Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ściągacz do wirnika z wału silnika elektrycznego.

Azemek 12 Sty 2019 17:47 474 15
  • #1 12 Sty 2019 17:47
    Azemek
    Poziom 3  

    Na wale silnika elektrycznego o mocy 370 W jest zamontowany wirnik, jak na zdjęciu.
    Średnica gwintu wynosi 28,7 mm.
    Czy ściągacz do magneta o podanej średnicy 28 mm będzie się nadawał?

    Ściągacz do wirnika z wału silnika elektrycznego.

    0 15
  • #2 12 Sty 2019 17:57
    rynio_di
    Poziom 22  

    Będzie pasował pod warunkiem że skok gwintu jest taki sam. Więc sprawdzenia wymaga skok, a później znalezienie takiego ściągacza z takim samym gwintem.

    0
  • #3 12 Sty 2019 19:34
    Azemek
    Poziom 3  

    Tyle, że tam jest w opisie:
    "Gwint M28x1 wewnętrzny, prawy"
    a ja zmierzyłem średnicę gwintu 28,7 mm.
    Może to 1-1/8 cala?

    0
  • #4 12 Sty 2019 20:27
    wojtek1234321
    Poziom 31  

    rynio_di napisał:
    Więc sprawdzenia wymaga skok, a później znalezienie takiego ściągacza z takim samym gwintem.

    Albo dotoczyć odpowiednią "nakrętkę" ściągacza. Na tokarni to nie takie trudne.

    0
  • Pomocny post
    #5 13 Sty 2019 00:51
    landy13
    Poziom 29  

    Azemek napisał:
    Tyle, że tam jest w opisie:
    "Gwint M28x1 wewnętrzny, prawy"
    a ja zmierzyłem średnicę gwintu 28,7 mm.
    Więc nie będzie pasował. Rzeczywista średnica gwintu zewnętrznego zawsze jest mniejsza niż nominalna.

    0
  • #6 13 Sty 2019 20:54
    Azemek
    Poziom 3  

    Jak myślicie, kto sobie z tym demontażem lepiej poradzi?
    Mechanik samochodowy, czy elektryk od silników?

    0
  • #7 13 Sty 2019 20:57
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    A jak wygląda ten wirnik w całości? Może wystarczy zwykły ściągacz?

    0
  • #8 13 Sty 2019 21:22
    Azemek
    Poziom 3  

    To raczej delikatna konstrukcja. Obawiam się, że 3 łapki ściągacza na dużym obwodzie mogą go połamać.

    Ściągacz do wirnika z wału silnika elektrycznego.

    0
  • Pomocny post
    #9 13 Sty 2019 21:46
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    To musisz wziąć grzebień do gwintów i sprawdzić czy tam jest metryczny skok typu 1 mm, 1.25 mm.
    Katalogowo do motocykli nie ma ściągaczy na taką średnicę gwintu. Jest M28x1, potem M30x1.5 albo M30x1.25.
    W innym przypadku pozostaje dorobić ściągacz u tokarza, albo znalezienie czegokolwiek z takim pasującym gwintem wewnętrznym i dospawanie do niego elementu ze śrubą wyciskową.
    Od drugiej strony nie można rozebrać silnika?

    0
  • Pomocny post
    #10 13 Sty 2019 22:16
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    A spróbowałeś choćby namoczyć/ posmarować połączenie wentylatora z ośką? Być może nie siedzi tak twardo, by po namoczeniu i postukaniu puściło, może przy delikatnym pociągnięciu ściągaczem.

    0
  • Pomocny post
    #11 13 Sty 2019 22:56
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    No tak, pasowanie osi z wirnikiem nie powinno być ciasne. Możliwe że poszłoby po lekkim podważeniu po obu stronach. Dlatego też zapytałem czy można rozmontować silnik od tyłu. Jednakże absolutnie odradziłbym walenia młotkiem w wał. Są one bardzo miękkie, uderzanie czymkolwiek powoduje spęcznienie końcówki przez co będzie jeszcze trudniej ściągnąć i zamontować wirnik. Użycie ściągacza lub prasy zawsze jest najlepszym rozwiązaniem.

    0
  • #12 14 Sty 2019 12:01
    Azemek
    Poziom 3  

    BANANvanDYK napisał:
    Od drugiej strony nie można rozebrać silnika?

    Nie, bo jest jeszcze obudowa wirnika.
    BANANvanDYK napisał:
    Jednakże absolutnie odradziłbym walenia młotkiem w wał.

    Jak to właściwie jest z tym waleniem?
    Niektórzy polecają...
    A podgrzewanie?
    Muszę kupić odpowiedni długi ściągacz.

    0
  • Pomocny post
    #13 14 Sty 2019 12:06
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Azemek napisał:

    Jak to właściwie jest z tym waleniem?
    Nikt Ci nie każe klepać młotkiem, bez opamiętania. Można dobrać np. klucz nasadowy który będzie większy niż osi silnika. Przykładasz do wentylatora i stukasz kilka razy młotkiem. I tyle. Czasem wystarczy, by poluzować zastane połączenie.

    0
  • Pomocny post
    #14 14 Sty 2019 19:11
    stasiekb100
    Poziom 23  

    Jedź z tym silnikiem do dobrego sklepu z nakrętkami. Niech ci dopasują nakrętkę. Z drugiej strony dospawujesz do tej nakrętki grubą podkładkę, do podładki spawamy mniejszą nakrętkę. W mniejszą nakrętkę wkręcamy srubę, która odpycha się od wału.

    0
  • #15 15 Sty 2019 21:07
    Azemek
    Poziom 3  

    stanislaw1954 napisał:
    A spróbowałeś choćby namoczyć/ posmarować połączenie wentylatora z ośką?

    Moczyłem.
    stanislaw1954 napisał:
    Nikt Ci nie każe klepać młotkiem, bez opamiętania. Można dobrać np. klucz nasadowy który będzie większy niż osi silnika. Przykładasz do wentylatora i stukasz kilka razy młotkiem.

    Stukałem z opamiętaniem.
    Kupiłem ściągacz 15 cm. Łapki za grube i trochę za krótkie, więc przedużyłem je hakami M6, które odpowiednio wyprofilowałem.
    Poszło! :D
    Tematu nie zamykam.
    Na razie zamówiem łożyska SKF 6202 i czytam, jak je zdejmować i nabijać.

    0
  • #16 18 Sty 2019 12:39
    Azemek
    Poziom 3  

    Wymiana łożysk-bez problemu.
    Zastanawia mnie wysoki prąd biegu jałowego 2 A.
    Wyczytałem, że górna granica przy małych silnikach to 0,7 prądu znamionowego.
    Ten wynosi 2,55 A (tabliczka)
    Zmierzyłem moc 215 W i cos fi=0,45
    Oczywiście silnik się nagrzewa bo całość idzie w ciepło

    0