Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik dwubiegowy - nie działa II bieg

Elektryk750 12 Jan 2019 10:58 2295 26
Testo
  • #1
    Elektryk750
    Level 6  
    Witam. Ostatnio przewijałem silnik trójfazowy, który był połączony w gwiazdę i miał dwie pary biegunów. Nie ma on tabliczki znamionowej, a jego moc to około 3kW. Postanowiłem przezwoić go na silnik dwubiegowy. Ma on teraz połączenie trójkąt/podwójna gwiazda. Przy połączeniu w trójkąt działa OK, jednak przy przełączeniu na wyższe obroty głośno chodzi i pobiera prąd około 30 A. Co może być tego przyczyną ??? Dodam, że silnik ma 36 żłobków i zostal nawiniety drutem 0,8 mm . Jeśli pomyliłem działy to przepraszam.
  • Testo
  • #2
    Interval
    Level 32  
    Przy założeniu, że jest prawidłowo nawiniety proszę raz jeszcze sprawdzić połączenia.
  • #3
    Elektryk750
    Level 6  
    Sprawdzone. Z pomiarów wynika, że jest połączony prawidłowo.
  • #4
    Energeton
    Level 10  
    W pierwszej kolejności proponuje sprawdzenie łożysk, w takim polaczeniu powinny to być łożyska izolowane. A tego typu przezwojeniach to właśnie łożyska są głównym problemem. Jeśli to nie pomoże to można próbować ze zmniejszeniem pradu samego poprzez zastosowanie klatek synchronicznych, ewentualnie może zastosowanie falownika albo chociaż podlaczenie do niego i sprawdzenie jak zmienia się krzywa momentu od prędkości i prąd który zależy tez od krzywej magnesowanis (wtedy wykluczymy zle przezwojenie)
  • #5
    Elektryk750
    Level 6  
    Rzeczywiście, to może być problem łożysk, ponieważ nie zostały zmienione. Niestety nie mam możliwości podłączenia silnika do falownika, a wtedy można by było sprawdzić jak zachowuje się przy zwiększeniu obrotów nie zmieniając liczby par biegunów.
  • #6
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Z silnika 4-biegunowego robisz 2-biegunowy, nie zawsze to tak fajnie wychodzi. Nie znasz dokładnej mocy silnika więc jak liczyłeś te uzwojenia?
  • #7
    Elektryk750
    Level 6  
    Ilość zwojów oraz grubość drutu zostały wzięte z książki.
  • Testo
  • #8
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Z jakiej książki, z jakiego silnika wziąłeś dane? Jesteś pewny, że w tych silnikach były jednakowe wymiary rdzenia?
  • #9
    Elektryk750
    Level 6  
    Dane podał mi Pan, który jest nauczycielem zawodów elektrycznych ze swojej "magicznej" książki, w której są parametry przezwajanych silników. W sumie przezwojenie mojego silnika na dwubiegowy było swego rodzaju eksperymentem. Silnik w połączeniu w trójkąt działa prawidłowo, więc raczej jest dobrze nawiniety, pomiary też na to wskazują. Ma on 36 żłobków, zostało nawinietych 6 potrójnych cewek po 56 zwojów każda drutem 0,8 mm. Wymiarów rdzenia nie sprawdzaliśmy.
  • #10
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Jeżeli masz możliwość to wrzuć zdjęcia silnika i wymiary rdzenia.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Elektryk750 wrote:
    Ma on 36 żłobków, zostało nawinietych 6 potrójnych cewek po 56 zwojów każda drutem 0,8 mm.

    Czy ja dobrze widzę, zrobiłeś w tym silniku uzwojenie jednowarstwowe?
  • #11
    Elektryk750
    Level 6  
    Silnik wygląda tak:
    Silnik dwubiegowy - nie działa II bieg
    Niestety wymiarów rdzenie nie dodam, ponieważ silnik jest świeżo wymalowany i szkoda mi go rozkręcać
  • #12
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Elektryk750 wrote:
    Wymiarów rdzenia nie sprawdzaliśmy.

    Więc na jakiej podstawie stwierdziliście, że to uzwojenie nadaje się do tego silnika?
    Elektryk750 wrote:
    Niestety wymiarów rdzenie nie dodam, ponieważ silnik jest świeżo wymalowany i szkoda mi go rozkręcać

    Obawiam się, że i tak Cię to nie ominie ale to Twój wybór. :D
    Odpowiesz na pytanie z postu nr 10 odnośnie rodzaju uzwojenia?
  • #13
    Elektryk750
    Level 6  
    [quote="krzysiek7"]
    Elektryk750 wrote:
    Wymiarów rdzenia nie sprawdzaliśmy.

