Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Harman Kardon HK680 - Nie działa prawy kanał

harychorzow84 23 Jan 2019 22:26 3951 124
  • #91
    harychorzow84
    Level 11  
    Super , przetłumaczyłem sobie i wiem o co chodzi :)
    Jeszcze mam pytanie o te duże kondensatory , są ich 4szt Elna 8200uf 59v , 3 z nich są lekko spuchnięte czy muszę je wymienić?
  • #92
    jozgo
    Level 40  
    Za pomocą VR401 ustaw 22mV pomiedzy TM403 a TM405 i za pomocą VR402 22mV pomiędzy TM404 a TM406

    Dodano po 2 [minuty]:

    harychorzow84 wrote:
    Jeszcze mam pytanie o te duże kondensatory , są ich 4szt Elna 8200uf 59v , 3 z nich są lekko spuchnięte czy muszę je wymienić?

    Tylko nie mierz stalową miarką!!!!
  • #93
    SlawekKedra
    Level 43  
    harychorzow84 wrote:
    3 z nich są lekko spuchnięte czy muszę je wymienić?


    Ja bym je zostawił, nie wydaje mi się aby coś z nimi było nie tak.
    Możesz sobie zmierzyć ich pojemność jeśli masz czym.
  • #94
    harychorzow84
    Level 11  
    Haha stalowych narzędzi to się będę trzymał z daleka :) Pytanie czy na gwałt wymieniać te kondy.
    Wszystko udało sie nastawić 0,00 z wahnięciami do 0,01 V tylko prądu wyjściowego lewego kanału (tego nienaprawianego) nie mogę wyregulować , koniec potencjometru VR481 , waha się między 0,07 - 0,08V.
  • #95
    SlawekKedra
    Level 43  
    harychorzow84 wrote:
    koniec potencjometru VR481 , waha się między 0,07 - 0,08V.

    Pozostaw więc tak jak jest.
    80mV jest całkiem dopuszczalne.

    Dodano po 3 [minuty]:

    harychorzow84 wrote:
    Pytanie czy na gwałt wymieniać te kondy.

    Napisałem powyżej że bym je zostawił ale jeśli jeszcze raz o to pytasz to może odwrotna odpowiedź będzie Ci bardziej pasować, oto ona:
    O tak, wymień je na gwałt!
  • #96
    jozgo
    Level 40  
    SlawekKedra wrote:
    Napisałem powyżej że bym je zostawił ale jeśli jeszcze raz o to pytasz to może odwrotna odpowiedź będzie Ci bardziej pasować, oto ona:
    O tak, wymień je na gwałt!

    Na Elektrodę zapisałem się kiedyś, ale praktycznie jestem tu od końca zeszłego roku i widzę, że panuje jakaś moda wymieniania elementów w sprzęcie, a w szczególności kondensatorów elektrolitycznych.
    Tak bez sprawdzenia i konieczności. Właśnie naprawiałem niemieckie radio SABA z 1959r. - elektrolity sprawne.
  • #97
    SlawekKedra
    Level 43  
    Też tą tendencję zauważyłem, a ile sprawnych sprzętów zostało popsute na skutek takich wymian sprawnych elementów na sprawne, to chyba nikt nie zliczy...
  • #98
    harychorzow84
    Level 11  
    Przepraszam nie doczytałem że odpowiedź już padła , jeśli mówicie że nie ma konieczności wymiany to oczywiście nie będę wymieniać 😊Jak będę miał od kogo pożyczyć miernik z opcją przemierzenia takiego dużego konda to wtedy je sprawdzę ale to kiedyś przy okazji.
    Dziękuję wam bardzo za pomoc i przede wszystkim cierpliwość do takiego opornego na wiedzę użytkownika,wzmacniacz gra,teraz pozostało mi kupić głośnik a tu niestety ponad 200zł trzeba wydać
  • #99
    jozgo
    Level 40  
    Swoją drogą to dziwne, że ten typ nie ma zabezpieczenia przed pojawieniem się DC na wyjściu głośnikowym.
    Przecież to tylko jeden tranzystor i perę oporniczków na wyjście.
    Jest zabezpieczenie Owerlouad ale na opornikach emiterowych od strony zasilania dodatnim napięciem .
    Tu niestety na głośnik to poszło "od minusa".
  • #100
    SlawekKedra
    Level 43  
    jozgo wrote:
    Jest zabezpieczenie Owerlouad ale na opornikach emiterowych od strony zasilania dodatnim napięciem .

