Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Optymalna prędkość autostradowa dla opla astry 1.7 dti

Ogar2003 06 Lut 2019 20:18 1191 56
  • #31 06 Lut 2019 20:18
    ^ToM^
    Poziom 34  

    Marek_Skalski napisał:
    @amator2000 A mówi Ci coś hasło sprawność silnika? W tym temacie wyjaśniałem już, że silnik pracuje w całym polu pod krzywą charakterystyki zewnętrznej i nie ma czegoś takiego jak najwyższa sprawność przy obrotach maksymalnego momentu.


    Najwyższa sprawność jest przy obrotach maksymalnego momentu, gdyż wtedy na wale uzyskiwana jest największa siła przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa. Nie należy mylić jednostkowego zużycia paliwa w g/kWh ze zużyciem w l/100.

    http://archive.zsmebytom.pl/zsms/prace/silniki/Strona/20.html

  • #32 06 Lut 2019 20:26
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    No brawo! Odwołujesz się do stanu wiedzy z lat 60-tych ubiegłego wieku. Szkoda, że w Polsce prace dyplomowe nie są dostępne, ponieważ jeszcze w czasie studiów zrobiłem wiele pomiarów silnikowych i m.in. w mojej pracy dyplomowej są dokładne mapy dla silnika 1.9TDI (nie pamiętam wariantu). Jak gdzieś w archiwum znajdę, to je tutaj wstawię i pewnie zakończymy tę dyskusję. A może nie... przecież jak fakty przeczą naszej wierze, to tym gorzej dla faktów ;)

  • #33 07 Lut 2019 08:13
    ^ToM^
    Poziom 34  

    Marek_Skalski napisał:
    No brawo! Odwołujesz się do stanu wiedzy z lat 60-tych ubiegłego wieku.


    Fizyka i matematyka oraz zasada działania silników cieplnych się nie zmieniła, więc nie ma obaw.
    Można poczytać, chociażby w książkach prof. Wajanda. Niekoniecznie z 1960 r. Mogą być późniejsze wydania z lat 90 czy 2000.

    Pozdrawiam!

  • #34 07 Lut 2019 08:30
    web69
    Poziom 27  

    A ja nadal twierdzę, że moja Astra 1.7 DTI (isuzu) po mieście pali do 6L, teraz zimą i potrafię to zmierzyć... Pytanie dotyczyło tego konkretnie silnika, a ktoś pisze o kącie otwarcia przepustnicy... Ze wszystkich posiadanych do tej pory pojazdów to jeden z najoszczędniejszych silników.

  • #35 07 Lut 2019 08:33
    K3
    Poziom 23  

    Wasze dywagacje o maksymalnej sprawności nie mają sensu, bo zakładają one użycie całej dostępnej mocy. Podczas gdy do utrzymania takiej prędkości na płaskiej drodze wystarczy 30-40KM.
    I wcale nie znaczy, że obciążenie o 50% mniejsze spowoduje spadek spalania o 50%.
    W każdym silniku będzie to inaczej.

  • #36 07 Lut 2019 15:12
    amator2000
    Poziom 20  

    K3 napisał:
    Wasze dywagacje o maksymalnej sprawności nie mają sensu, bo zakładają one użycie całej dostępnej mocy.


    Czy kolega kiedykolwiek widział jakikolwiek wykres mocy i momentu względem obrotów ? Bo jeśli widział, to powinien wiedzieć, że przy obrotach max momentu nie jest dostępna max moc, bo max moc jest dostępna przy obr. max silnika. Więc nikt tu nie zakłada użycia całej dostępnej mocy, tylko jazdę w okolicach max momentu danego silnika, bo wtedy silnik (cieplny) osiąga najwyższą sprawność. Definicji sprawności nie będę podawał, bo uczą o tym już w szkole średniej, zdaje się że w 2 klasie.
    Natomiast prace dyplomowe są na ogół niewiele warte, zwłaszcza odkąd uczelnie nastawione są na ilość studentów a nie na jakość nauczania, czyli od mniej więcej połowy lat 90. ubiegłego wieku.
    :D

  • #37 07 Lut 2019 15:36
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    @amator2000 Napisałem w #14:

    Marek_Skalski napisał:
    I jeszcze jedna uwaga, najważniejsza. Mam wrażenie, że wiele osób patrząc na wykres momentu obrotowego i mocy silnika spalinowego myśli, że dla danej prędkości obrotowej wału korbowego silnik zawsze rozwija określoną moc i moment obrotowy. A to nie jest prawda. Silnik pracuje w całym polu pod krzywą.

