Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Merkury DSH-303A - Dioda stereo oraz pływająca głowica

18 Sty 2019 09:08 1725 43
  • Poziom 24  
    Witam.
    Wczoraj przyniosłem ze strychu moje radio które właśnie skończyło 40 lat Merkury DSH-303A
    20 lat temu jakiś gość mi go przestroił dokładając głowicę OMEGA (nie wiem po co zamiast przestroić starą)
    i teraz tak od tamtej pory radio często się rozstraja. Nie jest to wina anteny tylko ustawie stacje gra bardzo dobrze przez 10-20 min i zaczyna gubić fale trzeba potencjometrem podkręcić.
    Druga sprawa jak włączę ARC to jeszcze bardziej zaczyna pływać (nie wiem co daje ARC)
    Poniżej fotka jak to wygląda

    I trzecia sprawa Dioda stereo przestała świecić (wcześniej po przestrojeniu działała) Radio stało na strychy 10 lat nieużywane. Nie wiem czy to dioda czy coś innego
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    ARC, a dokładnie to ARCz = Automatyczna Regulacja Częstotliwości.
    Najpierw do sprawdzenia stabilność napięcia przestrajającego głowicę Uvar.
  • Poziom 24  
    jak to zroić?
    Miernikiem do Uvar to na płytce 3 pin od prawej strony?
    a drugi koniec do masy czyli do metalowej obudowy??
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Piter3040 napisał:
    jak to zroić?


    Mierzyć i obserwować? Przez jakiś czas. Np. pół godziny.

    Cytat:
    Miernikiem do Uvar to na płytce 3 pin od prawej strony?


    Dlaczego pytasz, skoro widać?

    Merkury DSH-303A - Dioda stereo oraz pływająca głowica

    Cytat:
    a drugi koniec do masy czyli do metalowej obudowy??


    Myślę, że tak.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Poziom 24  
    Czy ARC ma być włączone czy wyłączone?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Piter3040 napisał:
    Wolę się upewnić


    Upewnić się, że dobrze przeczytałeś to co napisałem i to co jest narysowane na głowicy?
    Hmmm...

    Cytat:
    Teraz taka sprawa ide mierzyć, ale czy mierzyć trzymająć cały czas przez pół godziny czy sprawdzac co kilka minut?


    Jak Ci wygodnie. Jeśli zmiana napięcia jest trwała, to wykryjesz ją w obydwu przypadkach.

    Cytat:
    Czy ARC ma być włączone czy wyłączone?


    Dobre pytanie. Ja bym zrobił pomiar w obydwu wariantach. Najpierw z wyłączonym, a później z włączonym ARCz.

    Cytat:
    Jaką wartość ustawić na woltomierzu taką jak przy pomiarze akumulatora w samochodzie np?


    Nie wiem jaki masz miernik, ale w takim "marketowym" jest 20V i 200V.
    Zacznij od 20V. Jeśli miernik pokaże 1 i nic poza tym, to przestrój odbiornik tak, aby miernik pokazał jakieś napięcie, mniejsze od 20V.
  • Poziom 24  
    Zacząłem mierzyć. Zainstalowałem precycyzjnie miernik by nie było błędów i monitoruje na bierząco i co zauważyłem
    Ustawiłem fale (na zegarze w radiu wskazówka ustawiła się idealnie na środku czyli fala optymalnie ustawiona) napiecie było 8,07V po 15 min wskazówka zaczęła lekko odjeżdżać w lewo co oznacza niedostrojenie precyzyjne no ale radio gra natomiast napięcie sie podnosi ... Teraz jest 8,16V ( mam wpiety miernik na stałe, napięcie sie cały czas płynnie podnosi o ułamek)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Dobrze. To zrób dwa pomiary i podaj wyniki końcowe, pokazujące jak zmieniało się napięcie.
  • Poziom 24  
    Co usytaliłem,
    Mianowicie wyłączone ARC
    ustawiam fale napiecie 8,07V i w czasie 20 minut rośnie 8,18V i zaczynało trzeszczeć trzeba doregulowac
    zmieniłem na innną falę napięcie 4,85V po 10 min 4,88 i zaczyna trzeszczeć wiec musiałem podregulować

    Jak włączyłem ARC to było lepiej bo trzymało napiecie i grało ok (tylko trzeba precyzyjniej ustawiać - wrażenie jagby głowica była krótsza)

    Tak to działa przy programowaniu fal na sensorach (4 mozna zaprogramowac)

    Natomiast programowanie skalą duzym kolem jest niemozliwe z ARC bo napiecie skacze) na wyłaczonym ARC bez problemu zaprogramuje i w miarę trzyma.

