Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór regulatora obrotów do silnika wentylatora 230 V

MrZuk 08 Sty 2019 00:35 309 13
  • #2 08 Sty 2019 00:42
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Niby dedykowany, ale to zwykły ściemniacz fazowy. Można, ale skutkować to będzie niewłaściwą pracą silnika, hałasem i grzaniem się silnika na niskich zakresach obrotów.

    0
  • #3 08 Sty 2019 22:30
    gag70
    Poziom 17  

    Nie można, bo regulator ze zdjęcia jest na 1,5A, a silnik ma prąd nominalny 2,8A.
    Z praktyki zawodowej wiem, że większość silników jednofazowych po zmniejszeniu napięcia pobiera prąd Irms większy od nominalnego. Więc nie warto dobierać regulatora do silnika w stosunku 1/1 bo nie wiadomo czym się to skończy.

    Regulatory triakowe to zło. Wszystkie silniki buczą, niektóre słabo tolerują takie sterowanie i lubią się ugotować. Generalnie należy zacząć od sprawdzenia czy producent wentylatora dopuszcza fazową regulację obrotów.

    0
  • #4 08 Sty 2019 23:25
    zworys
    Poziom 35  

    Jedynie silnik komutatorowy pracuje poprawnie z takim regulatorem. Faktyczną regulację obrotów w takim silniku jak na zdjęciu ( jesli silnik jest do tego przystosowany ) daje falownik. W tym typie silnika prędkośc reguluje się nie wartością napięcia ale szybkością wirowania pola em a ta zależy od częstotliwości zasilania wentylatora. Ograniczeniem może być tutaj kondensator.

    0
  • #5 15 Sty 2019 21:48
    MrZuk
    Poziom 2  

    Dziękuję za podpowiedzi.
    Rozumiem, że w do takiego silnika najlepszym ale i najdroższym wyborem będzie falownik, zwłaszcza, że zadawane obroty będą oscylowały w pobliżu 300 obr/min.

    0
  • #8 16 Sty 2019 00:37
    zworys
    Poziom 35  

    gag70 napisał:
    Jest jeszcze autotransformator jeśli wystarczy np. pięć prędkości

    Kolego zastanowiłeś się co piszesz? Co ma transformator do regulacji prędkości obrotowej takiego silnika? Regulacja będzie niewielka a poniżej pewnego napięcia ( i to dość wysokiego ) ten silnik po prostu się zatrzyma i spali . Tu nie reguluje się napięciem tylko prędkością wirowania pola ! Zresztą przeczytaj uważnie tabliczkę znamionową - jaka jest różnica obrotów dla 50 i 60 Hz.

    Kolego autorze nawet przy zastosowaniu falownika prawdopodobnie będziesz jeszcze dodatkowo musiał dobrać kondensator, bo ten obecny liczony jest dla 50 Hz.

    0
  • #9 16 Sty 2019 10:04
    gag70
    Poziom 17  

    Co ma transformator do regulacji prędkości obrotowej takiego silnika?
    -------------------------------------------------------
    To jest bardzo popularny sposób regulacji prędkości obrotowej silników jednofazowych. Pozbawiony wad triaka - nic nie buczy. Regulacja poślizgiem, tak samo jak przy triaku. Tylko kształt napięcia jest sinusoidalny bez harmonicznych, a nie pocięta fazowo sinusoida. Głębokość regulacji taka sama jak przy triakowym ( ~50 .. 100%). Jedyna wada podobnej regulacji jest taka, że prędkości (biegi) są stałe i wynikają z nawinięcia odczepów. Przykład bardzo popularnego autotrafo do wentylatorów poniżej:
    http://www.breve.pl/pliki/2016/07/Instrukcja-...%C3%B3w-pr%C4%99dko%C5%9Bci-obrotowej-ARW.pdf

    @MrZuk
    Nie doczytałem wcześniej, że to ma pracować przy 300 rpm. Wentylatora jednofazowego z kondensatorem, który ma prędkość nominalną 1300 rpm, nie da się pogonić na 300 rpm żadnym typowym regulatorem ani falownikiem z wyjściem jednofazowym. Nawet silnik trójfazowy z falownikiem wektorowym miałby istotne ograniczenia pracując przy 12Hz, a konkretnie spadek mocy i dopuszczalnego prądu przy niskich częstotliwościach, co wymaga stosowania kontroli temperatury uzwojeń silnika.