    Wygląda na to, że systemy sterowania silnikami spalinowymi są tworzone przez idiotów, którzy nic nie rozumieją i nic nie potrafią. Ale tak się składa, że to Niemcy, Francuzi i Włosi, dla których pracowałem mają rozwinięty rynek automotiv, a w Polsce nikt się tym nie zajmuje. Tak jak napisałem wcześniej - "tym gorzej dla faktów". Ja odpadam z tej dyskusji. :)

  • #38 07 Lut 2019 15:55
    amator2000
    Poziom 20  

    Marek_Skalski napisał:
    Wygląda na to, że systemy sterowania silnikami spalinowymi są tworzone przez idiotów, którzy nic nie rozumieją i nic nie potrafią. Ale tak się składa, że to Niemcy, Francuzi i Włosi, dla których pracowałem mają rozwinięty rynek automotiv, a w Polsce nikt się tym nie zajmuje.


    Fakt, chyba niewiele potrafią, bo benzynowe, wolnossące 1,4 pali tyle samo od lat 90. ubiegłego wieku. A cały wysiłek tych "inżynierów" szedł raczej w manipulacje zużyciem paliwa ...

    https://www.wyborkierowcow.pl/nowy-pomiar-zuzycia-paliwa-raport/

    :D :D :D

  • #39 07 Lut 2019 15:56
    K3
    Poziom 23  

    amator2000 napisał:
    Czy kolega kiedykolwiek widział jakikolwiek wykres mocy i momentu względem obrotów ? Bo jeśli widział, to powinien wiedzieć, że przy obrotach max momentu nie jest dostępna max moc, bo max moc jest dostępna przy obr. max silnika


    Nie zrozumiałeś.

    Całej dostępnej mocy generowanej przy określonych obrotach. Tak jak wspomniałem wcześniej, to jazdy 90km/h na płaskim wystarcza 30-40KM.

    Na przykładzie mojego auta. Max moment mam przy 2900obr/s, wtedy mam jakieś 120KM. Te 2900obr/s odpowiada prędkości ~115-120km/h. Wg ciebie powinienem wtedy mieć najmniejsze spalanie.
    Ale nie, bo mniejsze spalanie mam przy 90km/h. Wtedy mam 2400obr i jakieś niecałe 100KM.
    Ale i tak auto wtedy nie wykorzystuje całej dostępnej mocy, bo gdyby tak się działo, to bym przyśpieszał, a nie jechał ze stałą prędkością.
    Co z tego, że przy wyższych obrotach jest większa sprawność, skoro potrzeba większej mocy na pokonanie oporów ruchu?

    Przykład teoretyczny: aby uzyskać 50KM potrzeba 2 jednostki paliwa przy niższych obrotach. Z kolei przy wyższych obrotach z 3 jednostek uzyskamy 100KM. Jeśli policzysz sprawność, to owszem jest ona wyższa w drugim przypadku, bo generuje 33KM z jednostki paliwa wobec 25KM przy niższych. Ale co z tego, skoro nam potrzeba tylko 50KM w danym momencie?
    Sprawność oznacza tylko i wyłącznie największy przyrost generowanej mocy w stosunku do zwiększanie dawki paliwa o jednostkę.

    Popatrz na to: https://www.youtube.com/watch?v=9Kv8hrDHej0
    Przy 90 wychodzi jakieś 25KM, przy 145km/h potrzeba prawie 100KM.
    Nie nastąpił dwukrotny wzrost prędkości, a potrzebna moc wzrosła prawie czterokrotnie.
    I za tym idzie spalanie, nie wzrasta ono liniowo.


    Bardzo podobnie masz w przypadku zasilaczy komputerowych. Podawana sprawność rzędu 80% dotyczy określonego obciążenia.
    I tak dla zasilacza o mocy maksymalnej 1000W (oddawanej) owe 80% będzie przy zapotrzebowaniu na poziomie 800W, wtedy pobierze 1000W.
    Ale gdy chcemy dostać 1000W, wtedy zasilacz może pobierać 1400W z sieci. Wtedy mamy sprawność 71%.
    Z kolei przy niższym obciążeniu, np 400W pobierze 600W. Sprawność tylko 66%, ale w końcu 600W to mniej niż 1000W, prawda?