    Ustaliłem jeszcze że napięcie na krańcach skali jest na początku 3,4V a na końcu 24,8V


    I kolejna ciekawa sprawa jaka wystapiła, mam podpiete dwa nieduże głośniczki
    I nagle jeden zaczął gorzej grać, brak basów (jak go odłączyłem na kilka minut i właczyłem spowrotem było ok przez kilka minut) pożniej znowu zaczął tracić moc. Zamieniłem glosniki ale nadal na końcówce lewej był słaby dzwiek.
    Jak wyłączyłem przycisk stereo zaczeło grać mono ale w dwuch głośnikach tak samo

    Co to może być?


    Aha co jeszcze zauważyłem zrobiłem antene z kabla głośnikowego 4 metrowego ale nic ona nie wnosi bo czy jest wsadzona czy nie to kompletnie nie wpływa to na odbiór. Radio gra bez anteny normalnie (na wyjsciu antenowym napisane jest 300 ohm

    Teraz znow zaczeło dobrze grać na obu i juz od dłuzszego czasu gra na obu nie ma róznicy już czy wcisne stereo czy nie dzwiek sie nie zmienia
    Dioda stereo nie świeci
  • Poziom 28  
    Winę za ten stan ponosi po części lichy blok zasilacza wytwarzającego napięcie warikapowe w tym tunerze. Blok z T802, T804, najprostsza, niekompensowana termicznie dioda Zenera D801 9V1, byle przeciąg i napięcie płynie - możesz zrobić próbę jak pięknie płynie napięcie warikapowe w punkcie np. K807 (przy WYŁĄCZONYM ARCZ) gdy podmuchasz na diodę D801. Na początku pasma, gdy napięcie warikapowe jest niskie, w okolicach 3-5V jest bardzo duża czułość przestrajania i tam wystarczy zmiana napięcia warikapowego o kilkanaście mV aby już być odstrojonym od stacji. Z czasem do tego dochodzą trzeszczące podkówki zasilacza, np. R825 4k7 i zjawisko pływania jeszcze bardziej daje w kość. Trzeszczeć mogą już także podkówki ustalające dolne napięcie warikapowe (R827, R826) i napięcie sobie losowo skacze po kilkanaście mV, dobrą szkołą jest po ustaleniu nimi napięcia, zmierzyć je i w ich miejsce wstawić dobrany porządny metalizowany rezystor 1%, który będzie stabilny w czasie. Oczywiście wyczyszczenie ścieżek oporowych, ślizgaczy potencjometrów strojenia izopropanolem w torze warikapowym obowiązkowe, a potem lekko posmarować wacikiem ścieżki oporowe "dezodoranetem" kontakt PR. Można pokusić się o przeróbkę na bardziej stabilny blok gdzie napięcie warikapowe wytwarza wyższej klasy kompensowana termicznie scalona "dioda Zenera" UL1550.
    https://obrazki.elektroda.pl/15_1237843464.jpg
    Co do stereo, z dużym prawdopodobieństwem po kilkudziesięciu latach odpłynął generator 76kHz w dekoderze i może być konieczna regulacja podkówką R241 częstotliwości generatora RC dekodera HA1156. Zakładam, że sygnał mocy stacji mierzony na 13 nóżce HA1137W masz na przyzwoitym poziomie. Masz tam chociaż 3V?
  • Poziom 24  
    Ja wyłaczam radio to musze delikatnie sciszyć bo pojawia się trzask w głośniukach (takie króciutkie pierdnięcie jak to sie mawia)

    Co do stereo, z dużym prawdopodobieństwem po kilkudziesięciu latach odpłynął generator 76kHz w dekoderze i może być konieczna regulacja podkówką R241 częstotliwości generatora RC dekodera HA1156. Zakładam, że sygnał mocy stacji mierzony na 13 nóżce HA1137W masz na przyzwoitym poziomie. Masz tam chociaż 3V?