    Potrzebny jest mniejszy wentylator, na wydajność nominalną bardziej niż obecnie zbliżoną do wymaganej.

    0
  • #10 16 Sty 2019 14:23
    zworys
    Poziom 35  

    Regulacja napięciem - czy to trafo czy triak ma tą samą wadę - krótka charakterystyka regulacji i możliwość spalenia uzwojeń silnika bo silnik może się zatrzymać nawet na tej nastawie na której poprzednio poprawnie pracował.
    Te 300rpm to autor podał później i zgadzam się że nawet falownikiem będzie trudno zejść tak nisko. Trzeba będzie obliczyć nową wartość kondensatora dla tej częstotliwości i sprawdzić praktycznie jak zachowuje się silnik przy tak małych obrotach.
    To już lepiej "wybebeszyć" silnik z jakiegoś odkurzacza - komutatorowy pozwoli na dowolne ustawienie obrotów i regulację pokazanym w pierwszym poście regulatorem fazowym. Moc będzie porównywalna a i wielkość podobna. Przy zmniejszonej mocy może pracować długo.

    0
  • #11 16 Sty 2019 14:54
    gag70
    Poziom 17  

    Regulacja napięciem - czy to trafo czy triak ma tą samą wadę - krótka charakterystyka regulacji i możliwość spalenia uzwojeń silnika bo silnik może się zatrzymać nawet na tej nastawie na której poprzednio poprawnie pracował.
    -----------------
    Pełna zgoda. Nie należy stosować w układach ze zmiennym momentem obciążenia, ale do pomp i wentylatorów, gdzie obciążenie jest stałe lub maleje w kwadracie spadku wydajności - jakoś to pracuje. Pod warunkiem, że ze starości nie wzrosną opory ruchu.

    0
  • #12 20 Sty 2019 11:48
    inspir
    Poziom 9  

    Ja użyłem regulatora obrotów ( właściwie cały układ ) z zwykłego odkurzacza ( ze szrotu - taniej ), który uruchamia się właśnie za pomocą pokrętła regulacji obrotów . Wszystko hula jak należny bez buczenia - grzania - itd..
    żaden jakiś tam falownik ( przesadnie drogie ceny )
    są inne sposoby np jak mój, kolejny rok mija i wszystko śmiga .

    Dodano po 8 [minuty]:

    Zapomniałem dodać, że odkurzacz był naprawdę jakiś stary z przed 5-8 lat, z pół roku temu chciałem zmienić na nowszy układ , również z odkurzacza tyle że jakiś roczny max dwu, ale nie działało mi nic.
    to tak dla wiadomości - nie wnikałem dla czego bo się nie znam na tym nawet ale układ ( płytka ) z nowszego był dużo większy i bardziej rozbudowany anieżeleli w starym .

    0
  • #13 20 Sty 2019 13:20
    bonanza
    Spec od Falowników

    Wydajność regulatora przy 20% prędkości obrotowej jest bliska zeru. Takie zastosowanie nie na sensu.

    0
  • #14 21 Sty 2019 23:17
    MrZuk
    Poziom 2  

    Jako autor tego wątku pozwolę sobie na dodanie kilku informacji.

    - załączam dodatkowo zdjęcie wentylatora, wcześniej była tylko tabliczka znamionowa silnika
    - wyżej wymienione obroty docelowe na poziomie 300 r.p.m. nie są warunkiem koniecznym
    - wentylator będzie pracował jako schładzacz detali po lakierowaniu proszkowym, praca do kilkunastu minut dziennie, a więc niewiele
    - na stronie producenta wentylatorów Ziehl -Abegg jako regulatory obrotów wymieniane są , Przekształtnik częstotliwości (to chyba falownik) , Elektroniczny regulator napięcia (chyba na triaku) , oraz Transformatorowe urządzenie sterujące
    - powyższe wskazuje, że dopuszczają czy wręcz zalecają stosowanie wszystkich wymienionych przez panów którzy tutaj zabrali głos sposobów regulacji
    - idąc tym tropem a jednocześnie stwierdzając , że sterowanie obrotami poprzez falownik jest za drogie, poprosiłem o dobór do tego silnika sterowania transformatorowego firmy Breve (kolega gag70 podał namiar)
    - dostałem odpowiedź, że właściwym sterownikiem będzie model Breve ARW 3.0, (cena jest przystępna)
    - zamierzam zakupić taki regulator, a o efektach napiszę
    Dobór regulatora obrotów do silnika wentylatora 230 V

    0