Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przyczepa Tramp-Trail 2005r - Haldex 4s/3M,nie odbijają hamulce.

pawcio7337 18 Jan 2019 19:41 2448 26
Wago
  • #1
    pawcio7337
    Level 13  
    Witam.Mam w przyczepie taki przypadek że po zwolnieniu ręcznego lub zasadniczego hamulca,siłowniki tylnej osi nie wracają do pozycji zerowej od razu,tylko cofają się o ok.70%,następnie po ok.5 sek.odpuszczają do zera.Dodam że w momencie odpuszczenia do zera słychać w zaworze regulacji siły hamowania ciche puknięcie.Taka sama sytuacja występuje podczas odblokowania hamulców zaworem luzującym.
  • Wago
  • #2
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Czy po odpięciu kabla EBS i świetlnych problem też występuje.
  • Wago
  • #6
    User removed account
    Level 1  
  • #7
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Podaj numer z zaworu "4". Piotrze Powiedz mi w którym miejscu naczepy od klamki do zaworu TEBS Morze powstać załamanie jeśli przewód pneumatyczny jest przywiązywany do ramy. Taka sytuacja może się zdarzyć gdyby na tym przewodzie był jeszcze zawór główny obrazek poniżej 5 6 ele wtedy będzie inny zawór z przyciskami hamulca postojowego obrazek 4. Przyznaję że ten zawór główny może powodować podobne zachowanie jak opisuje autor tematu. Ale jeśli system wygląda tak jak na schemacie pneumatycznym to winę za to zachowanie ponosi zawór "4" obrazek 2 3 .Na obrazku 1 pokazany jest jeszcze zawór Haldexa i jego budowa.
  • #8
    User removed account
    Level 1  
  • #9
    stanisławpiotr
    Level 32  
    OK masz racje przeoczyłem to że sytuacja ma miejsce w przyczepie choć i naczepy mają systemy 4s/3m. W tym momencie autor musi nam przedstawić z jakich zaworów składa sie jego przyczepa abyśmy mogli prawidłowo kierować nasze sugestie. Dobrze aby autor tematu zamieścił zdjęcia podzespołów.
  • #10
    pawcio7337
    Level 13  
    Mam taki schemat.Modulator 22 wygląda na sprawny,choć pewności 100% nie ma.Tak jak Piotr pisze wygląda na powietrze resztkowe,bo po dołożeniu sprężyny do dźwigni rozpieraka i siłownika prawego,schodzi od razu do zera.Może faktycznie coś jest z zaworem parkująco-luzującym,bo nieraz jak podpiąłem przewody do auta,to wybiło mi czerwony guzik i po nabiciu powietrza musiałem iść i go wcisnąć.
  • #11
    User removed account
    Level 1  
  • #13
    User removed account
    Level 1  
  • #14
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Ze schematu zamieszczonego przez autora widać że system hamulca postojowego jest tylko na tylne koła więc można twierdzić że na 98% winę ponosi zawór 6 zawor-przelaczeniowy-parkujacy-luzujacy. Bardzo wiele razy miałem taki przypadek że po jego wymianie problem znika. Dobrze bylo by jeszcze sprawdzić czy zawór kierunkowy "33" jest sprawny i nie przycięty się. Czasem przy przycięciu może powodować przeciek powietrza. Można od niego zacząć sprawdzanie systemu odkręcić przewody i sprawdzić czy tłoczek łatwo sie przesuwa i uszczelnia sie w pozycjach krańcowych jest to tez najtańszy podzespół systemu.
  • #17
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Raz podejrzewasz hamulec ręczny naczepy, a raz hamulec zasadniczy naczepy. I tak nie możesz się zdecydować, bo: - nie wiesz po której stronie siłownika znalazłeś 1 bar ? - nie wiesz gdzie są podłączone oba przewody siłownika ? - nie wiesz do czego służą te dwa przewody siłownika ? A może całkowicie nie wiesz jak to działa ??? Odkręć na próbę ten przewód w modulatorze [21,22] i patrz się czy nie syczy z niego, bo żeś się namęczył i nacudował, a tymczasem z miejsca z diagnozą nie ruszyłeś !!! I co to za modulator w ogóle jest ?

    p.s.

    Koledzy... bez podtekstów, bo nie sądzę, aby poza Wami paroma osobami w tym temacie ktokolwiek poza Wami samymi rozumiał o czym gadacie i do czego zmierzacie.