    Jesli chodzi o stereo czyli czym mam dokładnie regulować bo nie bardzo wiem jak to wygląda? no i napięcie zmierzę czy jest 3V tylko w którym miejscu jest ta 13 nóżka?
  • Poziom 28  
    Masz napisane, regulacja R241. Regulujemy dopiero jak najmocniejsza stacja nie jest w stanie zapalić nam stereo. Oczywiście wcześniej sprawdzamy diodę stereo przez zwarcie 6 nóżki dekodera HA1156 do masy - co ma zasymulować załączenie trybu stereo przez układ scalony.
    Pytałem o napięcie na 13 nóżce, bo jak masz licho przestrojoną głowicę, stoisz demodulatorem HA1137W gdzieś na zboczu krzywej demodulacji (maksimum sygnału nie pokrywa się z zerem dostrojenia) to póki co nie kręcimy dekoderem, aż wyeliminujemy kluczowe nieprawidłowości. Jeżeli zadajesz pytanie o 13 nóżkę prostej kostki 16 nóżkowej DIL, to marnie widzę dalsze naprawy. Pobierz sobie PDF (skan papierowy) do UL1200 (to polski odpowiednik HA1137W) http://datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/U/L/1/2/UL1200.shtml czy innej podobnej kostki w obudowie DIL, masz tam pokazane jak liczy się nóżki. Na obudowie układu masz albo wycięcie w formie "U" lub nawierconą kropeczkę-dziurkę wskazującą nóżkę nr 1 i liczysz kolejne nóżki przeciwnie do ruchu wskazówek zegara patrząc na kostkę z góry, z lotu ptaka, widząc jej opis na obudowie.
  • Poziom 24  
    Jak radio trochę warkaczło bo kręciłem to dioda mrygnęła ze dwa razy,
    Dioda stereo nie pali na żadnej stacji

    Zmierzyłem 13 nóżkę i tam napięcie jest rózne w zależności od ustawionej stacji
    na jednej jest 1,6V na innej 2,6 jeszcze na innej 3,5V a na jeszcze innej ponad 4V