  • #40 07 Lut 2019 16:11
    amator2000
    Poziom 20  

    K3 napisał:
    Popatrz na to: https://www.youtube.com/watch?v=9Kv8hrDHej0
    Przy 90 wychodzi jakieś 25KM, przy 145km/h potrzeba prawie 100KM.
    Nie nastąpił dwukrotny wzrost prędkości, a potrzebna moc wzrosła prawie czterokrotnie.
    I za tym idzie spalanie, nie wzrasta ono liniowo.


    W czasach, kiedy chodziłem do podstawówki nie było ani youtube, ani internetu, ale pan od fizyki wyprowadził na tablicy wzór na energie kinetyczną, gdzie - jak każdy wie - energia ciała w ruchu zależy od kwadratu prędkości. Więc jakoś nie jestem zaskoczony Twoim filmikiem z You Tuba ...
    :D :D :D .

  • #41 07 Lut 2019 22:08
    kakibara
    Poziom 28  

    Proste pytanie, prosta odpowiedź.
    W trasie są osoby którym hałas z zewnątrz nie przeszkadza i lecą na autostradzie i po 150 lub więcej km/h- asterixem.
    Droga krajowa 80-100 km/h - będzie najlepsze dla niej spalanie, jeżeli masz komputer i funkcję chwilowego spalania - sprawdź z ciekawości 4 bieg i prędkość gdzies w okolicach 80km/h bedzie Ci paliła mniej niż na 5 biegu.
    Na autostradzie dla diesla obroty rzędu 4tyś/min nie są problemem - dla mnie tylko hałas męczący byłby w opelku.
    Ale prędkość 125 km/h plus /minus 10km/h będzie cicho i ekonomicznie.

  • #42 07 Lut 2019 22:54
    kwok
    Poziom 39  

    Ogar2003 napisał:
    Witam. Mam pytanie. Jaka jest najlepsza optymalna prędkość autostradowa dla Opla Astry G z silnikiem 1.7 DTI Isuzu 75km?

    Po przeczytaniu całego tematu można jednoznacznie powiedzieć że najlepsza prędkość na polskiej autostradzie dla samochodu osobowego jakim jest Astra to 140 do 150km/h jeśli warunki na to pozwalają lub około 90km/h razem z ciężarówkami jeśli hałas przy 140km/h przeszkadza kierowcy i warunki na drodze pozwalają taką prędkość rozwinąć.
    Dlaczego akurat tak? Bo za 140-150 nie ma mandatu i nie jest się zawalidrogą a przy 90 jest się zawalidrogą taką jak ciężarówki, ale ponieważ one więcej nie mogą to najlepiej wcisnąć się pomiędzy dwie żeby być nie zauważonym :D
    Jeśli ktoś chce oszczędzać paliwo i jeździć po autostradach to niech się przesiądzie do autokaru bo w końcu nie po to szybkie drogi są wybudowane żeby jeździć z prędkościami ekonomicznymi tylko żeby się poruszać szybko.

  • #43 08 Lut 2019 09:59
    vodiczka
    Poziom 43  

    kwok napisał:
    w końcu nie po to szybkie drogi są wybudowane żeby jeździć z prędkościami ekonomicznymi tylko żeby się poruszać szybko.
    lepiej być mądrym i bogatym niż biednym i głupim :)
    Jeżeli samochód jest przystosowany do ruchu autostradowego (odpowiednie przełożenia skrzyni i niski współczynnik oporu powietrza) to da się jechać autostradą szybko i ekonomicznie.

    Z drugiej strony, mimo iż brakuje mi szóstego biegu by przy prędkości > 96 km /h silnik pracował nieco poniżej maksymalnego momentu obrotowego to nie narzekam na duże zużycie paliwa na autostradzie.
    Czyżby sterownik czynił cuda :?: czy po prostu wolniejszy ruch na klasycznej drodze (poza obszarem zabudowanym) odbywa się z większą liczbą cykli hamuj - przyspieszaj co wpływa na zużycie paliwa.
    Niezależnie od drogi, którą się poruszamy, optymalnie jest jechać z prędkością, którą porusza się większość uczestników ruchu.