    Przypomnę też, że ostatecznie jest możliwość diagnozy komputerowej modulatora.
  • #19
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Ponawiam więc pytanie o modulator i co tam na wyjściu [21,22] się dzieje, bo podparty siłownik w Haldexie to nic nowego. Usterka trudna do zdiagnozowania. Trzeba wiedzieć jak.
  • #21
    Hektar Zahler
    Level 34  
    OK już zajarzyłem. Tam nie ma żadnego modulatora hamulców. Wspólnym dla obu zaworów jest sterowanie [4]. Sęk w tym, że na schemacie zawór przekaźnikowy nr.5 nie posiada odpowietrzenia [3], albo coś go niedowidzę. Tzn. w momencie jak zwalniasz hamulec powietrze z linii [32] musi swobodnie z niego uchodzić, bo inaczej nie ma prawa działać. Dlatego nie zgadzam się, że chodzi wyłącznie o niedrożność przewodów, a raczej o niedrożność odpowietrzenia [3] na linii [32], albo zwyczajnie zabity na kamień zawór nr.5, którego membrana nie odbija sprężynowo. Ostatecznie może wina gruszki być. Parkująco luzujący (za wyjątkiem uszkodzenia dwudrożnego nr.33) nie ma nic do rzeczy. Bardzo prosty układ.

    p.s.

    Zmyliło mnie niezbyt trafne określenie.
    pawcio7337 wrote:
    w zaworze regulacji ciśnienia hamowania
    Bo niby regulacji, ale jednak nie regulacji, tylko proporconalnym.
  • #22
    pawcio7337
    Level 13  
    Czy zawór 5 ma odpowietrzenie?Raczej tak,ale nie jestem pewien,sprawdzę jutro.Jak odkręciłem sterowanie[4]przy zaworze 33 i wcisnąłem w środku śruta,to siłowniki poszły do góry i wróciły do stanu spoczynku,więc jest ok.Gruszka to według Ciebie zawór siły hamowania 12?Doszedłem do tego samego wniosku,ponieważ gdyby chodziło o zawór 5,to również siłowniki przedniej osi miałyby ten sam objaw.
  • #23
    Hektar Zahler
    Level 34  
    A skąd wiesz co jak się zachowa jak nie wiesz co uszkodzone. Ten dwudrożny nr. 33 możesz wyrzucić tak, aby podłączenie luzującego do siłowników było niezawodne, bo on spełnia śmiesznie niepoważną rolę. Jego usterka wygląda tak, że się otwiera przy małym ciśnieniu po jednej stronie względem dużego po drugiej stronie. Trudno to zdiagnozować, bo nie sposób podać mu rozkaz zmiany kierunku "do przodu" jednocześnie mierząc domniemany przeciek "do tyłu". Jest to niemal niemożliwe do wykonania w typowych warunkach. Są zwolennicy wyrzucania tego zaworu jak i zostawiania go. Powiedziałbym istne utrapienie mechaników. Ponadto jako ciekawostkę potraktuj istotną wadę tego układu, tzn. ten zawór dwudrożny powinien znajdować się na wyjściu, jak ma to miejsce w zdecydowanej większości naczep, aby nie kolidował na sterowaniu - konkretnie na niezbyt wydajnym odpowietrzeniu [3] zaworu nr. 5.

    Natomiast tzw. gruszka - przyłącze ciągnika..
  • #25
    stanisławpiotr
    Level 32  
    pawcio7337 wrote:
    Witajcie. Pojawił się w tym układzie ubytek powietrza z tylnego lewego modulatora po zaciągnięciu hamulca ręcznego. Co może być przyczyną?

    Podaj więcej szczegółów czy po odpięciu przewodów elektrycznych system zachowuje się tak samo. Jakie jest zachowanie podczas naciskania hamulca na załączonym przewodzie zasilającym i rozłączonym itd. Po za tym odpowiedz czy poradziłeś sobie z blokowaniem hamulca?
  • #27
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Jeżeli Tak jest do odkręć przewód prowadzący do siłownika i sprawdź z gdzie będzie pojawiać się powietrze. Jeśli nadal będzie wiać z modulatora to jest on do wymiany jeśli z przewodu siłownika to siłownik do wymiany.