    Nóżkę 6 zwarłem i dioda stereo zaświeciła

    Czy teraz moge już regulować podkówką R241
    I teraz pytanie jak to zrobić? Poprostu lewo prawo czy zaświeci czy jakoś konkretnie mam to zrobić? (Wybrać najmocniejszą falę czy najsłabszą?)
  • Poziom 43  
    Ja na Twoim miejscu poszukałbym raczej fachowca, który zestroiłby na początek DOKŁADNIE głowicę (oryginalną) a dopiero potem zastanawiał się co jest (o ile jeszcze coś będzie) do zrobienia.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Moja propozycja, jeśli chcesz używać tego urządzenia na co dzień...
    To co napisał mój przedmówca jest najlepszą w takiej sytuacji opcją.
    Napisz w tym https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewforum.php?f=152&offer_tag=ask dziale, że poszukujesz specjalisty w celu gruntownego przeglądu i przestrojenia.
    I nie kręć już niczym w środku. :-)
  • Poziom 28  
    Ustawiasz więc na tej najmocniejszej stacji, która daje ponad 4V na 13 nóżce. Nie odpowiedziałeś czy dostrojenie się wskaźnikiem zera do takiej stacji odpowiada wtedy jak największemu wskazaniu mocy sygnału tej stacji (czy raczej stacja zaczyna mieć na wskaźniku większy sygnał gdy odstrajasz się od niej?)
    Jeżeli spełnisz ten warunek, że dostrojenie do stacji w zero wskaźnika, a na drugim wskaźniku od mocy sygnału stacji masz dla niej jak największe wskazanie to możesz przeprowadzić próbę z dekoderem stereo.
    Dla bezpieczeństwa (bo znając życie częstościomierza nie masz na pokładzie - co ułatwiłoby znacznie strojenie) zaznacz sobie położenie suwaka podkówki przed regulacją abyś mógł wrócić do punktu wyjścia jak regulacja nic nie da.
    Zaczynasz regulację podkówką R241 10kOhm.
    Przekręcasz suwak w jedno ze skrajnych położeń (obojętnie czy to w lewo czy w prawo) i powolutku obracasz i próbujesz złapać punkt w którym zaświeci się dioda stereo - zaznaczasz ten punkt. Następnie ustawiasz suwak w przeciwne skrajne położenie i powolutku obracasz aż także zaskoczy stereo - zaznaczasz ten punkt zaskoku.
    Suwak-ślizgacz podkówki ustawiasz w położeniu środkowym między tymi dwoma punktami.
    Należy zwrócić uwagę, że zakres trzymania jest szerszy niż zakres chwytania (bardzo podobne do działania ARCZ - jak już złapie to trzyma szerzej), jak już zaskoczy dioda przy kręceniu podkówką i jeżeli teraz byśmy zaczęli kręcić do punktu od którego zaczęliśmy proces zaskoku stereo, to będzie trzeba przekręcić dużo więcej podkówkę (poza punkt w którym stereo zaskoczyło) aby dioda zgasła. Szukamy więc z obu stron ruchu podkówki punktów zaskoku, a nie gaśnięcia diody. Zakres wyznaczony przez załączenie diody jest węższy niż zakres wyznaczony przez punkty, w których dioda gaśnie. Przez co regulując na punkty zaskoku uzyskuje się precyzyjniejsze wstrojenie. Dzięki temu swobodne drgania, niezsynchronizowanego generatora RC dekodera wypadną jak najbliżej wyjściowego 76,000kHz. Może się okazać, że "okno" regulacji podkówki od starzenia elementów przesunęło się przesadnie poza środkowe położenie podkówki w którym oczekiwaliśmy oscylacji w okolicy 76kHz i wtedy może się okazać, że nie będziemy w stanie złapać drugiego punktu zaskoku, bo dioda do końca drogi podkówki będzie się już palić ciągle (lub obwód uciekł w drugą stronę i nie będzie można złapać w ogóle zaskoku). Wtedy może być konieczna korekta wartości szeregowego opornika 15k R255 aby oczekiwaną częstotliwość drgań uzyskać w pobliżu środkowego położenia podkówki.
  • Poziom 24  
    Wiec tak jak ustawie stacje, ustawie punkt 0 na wskaźniku no i stacja ładnie gra. Zmierzyłem napiecie na 13 nożce i np było 3,55V jak ruszyłem skalą i wskazówka wychyliła się troszkę w prawo od zera wowczas napiecie było 3,77 (oczywiscie dalej grała ta sama stacja)
    Podobnie wybrałem inną falę napięcie z zerze nyło 4,07 a jak wyjechałem w prawo od zera to 4,24V

    Więc od czego teraz zacząć? Regulować diodę? czy cos jeszcze wcześniej ? Aha dopda nawet gdy fala łapała napięcie najwieksze to nie swiecila stereo
  • Poziom 43  
    Piter3040 napisał:
    Więc od czego teraz zacząć?
    Moim zdniem żadne regulacje nie mają sensu dopóki nie masz poprawnie zestrojonej głowicy, a wszystko wskazuje na to, że właśnie tak jest.
    Sam poprawnie tego nie zestroisz, wymaga to znacznego doświadczenia i wiedzy, a rozstroić łatwo. A jak rozstroisz nieopacznie p.cz. .... to dopiero będzie kłopot.
    Szkoda by było radyjka.
  • Poziom 24  
    Stereo działa
    Wystarczyło leciutko ruszyć R241 dosłownie o ułamkek mm i już zaczeła świecić. Wybrałem dwa skrajne punkty świecenia i ustawiłem na połowie tego zakresu

    Czy oryginalna głowica jest lepsza niż ta dodana widoczna na zdjęciu?
    Nie wiem czy oplaca sie nosić po serwisach bo oni też róznie robią. Pamietam jak kiedyś mi facet przestrajał to wlutował płytkę widoczną na zdjęciu, włączył jakieś inne radio by porównać i ustawił na słuch.

