Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] BIOS przestał wykrywać dysk SSD

Adas81 11 Jan 2019 14:35 6699 9
  • #1
    Adas81
    Level 5  
    Witam,

    tak jak w temacie, BIOS przestał wykrywać dysk SSD, na którym jest zainstalowany system operacyjny.

    Sprzęt ma kilka miesięcy:
    Dysk SSD - ADATA SU800 128GB SATA3 (ASU800SS-128GT-C)
    Płyta główna - ASRock H310M-HDV /H310/DDR4/SATA3/USB3.1/PCIe3.0/s.1151/mATX
    Dysk HDD - Toshiba P300 - (HDWD110UZSVA)
    Procesory - Core i3-8100, Quad Core, 3.60GHz, 6MB, LGA1151, 14nm
    Pamięć RAM - Patriot Viper Elite DDR4, 2x4GB, 2400MHz, CL15
    Zasilacz - SilentiumPC Vero L2 Bronze 500 W
    BIOS 1.2
    Windows 10 Pro

    Zaczęło się wczoraj od Blue Screen z błędem UNEXPECTED STORE EXCEPTION, który wyskoczył przy włączonych kilku kartach Google Chrome + okienko logowania Steam (dzień wcześniej zainstalowały się jakieś aktualizacje w Windows Update). Komputer automatycznie naprawił ten błąd (jak widać, coś nie bardzo), zrestartował się i uruchomił. Wydawało mi się, że pracuje trochę wolniej, więc postanowiłem spróbować zdiagnozować ten błąd z Blue Screenu. Uruchomiłem wiersz poleceń (jako administrator), wpisałem polecenie "sfc /scannow" i odszedłem od komputera. Gdy wróciłem wyświetlał się ekran z komunikatem "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot Device". Zrestartowałem komputer, wszedłem do BIOSu i zobaczyłem, że widzi tylko dysk HDD. Kroki jakie do tej pory podjąłem:
    1. Sprawdziłem podłączenie dysku, czy się nic nie wypięło.

    2. Odkurzyłem wejścia, wyjścia, dysk i ogólnie cały komputer sprężarką.

    3. Zamieniałem porty SATA. Dysk HDD podłączyłem do portu SATA, do którego był podłączony dysk SSD i vice versa (dysk HDD był widoczny w obu portach, pendrive z BIOSem też działał).



    4. Zaktualizowałem BIOS. Tutaj dodam, że parę miesięcy temu próbowałem dwa razy aktualizować BIOS z ASRock Live Update & App Shop, bez rezultatu. Po aktualizacji ciągle wyświetlało się, że mam BIOS 1.2 i dostępny jest BIOS 3.2? (nie jestem pewny nowej wersji BIOS). BIOS z 1.0 do 1.2 udało się zaktualizować poprzez tą aplikację.

    5. Zresetowałem BIOS poprzez wyjęcie baterii na kilkanaście minut. Zrobiłem to 3 razy: najpierw na 15-20 minut z podłączonym dyskiem SSD, później na 30-40 minut bez dysku SSD i na końcu na 30-40 minut z dyskiem SSD (liczyłem na jakiś łut szczęścia).

    6. Zostawiłem komputer bez zasilania na noc (bo już mi się nie chciało po nocy z tym bawić).

    7. Zmieniałem chyba wszystkie możliwe ustawienia w BIOS odnośnie dysków.

    Żadne z powyższych działań nie pomogło. Zamierzam jeszcze wymienić kabel SATA, jeśli nie zadziała to chcę spróbować podłączyć dysk SSD do laptopa, ale najpierw muszę kupić oba kable, SATA i adapter (dziś lub jutro). W ostateczności sprzęt jest na gwarancji, więc go wyślę do naprawy, tylko to pewnie potrwa kilka tygodni, a akurat dość pilnie go potrzebuję, więc chcę najpierw wyczerpać inne możliwości. Macie jakieś inne pomysły co z tym fantem zrobić?

    Z góry dzięki za pomoc.

    PS. Nie jestem pewien co jest problemem, więc też nie wiem czy wybrałem dział odpowiedni do tego tematu.

    EDIT:
    PS2. Komputer działa bardzo wolno na ekranie, gdzie można wybrać F2/F6/F11/DEL itd.. Po przejściu do Boot Menu/UEFI Setup działa normalnie.
  • Helpful post
    #2
    dt1
    Admin of Computers group
    Witaj.
    Można też sprawdzić dysk na innym komputerze. Jeśli się nie będzie wykrywał, to gwarancja.

