Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik z wspomaganiem rozruchu z transformatora Bester TC-44 1611 369

dziki31 10 Jan 2019 12:28 6309 89
Automation24
  • #1
    dziki31
    Level 12  
    Witam
    Posiadam transformator TC-44 1611 369 Prostownik z wspomaganiem rozruchu z transformatora Bester TC-44 1611 369IMG_201901...233108.jpg Download (1.72 MB) Prostownik z wspomaganiem rozruchu z transformatora Bester TC-44 1611 369IMG_201901...233325.jpg Download (1.69 MB) wymiary rdzenia 65,4 mm x 41mm, średnica drutu na pierwotnym 1,2 mm, wtórnym 2,2 mm. Chciałbym go wykorzystać do budowy prostownika samochodowego 12V z regulacją prądu ładowania oraz automatycznym odłączeniem dodatkowo z funkcją wspomagania rozruchu przez kilka sekund. Prostownik miałby ładować akumulatory o pojemności od 45 do 180 A
    Transformator posiada wiele możliwości podłączenia, zarówno po stronie pierwotnej, gdzie na kostce są ponumerowane od 1 do 8 podłączenia, jak również po stronie wtórnej, gdzie na kostce widnieje numeracja od 9 do 14. Pomierzyłem wartości napięć na wtórnym w zależności od podłączenia napięcia zasilania na pierwotnym co przedstawiam w załączniku trafo.pdf Download (86.97 kB) .
    Z moich wyliczeń wynika, że moc jaką można z niego otrzymać to ok. 710 VA. Według mnie można z niego uzyskać ok. 150A. Posiadam mostek prostowniczy 200A - MDQ200A1600V. Co do automatyki ładownia planuje wykorzystać układ oparty na mostku diodowo – tyrystorowym 25A i automatycznym odłączeniu ładowania po osiągnięciu 16,2V. Jakie napięcie wykorzystać do układu rozruchu myślę tu o 16,77 przy połączeniu, 4-6 a po przełączeniu na połączenie 3-6 napięcie 16,08 do zasilania prostownika.
  • Automation24
  • #2
    aksakal
    Tube devices specialist
    Średnica drutu wtórnego uzwojenia 2.2mm - przekroj - 4mm2, że przy gestości prądu 3A/mm2 pozwala otrzymać Imax = 11.8A. I jak zamierzasz otrzymać od transformatora 710VA prąd 150A przy napięciu 12V i takim przekroju przewodu ?. P = UxI = 12x150 = 1800WA. Aby użyć transformator w roli wspomagania rozruchu trzeba usunąć wtórne uzwojenia i nawinąć nowe uzwojenie wtórne drutem o większej średnicy.
  • #3
    Anonymous
    Anonymous  
  • #4
    aksakal
    Tube devices specialist
    Na prostowniczy mostek 200A dla pomocy rozrusznikowi należy podawać napięcie 10 -11V, że przy podłaczaniu akumulatora zabezpieczy na nim napięcie 13-14.5V. Jeśli podasz na ten mostek 16.7V to przy podłaczaniu akumulatora napięcie bez schematu regulacji prądu ładowania powiększy się do 22V, co wywoła nieprzyjemne skutki dla akumulatora.
  • Automation24
  • #5
    dziki31
    Level 12  
    Do ładowania akumulatora myślałem wykorzystać uzwojenie o napięciu 16.08V co przy obciążeniu i tak spadnie myślę, że tak do 14V i na tym planowałem zrobić regulator prądu ładowania z automatycznym wyłączeniem na mostku diodowo - tyrystorowym 25A. Drugi obwód to byłby mostek 200A z napięciem 16,77 co przy obciążeniu przy rozruchu napewno spadnie poniżej 13V.