    Z tego co rozumiem a przynajmniej tak mi sie wydaje:) przy ustawieniu na zero powinno być najwieksze napiecia dla danej stacji?? Może mogę to czymś przesunąć aby wypadało w zerze

    I jeszcze pytanie czy antena powinna wpływać na moc sygnału i napięcie? U mnie jak wkładam przewód 4 metrowy brak reakcji
  • Poziom 28  
    Oryginalna głowica jest dużo lepsza od tej "protezy", warunek - właściwe jej przestrojenie. Ładnie się przestraja amatorsko i Merkury jest całkiem czułym radyjkiem. Jak napisał przedmówca w #18 - nie ruszaj p.cz. FM, co prawda istnieje możliwość że zmiana wartości elementów po latach spowodowała niewielkie jego rozstrojenie ale bez przyrządów i wiedzy/umiejętności właściwe zestrojenie toru jest niemożliwe. Można to robić "na ucho" ale wtedy wiedza/umiejetności/doświadczenie są niezbędne a efekt finalny niepewny.
  • Poziom 43  
    Piter3040 napisał:
    Pamietam jak kiedyś mi facet przestrajał to wlutował płytkę widoczną na zdjęciu, włączył jakieś inne radio by porównać i ustawił na słuch.
    Bo tak się robiło wówczas, gdy naprawiacz (nie mylić z Serwisantem) nie przykładał się do pracy. Prościej wstawić konwerter, niż poświęcić kilka godzin, na porządne zestrojenie. N i jeszcze jedn - potrzebne są do tego odpowiednie przyrządy. Na słuch to można bumboksa dla Cioci przestroić - i tak będzie słuchać tylko jednej rozgłośni... ;)
  • Poziom 24  
    Jak sprawdzic czy na wyjsciu głośników są prawidłowe wartosci.?
  • Poziom 43  
    Piter3040 napisał:
    Jak sprawdzic czy na wyjsciu głośników są prawidłowe wartos

    Woltomierzem najlepiej.
    Bo jak rozumiem chodzi Ci o offset?
    Powinno być jak najmniej co najwyżej kilkanaście mV (do 20mV max).
  • Poziom 24  
    Czyli zamiast kolumny wpinam woltomierz jak rozumiem, i ustawiam najmniejszy zakres i patrze co się dzieje kręcąc pokrętłem głośności??
  • Poziom 43  
    Podpinasz woltomierz, włączasz radio i niczym nie kręcisz.
    W sprawnej końcówce mocy napięcie stałe (DC) powinno być możliwie małe - jak pisałem ; im mniej tym lepiej.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Aha - nawet jeśłi będzie to napięcie większe nie jesteś w stanie go wyregulować. W Merkurym z końcówką na okładzie hybrydowym nie ma żadnej takiej regulacji.
  • Poziom 24  
    więc tak ustawiłem na multimetrze napięcie stałe

    wybrałem wartość 20V na obu końcówkach przednich pokazywało 0.06V

    zmieniłem wartość na 2000m
    to pokazywało od 0,65-0,85 wahało się na lewej a na prawej 0,55 -0,85

    zmieniłem jeszcze wartosc na mierniku na 200m
    wówczas pokazywało 65,5 - 72,5

    Natomiast na tylnych kanałach pokazywało zero

    Czy to prawidłowe wartości?
  • Poziom 28  
    65mV - tragedii nie ma ale gdyby była możliwość zniwelowania tego napięcia to dążyłbym do tego. Napięcie mierzone na gniazdach głośników tylnych powinno być takie jak na przednich.
  • Poziom 43  
    ml napisał:
    65mV - tragedii nie ma ale gdyby była możliwość zniwelowania tego napięcia to dążyłbym do tego.
    Tragedii nie ma - we wzmacniaczach Unitry nawet można było spotkać 100mV... Nie ma więc tragedii , a lepiej nie będzie skoro w końcówce hybryda.
    ml napisał:
    Napięcie mierzone na gniazdach głośników tylnych powinno być takie jak na przednich.

    Tylne głośniki są podłączane w szereg (poprzez regulowany rezystor) do wyjść kanału L i P, więc nie może być żadnego napięcia gdy mierzysz na jednej parze zacisków. Mierzy się więc tylko na kanałach głównych - przednich.
  • Poziom 33  
    ml napisał:
    Oryginalna głowica jest dużo lepsza od tej "protezy", warunek - właściwe jej przestrojenie. Ładnie się przestraja amatorsko i Merkury jest całkiem czułym radyjkiem.

