Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zmierzyć natężenie prądu multimetrem.

al3xx 11 Sty 2019 09:48 300 17
  • #1 11 Sty 2019 09:48
    al3xx
    Poziom 6  

    Witajcie,

    Jestem w trakcie planowania budowy toru samochodowego typu SLOT CAR. O ile mierzenie napięcia nie stanowi dla mnie problemu to sprawdzenie natężenia już tak. W związku z tym chciałbym Was prosić o pomoc.

    Jak zmierzyć natężenie prądu multimetrem.

    Na tym prowizorycznym schemacie widać jednostkę zasilającą i dwie żyły - ujemną i dodatnią.
    Chciałbym zmierzyć natężenie prądu bezpośrednio przy zasilaniu i w najbardziej oddalonym miejscu.

    Czy ktoś mógłby mi powiedzieć jak to zrobić przy użyciu standardowego, najprostszego multimetru? (tylko takowy posiadam :) )

    Z góry dziękuję i pozdrawiam. :bye:

    0 17
  • #2 11 Sty 2019 09:56
    leonov
    Poziom 41  

    Przewody multimetru, dajesz pomiędzy jednostkę zasilającą a żyłę.
    Oczywiście multimetr ustawiony na pomiar prądu.

    0
  • #3 11 Sty 2019 09:56
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    W takim układzie prąd nie płynie, bo do tego żeby płynął, potrzebne jest połączenie obu żył poprzez jakiś odbiornik, a w tym układzie masz dwa oddzielne przewody.

    0
  • #4 11 Sty 2019 09:59
    kaz69
    Poziom 27  

    Jaki jest prognozowany pobór prądu? Zwykły multimetr ma ograniczenia prądowe.

    0
  • #5 11 Sty 2019 09:59
    yogi009
    Poziom 42  

    Odbiornikiem będzie pojazd. A odnośnie multimetru, nie zapomnij ustawić zakresu 20A (i odpowiednio wpiąć przewody), no chyba że masz pełen automat.

    0
  • #6 11 Sty 2019 10:04
    leonov
    Poziom 41  

    yogi009 napisał:
    nie zapomnij ustawić zakresu 20A
    Tego raczej nie zrobi bo ...
    al3xx napisał:
    jak to zrobić przy użyciu standardowego, najprostszego multimetru
    A takie mają max 10 A ;-)

    0
  • #7 11 Sty 2019 10:12
    2210063
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 11 Sty 2019 10:24
    al3xx
    Poziom 6  

    leonov napisał:
    Przewody multimetru, dajesz pomiędzy jednostkę zasilającą a żyłę.
    Oczywiście multimetr ustawiony na pomiar prądu.


    Czyli muszę ustawić model na torze i oba przewody multimetru przystawić do tej samej żyły? czy jeden na + drugi na - ?

    jaszto napisał:
    Prąd na całej długości obwodu ma tą samą wartość i w najbardziej oddalonym miejscu będzie taki jak przy źródle.


    Czyli na długości będzie spadać tylko napięcie?

    Dodano po 2 [minuty]:

    + zasilacz który jest podpięty do CU ma 15v i 4.0A.
    jak mierzyłem napięcie na torze to jest ok 15,25v

    0
  • #9 11 Sty 2019 10:29
    mawerix123
    Poziom 38  

    al3xx napisał:

    Czyli muszę ustawić model na torze i oba przewody multimetru przystawić do tej samej żyły? czy jeden na + drugi na - ?


    Nie odpinasz przewód + od zasilacza w jego miejsce wpinasz sondę multimetra a druga sondę łączysz z wyciętym przewodem + to jest połączenie szeregowe.

    0
  • #10 11 Sty 2019 10:34
    yogi009
    Poziom 42  

    leonov napisał:
    A takie mają max 10 A


    No dobrze, chodziło mi o zakres w amperach, nie w miliamperach, bo wtedy spali bezpiecznik.

    Dodano po 2 [minuty]:

    al3xx napisał:
    Czyli muszę ustawić model na torze i oba przewody multimetru przystawić do tej samej żyły? czy jeden na + drugi na - ?


    Kolego, wpinasz szeregowo ten miernik (ustawiony na pomiar prądu) w dowolnym miejscu pomiędzy zasilaczem, a torami. Na jednym z przewodów zasilających. Jak podłączysz odwrotnie przewody, dostaniesz pomiar z wynikiem ujemnym, ale to Cię przecież nie boli.

