Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik dwubiegowy - nie działa II bieg

Elektryk750 12 Sty 2019 10:58 540 25
  • #1 12 Sty 2019 10:58
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Witam. Ostatnio przewijałem silnik trójfazowy, który był połączony w gwiazdę i miał dwie pary biegunów. Nie ma on tabliczki znamionowej, a jego moc to około 3kW. Postanowiłem przezwoić go na silnik dwubiegowy. Ma on teraz połączenie trójkąt/podwójna gwiazda. Przy połączeniu w trójkąt działa OK, jednak przy przełączeniu na wyższe obroty głośno chodzi i pobiera prąd około 30 A. Co może być tego przyczyną ??? Dodam, że silnik ma 36 żłobków i zostal nawiniety drutem 0,8 mm . Jeśli pomyliłem działy to przepraszam.

    0 25
  • #2 12 Sty 2019 11:37
    Interval
    Poziom 18  

    Przy założeniu, że jest prawidłowo nawiniety proszę raz jeszcze sprawdzić połączenia.

    0
  • #3 12 Sty 2019 12:47
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Sprawdzone. Z pomiarów wynika, że jest połączony prawidłowo.

    0
  • #4 12 Sty 2019 13:18
    Energeton
    Poziom 8  

    W pierwszej kolejności proponuje sprawdzenie łożysk, w takim polaczeniu powinny to być łożyska izolowane. A tego typu przezwojeniach to właśnie łożyska są głównym problemem. Jeśli to nie pomoże to można próbować ze zmniejszeniem pradu samego poprzez zastosowanie klatek synchronicznych, ewentualnie może zastosowanie falownika albo chociaż podlaczenie do niego i sprawdzenie jak zmienia się krzywa momentu od prędkości i prąd który zależy tez od krzywej magnesowanis (wtedy wykluczymy zle przezwojenie)

    0
  • #5 12 Sty 2019 14:01
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Rzeczywiście, to może być problem łożysk, ponieważ nie zostały zmienione. Niestety nie mam możliwości podłączenia silnika do falownika, a wtedy można by było sprawdzić jak zachowuje się przy zwiększeniu obrotów nie zmieniając liczby par biegunów.

    0
  • #6 12 Sty 2019 16:26
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Z silnika 4-biegunowego robisz 2-biegunowy, nie zawsze to tak fajnie wychodzi. Nie znasz dokładnej mocy silnika więc jak liczyłeś te uzwojenia?

    0
  • #7 12 Sty 2019 18:32
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Ilość zwojów oraz grubość drutu zostały wzięte z książki.

    0
  • #8 12 Sty 2019 19:52
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Z jakiej książki, z jakiego silnika wziąłeś dane? Jesteś pewny, że w tych silnikach były jednakowe wymiary rdzenia?

    0
  • #9 12 Sty 2019 22:41
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Dane podał mi Pan, który jest nauczycielem zawodów elektrycznych ze swojej "magicznej" książki, w której są parametry przezwajanych silników. W sumie przezwojenie mojego silnika na dwubiegowy było swego rodzaju eksperymentem. Silnik w połączeniu w trójkąt działa prawidłowo, więc raczej jest dobrze nawiniety, pomiary też na to wskazują. Ma on 36 żłobków, zostało nawinietych 6 potrójnych cewek po 56 zwojów każda drutem 0,8 mm. Wymiarów rdzenia nie sprawdzaliśmy.

    0
  • #10 12 Sty 2019 22:59
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Jeżeli masz możliwość to wrzuć zdjęcia silnika i wymiary rdzenia.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Elektryk750 napisał:
    Ma on 36 żłobków, zostało nawinietych 6 potrójnych cewek po 56 zwojów każda drutem 0,8 mm.

    Czy ja dobrze widzę, zrobiłeś w tym silniku uzwojenie jednowarstwowe?

    0
  • #11 12 Sty 2019 23:11
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Silnik wygląda tak:
    Silnik dwubiegowy - nie działa II bieg
    Niestety wymiarów rdzenie nie dodam, ponieważ silnik jest świeżo wymalowany i szkoda mi go rozkręcać

    0
  • #12 12 Sty 2019 23:22
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Elektryk750 napisał:
    Wymiarów rdzenia nie sprawdzaliśmy.

    Więc na jakiej podstawie stwierdziliście, że to uzwojenie nadaje się do tego silnika?
    Elektryk750 napisał:
    Niestety wymiarów rdzenie nie dodam, ponieważ silnik jest świeżo wymalowany i szkoda mi go rozkręcać

    Obawiam się, że i tak Cię to nie ominie ale to Twój wybór. :D
    Odpowiesz na pytanie z postu nr 10 odnośnie rodzaju uzwojenia?

    0
  • #13 12 Sty 2019 23:36
    Elektryk750
    Poziom 5  

    [quote="krzysiek7"]

    Elektryk750 napisał:
    Wymiarów rdzenia nie sprawdzaliśmy.

