Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dziwny bojler pojemnościowy dla CWU...

23 Sty 2019 14:47 669 10
  • Poziom 10  
    Witam !

    Nie mogę sobie poradzić z policzeniem ew. ekonomiczności dziwnego rozwiązania na Bojler pojemnościowy dla CWU .

    Mam chatkę na zboczu, więc automatycznie mam podpiwniczenie całej części mieszkalnej.
    Jest tam teraz kotłownia z piecem i zapasem paliwa. Jest tam jednak zimno.
    Pomyślałem, że dobrze byłoby wymyślić coś, co spełni swą rolę wielokierunkowo.
    Wielokierunkowość skierowałem na: podgrzanie wstępne podniesienie temperatury w kotłowni-pod częścią mieszkalną, jakieś rozwiązanie dla uzyskania CWU oraz może CO.
    Najważniejsze, że na dodatek zaczął lecieć mi 7 krzyżyk i mojej lubej również... choć jeszcze nie aż tyle. KOszty !!!

    Pomyślałem, że można by do zbiornika 1000L - plastikowego z zaworem na dole,
    wsunąć np. 100mb rury PEX20 z wysuniętymi do góry końcówkami przez plastik, zlikwidować ten dolny zawór a w to miejsce wstawić regulowaną grzałkę np. 1kW i uzyskać potężny Bojler pojemnościowy dla ciepła z temperaturą użytkową ok.46 st.C
    Obudować całość z każdej strony np 40cm styropianem.
    Rurę PEX20 połączyć z dostawą zimnej wody a wyjście (zaizolowane) użyć jako CWU w domu.
    Pomyślałem, że jeśli te zbiorniki wytrzymują stałą temp. 60st.C (wg danych techn.) to dla mnie wystarczyłoby utrzymanie temp. 45-47st.C.
    W zbiorniku byłaby wlana ciecz jakakolwiek do pełna a rura PEX byłaby swoistym przepływowym odbiorcą ciepła. Odwrotnie niż się zwykle stosuje.
    Ciśnienie w zbiorniku = żadne, woda czysta taka jak napływa-taka wypływa, zbiornik plastik wiec wieczny, bakterie i różne inne takie = też nieistotne a termobateria potężna.

    Mam ciśnienie wody zimnej na poziomie 2,5atm a rurki w domu PP20, więc napływ do wanny (tak jak używamy) trwa 12min czyli 1 Litr/7sek - zmierzone.

    Liczę na różne sposoby i nie mogę stwierdzić czy to ma sens, bo nie wiem czy woda zimna, przepływająca drogą 100mb przez PEX20 zdąży się nagrzać.

    ... a może więcej zbiorników szeregowo dla PEX20... ?

    Noszę się z zamiarem zabudowania kilku kW solarnych paneli i wiatraków jako wyspę.

    Co Wy na to ?
    Jak to policzyć ?
  • Poziom 23  
    Podgrzewając wodę do 46 stopni zbiornik się rozszerzy i nie wytrzyma ciśnienia ,a po za tym 1000 litrów nagrzać grzałką 1 KW to trochę potrwa .Proponuję kupić zbiornik używany z kwasówki i zamontować grzałkę a najlepiej pompę ciepła .
  • Poziom 10  
    ...
    Zbiornik będzie bez ciśnienia ! Zbrojenie z drutów zrobi chyba swoje.
    Ciśnienie wody będzie TYLKO w rurce PEX20 a wody w niej będzie tylko ok. 21 Litrów
    Zbiornik będzie miał ok 1000 Litrów więc potrzebuję jednorazowo, co jakiś czas 5 takich wymian wody, aby zalać np. wannę.
  • Poziom 18  
    Pomysł ciekawy ale jest parę trudnych punktów.

    1. Nie chce mi się sprawdzać jaki dokładnie opór hydrauliczny wnosi 100m rury pex ale należy się liczyć, że będzie mniejszy przepływ wody w kranie niż obecnie, przy tym samym otwarciu. Zwłaszcza przy otwarciu dwóch kurków równocześnie.
    2. Sto metrów DN20 to ~30 litrów wody do dyspozycji jednorazowo, później trzeba długo czekać aż się nagrzeje nowa porcja. Jeżeli to wystarczy - OK
    3. Czy zbiornik 1 tyś litrów, to tzw. mouser? czyli sześcian 1x1x1m w metalowej klatce? Musiałaby powstać pełna obudowa na zbiornik, szczelnie zaizolowana styropianem, bez szpar na łączeniach. Drugi wariant to zaizolowanie zbiornika pianką. W obu przypadkach przyłącza rur warto wyprowadzić od dołu. Ciężko zachować absolutną szczelność, a wylot górą sprzyja konwekcyjnej ucieczce ciepła, czego nie ma przy wyprowadzeniach od dołu..
  • Poziom 10  
    No tak...
    Prawie wszystko się zgadza.
    Zbiornik to "mauzer". Teraz to na pewno podrożeją.... :)
    Wyprowadzenia dołem wiążą się z uszczelnieniami a od góry - nie !

