Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Pompa Ciepła domowej konstrukcji.

Przybyłek 05 Jan 2019 20:44 40905 71
  • #1
    Przybyłek
    Level 13  
    Pompa Ciepła domowej konstrukcji.
    Pompa Ciepła domowej konstrukcji.
    Pompa Ciepła domowej konstrukcji.


    Zbudowałem sobie pompę ciepła z klimatyzatora a w sumie z jednostki zewnętrznej. Na zdjęciach widać model sprężarki i podłączony wymiennik. Wymiennik jest do CO nie nadaje się w teorii do gazu, ale jak widać się sprawdza i jest dużo tańszy, jedyny problem to mógł by być dłuższy, myślę w przyszłości o dwóch szeregowo.
    Brak zaworu termostatycznego wszystko jest na kapilarze.

    Ciśnienia przy grzaniu wymiennika płytowego czyli przy grzaniu 29/7 bar
    Ciśnienie przy chłodzeniu wymiennika(defrost jednostki zewnętrznej) 4,5/20 bar
    Temperatury przy 0 stopni na zewnątrz. Wymiennik płytowy przy grzaniu 47/27 stopni



    Ogólnie jestem zadowolony temperatura wyjścia wody to max 50 stopni.
    Przy temperaturze 0 na zewnątrz powrocie z podłogówki na poziomie 18 stopni i zasilaniu wtedy 42 z pompy ciepla mam 4,9kW energii, pompa pobiera 2,4kW.
    Przy nagrzanej podłodze kiedy powrót ma 27 stopni niestety już mam tylko 3,6kW.

    Czynnik r410a

    Sterowanie dobudowałem sam na plc delty.
    Pomiar prądu za pomocą licznika elektronicznego
    Pomiar mocy ciepła za pomocą M-CAL danfosa

    Pytania:

    1. Jak wykrywać kiedy rozmrozić jednostkę zewnętrzną? Narazie bez czujników ciśnienia.
    2. Jak waszym zdaniem ciśnienia?
    3. Sprężarka według katalogu powinna pobierać 1,8KW a nie 2,4Kw jest za dużo gazu?
    4. Na wiosnę wlutuję zawór EEV z aliexpress 500 kroków myślę że to pomoże w całym działaniu ponieważ kapilara ma chyba stałe tłumienie.
    5. Będę mocował czujniki ciśnienia elektroniczne dzięki nim napewno wykryje kiedy trzeba rozmrozić jednostkę zewnętrzną, dobrze myślę?
    6. Jeszcze coś mogę poprawić?
  • #2
    berthold61
    Level 26  
    Wg mnie za wysoka temp zasilania podłogi , jeśli to nie inwerter to chyba trzeba by dać jakiś bufor i zawór 3 drogowy do obniżenia temp zasilania podłogi , na podłogę powinno iść od 25 do 30 stopni z małym hakiem ,
  • #3
    User removed account
    Level 1  
  • #4
    Przybyłek
    Level 13  
    Kupiłem jednostkę zewnętrzną za 300zł wymiennik 220zł + lutowanie 50zł. To jest COP=2 więc wydaje mi się że fabryczne w tej temperaturze osiągną ze COP=3 albo i lepiej. Mierzyłem tak jak napisałem. Moc elektryczną mierze licznikiem energi, ciepło mierzę ciepłomierzem danfosa M-CAL COMPACT.

    CO do za wysokiej temperatury podłogi to jaki to jest problem? Bo nie rozumiem? Ja bym chętnie chciał niższą temperaturę podłogi ale po to żeby woda do wymiennika czyli z powrotu trafiała zimniejsza. Przy Buforze będzie odwrotnie, chyba że miał bym z 2m3. Przy podłodze 45 na zasilaniu się szybciej nagrzeje pomieszczenie a o to chodzi bo odpalam to zdalnie to domek letniskowy. Pewnie że zamiast 45/25 wolał bym 35/15 bo bym miał większy zysk na pompie, no ale tak odbiera podłoga, nic. tym nie zrobię, wolał bym dochładzać czynnik jakoś.
  • #5
    Przybyłek
    Level 13  
    Czy naprawde nikt ze specjalistów nie powie mi nic o tych cisnieniach??
  • #6
    berthold61
    Level 26  
    Nie licz na to , chlebem dzielić się nie będą to pewne . ewentualnie mogą cię zjechać , poszukaj jakiegoś gostka na fuchę od klim .
  • #7
    Przybyłek
    Level 13  
    Ja mam kogoś od klim dlatego znam ciśnienia, niestety ja potrzebuję kogoś z wiedzą jak to dokładnie działa i mi coś poradzi. Bo osoba która to podłączałą pod zegary, powiedziała że to trzeba testować na chłodzeniu a nie grzaniu. A na chłodzeniu zamarza mi wymiennik i gaz przestaje się rozprężać :/ Dlatego tu szukałem kogoś, ale myślę że do tego czasu sam nabędę potrzebną wiedzę. Przy aktualnych temperaturach wyciągam COP=2,5, ale tylko do 20 stopni na powrocie, powyżej COP leci na leb na szyje.
  • #8
    AT PRO
    Level 18  
    Przybyłek wrote:
    Bo osoba która to podłączałą pod zegary, powiedziała że to trzeba testować na chłodzeniu a nie grzaniu.


