Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Diora WS442 oraz FS042 - Naprawa oraz lekki tuning

____Podkreślnik____ 14 Jan 2019 01:34 4611 19
Relpol
  • #1
    ____Podkreślnik____
    Level 5  
    Witam! Jakiś czas temu wzięłem się za regenerację swojego sprzętu jakim jest zestaw Diody SSL042 wraz z kolumnami Alton 70. Na pierwszy ogień poszły elektrolity. W lokalnym sklepie elektronicznym zakupiłem prawie wszystkie elektrolity (we wzmacniaczu zostały jeszcze do wymiany dwa 220uF 63V i 2x4700uF 40V, a w korektorze trzy 470uF 40V). Niestety popełniłem głupi błąd, ponieważ w korektorze nie obcięłem wystających nóżek jednego z nowych kondensatorów (nie pamiętam już którego) przez co po złożeniu sprzętu do kupy i uruchomieniu uszkodziłem lewy kanał i we wzmacniaczu i korektorze. Na początku wzięłem się za zmartwychwstanie wzmacniacza, i po wstępnych badaniach stwierdziłem, że uszkodzeniu uległy tranzystory T201 (BC414B) oraz T203 (BC237B) i o ile w lokalnym elektronicznym tranzystor BC237B udało mi się zdobyć to BC414B już nie. Później jak sprawdziłem informacje na temat BC414B to dowiedziałem się iż już takich nie produkują. I tu zrodził mi się pomysł na tuning owego wzmacniacza i korektora. Postanowiłem powymieniać tranzystory z przedwzmacniacza oraz T501, T502, T503 i T504 (wszystkie BC307A) na niskoszumowe. Z tego co poszperałem w internecie to mogę powymieniać:
    We wzmacniaczu:
    BC414B (T201, T202) i BC414C (T103 i T104) na BC547 lub BC550,
    BC413C (T101, T102, T301, T302) na BC550,
    BC237B (T203, T204, T303, T304) na BC547,
    BC307A (T501, T502, T503, T504) na BC557,
    W korektorze:
    BC237 (T101, T102, T104, T105, T107, T108, T110, T111, T201, T202, T204, T205, T207, T208, T210, T211) na BC550,
    BC413C (T103, T106, T109, T203, T206, T209) na BC550.
    Z tuningu mam zaplanowane powymieniać przewody na grubsze, dać większy kondensator filtrujący we wzmacniaczu (myślałem nad założeniem dwóch 6800uF 50V) oraz zamianą małych elektrolitów na tantale, bo mam ich pełno.
    Prosiłbym o zweryfikowanie czy mogę bezproblemowo wynianiać wyżej wymienionyme tranzystory na te, które ktoś też wyżej wymieniłem oraz ewentualne podpowiedzi co bym mógł jeszcze zrobić. Poniżej załączam schematy wzmacniacza i korektora.
  • Relpol
  • Helpful post
    #2
    mieszaczwcz
    Level 31  
    Uważaj z wymianą tantalów są dużo mniej odporne na Umax i odwrotną polaryzacje, szczególnie nadają się w torze przedwzmacniacza i reg, barwy tonu
  • #3
    ____Podkreślnik____
    Level 5  
    Kondensatory z przedwzmacniacza wymienię na tantalowe. Z tych tantalowych mam pasujące mam tylko o pojemnościach 2,2uF i 4,7uF, a resztę dokupię. Z tymi tranzystorami to mogę je wymienić na takie, które podałem? Myślałem jeszcze nad wymianą BC308 (T802, T902) na BC558 oraz BC238 (T801, T901) na BC548.
  • Helpful post
    #4
    radiogaga
    Service technician RTV
    Koniecznie wymień 2X4700 na początek.BC413 i 414 tylko na BC550.BC308 i 238 wymiana mocno wskazana.
  • #5
    ____Podkreślnik____
    Level 5  
    Czy montując w układzie wzmacniacza tranzystory o większym wzmocnieniu nie spowodują one zaburzeń w jego pracy. Chodzi mi tu o zamianę tranzystorów BC307A (T501, T502, T503, T504) na BC557B, BC308 (T802, T902) na BC558B i BC238 (T801, T901) na BC548B? Z tego co wiem, to w przedwzmacniaczu nie ma znaczenia czy wzmocnienia pozostaną te same czy większe, ale chyba w samym wzmacniaczu to ma znaczenie.
  • Helpful post
    #7
    radiogaga
    Service technician RTV
    Tranzystory mają oznaczenia grup wzmocnienia.Polskie z reguły A.B,C.Philips np.25,40.Zobacz w notach katalogowych.
  • Helpful post
    #8
    mieszaczwcz
    Level 31  
    Ale szumy też wzrastają, czasem korecja potrzebna ale w tym przypadku może się obejdzie bez.
  • #9
    ____Podkreślnik____
    Level 5  
    Wzmocnienia posprawdzałem w notach i zamówiłem części. Powinny przyjść w poniedziałek i wtedy złożę to wszystko do kupy i dam znać o efektach.
  • #10
    ____Podkreślnik____
    Level 5  
    We wzmacniaczu wymieniłem resztę elektrolitów. Stary filtrujący 2x4700uF 40V wymieniłem na dwa 10000uF 50V i podłączyłem je według schematu, który podesłał kolega @kiss39 . Tranzystory też powymieniałem, ale zamiast zamiawianych BC557A (w miejsce BC307A (T501, T502, T503, T504)) dostałem BC557B i takie zamontowałem. Po złożeniu wszystko ładnie działa poza tym, że na skręconym do minimum potencjometrze głośności słychać lekkie buczenie oraz niskie tony na prawym kanale grają ciszej niż na lewym. Spróbuję zobaczyć czy jak znów założę BC307A to to buczenie ustanie. Spróbuję jeszcze wymienić T902, bo przy lutowaniu dosyć mocno go przygrzałem.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Da się jakoś wyeliminować takie łupnięcie jakieś 10 sekund po wyłączeniu wzmacniacza? Zamontować przekaźnik, który odłączał by kolumny po wyłączeniu wzmacniacza?
  • Helpful post
    #11
    Gismot
    Level 18  
    ____Podkreślnik____ wrote:
    BC557A (w miejsce BC307A (T501, T502, T503, T504)) dostałem BC557B i takie zamontowałem. Po złożeniu wszystko ładnie działa poza tym, że na skręconym do minimum potencjometrze głośności słychać lekkie buczenie oraz niskie tony na prawym kanale grają ciszej niż na lewym. Spróbuję zobaczyć czy jak znów założę BC307A to to buczenie ustanie.

