Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

wyłącznik sterowany elementem optycznym

zygfryd3 09 Lut 2019 04:33 495 35
  • #31 09 Lut 2019 04:33
    Zbigniew 400
    Poziom 36  

    Jest skuteczne i nie szkodzi silnikowi.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Trochę komplikuje sterowanie ale w zastosowaniu przemysłowym się sprawdza.

  • Relpol
  • #32 09 Lut 2019 10:24
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Pytałem, czy jest bardziej skuteczne od zwarcia - bo mam wrażenie, że przy równych czasach '+' i '-' dokładnie tak samo. Gdyby było jakieś proste rozwiązanie z dobieraniem tych czasów nierówno i tak, by jak najskuteczniej hamować (ale pewnie najprościej podać napięcie w przeciwną stronę i w odpowiednim momencie wyłączyć; główna trudność, to wykrywanie, kiedy wyłączyć), to pewnie byłoby to lepsze.

    Zawyżyłem cenę CNY70 - ABC-RC ma to w cenie 2.20zł; niestety nie podaje, jak z filtrem IR; natomiast ma w cenach 2-3zł czujniki: "Czujnik odbiciowy IR - detektor przeszkód na LM393 - Arduino" i "Czujnik odbiciowy - 15x14mm - do arduino, robotów", i odrobinę drożej "Czujnik optyczny TCST2103 - transoptor szczelinowy". Pierwszy ma potencjometr do regulacji czułości i wyjście cyfrowe; drugi ma wyjście analogowe; co do trzeciego, nie piszą, raczej analogowe, najlepiej by działał poprzez wykrywanie dziurki w taśmie papierowej przesuwającej się w szczelinie.

    Do tego pierwszego można podłączyć NE555, tranzystor, przycisk (jeszcze dioda do zabezpieczenia tranzystora i może parę oporników) i już będzie gotowy układ, który jakoś tam będzie działał. Problem: jeśli układ będzie zbyt czuły na światło w otoczeniu, to będzie ono zakłócać jego działanie.

    Drugi można by użyć w połączeniu z Arduino, dodatkowo podłączyć do niego fototranzystor (niestety nie znalazłem gotowego modułu), żeby wykrywać zmiany oświetlenia i odróżniać "kropę" od cienia drzewa. Oprócz tego tranzystor, dioda, oporniki jak poprzednio.

    Trzeci pewnie ma jednak wyjście analogowe, jakkolwiek powinien dawać wyraźniejszy sygnał, niż transoptor odbiciowy, więc może by działał i z NE555? Ale z Arduino jest więcej możliwości uzyskania pewniejszego działania.

    Być może zamiast, albo oprócz czarnej "kropy" można zastosować błyszczącą naklejkę - może nakleić "sreberko" z cukierka, takie dające odbicie podobne jak lustro? Powinno dać silniejszy sygnał, niż biały papier (w przeciwieństwie do "kropy" dającej słabszy).

    Jeśli użyje się "sreberka" przewodzącego prąd, to może zamiast czujnika optycznego mógłby być użyty pojemnościowy. To byłoby trudniejsze pod względem elektrycznym i raczej tylko z Arduino, za to odpadają trudności z optyką. Może nie działać, jak papier będzie wilgotny.

    Są odbiorniki IR (pisał o tym kaspo1 w #2) - wyjście cyfrowe, stan zależny od obecności sygnału (oświetlenia IR) o odpowiedniej częstotliwości. Jeśli jeszcze taki odbiornik miałby filtr IR (a raczej zwykle mają), to użyć generatora na NE555 (żeby uzyskać potrzebną częstotliwość), z niego zasilać LED-a IR (oświetlenie), ustawionego tak, by do odbiornika docierało światło (IR) odbite od taśmy. Dalej NE555, przycisk i tranzystor do sterowania silnikiem. Proste (może nie jak budowa cepa, ale jak 2-3 cepy), tanie (może z 10zł) i powinno być skuteczne.

    Sterowanie silnika jednym tranzystorem to najprostsze rozwiązanie; do szybkiego hamowania przydałby się bardziej rozbudowany układ, który po wyłączeniu zasilania silnika robiłby zwarcie jego końcówek. Ale o tym pomyślimy później.

  • Relpol
  • #33 09 Lut 2019 11:53
    Zbigniew 400
    Poziom 36  

    Zwarcie silnika działa przy pracy prądnicowej i słabnie przy zmniejszaniu obrotów. Hamowanie przeciwprądem jest skuteczniejsze.
    Wystarczy że go wyłączysz po zahamowaniu silnika.
    Po eksperymentach można zastosować czasówkę.

  • #34 09 Lut 2019 16:06
    zygfryd3
    Poziom 9  

    Panowie....
    Przerost formy nad treścią...
    Najprostsze i najtańsze rozwiązanie z możliwych please...
    Dajcie spokój tym rozważaniom akademickim. Nie ważne jest ile po wyłączeniu napięcia silnik się jeszcze kręci. ! Napisałem że się nie kręci bo jest z przekładnią. Silnik krokowy nie wchodzi w grę bo mam już inny , zwykły 12v DC a sterować silnikiem nie można bo są różne średnice nawoju kartki i za każdym razem byłaby inna ilość kroków.
    Coś co zostanie umieszczone na kartce (najlepiej czarna kropa) ma spowodować odłączenie napięcia od silnika.
    Naprawdę nie ma nic co laik mógłby skręcić /zlutować i mieć satysfakcję że czegoś dokonał...!?
    Wszystkich pozdrawiam.