    Co do BIOSu do dziwne, że Kolega zaktualizował do wersji 1.2, skoro Asrock na swojej stronie się przyznaje, że 1.2 to był "first release". Jeśli chodzi o update to według mnie najbezpieczniejsza metodą powinien być Instant Flash z poziomu samego BIOSu: https://www.asrock.com/support/BIOSIG.asp?cat=BIOS8 - aktualizacje spod Windowsa to proszenie się o problem (szczególnie spod Windows 10, który to system ciężko nazwać na obecnym etapie systemem stabilnym czy niezawodnym - a nie chciałbym, żeby mi coś przerwało proces aktualizacji firmware płyty głównej).
  • #4
    Adas81
    Level 5  
    Zamierzam sprawdzić dysk na laptopie, ale najpierw muszę kupić adapter do tego, co zrobię dziś lub jutro.

    Na początku miałem wersję BIOSu 1.0 (według aplikacji AsRock, nie sprawdzałem nigdzie indziej) i po paru próbach udało mi się go zaktualizować (lub AsRock coś w aplikacji zmienił) poprzez aplikację AsRock do 1.2. Do kolejnych wersji nie próbowałem, dopiero przy wersji 3.0 lub 3.2 spróbowałem dwa razy, bez skutku.

    Wczoraj zaktualizowałem BIOS przez instant flash z wykorzystaniem pendrivea.
  • Helpful post
    #5
    Aseri15
    Level 32  
    Adas81 wrote:
    Komputer działa bardzo wolno na ekranie, gdzie można wybrać F2/F6/F11/DEL itd.. Po przejściu do Boot Menu/UEFI Setup działa normalnie.


    Obawiam się, że SSD raczej odszedł na tamten świat. Jakichkolwiek ustawień byś nie zmieniał, dysk powinien być widoczny w BIOSie. Długa procedura POST spowodowana jest ( jeżeli chodzi o problemy z dyskami ) awarią dysku, lub problemem z komunikacją. BIOS uparcie szuka dysku, który być może daje jakieś oznaki życia, ale nie przesyła o sobie informacji. Dlatego to tyle trwa...

    Odłącz SSD całkowicie i zobaczysz, że POST przejdzie szybciej niż z podłączonym SSD. Przydałby się SMART, ale skoro nawet BIOS go nie widzi, to tylko gwarancja, skoro posiada.
  • #6
    Adas81
    Level 5  
    Rzeczywiście, po odłączeniu SSD poszło szybciej. Mimo wszystko zamierzam spróbować wymienić kabel, a jeśli nie pomoże to spróbować podłączyć do innego komputera. Aż nie chce mi się wierzyć, że po paru miesiącach SSD padł, tam miałem tylko Windowsa + kilka podstawowych programów (antywirus itp.), a resztę trzymam na HDD. No nic, pozostaje mieć nadzieję, że szybko mi załatwią sprawę z gwarancją. Dzięki za odpowiedź.
  • Helpful post
    #7
    Aseri15
    Level 32  
    Adas81 wrote:
    Rzeczywiście, po odłączeniu SSD poszło szybciej. Mimo wszystko zamierzam spróbować wymienić kabel, a jeśli nie pomoże to spróbować podłączyć do innego komputera.


    Nie baw się w wymianę kabla, tylko od razu postaraj się sprawdzić go na innym komputerze. Przypuszczam, że będzie to samo.

    Wtedy oddaj na gwarancję.
  • Helpful post
    #8
    Piotr160292
    Level 38  
    Dysk do utylizacji, nic nie zrobisz.
  • #9
    Adas81
    Level 5  
    Kable już zamówione, więc za późno. Ale się przydadzą, po tym incydencie będę na wszelki wypadek miał dodatkowy SSD, żeby w takich przypadkach nie zostawać z ręką w nocniku. A adapter no to zawsze się przyda :D Tematu jeszcze nie zamykam, zobaczę co będzie po podłączeniu do laptopa.
  • #10
    Adas81
    Level 5  
    W końcu odebrałem kable + od razu nowy SSD. Niestety nie pomogła zmiana kabla SATA, laptop też nie widzi tego dysku. Odsyłam na gwarancję.

    Dzięki za pomoc. Temat do zamknięcia.

    Dodano po 45 [sekundy]:

    Dysk padł.