    tranzystorów BC557B nie ruszaj, mam nadzieję, że je sparowałeś,

    Obstawiam na problem z masą, ale dla pewności sprawdź, czy na zaciskach głośnikowych nie ma stałego napięcia.

    ____Podkreślnik____ wrote:
    Da się jakoś wyeliminować takie łupnięcie jakieś 10 sekund

    łupnięcie jakieś 10 sekund?
  • Helpful post
    #12
    mieszaczwcz
    Level 31  
    "niskie tony na prawym kanale grają ciszej niż na lewym."

    sprawdź C208, C209 tego zamienić na tantal każdy z nich możesz zwiększyć o jakieś 20-30%
  • #13
    ____Podkreślnik____
    Level 5  
    Faktycznie zapomniałem sparować tranzystory, więc je wymontowałem podobierałem i zamontowałem. Na lewym kanale tony niskie cały czas grają głośniej.
    Jako C208 i C209 mam wsadzone kondensatory o oznaczeniu 200nK 100V i wygląda to jakby fabryka takie założyła. W serwisówce mam napisane, że powinny tam siedzieć 1uF 63V, więc założę zamiast nich tantale 1uF.
    To dudnięcie z kolumn pojawia się podczas włączania i 10 sekund po wyłączeniu wzmacniacza. Wyeliminuję je montując układ opóźnionego załączania głośników.

    Dodano po 1 [godziny] 47 [minuty]:

    Napięcie na zaciskach głośnikowych jest 1mV napięcia stałego bez podawania sygnału na wzmacniacz. Jakie dać opornik do oświetlenia jeśli dla żarówek 24V jest tam 130 Ohm na każdą, a ja bym chciał zamontować żarówki 12V 1,2W, bo mam ich pełno.
  • Helpful post
    #14
    Gismot
    Level 18  
    ____Podkreślnik____ wrote:
    Na lewym kanale tony niskie cały czas grają głośniej.

    Sprawdź potencjometr (rezystancję) od regulacji tonów niskich. Ustawiony w pozycji środkowej (zero na skali) mam mieć równą rezystancję (noga 1, 2 - 50k 2, 3 -50k i tak samo dla drugiej sekcji)

    ____Podkreślnik____ wrote:
    Jako C208 i C209 mam wsadzone kondensatory o oznaczeniu 200nK 100V i wygląda to jakby fabryka takie założyła. W serwisówce mam napisane, że powinny tam siedzieć 1uF 63V, więc założę zamiast nich tantale 1uF

    C208 ma być 33n
    C209, C210 1uF 63V

    Tantale średnio się sprawdzają w torze audio, lepiej wstawić kondensatory foliowe np, MKT lub zostać przy elektrolitach,

    ____Podkreślnik____ wrote:
    To dudnięcie z kolumn pojawia się podczas włączania i 10 sekund po wyłączeniu wzmacniacza. Wyeliminuję je montując układ opóźnionego załączania głośników

    Na PCB masz miejsce na ten układ tak więc go warto odbudować. (schemat dostępny na forum)
    Przekaźnik można wstawić współczesny 24V (tylko trzeba otwory wywiercić)
    Diora WS442 oraz FS042 - Naprawa oraz lekki tuning Diora WS442 oraz FS042 - Naprawa oraz lekki tuning

    Dodano po 2 [minuty]:

    ____Podkreślnik____ wrote:
    Napięcie na zaciskach głośnikowych jest 1mV napięcia stałego bez podawania sygnału na wzmacniacz.

