Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat Ibiza 6L 2003r 1.2 12V - Dziwne zachowanie się elektroniki

grzechu132 06 Jan 2019 10:53 5559 12
Automation24
  • #1
    grzechu132
    Level 8  
    Witam forumowiczów. Od jakiegoś czasu mam problem ze swoją Ibizą , mianowicie po ostatnich spadkach temperatury na dworze chcąc wyjechac o 9 rano spod domu samochód odmówił posluszeństwa , zresetowały sie zegary a rozrusznik nawet nie drgnął. Nie zastanawiając się więc długo zadzwoniłem po znajomego i odpaliłem auto na kable.Samochód chwile pochodził po czym problem znikł - tak bynajmiej mogło się wydawać.Odpalał i jeździł tak 2 dni , nie było problemów z odpalaniem itd. (Nie ładowałem jeszcze aku prostownikiem ).Drugiego dnia wracając do domu około godz 16. W dosyć sporą śnieżycę gdzie nieopodal miejsca parkingowego samochód podczas jazdy nagle zgasł,wspomaganie przestało działac i zapaliła się wówczas kontrolka akumulatora -udało mi się naszczęście zjechać z drogi na bezdechu sił.Po chwili przekreciłem kluczyk i odziwo samochod odpalil bez żadnego problemu i dojechałem nim na swoje miejsce parkingowe.Dnia trzeciego oraz wczoraj samochód odpala już bez problemu tylko mam obawy ze znowu pojawi sie problem z odpaleniem bądź ze znów zgaśnie mi gdzieś podczas jazdy-gorzej jak podczas dłuższej trasy to może już stanowić zagrożenie-stąd prośba o pomoc.Akumulator który był w samochodzie od zakupu ma datę 07.17 więc wydawałoby się że nie jest jeszcze aż tak stary .Dodatkowo opiszę przy okazji co zaobserwowałem odkąd zakupiłem samochód-minęło od tej pory okolo 4 miesięcy .
    Posiadam radio Pioneer MVH180UB i jest ono podłączone tak ,że zapala sie po zapłonie -przewód czerwony podłączony do zółtego w kostce ISO a żółty z radia pod czerwony w kostce ISO. W czym problem?Co jakiś czas fiksuje i tak jakby traciło pamięć i pojawia sie co jakiś czas SETUP YES/NO.Gdy daje NO radio sie wyłącza i gdy włączam je ponownie jest jakby sie zresetowało głośno i losowa częstotliwość,aczkolwiek gdy wcisne przycisk stacji którą mialem wcześniej zapisaną czyli kanał 5 -Eska to włacza ją normalnie jakby o niej nie zapomniał pomijając ze musze odrazu ściszać Vol z 30 do 6.
    Druga rzecz która mnie irytuje od dłuższego czasu to kamerka cofania w lusterku.Zakupiłem produkt ten miesiąc temu i z nim tez co jakiś czas jest problem tego typu iż raz w tygodniu musze odłączać i na nowo podłaczać przewod zasilający -znajduje się on w podsufitce wpięty w + i - z lampki oświetlenia oczywiście jest to prąd do monitorka bo cinch idzie do tyłu pojazdu do samej kamerki która wpięta jest pod światła cofania i minus karoserii,robię jej reset ponieważ wariuje obraz jest szary i skacze i tak jak pisałem powyżej dzieje sie to około raz w tygodniu.
    Piszę to razem, ponieważ urzadzenia te mogą mieć jakiś wpływ problem lub mogą być jakąś przyczyną bądź skutkiem tego wariowania i problemów z elektroniką w samochodzie.Dodam jeszcze ze sprawdziłem wszystko i prąd w tych urządzeniach pojawia się po załączeniu zapłonu więc wydaje mi się ,że nie powinny chyba mieć jakiegoś mega poboru prądu .
    Posiadam miernik i dodam pomiary V na aku.
    11.86V po nocy
    Z włączonym zapłonem 11.70v
    Po rozruchu 14,30V i rośnie.
    Tego samego dnia podjechałem też do marketu i zakupiłem tester aku/alternatora i odrazu pod samym marketem podłaczyłem go bez wahania i pokazał mi że poziom stanu aku na wył silniku jest średni i dioda na dole do naładowania OK.Dojechałem więc na parking pod blok i ponownie podłaczylem tester.
    Na włączonym silniku wykazuje ze alternator jest OK czyli ładuje-bez załączonych odbiorników.
    Stan aku -dobry.
    Po włączeniu dmuchawy na max świateł oraz radia i ogrzewania tylnej szyby dioda stanu alternatora zgasła.Stąd tez moje pytanie czy dobrze rozumiem ze przy włączonych odbiornikach wogóle alternator nie ładuje?
    Czekam więc na pomoc z waszej strony w rozwiązaniu problemów z samochodem.W razie potrzeby dorzucę na waszą prośbe więcej informacji.Co i gdzie jeszczę mogę zrobić przed oddaniem auta do warsztatu .Czekam na sugestię z góry dziękuje i Pozdrawiam.
  • Automation24
  • #2
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    grzechu132 wrote:
    Po włączeniu dmuchawy na max świateł oraz radia i ogrzewania tylnej szyby dioda stanu alternatora zgasła.Stąd tez moje pytanie czy dobrze rozumiem ze przy włączonych odbiornikach wogóle alternator nie ładuje?