    Przecież to zawsze jedno chłodzi a drugie grzeje to żadna różnica.
    Daj zdjęcia gdzie masz kapilarę i zawory serwisowe, to coś poradzimy.
    A jednostkę zewnętrzną wystaw w miejsce gdzie jest najcieplej, najlepiej w zaciszne miejsce gdzie długo operuje słońce zimą.
  • #9
    Wlodek22
    Level 30  
    Zaworem rozprężnym zamieszasz sam sterować, czy kupujesz ze sterownikiem?
    Ciśnienia zawsze odpowiadają temperaturom, parowania i skraplania, a te z kolei odpowiadają odpowiednio temperaturom wody i powietrza + delty. Delty zależą od kilku innych czynników i współczynników. Temperatury odczytasz z manometrów lub wykresu przemiany.
    Defrost robisz gdy twoja delta na parowniku zacznie szybko rosnąć, tzn zacznie spadać t parowania.
  • #10
    p.obelix
    Refrigeration equipment specialist
    Przybyłek wrote:
    1. Jak wykrywać kiedy rozmrozić jednostkę zewnętrzną? Narazie bez czujników ciśnienia.

    Jeśli temperatura wymiennika osiągnie 0 stopni odliczasz np 1 godzinę i robisz cykl rozmrażania.
    Przybyłek wrote:
    2. Jak waszym zdaniem ciśnienia?

    Ciśnienie to nie wszystko sprawność urządzenia oblicza się znają ciśnienie i temperaturę. Podaj jaka i gdzie jest temperatura i jakie ciśnienie w danej tej chwili.
    Przybyłek wrote:
    3. Sprężarka według katalogu powinna pobierać 1,8KW a nie 2,4Kw jest za dużo gazu?

    Może być ale i może też być za mały wymiennik mały przepływ wody coś zatkane ? Sprawdź na początek kondensator sprężarki.
    Przybyłek wrote:
    4. Na wiosnę wlutuję zawór EEV z aliexpress 500 kroków myślę że to pomoże w całym działaniu ponieważ kapilara ma chyba stałe tłumienie.

    Ma tłumić takie jest jej zadanie. Ale kto bogatemu zabroni wydawać kasę :)
    Przybyłek wrote:
    5. Będę mocował czujniki ciśnienia elektroniczne dzięki nim napewno wykryje kiedy trzeba rozmrozić jednostkę zewnętrzną, dobrze myślę?

    Niby dobrze ale i zarazem źle musisz badać przegrzanie gazu w chłodnicy to ci da odpowiedź kiedy potrzebne jest rozmrażanie.
    Przybyłek wrote:
    6. Jeszcze coś mogę poprawić?

    Tak, przenieś wymiennik płytowy do budynku po co tobie glikol w instalacji.
  • #11
    Wlodek22
    Level 30  
    Coś kolega namieszał.
    PC grzeje też poniżej zera, więc jak ma działać ten proponowany defrost?
    Druga koncepcja z pomiarem przegrzania jest dobra, ale tylko do kapilary, gdy zamieni ją na TZR, czy EZR też się nie sprawdzi.
  • #12
    p.obelix
    Refrigeration equipment specialist
    Wlodek22 wrote:
    PC grzeje też poniżej zera, więc jak ma działać ten proponowany defrost?

    Grzeje jeszcze godzinę lub 45 min zależy jak sobie to zaprogramujemy. Potem podeślę dokumentację jak to jest zrobione u innych producentów.
  • #13
    Wlodek22
    Level 30  
    Nie trzeba i bez tego pomysł na wskroś budżetowy, dla producenta oczywiście. On za zużyty prąd nie płaci, a i kasę klienta liczy tylko przy sprzedaży.
    To rozwiązanie, to tylko proteza dla taniej klimatyzacji, która po dodaniu zaworu rewersyjnego i jednego czujnika temperatury, lub i bez niego, nagle dumnie dołącza do grona pomp ciepła i puchnie w cenie o 50%.