    Jest wszystko ok, 1mV to niezły wynik (o ile dobrze dokonałeś pomiaru)

    ____Podkreślnik____ wrote:
    Jakie dać opornik do oświetlenia jeśli dla żarówek 24V jest tam 130 Ohm na każdą, a ja bym chciał zamontować żarówki 12V 1,2W, bo mam ich pełno.

    od 470-560Ω moc strat na tym rezystorze to ok. 2-2,4W tak więc rozwiązanie nieekonomiczne,

    Originale żarówki R5 24-30V 30mA
  • #15
    ____Podkreślnik____
    Level 5  
    Kondensatory C209 i C210 zmieniłem na elektrolity 1uF 63V, czyli takie jakie fabryka powinna dać. Teraz nie słychać żadnych szumów na minimalnej głośności. Miałem dziś okazję dokładniej się przysłuchać i to jednak cały lewy kanał ciszej gra. Sprawdziłem opór na potencjometrze tonów niskich i w pierwszej sekcji:
    miedzy 1, a 2 nóżką opór wynosił 43,7k Ohm,
    między 2, a 3 nóżką opór wynosił 42,7k Ohm.
    W drugiej sekcji:
    miedzy 1, a 2 nóżką opór wynosił 42,9k Ohm,
    miedzy 2, a 3 nóżką opór wynosił 44,6k Ohm (Oczywiście potencjometr ustawiony był w środkowej pozycji)
    Sprawdziłem też opór na potencjometrze głośności i w pierwszej sekcji opór wynosił (potencjometr skręcony do minimum):
    miedzy 1, a 2 nóżką opór wynosił 43,1k Ohm,
    miedzy 2, a 3 nóżką opór wynosił 8,5k Ohm.
    W drugiej sekcji:
    miedzy 1, a 2 nóżką opór wynosił 42,7k Ohm,
    miedzy 2, a 3 nóżką opór wynosił 7,7k Ohm,
    Jeszcze jest jedna 4 nóżka po drugiej stronie potencjometru, ale nie mam pojęcia jaką on pełni funkcję. Ewentualnie można zamiast niego wsadzić zwykły z 3 nóżkami?
  • Helpful post
    #16
    398216 Usunięty
    Level 43  
    ____Podkreślnik____ wrote:
    4 nóżka po drugiej stronie potencjometru, ale nie mam pojęcia jaką on pełni funkcję.
    Odczep do regulacji psofometrycznej (kontur).
  • #17
    ____Podkreślnik____
    Level 5  
    Po dłuższej pracy wzmacniacza zaobserwowałem, że radiator końcówek mocy prawego kanału jest ciepły, a radiatora lewych- praktycznie zimny. Jutro sprawdzę napięcia spoczynkowe i w razie potrzeby je wyreguluje.
  • Helpful post
    #18
    chudytech
    Level 2  
    Jeśli już o tuningu mowa to polecam dla własnej satysfakcji zamontować diodę sygnalizującą o załączeniu przekaźnika kolumn i gotowości wzmacniacza do pracy - jest na nią oryginalne miejsce pomiędzy wskaźnikami wysterowania kanałów. Wiem, że to drobiazg i nie wpływa na pracę wzmacniacza, ale czasami mała rzecz potrafi cieszyć.
  • #19
    ____Podkreślnik____
    Level 5  
    Napięcie spoczynkowe starałem się wyregulować i jakoś mi się udało. Różnica między głośnością kanałów w miarę się wyrównała. Miałem problem z ustawieniem, ponieważ napięcie cały czas wachało się o jakieś 0,8mV.
    Tą diodą to nawet fajny pomysł, ale bym wolał, żeby sygnalizowała ona niegotowość wzmacniacza. W końcu tuning polega na tym, żeby dostosować sprzęt pod swoje własne potrzeby.
  • #20
    ____Podkreślnik____
    Level 5  
    Wzmacniacz udało mi się w końcu poprawnie ustawić. Teraz wszystko gra cudnie. Opóźnione załączanie kolumn na razie sobie odpuściłem, bo dostałem Radmora 5102-TE i raczej będę go częściej używać niż tego WS442. WS-kę będę miał na większe imprezy, albo do denerwowania sąsiadów. Temat zamykam.