Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Magnetowid MTV-10 - Czy przyspieszenie przesuwu taśmy pozwoli na zapis w kolorze

25 Jan 2019 13:35 1329 23
  • Level 5  
    Witam, zaciekawił mnie stary magnetowid MTV-10, który rejestruje sygnał wideo, niestety tylko czarno-biały. Przyczyną jest zbyt niska dynamika zapisu na taśmie, chyba około 2 MHz (czysty sygnał telewizyjny to jakieś 6 MHz). Zastanawia mnie, czy gdyby przyspieszyć kilkakrotnie przesuw taśmy to czy dynamika mogłaby na tyle wzrosnąć, by nie "obcinać" informacji o kolorze. Obawiam się jednak, że elektronika zawarta w magnetowidzie z automatu wygładza sygnał, by był monochromatyczny. Ktoś się wypowie na ten temat?
  • Level 33  
    Ten magnetowid to zdaje się jeszcze model jednogłowicowy z wirującą głowicą zapisującą skośnie do krawędzi taśmy. Taśma opasuje bęben prawie o 360°. Zmiana prędkości przesuwu samej taśmy nie spowoduje poszerzenia pasma zapisywanych sygnałów. Względna prędkość przesuwu pomiędzy głowicą a tasmą w tego typu magnetowidach wynosi 24 m/s i to jest głównym czynnikiem ograniczającym pasmo zapisywanych częstotliwości do maksymalnie 2,5MHz.
  • Level 5  
    kris8888 wrote:
    Ten magnetowid to zdaje się jeszcze model jednogłowicowy z wirującą głowicą zapisującą skośnie do krawędzi taśmy. Taśma opasuje bęben prawie o 360°. Zmiana prędkości przesuwu samej taśmy nie spowoduje poszerzenia pasma zapisywanych sygnałów. Względna prędkość przesuwu pomiędzy głowicą a tasmą w tego typu magnetowidach wynosi 24 m/s i to jest głównym czynnikiem ograniczającym pasmo zapisywanych częstotliwości do maksymalnie 2,5MHz.

    Czyli trochę tak jak myślałem. Rozumiem, że żadna przeróbka nie polepszy stanu rzeczy?
  • Level 22  
    kris8888 wrote:
    Ten magnetowid to zdaje się jeszcze model jednogłowicowy z wirującą głowicą zapisującą skośnie do krawędzi taśmy. Taśma opasuje bęben prawie o 360°. Zmiana prędkości przesuwu samej taśmy nie spowoduje poszerzenia pasma zapisywanych sygnałów. Względna prędkość przesuwu pomiędzy głowicą a tasmą w tego typu magnetowidach wynosi 24 m/s i to jest głównym czynnikiem ograniczającym pasmo zapisywanych częstotliwości do maksymalnie 2,5MHz.


    Trochę prawdy o MTV 10. Wszystkie magnetowidy powszechnego użytku, szpulowe, VCR, VHS, Video2000, Beta miały kąt opasania bębna 180 stopni. Względna prędkość przesuwu taśmy przed głowicą w MTV 10 była 8,08 m/s. Pasmo przenoszenia toru wizji to ok 2,0 MHz. Elektronika toru wizji skuteczne wycinała chrominancję. MTV 20, który zapisywał w kolorze miał oddzielny tor chrominancji. Generalnie, możliwość zapisu w kolorze we wszystkich typach zapisu wizji na taśmie, wynika z szerokości szczeliny w głowicy na bębnie, jej skuteczności i geometrii ustawienia głowicy względem powierzchni bębna. Jeśli ktoś zainteresowany większą ilością szczegółów zapisu wizji na taśmie, służę informacjami.
  • Level 22  
    kris8888 wrote:
    Nasz MTV-10 był wierną kopią Phillipsa LDL1001


