewka nie otwiera przepływu powietrza i zawór nie wypuszcza powietrza z siłownika. Jeśli odepnę wtyk od cewki bieg wchodzi normalnie. Wiem, że trochę ciężko to zrozumieć ale ktoś kto naprawdę się na tym zna da radę. W momencie gdy system sterowania podaje 24V na cewkę V21 do biegów które tego potrzebują wszystko działa. Problem pojawia się, gdy na cewce powinno być 0V a ciągle jest 8,9V, nawet na położeniu "N". Pytanie brzmi gdzie szukać jakiegoś przepięcia lub innego uszkodzenia? Proszę o pomoc, bo będę musiał montować wajchę. Scania 114 340 skrzynia Opticruise - nie zmienia biegów 5, 6, 11, 12.

    0 8
  • #2 05 Sty 2019 23:29
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam

    Do sprawdzenia wiązka elektryczna,po lewej(przednia część skrzyni ) stronie do skrzyni jest podłączona taka gumowa okrągła wtyczka(łącznik w plastikowej obudowie pomiędzy skrzynią a ramą)Od tego miejsca leci instalacja do bloku z cewkami po lewej stronie skrzyni.Poprzecierały się przewody i masz przebicie.Ja zawsze ze skrzyni zdejmuję całą wiązkę,rozpruwam wszystko i zazwyczaj wymieniam przewody na nowe(naprawa jednego uszkodzonego przewodu po jakimś czasie skutkuje że trzeba od nowa pruć i łatać w innym miejscu.

    0
  • #3 06 Sty 2019 08:59
    nowik1515
    Poziom 9  

    Myślalem o tym ale wydaje mi się , że w sytuacji którą opisaleś napiecie byloby 24v ciagle a nie 8,9V. Ale oczywiscie dziekuje za podpowiedz jutro będe . Może ktoś wie jakie oznaczenie posiada ten przewod przy sterowniku ,żeby zobaczyc czy u źródła jest odpowiednie napiecie i szukac dalej.

    0
  • #4 06 Sty 2019 14:18
    szaman108
    Poziom 29  

    Niestety nie z tymi napięciem to różnie bywało.Jako ciekawostkę przytoczę odpowiedz elektryka jaką uzyskałem na warsztacie kiedy pierwszy raz spotkałem się z tym problemem a mianowicie powiedział mi że są to ,,prądy błądzące" o ile dobrze pamiętam to miałem coś około 6v.Po naprawie przetartego przewodu ,,prądy błądzące" znikły i biegi się znalazły a elektryk raczej do dziś błądzi:-)

    0
  • #5 07 Sty 2019 12:21
    nowik1515
    Poziom 9  

    Niestety sprawdziłem wiązkę wydaje sie byc cala nie poprzecierana . Dotarlem do sterownika i wygląda na to ,że już ze sterownika wychodzi to napiecie ( okolo 10v ) dokladnie kabel opisany jest jako OPC53 .jest mozliwosc ze uszkodzony jest jakiś uklad w sterowniku czy mało prawdopodobne ?

    0
  • #6 08 Sty 2019 00:04
    szaman108
    Poziom 29  

    Robiłeś pomiary oporności pomiędzy przewodami czy nie ma czasami przebicia pomiędzy przewodami do masy czy na plus?

    0
  • #7 08 Sty 2019 08:54
    nowik1515
    Poziom 9  

    Dziwna sytuacja bo przełożyłem sterownik opc z bliźniaczego samochodu i napięcie zgineło,lecz biegi nadal nie działały . Zdemontołem wiec cylinder ruchu poprzecznego i okazalo sie ,że oring uszczelniający miedzy cylindrem a obudowa jakoś krzywo przylegał ,usunolem go calkowicie bo nie mailem podobnego a byl uszkodzony i zaczelo wszystko działac . Po przelożeniu spowrotem orginalnego opc napiecia brak. Dzis samochod wyjechał zobaczymy jak długo pochodzi . Minus jest tylko taki, że podczas włączania biegu wstecznego przez chwile słychać ubytek powietrza . Ale dziś zamówie orginalne oringi i zobaczymy po jutrze czy nadal bedzie okej. Dziekuje za zaangażowanie i podjecie tematu chodz jak wiadomo przez internet nie jest łatwo rzeczowo pomóc . Z ciekawostek dzwoniłm do aso wiązka od tej gumowej wtyczki do elektrozaworów 1815zł netto :p

    0
  • #8 17 Sty 2019 00:07
    kopernik1993
    Poziom 1  

    I jak kolego po wymianie oringu? Biegi się znalazły, auto chodzi normalnie ?

    0
  • #9 17 Sty 2019 19:56
    nowik1515
    Poziom 9  

    Tak wszystko chodzi elegancko. Fakt faktem wymieniłem oringi tłoczysk wysokiej i niskiej skrzyni . Oringi plus cylinder polbiegów ,oringi siłownika ruchu podłużnego ,3 cewki oraz 4 wtyki przyłączeniowe do cewek. Odnośnie tych oringow mam pytanko czym je smarujecie ? Ja użyłem smaru sylikonowego i chyba był to dobry wybor , kiedyś używałem wazeliny technicznej i przy ujemnej temperaturze były problemy podczas porannych zmian gorna dolna i połówki

    0