    Więc na jakiej podstawie stwierdziliście, że to uzwojenie nadaje się do tego silnika?
    Tak jak pisałem "eksperyment"
    A co do uzwojenia jednowarstwowego to nie do końca wiem co to jest 😀
  • #14
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Elektryk750 wrote:
    A co do uzwojenia jednowarstwowego to nie do końca wiem co to jest 😀

    Już wszystko rozumiem. Eksperyment zrobiłeś, tylko szkoda było drutu. Na jednowarstwowym uzwojeniu, to dwóch biegów nie zrobisz. Trochę trudne uzwojenie sobie wybrałeś na naukę. Tak się tylko zastanawiam, jak Ty go skojarzyłeś w podwójną gwiazdę? :D
  • #15
    Elektryk750
    Level 6  
    Niestety nie mogę nigdzie znaleźć schematu połączenia.
    Po "wsypaniu" cewek silnik został skojarzony w trójkąt, więc miedzy wyprowadzonymi zaciskami były dwie cewki. Z każdego połączenia tych cewek zostały wyprowadzone kolejne trzy zaciski do podwójnej gwiazdy. Całość wygląda tak:
    Silnik dwubiegowy - nie działa II bieg
  • #16
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Ten schemat nie ma zastosowania przy uzwojeniu jednowarstwowym, a tylko takie może być przy takiej ilości cewek.
  • #17
    Elektryk750
    Level 6  
    Mógłby Pan przedstawić jak wyglądałoby prawidłowe uzwojenie ??? Oraz wytłumaczyć co to jest uzwojenie jednowarstwowe ???
    Będę wdzięczny.
  • #18
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Powiem Ci szczerze, że prawidłowy schemat to nie problem, problemem są prawidłowe dane silnika i uzwojenia. Inaczej to szkoda pracy. Chcesz się tego nauczyć to zacznij od literatury i prostych uzwojeń. Ty musisz wiedzieć co robisz i być tego pewnym. Na początek "Poradnik przezwajania silników elektrycznych" Zembrzuskiego i atlas uzwojeń tegoż autora.
  • #19
    Elektryk750
    Level 6  
    Jeśli chodzi o przewijanie silników jednobiegowych to już jakieś pojęcie mam. Chciałem teraz spróbować czegoś trudniejszego no, ale jak widać nie wszystko jest takie proste. A literaturę chętnie zakupie i poczytam.
  • #20
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Elektryk750 wrote:
    Jeśli chodzi o przewijanie silników jednobiegowych to już jakieś pojęcie mam.

    Z całym szacunkiem ale nie masz pojęcia, budowa i rodzaje uzwojeń to podstawa, a Ty nie wiesz co to jest uzwojenie jednowarstwowe.
  • #21
    Elektryk750
    Level 6  
    Dlatego dodałem "jakieś". Z pomocą doświadczonej osoby juz kilka przezwoiłem. Ale brakuje mi wiedzy teoretycznej, którą chętnie poszerze ☺
  • #22
    Energeton
    Level 10  
    krzysiek7 wrote:
    Elektryk750 wrote:
    Jeśli chodzi o przewijanie silników jednobiegowych to już jakieś pojęcie mam.

    Z całym szacunkiem ale nie masz pojęcia, budowa i rodzaje uzwojeń to podstawa, a Ty nie wiesz co to jest uzwojenie jednowarstwowe.


    Nie zgadzam sie, chlopak wykonal kawal swietnej roboty. Spokojnie, schemat jest ok, trzeba tylko dorzucić drugą warstwe do drugiego biegu. Z tego twojego najlatwiej bedzie teraz zrobic gwiazda-trojkat, ponizej schemat:

    https://ise.pl/phpbb3/download/file.php?id=1748
  • #23
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Kolego Elektryk750, rozbierz ten silnik, daj zdjęcia uzwojeń. Kolega Energeton pokaże nam jak się dorzuca drugą warstwę uzwojenia. Sam się chętnie czegoś nauczę. :D
  • #24
    Elektryk750
    Level 6  
    krzysiek7 wrote:
    Kolego Elektryk750, rozbierz ten silnik, daj zdjęcia uzwojeń. Kolega Energeton pokaże nam jak się dorzuca drugą warstwę uzwojenia. Sam się chętnie czegoś nauczę. :D

    Silnik zostanie taki jaki jest. W połączeniu w trójkąt działa prawidłowo.
    Literatura o silnikach jest już zamówiona, więc myślę, że przy kolejnym silniku nie będzie problemów. 😊
  • #25
    Elektryk750
    Level 6  
    Czyli już wszystko wiadomo.
    Silnik został nawinięty według złego schematu, ponieważ użyłem tego:
    Silnik dwubiegowy - nie działa II bieg
    A odpowiedni schemat do mojego silnika wygląda tak:
    Silnik dwubiegowy - nie działa II bieg
  • #26
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Dokładnie tak, tu tkwi podstawowy błąd. Teraz widzisz jak ważna jest podstawowa wiedza w tej dziedzinie, chociażby po to by odczytać dane starego uzwojenia.

    Dodano po 3 [minuty]:

    krzysiek7 wrote:
    Elektryk750 napisał:
    Ma on 36 żłobków, zostało nawinietych 6 potrójnych cewek po 56 zwojów każda drutem 0,8 mm.

    Mnie wystarczyły te dane by stwierdzić, że jest niewłaściwe uzwojenie, nawet schematu nie widziałem.
  • #27
    JESIOTR1
    Level 33  
    Elektryk750 wrote:
    miał dwie pary biegunów.

    A na jakie , ile par biegunów go przezwajałeś: I bieg i II bieg bo to jest ważne dla etatowego wirnika.
    Ilość klatek na wirniku nie daje dużego manewru by dowolnie zmieniać obrotów ilością biegunów w samym stojanie.