    Nie wspominam już o bogatych zasobach internetu, na początek obrazkowo:

    http://wortal.majsterkowicza.pl/2010/05/jak-zmierzyc-prad-i-napiecie-multimetrem/

    0
  • #13 11 Sty 2019 11:27
    al3xx
    Poziom 6  

    jaszto napisał:
    Prąd na całej długości obwodu ma tą samą wartość i w najbardziej oddalonym miejscu będzie taki jak przy źródle.


    Panowie, powiedzcie mi jeszcze... skoro prąd będzie miał wszędzie taką samą wartość to wraz z odległością od zasilania spada napięcie?

    0
  • #14 11 Sty 2019 11:33
    vodiczka
    Poziom 43  

    jaszto napisał:
    Prąd na całej długości obwodu ma tą samą wartość i w najbardziej oddalonym miejscu będzie taki jak przy źródle.
    al3xx napisał:
    Panowie, powiedzcie mi jeszcze... skoro prąd będzie miał wszędzie taką samą wartość to wraz z odległością od zasilania spada napięcie?
    Samochodzik przejeżdżający po torze tuż przy źródle, pobierze nieco większy prąd niż w punkcie najbardziej oddalonym od źródła ze względu na spadek napięcia na długości torów. Różnica będzie minimalna, możliwe że niezauważalna w trakcie pomiaru.

    0
  • #15 11 Sty 2019 11:41
    al3xx
    Poziom 6  

    Hmm, no coż. Dziękuje za pomoc.

    Większość osób, które wykonuje takie tory samodzielnie (używając taśmy miedzianej/aluminiowej typu EMI) mówi, że w przypadku toru o długości ok 15m potrzebne są dodatkowe źródła zasilania na torze. Ok 2 dodatkowych w przypadku toru o takiej długości.

    Zastanawiam się dlaczego, skoro mówicie, że zmiany powinny być nieznaczne.

    0
  • #16 11 Sty 2019 12:03
    leonov
    Poziom 41  

    al3xx napisał:
    Większość osób, które wykonuje takie tory samodzielnie (używając taśmy miedzianej/aluminiowej typu EMI) mówi, że w przypadku toru o długości ok 15m potrzebne są dodatkowe źródła zasilania na torze. Ok 2 dodatkowych w przypadku toru o takiej długości.

    Zastanawiam się dlaczego, skoro mówicie, że zmiany powinny być nieznaczne.


    Jaką wydajność prądową, ma ta jednostka zasilająca ? Jakie napięcie daje ?

    0
  • #17 11 Sty 2019 12:17
    chrust58
    Poziom 17  

    Prąd w obwodzie będzie zawsze ten sam, zmienia się tylko prąd i napięcie silnika samochodzika w danym punkcie.

    0
  • #18 11 Sty 2019 12:37
    vodiczka
    Poziom 43  

    al3xx napisał:
    Zastanawiam się dlaczego, skoro mówicie, że zmiany powinny być nieznaczne.
    Nie "powinny" a mogą być nieznaczne, chyba czujesz różnicę w tych sformułowaniach :?:
    Jakie będą, zależy od długości toru, materiału szyny zasilającej i jej przekroju.
    Rezystancja szyny aluminiowej jest o 56% większa niż miedzianej o tym samym przekroju i długości.
    al3xx napisał:
    ....potrzebne są dodatkowe źródła zasilania na torze. Ok 2 dodatkowych w przypadku toru o takiej długości.
    Niekoniecznie dodatkowe źródła, wystarczą dodatkowe punktu zasilania toru z jednego źródła o odpowiedniej wydajności.
    Do toru o długości 15m możesz doprowadzić zasilanie w trzech punktach rozmieszczonych co 5 m. Zasilanie doprowadzasz przewodami o przekroju ok. 50% większym niż przekrój szyn zasilających samochodziki.

    chrust58 napisał:
    Prąd w obwodzie będzie zawsze ten sam, zmienia się tylko prąd i napięcie silnika samochodzika w danym punkcie.
    A poruszający się samochodzik jest częścią obwodu :)
    Prąd w obwodzie nie będzie zawsze ten sam, będzie zmieniał się w czasie.

    0