    Witam serdecznie.
    Rozpisałeś się kolego porządnie i zapewniam Cię, że nie każdemu będzie chciało się to czytać ale ja ze swojej strony uważam, że trzeba szczegółowo problem opisać ;)
    Po pierwsze to napięcie na akumulatorze na poziomie 11.70 to jest stanowczo za mało. Po nocy powinno się trzymać na poziomie co najmniej 12.40V. Co najmniej! Po takim napięciu możemy wnioskować, że coś ci pobiera prąd w nocy, może to być radio, kamerki (monitor wyłączony a kamerka?), alam, itp. Należałoby na wyłączonym zapłonie podłączyć amperomierz pomiędzy klemę + a +akumulatora i sprawdzić ile amperów pokazuje. W ten sposób sprawdzimy jaki prąd jest pobierany z akumulatora, na tej podstawie będziemy mogli wnioskować które urządzenie pobiera prąd i tak dalej.
    Oprócz tego obowiązkowo sprawdzić wszystkie masowania karoserii oraz silnika. W komorze silnika powinny być co najmniej 2 masowania.
    Jeśli masz możliwość podmień akumulator, nie wykluczone, że ten jest na tyle zużyty, że samoistnie traci swoją pojemność.
  • #3
    grzechu132
    Level 8  
    Dzięki wielkie w wolnej chwili pomierze co i jak , dodam,że kamerka działa tylko w chwili gdy samochód jest odpalony i pokazuje obraz tylko wtedy , kiedy wrzucę bieg wsteczny .Tak jak pisałem powyżej na wyłaczonym silniku bez zapłonu nie idze ani włączyć radia ani też gdy wrzucę wsteczny nie pokazuje obrazu z kamerki tak więc wówczas monitor nie pokazuje obrazu.Plusem kamerki jest lampka cofania,wpiełem się w sam przewód,kostke do żarówki .Dziwi tylko,że jakiś dluższy czas wszystko działa jak należy a po czasie szwankuje i obraz zaczyna wariować.Zapomniałem dodać w poście ,że od jakiegoś czasu coś jakby piszczało gdy odpalam samochód , jakiś czas piszczało lekko i gdy dodalem mu obrotów to ustawało bądz nie bylo aż tak slyszalne ,a wczoraj gdy zeszłem odpalić na chwilę auto to pisk jakby nie ustawał pomimo tego ,że dodałem mu obrotów.Czy może to być wina poluzowanego też paska alternatora bądz żużytego?Gdzieś wyczytałem,że te Ibizy mogą mieć ładowanie alternatorem dopiero po przekroczeniu 3tys obrotow czyli tzw wzbudzeniem.Czy to jest możliwe i czy dobrze to ,,pojełęm"?Aha niestety nie mam innego aku -w grę jedynie wchodzi jego wymiana na nowy.
    Dzieki za odpowiedź i Pozdrawiam