  • #44 08 Lut 2019 20:21
    kakibara
    Poziom 28  

    W De vectra A 1.6 i 1990 rok jezdzilem w okolicach 120 km/h, a było to w 1991 -1993 roku chociaż gdy było potrzeba i jechało się 500km cały czas 150-160 km/h i rzadko ktoś cię mijał.
    Paliła bardzo mało.
    W okolicach wejścia motoru 1.9 tdi prędkość na autostradzie wzrosła do 140-150km/h i ją można było utrzymać bez problemu.
    Po 2005 roku prędkość przelotowa wzrosła do 170km/h oczywiscie na 3 pasach.
    I kolega mówi prawdę zeby się trzymać jak w stanach fali a w fali uczestniczą trafiki i vivaro 2.0 cdti gdzie wioza ludzi po 160 -170 km/h.
    W nowych autach prędkość autostradowa 140 plus 10-15% jest teraz normalnościa, a astra tego nie wytrzyma jezeli to będą co weekendowki z Holandii do Polski.

  • #45 09 Lut 2019 00:02
    kwok
    Poziom 39  

    vodiczka napisał:
    wolniejszy ruch na klasycznej drodze (poza obszarem zabudowanym) odbywa się z większą liczbą cykli hamuj - przyspieszaj co wpływa na zużycie paliwa.

    Dokładnie tak.
    kakibara napisał:
    trzymać jak w stanach fali

    Dlatego jak masz czym to jedziesz autostradowo a jak nie to z ciężarówkami. Innych opcji na hajłeju nie ma. Gdyby tak ludziska jeździły to nie byłoby potrzeby przepuszczania czy zwalniania jak ktoś wyprzedza ciąg ciężarówek z prędkością 100km/h i mimo wyższej prędkości auto spaliłoby mniej bo nie byłoby potrzeby przyspieszania.ze 100 do 140 co kawałek jeśli chce się jechać autostradowo.

  • #46 09 Lut 2019 08:50
    vodiczka
    Poziom 43  

    kwok napisał:
    Gdyby tak ludziska jeździły to nie byłoby potrzeby przepuszczania czy zwalniania jak ktoś wyprzedza ciąg ciężarówek z prędkością 100km/h
    Jeżeli nawet ciężarówka jedzie z prędkością 85km/h to setką wyprzedza ją bardzo niedouczony kierowca albo ktoś komu sprawia przyjemność blokowanie "szybkich jak błyskawica" :)

  • #47 10 Lut 2019 16:29
    amator2000
    Poziom 20  

    kwok napisał:
    vodiczka napisał:
    wolniejszy ruch na klasycznej drodze (poza obszarem zabudowanym) odbywa się z większą liczbą cykli hamuj - przyspieszaj co wpływa na zużycie paliwa.


    Dokładnie tak.


    Dokładnie nie - autostrada to duża prędkość, co znacznie bardziej podnosi zużycie paliwa, niż jazda 70-90 ma zwykłej drodze z dużą ilością ograniczeń do 50 km/h. Dwukrotne zwiększenie prędkości to 4 krotny zwiększenie energii kinetycznej, która musi z czegoś powstać, w przypadku silnika spalinowego - z paliwa w baku. Bugatti Veyron przy prędkości maksymalnej spala cały bak w 10 minut.
    :D :D :D

  • #48 10 Lut 2019 16:46
    kwok
    Poziom 39  

    Patrzysz tylko na opory powietrza a przy tej wolniejszej jeździe paliwo pochłaniane jest głównie na rozpędzenie masy. Częstotliwość rozpędzania auta na drogach gminnych i powiatowych jest większa w przeliczeniu na km niż na autostradzie i gdyby na wolniejszych drogach jechać od startu do mety 90km/h to auto spaliłoby jeszcze mniej. Oczywiście należy wziąć po uwagę cechy indywidualne danego auta bo przecież są różne. Ogólnie powinno się jeździć prędkością max dopuszczoną na drodze żeby nie utrudniać ruchu jeśli oczywiście są warunki a nie jechać 75 bo najmniej pali czy 55 bo jestem na urlopie i podziwiam widoki. Droga jest publiczna i o ile ja zjem troszkę późnoej obiad i się nic nie stanie to mamy jeszcze tramsport publiczny który ma rozkład jazdy, Policję, Straż Pożarną i karetki........