    Dodano po 4 [minuty]:

    3A/mm2 to przyjęte wartości dla ciągłej pracy transformatora. Przy chwilowym / kilka sekund/ przeciążeniu nie da się uzyskać 100A ?
  • #6
    aksakal
    Tube devices specialist
    100A od przewódu takiego przekroju gwarantowane nie dostaniesz , ale nawet 30A będą przedstawiać odczuwalną pomoc akumulatoru podczas rozruchu .
  • #8
    aksakal
    Tube devices specialist
    Drut o średnicy 2.2 mm ma opór 0.0045 Om/m. Jeśli długość przewodu uzwojenia wtórnego wynosi 20m to opór będzie 0.09 Om , że przy prądzie 100A daje spadek napięcia 9V lub utratę mocy 900W . To będzie już nie transformator, a elektryczny piec. Możesz wykorzystać transformator w takim układzie jak jest, lecz jego możliwości będą wykorzystane nie na 100%.
  • #11
    aksakal
    Tube devices specialist
    Uzwojenie 2 drutami 2.2mm zwiększy sumaryczny przekroj do 8mm2, co jest równoznaczne pojedynczemu drutu 3.2mm2. To pozwoli zabezpieczyć prąd 40A przy gestosci prądu 5A/mm2.
  • #13
    Anonymous
    Anonymous  
  • #15
    Anonymous
    Anonymous  
  • #17
    Anonymous
    Anonymous  
  • #19
    marian paszek
    Level 19  
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic694808.html -W tym temacie znajdzie kol wzory obliczeń średnicy drutu oraz oszacowania mocy tego typu transformatora .Robiłem wg tych wzorów ale przy 570 VA wymagał sow-startu bo lubił wywalić bezpieczniki .Czytaj posty kol Quartza.jako sterownik pradu ladowania możesz wykorzystać schemat przerobionego prostownika Józefa
    Gz tego tematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1528327.html pozostaje dobrać tyrystor i jego sterowanie+mostek oraz przełączanie na rozruch aby odciąć automatykę .
  • #20
    aksakal
    Tube devices specialist
    W post#13 zalecanego przez ciebie linku stwierdzenie , że przekroj 2 przewodów o średnicy 1.6 mm taki samy jak 1 przewody o średnicy 3.2 mm - duży błąd. Przekrój przewodu o średnicy 1.6 mm wynosi 2.011mm2 lub dla 2 przewodów = 4.022mm2. Przekrój przewodu o średnicy 3.2 mm wynosi 8.042mm2 .
  • #21
    marian paszek
    Level 19  
    Na temat przekroju 2 drutów się nie wypowiadałem
  • #23
    Anonymous
    Anonymous  
  • #24
    dziki31
    Level 12  
    Oczywiście, że nie. Urządzenie będę wykorzystywał tylko do ładowania jednego akumulatora i ewentualnie do wspomagania rozruchu.

    Dodano po 34 [minuty]:

    Ale jak wynika z postów, nie wskazana jest praca trafo z triakiem na pierwotnym.

    Dodano po 44 [minuty]:

    Kolego marian paszek trafo już mam ogarnięte. Bardzo pomocni przy tym byli koledzy aksakal i jaszto.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Wymyśliłem, że pierwsze uzwojenie do wspomagania rozruchu będzie używane tylko w przypadku wspomagania rozruchu i załączane po stronie wtórnej przekaźnikiem 12 V 200A sterowanym przez przycisk na przewodzie, natomiast drugie uzwojenie będzie wykorzystywane do ładowania akumulatora z regulatorem prądu i automatycznym odłączeniem po stronie wtórnej. Wydaje mi się, że to rozsądne rozwiązanie.
  • #25
    Anonymous
    Anonymous  
  • #26
    aksakal
    Tube devices specialist
    Napięcie dla wspomagania rozruchu należy brać po mostku prostowniczym, pomijając schemat regulacji prądu ładowania. Po rozruchu należy natychmiast odłączyć prostownik od akumulatora. Żeby obejść amperomierz kontroli prądu ładowania należy wykorzystać 3 zacisky - Ogólny - Ładowanie - Rozruch, owak w reżimie Rozruch amperomierz będzie zniszczony.Wtórne uzwojenie transformatora może mieć 16-18V dla obu reżimów - Ładowanie - Rozruch.Wykorzystać rozdzielne uzwojenia nie ma sensu. Prostowniczy mostek musi zabezpieczać prąd do 100A i wykorzystywać się w obu reżimach. Takie mostki można kupić bez problemu. Transformator 750W przy napięciu 16-18V może zabezpieczyć prąd w obciążeniu do 45A , lecz żeby zrealizować jego możliwości, należy żeby drut wtórnego uzwojenia miał przekroj nie mniej 10cm2.
  • #29
    Anonymous
    Anonymous