    Nie do końca jest to prawda. Kopią był standard, który wówczas wydawał się przyszłościowy. Inne firmy (np. Grundig) również produkowały w tym standardzie. Niestety szybko standard ten upadł, potem system kasetowy VCR też długo nie przetrwał, utrzymał się tylko VHS i , w mniejszym stopniu, Beta. Pamiętać należy, że był to pierwszy standard magnetowidów do użytku domowego. MTV-10 był polską konstrukcją, opartą na dostępnych podzespołach, import z zachodu był wówczas zakazany. Całkowicie polska była elektronika, głowice wizyjne, konstrukcja bębna, silniki itp.
    Na tej samej zasadzie kopią magnetowidu JVC był magnetowid Panasonica w standardzie VHS, Przypomnę, że JVC był twórcą VHS.
  • Level 33  
    bartekke wrote:
    kris8888 wrote:
    Nasz MTV-10 był wierną kopią Phillipsa LDL1001


    Nie do końca jest to prawda. Kopią był standard, który wówczas wydawał się przyszłościowy..

    No nie wiem, wszelkie źródła podają, ze MTV-10 został wykonany na bazie Philipsa LDL1001. Zresztą nawet oglądając zdjęcia MTV-10 i filmik dostępny na yt na którym widać LDL1002 (pewnie następca LDL1001) to nie widzę żadnej różnicy, są to identyczne konstrukcje.
    Podobnie jak magnetofony Grundig i ZK120/140
    To, że MTV-10 był zbudowany w oparciu o polskie podzespoły nie oznacza, że była to polska myśl techniczna i całkowicie polska konstrukcja.

    Niektóre źródła podają wręcz, że MTV-10 był zrobiony na zasadzie inżynierii wstecznej, ale wątpię że Phillips pozwoliłby tak po prostu skopiować swoją konstrukcję bez wykupienia licencji.
  • Level 22  
    kris8888 wrote:
    wszelkie źródła podają, ze MTV-10 został wykonany na bazie Philipsa LDL1001