    Ad. oporów wypływu , to mogło by być to jakieś spowolnienie.... choć... jeśli wziąć pod uwagę, że dzisiaj wypływ w kraniczkach każdej baterii opiera się na średnicy 5-6mm max. to chyba przestaje mieć to znaczenie.
    Izolacja , rzecz obowiązkowa... myslałem o grubości nawet 30-40 cm z każdej strony, zwłaszcza od dołu - jak TERMOS.. :)

    Jak jednak policzyć czy 100mb rurki z przepływem wewnątrz wody od temperatury np 5st.C zimą ogrzeje się na wyjściu do temperatury wody w całym zbiorniki i na ile go ochłodzi.
    Woda płynęłaby w PEX20 z v= ok.2,5km/h (1 Litr/7 sek.) - zmierzone.

    Wiem, że 100 Litrów, jest to jakby pięciokrotna ilość sukcesywnego zapełniania wodą rurki PEX20 aby napełnić wannę.
    Brnąc dalej... wydaje mi się, że ok. 1000 Litrów w zbiorniku z temp. 45st.C to jest ok. 168 000 000 J a przepływ 100 L przez PEX20 to 1/10 tej energii cieplnej, więc należy się spodziewać, że zabierze 1/10 tej ilości ciepła w J.
    Tylko czy zdąży się woda nagrzać przez te 100mb w PEX20 ? Oto jest pytanie...

    Jeśli tak, to byłby sukces o tyle, że miałbym sporo większą ilość dostępnej CWU z niewielkim ( tylko jakim ? ) ubytkiem temperatury.... chyba :)
    O wieczności rozwiązania przez wrodzoną skromność nie wspomnę ... i ta cena... :)

    hmmm..
  • Poziom 18  
    Rurki wyprowadza się górą zbiornika ale potem schodzą w dół i są łączone z resztą u podstawy. Wszystko po to, żeby nie dziurawić izolacji u góry, która ma stanowić jeden kawałek. Ewentualne zapowietrzenie nie powinno być problemem jako że prędkość wody pitnej w rurach zwykle umożliwia samoistne odpowietrzenie układu.

    Prawie na pewno zimna woda w pex nie nagrzeje się w przepływie do poziomu trzydziestu siedmiu stopni lub więcej czyli do stanu odczuwalnie ciepłej. To można policzyć ale z praktyki zawodowej wiem, że wynik będzie negatywny. Podgrzanie 30l wody do 45 stopni wymaga ~5MJ Podgrzewacz przepływowy do wody zimnej o mocy 19kW będzie to grzał przez ponad cztery minuty (i do tego powinien być dopasowany przepływ wody), a tutaj różnica temperatur między woda w rurce i w mauzerze nie da nam nigdy takiej mocy nawet bez bez uwzględnienia izolacyjności ścianek pex.
    Zostaje więc porcja ciepłej wody 30l i potem bliżej nieokreślony/niepoliczony czas oczekiwania na kolejną.
  • Poziom 10  
    hmm..

    Liczę i liczę i wychodzi mi, że mając w domu instalację na PP20, to jest to przekrój wewnętrzny zbliżony do PEX16x2 a więc, można by zastosować 200 mb a tu już droga 2x dłuższa. Co prawda szybkość przepływu się zwiększa ale...
    Zmieści się w zbiorniku i ma średnicę mniejszą, więc chyba szybciej ma szansę się nagrzać przepływając, bo wychodzi, że potrzebuję tylko ok.4,5 wymian wody dla 100 Litrów a i cena jest mniejsza nawet za 200mb.

    Tylko czy zdąży się woda nagrzać przez te 200mb w PEX16 ? Oto jest pytanie... :)

    Chyba muszę poczekać do wiosny i zrobić eksperyment osobiście, bo nikt się nie kwapi do pomocy w wyliczeniach.