    Dodano po 3 [godziny] 3 [minuty]:

    Byłem przed chwilą przy samochodzie ,podlaczylem wiec tester oraz miernik .Miernik wskazywał ze prad na aku wynosi 11.60V .z testera dowiedzialem sie ze jest do naładowania i tylko ta jedyna dioda paliła się.Spodziewając się ze samochód napewno nie zapali podjąłem taką próbę.Zakrecił i na tym koniec.Zdechł aku.Sprawdzilem tez amperomierzem i wykazał na plusie z aku do klemy przytykając wartości nastepujące:0.45 ,0,34 i spadając i zatrzymując sie juz na 0.14 .Więc coś napewno ciągnie go na lewo.Czy to dużo czy poprostu nie powinien ciągnąc nic?Może być tak ,że centralny zamek pobiera taką ilość prądu?Jeśli to on (tak typuje)to co powinienem zrobić, a głębiej nie sprawdzałem już w bezpiecznikach tylko odpiełem aku i zabrałem do ładowania.Zobaczymy co bedzie dalej i gdzie następnie szukać?Sprawdzałem ciągłość wydaje sie ze z masą jest okej.Bynajmiej w śrubach przykreconych pod maska i w przewodzie minusowym do karoserii również.
    Akumulator posiadam taki czy jest dobry czy warto go wymienić?Pozdrawiam
    Seat Ibiza 6L 2003r 1.2 12V - Dziwne zachowanie się elektroniki
  • Automation24
  • #4
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    grzechu132 wrote:
    Akumulator posiadam taki czy jest dobry czy warto go wymienić?Pozdrawiam

    Akumulator jak akumulator choć firmy takiej jeszcze na oczy nie widziałem. Podładuj go na noc do 13,8V, odłącz od ładowania i zostaw na 2 dni w takim stanie, nie podłączając nic do niego. Jeśli przez ten czas napięcie na nim spadnie poniżej 12,6V to będzie to oznaczać, że akumulator do wymiany. Jest jeszcze kilka innych metod na sprawdzenie akumulatora ale o tym poczytaj na internecie. Ta metoda powie nam jedynie czy akumulator nie traci samoistnie pojemności.
    grzechu132 wrote:
    Zapomniałem dodać w poście ,że od jakiegoś czasu coś jakby piszczało gdy odpalam samochód , jakiś czas piszczało lekko i gdy dodalem mu obrotów to ustawało bądz nie bylo aż tak slyszalne ,a wczoraj gdy zeszłem odpalić na chwilę auto to pisk jakby nie ustawał pomimo tego ,że dodałem mu obrotów.Czy może to być wina poluzowanego też paska alternatora bądz żużytego?

    Może chodź nie musi. Pasek kosztuje nie dużo więc warto go wymienić lub przynajmniej sprawdzić czy nie jest za słabo naciągnięty. Równie dobrze mogą piszczeć łożyska w alternatorze lub coś innego. Sprawdź ten naciąg paska i jego stan.
    grzechu132 wrote:
    Więc coś napewno ciągnie go na lewo.Czy to dużo czy poprostu nie powinien ciągnąc nic?Może być tak ,że centralny zamek pobiera taką ilość prądu?Jeśli to on (tak typuje)to co powinienem zrobić, a głębiej nie sprawdzałem już w bezpiecznikach tylko odpiełem aku i zabrałem do ładowania.Zobaczymy co bedzie dalej i gdzie następnie szukać?