    Tak naprawdę przy kapilarze i pomiar przegrzania się nie sprawdzi, bo w temperaturach ujemnych lub wysokiej t skraplania przegrzanie będzie równe 0. Czynnik będzie kończył swoje parowanie w separatorze od ciepła sprężaki. Do póki nie zainstaluje normalnego zaworu można punkt początku defrostu wyznaczyć za pomocą czujnika ciśnienia powietrza umieszczonego między chłodnicą a wentylatorem, który będzie pokazywał spadające ciśnienie wraz z zaszronieniem chłodnicy. Można jeszcze sprawdzić jaki spadek poboru prądu będzie występował na wentylatorze, choć nie sądzę by był mocno zauważalny.
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    Przybyłek
    Level 13  
    jaszto wrote:
    Porównanie z gazem z pominięciem odszraniania i sprawności kotła.
    Cena energii elektrycznej- ponad 60gr/kWh.
    Cena gazu-poniżej 20gr/kWh.
    "COP złotówkowe" powyżej 3 bez względu na temperaturę.


    A skąd ja mam wziąć gaz w środku lasu? Do wybrania mam prąd w czystej postaci rezystancyjnej bądź pompe ciepła. Często nikogo tam nie ma po 2tyg

    Co do glikolu, to chciałbym latem chłodzić, a woda mi zamarza w wymienniku płytowym i tego chyba nie poprawie bo latem jak robiłem testy to miałem przepływ na poziomie 3m3/h i tu chodzi o to że powoli zamarzały płyty i tłumiły przepływ.

    Co do EEV, to on nic nie da? Sterowanie zbuduje oczywiście sam, to nie problem. Zawór już kupiłem chyba niecałe 100zł, walczę o COP dla satysfakcji.

    Mam koncepcje połączenia dwóch wymienników szeregowo, żeby mieć dłuższe skraplanie.

    Co do Ciśnień to jakie temperatury mam jeszcze podać?

    Z tym defrostem mierzonym czujnikiem ciśnienia to może być świetna sprawa ;-) Co do 0 stopni czynnika to chyba to rozumiem.

    Jutro rozpiszę się bardziej.
  • Helpful post
    #17
    Wlodek22
    Level 30  
    p.obelix wrote:


    Zebrali się chłopaki, dyskutowali, ale do konkretów nie doszli, a część nawet nie załapała o jakie ciśnienie chodziło.
    Różnica ciśnień z czystą chłodnica i zamrożona to rząd wielkości 30-50 Pa, więc musi to być czujnik z zewnętrznym wyrównaniem i odpowiedniej czułości. Widziałem taki presostat na allegro za 70 kilka zł. Ew dwa tanie czujniki i arduino.
    Tyle, że to tzw sztuka dla sztuki, bo dopóki tam będzie kapilara, pompa ciepła tego nazwać nie można. Kapilara policzona jest pod konkretne warunki np parowanie ok 0K i skraplanie ok 30K, a parowanie 0C, to ona będzie miała przy +7, +10C. Wszystko poniżej jest bez sensu.

    Kol Przybyłek
    Jaką koncepcję masz na sterowanie zaworem, bo też mam zamiar go kupić i przerabiać swoją pompę.
  • #18
    Przybyłek
    Level 13  
    Wlodek22 wrote:
    p.obelix wrote:


    Zebrali się chłopaki, dyskutowali, ale do konkretów nie doszli, a część nawet nie załapała o jakie ciśnienie chodziło.
    Różnica ciśnień z czystą chłodnica i zamrożona to rząd wielkości 30-50 Pa, więc musi to być czujnik z zewnętrznym wyrównaniem i odpowiedniej czułości. Widziałem taki presostat na allegro za 70 kilka zł. Ew dwa tanie czujniki i arduino.
    Tyle, że to tzw sztuka dla sztuki, bo dopóki tam będzie kapilara, pompa ciepła tego nazwać nie można. Kapilara policzona jest pod konkretne warunki np parowanie ok 0K i skraplanie ok 30K, a parowanie 0C, to ona będzie miała przy +7, +10C. Wszystko poniżej jest bez sensu.

    Kol Przybyłek
    Jaką koncepcję masz na sterowanie zaworem, bo też mam zamiar go kupić i przerabiać swoją pompę.


    W końcu ktoś napisał o tej kapilarze. Tak mi się wydawało że to nie są dla niej warunki idealne. Dlatego chcę zawór EEV i będę go montował w nowej klimie, dokładnie sprężarka 2,2kW i to 3f asynchroniczna, przez co zastosuję zwykły falownik wektorowy.

    Co do sterowania zaworem EEV to jeszcze nie wiem, cały czas się edukuję. Wydaje mi się że to od ciśnień i temperatury za parownikiem(wszystko musi odparować)
    A od strony elektrycznej to STM32 będzie sterował całością + driver do zaworu na jakimś DRV co teraz popularne jest w drukarkach

    Co do różnicy ciśnień to naprawdę jest taka mała? Bo np dzisiaj mam 2 stopnie wyciągam 5,2kW przy 2,4kW zasilania. Jak zawarza to spada do 1,6kW. Więc myślałem że i ciśnienia spadają.

