Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

6000CD RDS EON - Brumienie w tle po wlutowaniu modułu bluetooth.

kame01 16 Sty 2019 21:54 354 2
  • #1 16 Sty 2019 21:54
    kame01
    Poziom 8  

    Witam serdecznie.

    Postanowiłem zmodyfikować swoje fabryczne radio i zakupiłem moduł bluetooth XY-BT-MINI widoczny na zdjęciu.

    6000CD RDS EON - Brumienie w tle po wlutowaniu modułu bluetooth.

    Z pinu 3 w kostce zasilania pobrałem 12V po zapłonie, a minus z pinu szóstego. Następnie umieściłem na płytce stabilizator napięcia L7805CV +5V 1.5A TO220, i polutowałem wszystko.

    6000CD RDS EON - Brumienie w tle po wlutowaniu modułu bluetooth.

    Przewody L, R i GND przylutowałem do odpowiednich miejsc na płytce napędu zgodnie z tym tutorialem, a następnie przewierciłem obudowę i zamocowałem płytkę przy pomocy śrubek. Płytka nie dotyka obudowy.


    Link


    Efekt?
    Wszystko działa. Silent CD w napędzie, telefon łączy się i gra muzyka.
    Przy niewielkiej głośności jest super, ale kiedy zagram nieco głośniej, albo między utworami słychać brumienie i pikanie. Załączam filmik.



    Tak miało być? A jeśli nie, to jak z tym walczyć?

    EDIT:
    Po śledzeniu forum i dalszym przeglądaniu internetu doszedłem do pewnych wniosków.

    Czy możliwe jest, że zakłócenia powstają przez sposób zasilania? Odkryłem wskazówkę, żeby zastąpić L7805CV gotową płytką/przetwornicą.
    Przykład na allegro: Przetwornica USB Step-down 6-24V na 5V 3A

    A może wystarczy dodać kondensatory na zasilaniu?

    Bardzo proszę o opinię.

    0 2
  • TermoPasty.pl
  • #2 20 Sty 2019 15:31
    kame01
    Poziom 8  

    Wymieniłem stabilizator na płytkę z przetwornicą.

    6000CD RDS EON - Brumienie w tle po wlutowaniu modułu bluetooth.

    Wylutowałem przewody z napędu i przylutowałem na płycie głównej, mniej więcej w ten sposób, tylko nie pobrałem oryginalnego sygnału audio z odtwarzacza. Na poniższym przykładzie został wykonany przełącznik.

    6000CD RDS EON - Brumienie w tle po wlutowaniu modułu bluetooth.

    Jest odrobinę lepiej, ale bez szału.

    Zakłócenia pochodzą z napędu CD. Słychać jak porusza się głowica itd. Najprawdopodobniej idzie to wszystko po masie. Czy może uzyskam poprawę jak odetnę AGND na płytce napędu? Niestety nie mam oscyloskopu żeby mieć pewność, a nie chcę ciąć nóg konektora bez potrzeby.

    EDIT:
    Ogłączyłem AGND, lewy i prawy kanał w napędzie i niestety nic się nie zmieniło.

    0
  • TermoPasty.pl
  • #3 24 Sty 2019 20:59
    kame01
    Poziom 8  

    Drodzy parafianie :)

    Co prawda nie znalazłem tu pomocy, za wyjątkiem wskazówek ze starych postów, niemniej jednak postanowiłem zostawić rozwiązanie sprawy dla potomnych.

    Sposób ten da się zastosować w innych radioodbiornikach.

    Rozwiązaniem problemu okazała się: Przetwornica izolowana DC-DC 5V-5V 1W B0505S-1WR2. Pozwoliła ona galwanicznie oddzielić obwody i przerwać pętlę masy.

    Potrzebne rzeczy:
    - Moduł bluetooth np. XY-BT-MINI (30 zł)
    - Przetwornica napięcia 12v na 5v np. stabilizator napięcia L7805CV (~1,20 zł) lub Przetwornica USB Step-down 6-24V na 5V 3A (~8 zł)
    W przypadku stabilizatora napięcia nie stosujemy radiatora. Przy natężeniu rzędu 30mA nie będzie się bardzo grzać.
    - Przetwornica izolowana DC-DC 5V-5V 1W B0505S-1WR2 (9,50 zł)
    - Kilka przewodów.
    - Koszulki termokurczliwe.
    - Dla chętnych kondensator 100nF

    Instrukcja:

    ZASILANIE:

    1. Lutujemy dwa przewody do pinu 3 i 6 na płytce za kostką zasilania radia.

    2a. Te 2 przewody lutujemy do płytki USB Step-down 6-24V na 5V 3A na wejście.
    2b. Te 2 przewody lutujemy do L7805CV. Na pierwszą nogę podajemy 12V z pinu 3, na środkową nogę podajemy pin 6 i z tej samej nogi lutujemy dalej nasz minus. Trzecia noga to nasze 5V.

    3. Tutaj w przypadku wersji z USB możemy po prostu użyć standardowego kabla USB. W przeciwnym wypadku od spodu płytki wlutowujemy się do gniazda USB i pobieramy nasz + i -.

    4. Lutujemy wejście i wyjście w naszej przetwornicy izolowanej.

    5. Przewody z przetwornicy lutujemy do naszego modułu Bluetooth. W tym miejscu można jeszcze dodać kondensator ceramiczny 100nF, aby jeszcze trochę oczyścić nasz prąd z zakłóceń.

    PRZEWODY SYGNAŁOWE:

    1. Musimy wylutować dwa kondensatory SMD bezpośrednio obok mikrokontrolera: C523 i C524. Mi udało się to spokojnie zrobić zwykłą lutownicą ze ściętą końcówką. Końcówka typu dłuto też powinna się sprawdzić.

    2. Możemy wlutować je w pionie, jak na jednym z załączonych wcześniej zdjęć. Ja jednak zdecydowałem się przylutować tam przewód, potem kondensator i dalej przewód, a całość zamknąć w koszulce termokurczliwej.

    Uwaga na pady! Są bardzo delikatne. Jak można zauważyć na zdjęciach, jeden mi się odczepił. Na szczęście tuż pod nim był kolejny.

    3. Przylutowujemy nasze przewody sygnałowe. W moim przypadku brązowy to kanał prawy, niebieski lewy, a zielony to masa. Masę dajemy w wolne miejsce na kondensator elektrolityczny.

    4. Wpinamy gniazdo jack lub przylutowujemy nasze przewody do płytki bluetooth.

    ZDJĘCIA:

    Tak, wiem. Burdel w przewodach, że poprzyklejane na taśmę, że to tamto sramto nie tak i że luty nie takie jak by każdy sobie życzył.
    Zdjęcia zrobione zaraz po tym jak w końcu zadziałało jak trzeba. Jak będę mieć trochę czasu to zamierzam całość rozmontować, wyczyścić i zrobić jeszcze raz porządnie.

    6000CD RDS EON - Brumienie w tle po wlutowaniu modułu bluetooth. 6000CD RDS EON - Brumienie w tle po wlutowaniu modułu bluetooth. 6000CD RDS EON - Brumienie w tle po wlutowaniu modułu bluetooth. 6000CD RDS EON - Brumienie w tle po wlutowaniu modułu bluetooth.

    KONIEC

    2