    Branie prądu przez akumulator na poziomie 0,14A jest w granicach normy uwzględniając granicę błędu miernika. Może to być podtrzymanie zegarka, alarmu lub immo jeśli jest.
    Także na początek zacznij od podmiany akumulatora i zrobienia testu tak jak pisałem wyżej a następnie będziemy szukać innych usterek ;)
  • #5
    grzechu132
    Level 8  
    Kurcze właśnie niezbyt mam takową możliwość aby pozostawić aku na 2 dni.Isnieje jakiś inny sposób sprawdzenia ,przeczytam jeszcze w necie , ale jak pisałem wyżej nie mam innego więc zostaje jedynie zakup nowego .Niestety aku jutro rano muszę włożyć do auta ponieważ musze go użytkować do pracy itp. Dzięki za zainteresowanie tematem , już nie wiem może poprostu zakup nowego aku jest rozwiązaniem i będzie po kłopocie ,do 10-tego mam nadzieje ze ten jeszcze wytrzyma;) Gorzej jak nowy też sie rozładuje...
  • #6
    pusty20
    Level 25  
    LENIWIEC_PL wrote:
    Branie prądu przez akumulator na poziomie 0,14A jest w granicach normy uwzględniając granicę błędu miernika. Może to być podtrzymanie zegarka, alarmu lub immo jeśli jest.

    Kolega chyba żartuje.
    Taki pobór prądu na postoju jest co najmniej 3x za wysoki.A jeśli miernik ma taka granice błędu to lepiej go oddać do utylizacji a w najlepszym wypadku bateria w mierniku do wymiany.
  • #7
    grzechu132
    Level 8  
    Nie wydaje mi się ,żeby miał taką sporą granice błedu,a baterie w nim ostatnio wymieniłem więc jest nowa . Gdzieś wyczytałem ,że max powinien pobierać 0.05 A? Czyli jeśli to prawda to oznacza że coś pobiera go bardzo dużo ,tylko co to może być...
  • #8
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    Sprawdz czy kamerka cofania nie jest stale zasilana. Monitor ma + po stacyjce a kamerka?
    Moze faktycznie 140mA to przy duzo.
    Trzeba podlaczyc amperomierz a nastepnie odlaczac lo kolei zaczynajac od radja a konczac na alarmie nie pomijajac kamerki.
  • #9
    grzechu132
    Level 8  
    Ok tak też będe musiał zrobić.Kamerka ma 3 przewody jeden cinch idący do monitorka drugi to masa więc wpięta jest w karoserie pojazdu a plus od kamerki leci bezpośrednio do żarówki od swiatła cofania więc wydaje mi się że tam pojawia sie napięcie dopiero po wrzuceniu biegu wstecznego-czyli kamerka uruchamia się gdy żarówka sie zaświeci ,wtedy i tylko wtedy pojawia się na niej +12 v no chyba że się mylę.No nic posprawdzam i dam znać bynajmiej wówczas gdy wrzucę bieg wsteczny zapala się monitor i przekazuje obraz z kamerki.
  • Helpful post
    #10
    piachu1994
    Level 39  
    Gdybyś nie wiedział, który bezpiecznik jest od czego, zamieszczam spis bezpieczników do Twojego modelu. W języku angielskim, ale może Tobie pomoże w czasie sprawdzania.
  • #11
    grzechu132
    Level 8  
    Witam sprawdziłem pobór prądu gdy wyjęłem bezpiecznik nr 28 pobór spadł do 0.13 więc nie dużo ,a zaniepokoił mnie nr 30 wtedy spadło do 0.01 za co jest odpowiedzialny ten bezpiecznik ponieważ nie dokońca rozumiem opis z gory dzięki gdzie teraz szukać Pozdrawiam
    Tłumacz google wskazuje takie rzeczy , co to może być (jedno i drugie)

    Bezpiecznik nr 28 :
    - Sterownik pokładowy zasilacza (XP2 / 4): Światło w schowku,
    światło bagażnika, oświetlenie wnętrza, osłona przeciwsłoneczna
    jedynie co z tego wnioskuję - możliwe że oświetlenie wnętrza pobiera te 0.01 lampka kamerka itp.czy to może oznaczać że jest żle podlączona i pobiera dużą ilość prądu ? 0.01 to chyba dopuszczalne ?