    Niee. Układ overload powinien wyłączyć źródło prądowe Q410 bez względu na to czy nadmierny prąd popłynie przez R482 w przypadku kiedy napięcie na wyjściu będzie dodatnie czy też przez R484 w przypadku napięcia ujemnego.

    Dodano po 1 [minuty]:

    jozgo wrote:
    Swoją drogą to dziwne, że ten typ nie ma zabezpieczenia przed pojawieniem się DC na wyjściu głośnikowym.

    Prawdopodbnie konstruktor chciał uniknąć przekaźnika na wyjściu aby nie degradować jakości sygnału.
  • #101
    jozgo
    Level 40  
    SlawekKedra wrote:
    Układ overload powinien wyłączyć źródło prądowe Q410 bez względu na to czy nadmierny prąd popłynie przez R482 w przypadku kiedy napięcie na wyjściu będzie dodatnie czy też przez R484 w przypadku napięcia ujemnego.

    No faktycznie. Tu spadek napięcia do protect jest brany z obu rezystorów emiterowych końcówki.
    Grzebałem ostatni w Denonach. Tam jest to tylko z "górnego rezystora".
  • #102
    SlawekKedra
    Level 43  
    jozgo wrote:
    Grzebałem ostatni w Denonach. Tam jest to tylko z "górnego rezystora".

    W większości wzmacniaczy występuje taki właśnie układ ponieważ zakłada się że stan przeciążenia (nadmiernego prądu) jeśli już występuje, to występuje w obu połówkach sygnału, wystarczy więc pobrać spadek napięcia do zabezpieczeń z jednej połówki.
  • #103
    harychorzow84
    Level 11  
    [quote="jozgo"]Za pomocą VR401 ustaw 22mV pomiedzy TM403 a TM405 i za pomocą VR402 22mV pomiędzy TM404 a TM406

    Strasznie grzał mi się wzmacniacz (ciężko go było dotknąć na 2sekundy), postanowiłem zmierzyć jeszcze raz prądy,na naprawianym lewym kanale jest ok ale na prawym pomiędzy TM403 a TM405 było 0,36V więc kręcę VR401 ale udało mi się najmniej zrobić 0,13V i koniec skali regulacji,teraz jest zdecydowanie lepiej ale książkowo ma być 0,022V.
  • #104
    SlawekKedra
    Level 43  
    Sprawdź wartości R441, R439, VR401, R443, R437 oraz Q437 i Q417. Są to elementy od których zależy prąd spoczynkowy
  • #105
    jozgo
    Level 40  
    harychorzow84 wrote:
    prawym pomiędzy TM403 a TM405 było 0,36V więc kręcę VR401

    Na prawym jest VR402 i jeżeli to prawy utyka to sprawdź napiecie na kolektorze Q436 powinno być (-)50,7V.

    Dodano po 24 [minuty]:

    Przecież naprawiałeś prawy.
    jeżeli to lewy utyka to sprawdź napiecie na kolektorze Q435 powinno być (-)50,7V.
  • #106
    SlawekKedra
    Level 43  
    jozgo wrote:
    napiecie na kolektorze Q436 powinno być (-)50,7V.
    jozgo wrote:
    napiecie na kolektorze Q435 powinno być (-)50,7V.

    Jeśli chodzi o ścisłość, to napięcia na kolektorach tych tranzystorów są mniejsze o 1V od napięcia zasilania i nie koniecznie muszą mieć dokładnie -50,7V. Jest tak tylko wtedy kiedy napięcie zasilające wynosi -51,7V. W innych przypadkach napięcie to będzie wynosiło 1V mniej niż napięcie zasilające
  • #107
    harychorzow84
    Level 11  
    Tak naprawiałem prawy, w lewym prąd spoczynkowy fiksuje.