    W tej nowej chcę zrobić dwa wymienniki szeregowo, żeby była dłuższa droga skraplania.
  • #19
    Wlodek22
    Level 30  
    Nie jest to takie oczywiste, że przy danym ciśnieniu i temperaturze np +3K powyżej t wrzenia całość czynnika będzie odparowana. Tam górą rury "zaiwania" przegrzany gaz, a dołem olejowa piana pół na pół z ciekłym czynnikiem.
    Też myślałem o przetwirnuku ciśnienia, ale chyba pozostanę tylko przy czujnikach temperatury. Koszt, prawie żaden, ryzyko nieszczelności też, a efekt podobny.
    Swoje sterowanie planuje na arduino poprzez PID regulator.
  • #20
    kkk6969
    Level 15  
    Moje zdanie - nie piernicz się ze starym gratem. Poszukaj na olx jakieś toshiby 5 kw - jest już na elektronicznym zaworze rozprężnym. pracuje efektywnie do -15 i się sama odszrania - pełny inwerter. Cos takiego znajdziesz za 800 zł i bez kłopotu i przeróbek - podłączasz wymiennik zamieniasz jedną czujkę z 10 na 20k i śmiga.
  • #21
    berthold61
    Level 26  
    Ludzie ja bym oszalał jak bym miał czytać od nowa , więc szybka odpowiedź by się przydała tak czy nie . kupuje klimatyzator np 3,5 kw i zamiast jednostki wewnętrznej podłaczam rurki do wymiennika gazowo cieczowego , ma to prawo działać ?
    to miałoby grzać podłogówkę kawalerki 31m2 .
  • #23
    berthold61
    Level 26  
    To super , muszę na szybko coś wymyśleć bo w bloku którym mieszka syn jest ogrzewanie jeszcze węglowe , zgodę na powieszenie klimy dostałem i na początku myślałem o jednostce wew ale tak jest dosyć duży pokój i niczego sobie osobna kuchnia no i przedpokój i łazienka więc nie da się tego pogodzić aby wszędzie była podobna temp , więc chyba podłogówkę będziemy robić w pex ale bez wylewki tylko styrodur rurki i między rurki znów paski styroduru gr 2 cm na to osb , no i teraz najważniejsze z tą klimą bo koszt niewielki w porównaniu z peleciakiem wewnętrznym od 3 tys nadmuchowy do 6 tys z płaszczem a klimę porządną za dwa koła kupić można , bardziej obawiam się tej elektroniki niż gazów , z gazami miałem do czynienia przy klimach przemysłowych ale tych małych nawet na oczy nie widziałem od środka .
  • #24
    nusku
    Level 14  
    O ile temat nie umarł to nawiążę do sprawy odszraniania. Zrobiłem pomiar temperatury na powrocie z parownika. Przy różnicy temperatur większej od 10st w stosunku do powietrza zewnętrznego po 2 minutach cykl defrost. Działało bardzo sprawnie.
    Teraz sobie tym głowy już nie zawracam, bo PC używam tylko w konkretnie dodatnich temperaturach, poniżej +5 grzeję gazem.
  • #27
    Przybyłek
    Level 13  
    Ja zrobiłem dokładnie tak samo, chyba widać na zdjęciach ale wody nie lałem.
  • #29
    Przybyłek
    Level 13  
    Jak rozłączysz to gaz ucieknie więc to bez sensu, zrób tak jak ja masz zdjęcia, tylko odrazu proponuje ci zawór EEV z ali. Bo jak się robi cieplej to są za wysokie ciśnienia i sprężarka się grzeje.
  • #30
    DJ.TRoX
    Level 17  
    Tak na prawdę to chcę przerobić klimatyzator ale wykorzystując oryginalną automatykę, bo inaczej życia mi zabraknie. Wymyśliłem sobie, że wywalę oryginalny skraplacz i zamiast jego wstawię 2 wymienniki szeregowo, pierwszym będę grzał wodę w bojlerze a drugim będę przelewał wodę gruntowa dochładzając czynnik. Pewnie by mi się nie chciało bawić gdyby nie to, że i tak muszę pokroić tą jednostkę bo na strych mam tylko 2 przewody chłodnicze (na więcej miejsca nie było miejsca) i chce przenieść tam zawory rozprężne i dopiero do jednostek wewnętrznych w dół. Nic innego nie da się zrobić bez wyburzania połowy domu, klima potrzebna na poddaszu gdzie nie da się wyjść na zewnątrz budynku, po prostu tragedia. Pozostaje kwestia skroplin, ale tym będę się martwił później.