Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mostek-H L293D: Jeden silnik chodzi wolniej od drugiego

14 Sty 2019 09:11 342 17
  • Poziom 4  
    Witam. Mam problem. Zbudowałem robota w oparciu o ten mostek oraz Arduino i pomimo ustawienia tego samego PWM jeden silnik chodzi wolniej od drugiego. Nie miałem tego problemu wcześniej, tylko się on niespodziewanie pojawił. Proszę o pomoc.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 38  
    Witam - proszę zamienić miejscami silniczki ( mogą mieć inne parametry ) ,jeżeli będzie to samo
    to należy szukać gdzie indziej .
  • Poziom 4  
    Te silniki maja takie same parametry :)
  • Poziom 28  
    Witam
    Kol.wojtek 9007 nie pytał o parametry, tylko czy po zamianie tak samo się zachowują. Jeśli tak to zamień miejscami PIN'y sterujące mostkiem.

    Pozdr.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 4  
    Nie pomogła zamiana silników.
  • Poziom 37  
    Filipotyk napisał:
    Nie pomogła zamiana silników.

    Witam !
    Zamiana silników nie miała rozwiązać problemu, ma za zadanie ocenić co jest wadliwe, mostek, czy któryś silnik jest wolniejszy.
  • Poziom 4  
    Zauważyłem jedna dziwna rzecz. Raz jeden silnik jest wolniejszy, a raz drugi.
  • Poziom 37  
    Może zasilanie jest słabe ?
  • Poziom 4  
    Zasilanie jest dobre. Dodam jeszcze, że wcześniej chodziło wszystko ładnie.

    Dodano po 19 [godziny] 7 [minuty]:

    Chodź zazwyczaj to prawy silnik chodzi wolniej.
  • Poziom 43  
    Zmierz napięcia na wyjściach PWM arduino i na silnikach, miernik napięcia stałego powinien pokazać średnią z PWM-a.
  • Poziom 4  
    Wyniki:
    silnik prawy: 3.35V
    silnik lewy: 3.36V-3.37V(miernik waha się pomiędzy tymi dwoma wartościami)
    PWM silnika prawego: 4.97V
    PWM silnika lewego: 4.97V

    Zauważyłem jeszcze, że silniki czasami spowalniają bez obciążenia.
  • Poziom 43  
    Czyli napięcia są równe, a problem leży w silnikach, może za dużo wymagasz od silników, jak duże są te różnice prędkości obrotowej?

    Cytat:

    Zauważyłem jeszcze, że silniki czasami spowalniają bez obciążenia.
    Błąd w programie, albo kiepskie zasilanie.
  • Poziom 4  
    Zasilanie chyba nie jest słabe, ponieważ to 7 baterii AA, a napięcie z nich uzyskane wynosi 9,48V(są lekko rozładowane), a silniki działają na napięcie 3-6V. To nie może być błąd programu, bo wszystko poprawnie działało aż do pewnego momentu. Spróbuje zmiejszyć PWM na silnikach i zobaczę co się stanie.

    Dodano po 23 [minuty]:

    Po zmniejszeniu PWM nic się nie zmieniło. Chyba po prostu jeden silnik jest wolniejszy, ale co dziwne są dokładnie takie same.
  • Poziom 43  
    Filipotyk napisał:
    Po zmniejszeniu PWM nic się nie zmieniło. Chyba po prostu jeden silnik jest wolniejszy, ale co dziwne są dokładnie takie same.
    Jeśli twój robot posiada dwa koła napędzane i skręca dzięki różnicy prędkości kół, to jedyny niezawodny sposób na jazdę prosto wymaga użycia czujników prędkości obrotowej i regulacji PWM stosownie do sygnałów z czujników.

    Nie można oczekiwać że silniki będą całkowicie identyczne, są takie same, ale parametry każdego egzemplarza mogą się odrobinę różnić.
  • Poziom 4  
    Rozumiem, ale wcześniej nie było takiego problemu. Zauważyłem jeszcze jedną rzecz. W jednym silniku puściło lutowanie od kabla i tylko on styka. Czy to może mieć znaczenie?
  • Poziom 43  
    Filipotyk napisał:
    W jednym silniku puściło lutowanie od kabla i tylko on styka. Czy to może mieć znaczenie?
    Wadliwe połączenia oczywiście mają wpływ, jeśli coś nie styka to będzie pogarszać pracę silnika aż przestanie działać, tak samo jak nieumiejętne lutowanie może nadtopić plastik i przemieścić elementy wewnątrz.
  • Poziom 4  
    Dolutowałem kabel od silnika i to samo. To co mam zrobić? Kupić nowe silniki czy kupić czujnik obrotów?
  • Poziom 43  
    Czujnik to jedyna pewna metoda na to aby pojazd jechał idealnie prosto, więc i tak potrzebny. Jeśli silniki bardzo się różną to może jeden jest wadliwy, możesz zasilić z zasilacza laboratoryjnego i porównać obroty i pobór prądu obydwu silników, tym sposobem sprawdzisz same silniki i elektronika nie będzie mogła wpływać, bo jej po prostu nie będzie w obwodzie.