    Bezpiecznik nr 30 :
    Pokładowy sterownik zasilania (XP2 / 1): Napięcie zasilania, na pokładzie
    sterownik zasilania, czujnik deszczu, blokada zmiany biegów
    Blokady zmiany biegów nie ma oraz czujnika nie sądze więc co to może być i po co ?

    Dodano po 19 [godziny] 58 [minuty]:

    Panowie to jak pomógłby ktoś, coś nastała cisza , czy nikt nie ma pojecia co dalej i gdzie szukac problemu i rozwiązania? Może ktoś chociaż podpowie mi od czego jest ten bezpiecznik o nr 30 .
    Znalazłem też taki schemat wrzucam link
    http://knigaproavto.ru/shemy/en/seat/ibiza/316-20022008-seat-ibiza-mk3-fuse-box-diagram.html
    Pozdrawiam
  • #12
    LENIWIEC_PL
    Level 28  
    grzechu132 wrote:
    Blokady zmiany biegów nie ma oraz czujnika nie sądze więc co to może być i po co ?

    To czy jest czujnik deszczu łatwo sprawdzić podczas opadów śniegu lub deszczu ;) Ale jak sama nazwa mówi "pokładowy" czyli taki który zasila coś w środku, na pokładzie. Wyjmij ten bezpiecznik i sprawdź jakie funckje w samochodzie przestały działać a co za tym idzie będziesz wiedział za co jest on odpowiedzialny. To raczej najprostrzy sposób. Gęsto często pod ten bezpiecznik może być wpięte podświetlanie zegarów, zapalniczka, radio lub ta cała kamerka.
    grzechu132 wrote:
    Panowie to jak pomógłby ktoś, coś nastała cisza , czy nikt nie ma pojecia co dalej i gdzie szukac problemu i rozwiązania? Może ktoś chociaż podpowie mi od czego jest ten bezpiecznik o nr 30 .
    Znalazłem też taki schemat wrzucam link
    http://knigaproavto.ru/shemy/en/seat/ibiza/316-20022008-seat-ibiza-mk3-fuse-box-diagram.html
    Pozdrawiam