  • #35 09 Lut 2019 16:12
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    @zygfryd3 Jeżeli ,,szarpniesz się" :D na zaproponowany przeze mnie czujnik i

    zygfryd3 napisał:
    Nie ważne jest ile po wyłączeniu napięcia silnik się jeszcze kręci. ! N
    to wystarczy Ci tylko on, przekaźnik i przycisk.

  • #36 09 Lut 2019 17:51
    _jta_
    Specjalista elektronik

    :arrow: zygfryd3 Silnik krokowy nie wchodzi w grę bo mam już inny , zwykły 12v DC

    Czyli konkretnie: jaką ma oporność?

    Coś co zostanie umieszczone na kartce (najlepiej czarna kropa)

    A konkretnie: o ile % mniejszy prąd da transoptor odbiciowy na tej kropie?

    Naprawdę nie ma nic co laik mógłby skręcić /zlutować i mieć satysfakcję że czegoś dokonał...!?

    Bez podstawowych informacji to przypomina zabawę w ciuciubabkę i pytanie: jak mając zamknięte oczy trafić do celu? Moja odpowiedź: najpierw otworzyć oczy.

    To, co można zrobić, to kupić Arduino (a raczej klon Arduino, oryginał jest drogi - zdecydowanie polecam coś z USB, np. Klonano - ale wielu sprzedawców nie zna tej nazwy i sprzedają to jako klon Arduino Nano), CNY70 (jednak ma filtr, a ten moduł za 2.10 jest tak zrobiony, że nie pasuje), jakieś oporniki (jak nie masz w swoich zbiorach, to można szarpnąć się na zestaw, albo spróbować ustalić, jakie mogą być potrzebne), podpiąć czujnik pod Arduino i popróbować, jaki sygnał można z niego uzyskać. Arduino może na zmianę włączać i wyłączać oświetlenie i sprawdzać, jak się zmienia sygnał z czujnika - trzeba to sprawdzić dla różnych warunków oświetlenia i ustalić, jak po sygnale odróżnić "kropę", albo "sreberko" od czystego (albo nieco zakurzonego) papieru.

    Oprócz tego będzie potrzebny tranzystor (dobrany do silnika), pewnie opornik (przynajmniej, jeśli to będzie tranzystor bipolarny, MOSFET może być bez opornika, ale musi być Logic Level), dioda do tłumienia przepięć generowanych przez indukcyjność silnika przy wyłączaniu (zwykle 1N4001 wystarcza). I jakiś włącznik chwilowy, żeby po zatrzymaniu się uruchomić przesuw na nowo.

    Przy uruchamianiu trzeba użyć komputera, zainstalować na nim program "arduino", i podpiąć Arduino kabelkiem USB; wpisać jakiś prosty programik (tu będzie potrzebna chociaż elementarna znajomość C++) na odczytywanie czujnika odbiciowego, podłączyć go do Arduino (tu będą potrzebne 2 oporniki) i odczytywać w różnych warunkach - czysty papier i "kropę" w ciemności i przy jasnym świetle dziennym - jak wyniki wskażą, że sygnał bywa nieczytelny (to może się zdarzyć przy silnym oświetleniu), to może trzeba będzie popróbować z innymi opornikami. Mając te wyniki masz znaleźć wzór na obliczanie, czy jest "kropa", czy czysty papier - w każdych warunkach możesz mieć wynik odczytu przy włączonym i przy wyłączonym oświetlaczu, one będą różne, oba będą zależeć od oświetlenia zewnętrznego, a wzór ma niezależnie od tego oświetlenia określać, czy jest "kropa", czy nie.

    Przykładowy programik testowy mógłby wyglądać tak:

    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod

    - tylko tyle masz wpisać jako tekst programu w "arduino", i to kazać załadować. LED-a od transoptora podłączasz poprzez opornik (np. 180R) między pin D2, a masę (A od strony pinu D2); emiter fototranzystora do A7 i poprzez 1k do masy, kolektor fototranzystora do +5V. Włączasz "Serial Monitor" (ikonka z prawej), i patrzysz, co się pokazuje w zależności od oświetlenia i "kropy" na papierze. Być może sprowadzi się do tego, że różnica v1-v0 na "kropie" będzie znacznie mniejsza, a na "sreberku" znacznie większa, niż na papierze - w stylu od 15 do 25 na papierze, od 5 do 8 na "kropie", od 50 do 80 na "sreberku" - a może będzie tak, że przy silniejszym oświetleniu zewnętrznym v1 i v0 nie tylko będą większe, ale i ich różnica będzie np. mniejsza. Jeśli w jakichkolwiek warunkach v1 przekroczy 800, to pewnie 1k trzeba zastąpić mniejszym opornikiem - na pewno trzeba to zrobić, jeśli przy silniejszym oświetleniu zewnętrznym różnica v1-v0 stanie się dużo mniejsza, niż przy słabym.

    Jak masz w ręku tego CNY70, to odpowiednie pomiary możesz zrobić i bez Arduino, zwykłym miernikiem, ręcznie podłączając i odłączając zasilanie LED-a.