    Dodano po 6 [godziny] 33 [minuty]:

    Naniosłem na schemat
    Harman Kardon HK680 - Nie działa prawy kanał
  • #108
    SlawekKedra
    Level 43  
    Napięcie na Q417 jest właściwe i nie powinno powodować nadmiernego prądu spoczynkowego.
    Zmierz jeszcze napięcia na bazach i emiterach tranzystorów znajdujących się na prawo od Q417. Ten ostatni Q19 można pominąć
  • #109
    harychorzow84
    Level 11  
    Ok , zmierzę jutro bo do tego już muszę troszkę rozebrać wzmacniacz :)
  • #110
    harychorzow84
    Level 11  
    Harman Kardon HK680 - Nie działa prawy kanał

    Witam po dłuższym czasie, może ktoś spojrzeć na schemat preampa z mojego wzmacniacza? Chodzi mi czy sygnał audio idzie przez C517 gdy mam wciśnięty przycisk "Tone defeat" (wyłączona regulacja bass i trable) czy idzie że tak powiem objazdem? Schematy nie są dalej moją mocną stroną.
  • #111
    SlawekKedra
    Level 43  
    harychorzow84 wrote:
    Schematy nie są dalej moją mocną stroną.

    Masz rację, nie są.
    Wkleiłeś fragment schematu na którym przełącznik Tone Defeat nie występuje tak więc określenie jak idzie sygnał nie jest możliwe.
  • Helpful post
    #113
    jozgo
    Level 40  
    harychorzow84 wrote:
    czy sygnał audio idzie przez C517 gdy mam wciśnięty przycisk "Tone defeat"

    Trudno to tak nazwać. On jest w pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego.
    Z korekcją włączona lub wyłaczoną.
  • #114
    harychorzow84
    Level 11  
    Pytam ponieważ chciałem wymienić elektrolity w torze sygnału na MKP podobno przynosi fajne rezultaty więc chciałem sprawdzić czy to prawda,chcę wymienić C501, 502,507,508 ale właśnie zastanawiały mnie C517, 518.
  • #115
    SlawekKedra
    Level 43  
    harychorzow84 wrote:
    ale właśnie zastanawiały mnie C517, 518.

    Te też można wymienić ale one mają pojemność 22µF. Nie wiem czy jest jakikolwiek sens pakować tam wielkie MKP.
  • #116
    harychorzow84
    Level 11  
    SlawekKedra wrote:
    harychorzow84 wrote:
    ale właśnie zastanawiały mnie C517, 518.

    Te też można wymienić ale one mają pojemność 22µF. Nie wiem czy jest jakikolwiek sens pakować tam wielkie MKP.


    Wyczytałem że pojemność można zmniejszyć ale bez przesady bo można obciąć dolne pasmo sygnału.
    Racja MKP 22µF to będzie droga i wielka beczka więc albo metoda prób i błędów lub takie coś

    http://www.muzique.com/schem/filter.htm

    Poprawcie mnie jeśli się mylę.
  • #117
    SlawekKedra
    Level 43  
    Nie bardzo rozumiem co chcesz robić metodą prób i błędów oraz do czego chcesz zastosować te filtry oraz w jakim celu
  • #118
    harychorzow84
    Level 11  
    SlawekKedra wrote:
    Nie bardzo rozumiem co chcesz robić metodą prób i błędów oraz do czego chcesz zastosować te filtry oraz w jakim celu


    Metodą prób i błędów wkładać coraz niższe pojemności kondensatorów do momentu aż będzie słyszalne obcięcie basu (chodzi o C501, 502,507,508),
    myślałem że ten kalkulator filtrów pomoże mi wyliczyć przybliżoną pojemność.
  • #119
    SlawekKedra
    Level 43  
    harychorzow84 wrote:
    Metodą prób i błędów wkładać coraz niższe pojemności kondensatorów do momentu aż będzie słyszalne obcięcie basu

    Tych prób bedzie mniej jeśli po jakiejś zmianie zmierzyłbyś pasmo i porównał do tego z przed tej zmiany.
  • #120
    harychorzow84
    Level 11  
    Zamiast C501, 502 dałem MKP 1uF a C507, 508 MKP 1.5uF i jest ok.

    Ale zastanawiam się czy C507, 508 jest w mojej konfiguracji potrzebny?
    Pytam bo przełącznik do podpięcia zewnętrznego przedwzmacniacza mam pominięty (przewód sygnałowy po C507, 508 idzie bezpośrednio na wejście końcówki mocy więc na kolejny kondensatory C401, 402)