    A więc z tego co znalazłeś wywnioskować można, że bezpiecznik numer 30 jest od centralnego zamka. Tłumacząc słowo "Control central locking" oczywiście ;)
  • #13
    grzechu132
    Level 8  
    No w takim razie czujnika deszczu nie ma w samochodzie bo podczas opadów wycieraczki nie załączają się same. ..
    Okej tak też zrobię a czy nie wywali mi komputer po tym jakiegoś błędu którego będę musiał po tej operacji skasować z poziomu komputera w warsztacie jak już odpalę silnik bez tego bezpiecznika ?
    Druga rzecz , która jeszcze mnie zastanawia to właśnie ten centralny zamek . Jak widać według tego schematu to od centralnego zamka jest to bezpiecznik nr 30 , ale i też znalazłem na tym schemacie patrz bezpiecznik numer 50 , do czego on może służyć skoro jest opis :
    Current rain sensor/central locking - według tego jest odpowiedzialny za Czujnik deszczu / centralny zamek blokujący ? Co oznacza blokujący ?
    -Aha gdy ściąłem obudowę bezpieczników załączę może schemat z auta poniżej ,na bezpieczniku 30 jest ikonka właśnie samochodu z takim pierunem wewnątrz więc wygląda bardziej jak coś na pokładzie aniżeli centralny zamek , a rysunek na bezpieczniku 50 - właśnie coś co przypomina centralny zamek więc już nie wiem czym się sugerować , ale chyba masz rację , ten nr 30 może wskazywać na urządzenia na pokładzie.
    Idąc więc narazie tropem centralnego zamka , muszę dodać że Ibizę kupiłem bez pilota,Domontowałem sam uniwersalną centralkę firmy noxon , sterowanie masą link do wglądu : http://kaboauto.pl/noxon-t1-sterownik-z-interfejsem-zamka-dioda-i-domykaniem-szyb-p-1111.html
    I jak dzisiaj sprawdziłem skrzynkę bezpieczników to wpiąłem się właśnie w bezpiecznik nr 50 ,myślałem ze on za to odpowiada.
    Więc teraz pytanie , czy w takim wypadku mam wpiąć się w bezpiecznik 30 ? Jedna rzecz która właśnie mnie zastanawiała , to to że gdy otwieram auto pilotem to lampka w podsufitce nie zapala się , przeciwnie wręcz jak w wypadku otwierania z kluczyka , gdy przekręcam zamek lampka zapala się a gdy wkładam do stacyjki gasi się . Z tego jak dobrze kojarzę podobnie gdy wychodzę z auta i wyciągam klucz ze stacyjki zapala się lampka i zamykając z kluczyka samochód natychmiast gasi się , a w przypadku zamknięcia z pilota gasi się dopiero po około 30 sek czyli bodajże samoczynnie,po określonym czasie.Nawiązując więc do sedna sprawy , czy może być tak ,że komputer pokładowy po prostu nie dostaje jakiegoś sygnału ,że następuje zamknięcie samochodu i być może przez to pobiera prąd myśląc iż jest otwarty? Jeśli byłaby to prawda to czy wystarczyło by abym podpiął plusa z centralnego uniwersalnego do bezpiecznika numer 30 o ile on za to faktycznie odpowiada, i jest szansa że wtedy dostanie z niego sygnał do tego fabrycznego zamka że samochód jest zamknięty czyli zaczęło by to funkcjonować na zasadzie zamykania z kluczyka ? Dodam że domykania szyb nie podłączałem bo niezbyt wiem gdzie mogę znaleźć przewód komfort odpowiadający za to .
    Nie wiem czy ma to związek i czy robi jakąś różnicę komputerowi ale przewodem otwierania i zamykania podpiąłem się w drzwiach pod przycisk otwierania zamykania wewnątrz auta, wiem że powinienem znaleźć i wpiąć się w komfort ale na tamtą chwile nie miałem niestety rezystora ani nie mogłem znaleźć przewodu do bodajże otwierania w wiązce przy drzwiach,albo i nawet chyba miałem ale niestety nie szło tego podłączyć jak trzeba (zamykał ale nie chciał otworzyć samochodu ) dlatego poszłem przewodem pod sam przycisk wykorzystując bezpośrednio rezystor z tego właśnie przycisku.
    Sorry za lekturę ale myślę ze może leżeć wina po stronie tej uniwersalnej centralki i kolidowania z fabryczną idąc oczywiście tropem centralnego zamka i obstawianego narazie bezpiecznika za to odpowiedzialnego , a myślę ze to dosyć istotne info .
    Oczywiście w najbliższym czasie wyciągnę go i sprawdzę dokładnie za co w ogóle on faktycznie odpowiada i dam znać .Dzięki Wielkie że pomagasz LENIWIEC_PL , Wielkie dzięki i szacunek dla ciebie ! Aha i dodam , że po naładowaniu aku , nie zapeszając jeżdżę tak z nim już 3 dzień i narazie odpukać nic nie dzieje , wiec przypuszczam ze jest sprawny i prądu sam nie gubi , aczkolwiek złodzieja chciałbym jednak znaleźć .

    -Sprawdziłem ten bezpiecznik , okazuje się że centralny zamek bez niego działa , wsiadłem więc i spróbowałem zapalić lampke w podsufitce
    ,okazało się że nie reaguje na żadną pozycje , więc już wiem gdzie szukać , czyli pewnie jednak myliłem się i może się okazać ze to właśnie monitor kamerki ciągnie prąd na lewo ... No nic dam znać jak to wybadam , ale czuję że to będzie nasz winowajca poboru prądu .
    Jak już rozwiążę ten problem , proszę o pomoc co zrobić z tym centralnym zamkiem żeby komputer odczytywał go tak jak powinien ( chociażby tak żeby funkcjonował jak przy otwieraniu i zamykaniu z kluczyka) . Dzięki bardzo za pomoc , dam znać jak już posprawdzam ;)