    Tu bym polemizował. Ta "proteza" to nie jest zwykły konwerter a pełnowartościowa głowica UKF, przestrajana napięciowo, zbudowana prawdopodobnie w oparciu o układ LA1185 (jeśli dobrze rozpoznaję na zdjęciu). Jedynym mankamentem tego rozwiązania jest to, że ta dołożona głowica nie jest zaekranowana. Jednak czułość i stabilność pracy jest lepsza niż oryginalnej głowicy Merkurego. Wiem, bo sam mam Merkurego, którego najpierw przestroiłem za pomocą dołożonej tego typu głowicy, a później dla porównania zrobiłem przestrojenie głowicy oryginalnej. W drugim przypadku wyniki wcale nie były lepsze, a częstotliwość heterodyny bardziej "pływała" w czasie. Problemem, który u siebie zauważyłem w przypadku dołożonej głowicy było delikatnie "ćwierkanie", słyszalne w tle nawet w przypadku silnych stacji. Efekt prawdopodobnie braku ekranowania.
    Inna sprawa, ze układ ARCz w Merkurym jest nietypowy i działa niezbyt dobrze. Tutaj: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16042608#16042608 jest podpowiedź jak to można poprawić.
    ml napisał:
    nie ruszaj p.cz. FM, co prawda istnieje możliwość że zmiana wartości elementów po latach spowodowała niewielkie jego rozstrojenie ale bez przyrządów i wiedzy/umiejętności właściwe zestrojenie toru jest niemożliwe. Można to robić "na ucho" ale wtedy wiedza/umiejetności/doświadczenie są niezbędne a efekt finalny niepewny.

    Potwierdzam, choć tak naprawdę w torze p.cz FM Merkurego poza obwodem dyskryminatora FM cała reszta jest na trzech filtrach ceramicznych 10,7MHz. To dość nowoczesne radio jak na tamte czasy. Nie ma więc ryzyka jakiegoś dużego rozstrojenia. Nie mniej jednak jak ktoś nie wie jak poprawnie zestroić "zero" dyskryminatora to lepiej samemu nic nie ruszać.
    Piter3040 napisał:
    M
    Czy wymienić samą gumę (zawieszenie) 10zł szt czy razem z tubą 20zł szt?
    na dole poglądowe zdjęcia ze sklepu internetowego

    Chyba prościej wymienić sama gumę chociaż piszą na allegro sprzedawcy ze to banalnie proste.

    A co byście zrobili na moim miejscu?

    Wymiana nawet samego zawieszenia to nie jest wbrew pozorom taka banalna sprawa jak zapewniają sprzedawcy na allegro. Wymaga cierpliwości i dużej dokładności. Co to za głośniki? Nie wiem czy warto się w to bawić, bo efekt końcowy może być mizerny. Ja osobiście rozejrzałbym się za nowymi głośnikami.
    Piter3040 napisał:
    Aha co jeszcze zauważyłem zrobiłem antene z kabla głośnikowego 4 metrowego ale nic ona nie wnosi bo czy jest wsadzona czy nie to kompletnie nie wpływa to na odbiór. Radio gra bez anteny normalnie (na wyjsciu antenowym napisane jest 300 ohm

    Ta dokładana głowica, z tego co widzę, ma tylko jeden pin opisany jako ANT. Prawdopodobnie z gniazda antenowego 300Ω została przez kogoś wykorzystana tylko jedna żyła. Sprawdź czy przypadkiem nie będzie różnicy gdy ten kabel zastępujący antenę wetkniesz raz do jednego a raz do drugiego otworu gniazda antenowego 300Ω. Albo dotknij bezpośrednio do pinu ANT dołożonej głowicy.
  • Poziom 24  
    Mocowałem kabel bezpośrednio do pinu ANT i nie było reakcji

    Głośniki mam jak na foto poniżej (ściągnąłem przykładowe foto) Tonsil Zg30C114

    Głośniki niskotonowe wymieniałem 22 lata temu wstawiłem 20cm 40wat 4Ohm (Oryginalnie był głośnik 30wat ale jak wymieniałem nie były już dostepne i w sklepie Tonsilu kazali mi zakupić 40 Watowe)