    Więc na jakiej podstawie stwierdziliście, że to uzwojenie nadaje się do tego silnika?
    Tak jak pisałem "eksperyment"
    A co do uzwojenia jednowarstwowego to nie do końca wiem co to jest 😀

    0
  • #14 12 Sty 2019 23:41
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Elektryk750 napisał:
    A co do uzwojenia jednowarstwowego to nie do końca wiem co to jest 😀

    Już wszystko rozumiem. Eksperyment zrobiłeś, tylko szkoda było drutu. Na jednowarstwowym uzwojeniu, to dwóch biegów nie zrobisz. Trochę trudne uzwojenie sobie wybrałeś na naukę. Tak się tylko zastanawiam, jak Ty go skojarzyłeś w podwójną gwiazdę? :D

    0
  • #15 13 Sty 2019 00:07
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Niestety nie mogę nigdzie znaleźć schematu połączenia.
    Po "wsypaniu" cewek silnik został skojarzony w trójkąt, więc miedzy wyprowadzonymi zaciskami były dwie cewki. Z każdego połączenia tych cewek zostały wyprowadzone kolejne trzy zaciski do podwójnej gwiazdy. Całość wygląda tak:
    Silnik dwubiegowy - nie działa II bieg

    0
  • #16 13 Sty 2019 00:16
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Ten schemat nie ma zastosowania przy uzwojeniu jednowarstwowym, a tylko takie może być przy takiej ilości cewek.

    0
  • #17 13 Sty 2019 00:18
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Mógłby Pan przedstawić jak wyglądałoby prawidłowe uzwojenie ??? Oraz wytłumaczyć co to jest uzwojenie jednowarstwowe ???
    Będę wdzięczny.

    0
  • #18 13 Sty 2019 00:27
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Powiem Ci szczerze, że prawidłowy schemat to nie problem, problemem są prawidłowe dane silnika i uzwojenia. Inaczej to szkoda pracy. Chcesz się tego nauczyć to zacznij od literatury i prostych uzwojeń. Ty musisz wiedzieć co robisz i być tego pewnym. Na początek "Poradnik przezwajania silników elektrycznych" Zembrzuskiego i atlas uzwojeń tegoż autora.

    0
  • #19 13 Sty 2019 00:31
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Jeśli chodzi o przewijanie silników jednobiegowych to już jakieś pojęcie mam. Chciałem teraz spróbować czegoś trudniejszego no, ale jak widać nie wszystko jest takie proste. A literaturę chętnie zakupie i poczytam.

    0
  • #20 13 Sty 2019 00:41
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Elektryk750 napisał:
    Jeśli chodzi o przewijanie silników jednobiegowych to już jakieś pojęcie mam.

    Z całym szacunkiem ale nie masz pojęcia, budowa i rodzaje uzwojeń to podstawa, a Ty nie wiesz co to jest uzwojenie jednowarstwowe.

    0
  • #21 13 Sty 2019 00:52
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Dlatego dodałem "jakieś". Z pomocą doświadczonej osoby juz kilka przezwoiłem. Ale brakuje mi wiedzy teoretycznej, którą chętnie poszerze ☺

    0
  • #22 14 Sty 2019 13:52
    Energeton
    Poziom 8  

    krzysiek7 napisał:
    Elektryk750 napisał:
    Jeśli chodzi o przewijanie silników jednobiegowych to już jakieś pojęcie mam.

    Z całym szacunkiem ale nie masz pojęcia, budowa i rodzaje uzwojeń to podstawa, a Ty nie wiesz co to jest uzwojenie jednowarstwowe.


    Nie zgadzam sie, chlopak wykonal kawal swietnej roboty. Spokojnie, schemat jest ok, trzeba tylko dorzucić drugą warstwe do drugiego biegu. Z tego twojego najlatwiej bedzie teraz zrobic gwiazda-trojkat, ponizej schemat:

    https://ise.pl/phpbb3/download/file.php?id=1748

    1
  • #23 14 Sty 2019 18:01
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Kolego Elektryk750, rozbierz ten silnik, daj zdjęcia uzwojeń. Kolega Energeton pokaże nam jak się dorzuca drugą warstwę uzwojenia. Sam się chętnie czegoś nauczę. :D

    0
  • #24 14 Sty 2019 18:44
    Elektryk750
    Poziom 5  

    krzysiek7 napisał:
    Kolego Elektryk750, rozbierz ten silnik, daj zdjęcia uzwojeń. Kolega Energeton pokaże nam jak się dorzuca drugą warstwę uzwojenia. Sam się chętnie czegoś nauczę. :D

    Silnik zostanie taki jaki jest. W połączeniu w trójkąt działa prawidłowo.
    Literatura o silnikach jest już zamówiona, więc myślę, że przy kolejnym silniku nie będzie problemów. 😊

    0
  • #25 16 Sty 2019 18:45
    Elektryk750
    Poziom 5  

    Czyli już wszystko wiadomo.
    Silnik został nawinięty według złego schematu, ponieważ użyłem tego:
    Silnik dwubiegowy - nie działa II bieg
    A odpowiedni schemat do mojego silnika wygląda tak:
    Silnik dwubiegowy - nie działa II bieg

    0
  • #26 16 Sty 2019 22:27
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Dokładnie tak, tu tkwi podstawowy błąd. Teraz widzisz jak ważna jest podstawowa wiedza w tej dziedzinie, chociażby po to by odczytać dane starego uzwojenia.

    Dodano po 3 [minuty]:

    krzysiek7 napisał:
    Elektryk750 napisał:
    Ma on 36 żłobków, zostało nawinietych 6 potrójnych cewek po 56 zwojów każda drutem 0,8 mm.

    Mnie wystarczyły te dane by stwierdzić, że jest niewłaściwe uzwojenie, nawet schematu nie widziałem.

    0