    Albo wrócę do Podstawówki, gdzie coś tam było o obliczeniach w "Kalorymetrii" :)
  • Poziom 20  
    Uwielbiam nietypowe pomysły. Ktoś ze znajomych zrobił taki właśnie układ. Zbiornik transportowy PE + jakiś tam kociołek grzewczy pracujący na zbiornik PE grawitacyjnie. Trzeba zrobić dwie dziury w zbiorniku i podłączyć zasilanie i powrót, ale to się daje zrobić bo zbiornik jest bezciśnieniowy. Rozważ użycie zamiast rurek PE rury karbowanej z nierdzewki. Lepiej rozwinięta powierzchnia i dużo lepszy współczynnik przewodzenia. Ten układ można zwielokrotnić łącząc rurki karbowane równolegle i oczywiście podwiesza się taką wężownicę w górnej części zbiornika PE. Jak ? Ano na pętlach z drutu nierdzewnego albo miedzianego nawojowego ( w lakierze) wiercąc małe dziurki w górnej ściance zbiornika PE. Jest trochę gimnastyki przy montażu- obowiązkowo umysłowej PRZED montażem. ale ten układ działa. Odpytam kumpla, ile rury karbowanej utopił w zbiorniku PE. I nie rozpędzaj się z zakładaniem izolacji na PE, bo to zawsze zdążysz zrobić. Nieizolowany bardzo ładnie dogrzewa strop kotłowni :-) I absolutnie nie zawracaj sobie głowy tym, że rurki karbowane będę wisiały "w firanki" . To jest układ przepływowy pod ciśnieniem wodociągowym. Idzie tylko o to, żeby nie miał zbyt dużego oporu przepływu. 2x25 mb to wielokrotnie mniejszy opór niż 1x40 mb rurki, a zagrożenia przepływem laminarnym w karbowańcu nie widzę.
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Sprawdziłem. Kumpel zatopił w zbiorniku PE ok. 50 mb rurki karbowanej w jednym ciągu. Nikt z użytkowników nie narzeka na brak ciepłej wody. Zasilanie z wodociągu.
  • Poziom 10  
    Hej...

    Nooo i to się nazywa pobudzić temat.....
    Moje życie to pasmo nietypowych rozwiązań i ... jakoś żyję i nie narzekam :))

    Ciekaw jestem jakiż to "kociołek grzewczy" zastosowano.
    Ja mam zamysł grzać to elektrycznie z PV. Jeśli to wystarczy.
    W zamyśle mam też zastosowanie ew. dodatkowo innej wężownicy zasilanej krótkoobiegowo z innego źródła... może z pieca, może... może nie wiem z czego, by tylko dogrzewała zbiornik.
    A czy ta rura to np: RURA KARBOWANA NIERDZEWKA 3/4" ale po 17,80/mb
    Koszty dość duże: 50mb x 17,80zł/mb = ok.900zł. chyba, że jakieś "dojście" do rury.
    Jednak myślałbym, że metal, to metal, nawet ten nierdzewny... ząbek czasu nadgryzie. Chyba...
    Czy 200mb rury PP za 306zł nie jest właściwszym rozwiązaniem ?

    Myślałem, żeby (jeśli byłoby mało "długości do grzania") zastosować wielokrotność zbiorników. Było by wówczas wolniejsze obniżanie temperatury w czasie korzystania. Zwłaszcza przy równoległym ich połączeniu.
    Pomysł wydaje mi się długowieczny a i obsługa debilna.
    Ważne by nie przekraczać 45-50st.C zbiornika czy zbiorników.

    Pozdrowienia dla dla Kot-huncwot i tego Kolegi - Experymentatora :)
  • Poziom 20  
    Witam.
    Kociołek grzewczy to jest jakiś kopciuch z drugiej ręki kupiony na OLX. Porządnie załadowany drewnem kocioł (szacowany na 15 - 18 kW) ładuje od od połowy do 3/4 pojemności zbiornika w jakieś dwie godziny. Tu mówię o jednokrotnym załadowaniu drewnem. Kocioł się wypala i koniec zabawy na ten dzień. Nie podam temperatury, nie mierzyłem, zasobnik jest bardzo mocno rozwarstwiony temperaturowo ( i o to chodziło ) a uzyskiwana cwu jest absolutnie do użytku. Zbiornik jest bez izolacji, bardzo ładnie dogrzewa kotłownię. Wygrzeb skądś dane cieplne i geometrię rurki która ci pasuje. Zadzwoń do producenta i popytaj, czy jakiś obrazek. Ja potrzebuję średnicy zewnętrznej i grubości poszczególnych warstw. Wstępnie model obliczeniowy to rura zatopiona w masywie ( nieograniczona przestrzeń ) i opływ laminarny po zewnętrznej powierzchni. Przeliczenie tych rurek w tym samym modelu obliczeniowym da jakąś orientację w temacie. " Wymianę ciepła " Staniszewskiego już znalazłem na półce. Cholera, ja z wymiany ciepła dwa duże egzaminy zdałem. Wracam do szkoły :D