  • #49 10 Lut 2019 23:54
    Ogar2003
    Poziom 3  

    Dzisiaj miałem okazję się przejechać. Zauważyłem że jadąc z prędkością 125-130 km/h na tempomacie mając przy tym
    około 3000 tysięcy obrotów słychać, że auto "płynie" tzn. Jest dużo ciszej niż przy równych 120km/h
    Myślę, że najlepszą prędkością autostradową dla tego silnika jest prędkość rzędu 125-130km.

  • #50 10 Lut 2019 23:58
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Ogar2003 napisał:

    Myślę, że najlepszą prędkością autostradową dla tego silnika jest prędkość rzędu 125-130km.


    To po co pytasz skoro wiesz.

  • #51 11 Lut 2019 08:52
    vodiczka
    Poziom 43  

    kwok napisał:
    Patrzysz tylko na opory powietrza a przy tej wolniejszej jeździe paliwo pochłaniane jest głównie na rozpędzenie masy
    Oczywiście. Dodam że porównywałem różnicę przy pokonaniu trasy drogą krajową i autostradą z prędkościami odpowiednio 90 i 120 km a nie 90 i 180 km.
    amator2000 napisał:
    Dwukrotne zwiększenie prędkości to 4 krotny zwiększenie energii kinetycznej, która musi z czegoś powstać

  • #52 11 Lut 2019 09:48
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    amator2000 napisał:
    [ Bugatti Veyron przy prędkości maksymalnej spala cały bak w 10 minut.
    :D :D :D


    Tak to prawda, jeżeli zamontowany bak pochodzi z Fiata 126 p , popularnego malucha.

    Co do energii kinetycznej to wzrośnie tylko dwukrotnie ponieważ we wzorze mamy mv²/2 :D :D :D

  • #53 11 Lut 2019 20:26
    K3
    Poziom 23  

    Aleksander_01 napisał:
    Tak to prawda, jeżeli zamontowany bak pochodzi z Fiata 126 p , popularnego malucha.


    To sobie poczytaj...
    "Run the 1,000 hp Bugatti Veyron Grand Sport at top speed and it will empty its 26.4-gallon fuel tank in 12 minutes. The Vitesse, with its extra 200 hp, will do it in 10.3, which is lucky actually because Michelin won't guarantee the tires to run above 250 mph for more than 15 minutes"

    26,4 galona po przeliczeniu na nasze daje 100l paliwa.
    Zakładając prędkość maksymalną na poziomie 400km/h, czyli taką jak podaje producent, to 12 minut jazdy pozwoli na przebycie 80km.
    100l/80km daje nam spalanie rzędu 125l/100km. Co nie jest niemożliwe...

    Szczególnie, iż dane producenta podają spalanie 78l/100km przy prędkości maksymalnej, nie licząc rozpędzania.

  • #54 12 Lut 2019 00:04
    kakibara
    Poziom 28  

    Jeżeli ktoś jeździ 3 tyś km miesięcznie to ile musi zarabiać, żeby zalewac to auto jak pali mu 125 l/100km?
    Chyba więcej niż nasza średnia krajowa.😄😄😄.
    Impreza lekko podkuta przy upalaniu nie schodzila z 40l a myślę że i pod 70l w Borsku można było spalić, bmw 4.0 v8 pali gdzieś w okolicach 50l. I kilka kompletów opon.
    Także to 125l nie jest okrutnie dużo, ale pocisnac przez chwilę 400km/h mogło by mnie troszkę odblokować.

  • #55 12 Lut 2019 00:38
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Do K3 - pomieszałem liczenie, nie kupię takiego samochodu :D :D :D

  • #56 12 Lut 2019 07:55
    ^ToM^
    Poziom 34  

    K3 napisał:

    To sobie poczytaj...
    "Run the 1,000 hp Bugatti Veyron Grand Sport at top speed and it will empty its 26.4-gallon fuel tank in 12 minutes. The Vitesse, with its extra 200 hp, will do it in 10.3, which is lucky actually because Michelin won't guarantee the tires to run above 250 mph for more than 15 minutes"


    To auto ma jedną zasadniczą wadę - bezsensowność. Urządzenie jest kompletnie do niczego nieprzydatne. No chyba tylko po to aby stało sobie w luksusowym garażu.
    :D :D :D