    Oczywiście, nikt temu nie przeczy. W Polsce nie było osób, które miały pojęcie o zapisie wizji, nie licząc tych, którzy pracowali w TVP przy magnetowidach profesjonalnych f-my Ampex. Ale Ampex-y to była zupełnie inna bajka. Konstruktorzy MTV-10 musieli zmierzyć się z patentami (a takie były) i całkowitym zakazie importu podzespołów za tzw "dewizy". Były bariery materiałowe takie jak stop aluminiowy do wykonania bębna, ferryt do wykonania głowic wizyjnych, materiały ferrytowe do elektroniki i cała masa innych problemów. Jak na polskie warunki wyprodukowano dość sporo tych magnetowidów, ale głównie została otwarta droga do następnych konstrukcji (MTV-20, MTV-50 itp). Musimy patrzeć na to z perspektywy ówczesnych czasów: głęboki komunizm i niedobory wszystkiego. Dzisiaj patrzymy na to z sentymentem, zapis magnetyczny praktycznie wyszedł z użycia i jedyne hobbyści i kolekcjonerzy tym się interesują.
    Z pewnością nie była to wierna kopia Philipsa w stylu, jaki dzisiaj prezentują Chińczycy.
  • Vacuum tubes specialist
    Co do historii zapisu magnetycznego obrazów w Polsce, warto pamiętać, że pierwsze próby zapisu magnetycznego obrazów w Polsce miały miejsce w latach 50. Magnetowid studyjny polskiej konstrukcji MW-623 został uruchomiony w 1961 r. w Warszawskim Ośrodku Telewizyjnym. W 1965 r. uruchomiono dwa polskie magnetowidy MW-645. Zaś ampexy kupiono dopiero w 1968 r. i to nielegalnie, przez Jugosławię (jako urządzenia klimatyzacyjne).
    Embargo na magnetowidy było spowodowane faktem, że mogły one być użyte do zapisu obrazów radarowych.
  • Level 12  
    Nie. Po pierwsze troche o budowie magnetowidu. Zapis w kolorowego obrazu w magnetowidach odbywa sie nie tak jak w magnetofonie. Jest to spowodowane zbyt szerokim pasmem w jakim zawiera sie sygnał luminacji. Aby umozliwic zapis luminacji stosuje sie modulacje FM. Dzieki temu dewiacja czestotliwosci zalezna od głebokosci modulacji zapisuje luminacje. Ograniczenie pasma przenoszenia wynika z prędkości glowicy wzgledem taśmy i jakosci uzytych elementow w tym tasmy i głowicy wizyjnej (szczeliny) . W pierwszych magnetowidach stosowano staly kąt pochylenia głowicy co powodowalo przesluchy miedzy _ciezkami. Aby tego uniknąć stosowano większą predkosci przesuwu taśmy, ktory powodowal powstawanie odstepu miedzy ściezkami video. Pierwsze magnetowidy gęstego zapisu (Beta,VHS) stosowaly glowice o przeciwnym skosie (+/-6°) co sumarycznie dawało 12 stopniową róznice skutecznie eliminując przesłuchy ściezek półobrazow. Tu dwa slowa o półobrazach. Na bebnach zazwyczaj sa dwie glowice zapisująco/odczyt, ktore piszą parzyste i nieparzyste obrazy . Przy czym kąt opasania bębna zalezy od długości ściezki i średnicy bębna wizyjnego. Mozna zatem zmnkejszyć średnicę bębna i kąt opasania bębna co często stosowano w małych kamerach VHS i VHSc. Wracając do koloru. Ze wzgledu na stosowanie podnośnych chrominancji (modulacja sygnału koloru RY/BY) nie jest mozliwy zapis sygnału luminacji w połączeniu z podnośnymi chrominacji. Stąd w m. stosuje się oddzielny tor chrominacji i po demodulacji sygnały RY i BY są zapisywane w modulacji AM sygnalu luminacji (podobnie jak przy przesyle sygnału TV gdzie modulacja AM uzuwana jest do przesyłu video, a FM audio. Abyś mógł zapisac na MTV 10 informacje o lolorze musisz zbudowac oddzielny tor zapis/odczyt chrominacji z modulacją AM i przy pomocy mieszcza spiąć go z torem luminacji. Odradzam grzebanie przy elektronice MTV10. Jest ona bardzo prosta i uniemozliwia wszelkie poprawki. Mozesz jednak ze starego VHS a wywalic elektronikę i spiąć z mechaniką MTV10. Po pokonaniu trudnosci zwiazanuch z oszukaniem procesora sterującego mechanikę VHS i podczepieniem w odpowiednie miejsce sygnalu synchro ramki do hamulca nebna MTV powinno udac sie zapisac kolorowy mayerial z jakoscia VHS. Powodzenia :) P.S. Proszę znawców tematu o wyrozumiałośc za dosyć lakoniczny opis i literowki spowodowane pracą na smartfonie
  • Level 22  
    jacekbloch wrote:
    Po pierwsze troche o budowie magnetowidu.


    Ładny elaborat, chociaż autor nie uniknął kilku błędów merytorycznych, ale nie ma sensu ich wytykać, bo to już dyskusja akademicka na seminarium pod nazwą: Ciekawostki elektroniczne drugiej połowy XX wieku"
    Propozycję wstawienia elektroniki z VHS-u do MTV-10 mogę skomentować używając popularnego tematu dyskusji fanów motoryzacji z czasów MTV-10. Dyskutowano wówczas nad możliwością zamontowania do popularnej Syrenki silnika od Porsche i ewentualnych osiągów takiego wehikułu. Pamiętam, był nawet taki film młodzieżowy (tytułu nie pamiętam) gdzie bohater poruszał się takową Syrenką z silnikiem nie swoim. Istna rakieta była. Tutaj, ze zmodyfikowanym MTV-10 byłoby podobnie :)
  • Level 12  
    bartekke wrote:
    jacekbloch wrote:
    Po pierwsze troche o budowie magnetowidu.


    Ładny elaborat, chociaż autor nie uniknął kilku błędów merytorycznych, ale nie ma sensu ich wytykać, bo to już dyskusja akademicka na seminarium pod nazwą: Ciekawostki elektroniczne drugiej połowy XX wieku"
    Propozycję wstawienia elektroniki z VHS-u do MTV-10 mogę skomentować używając popularnego tematu dyskusji fanów motoryzacji z czasów MTV-10. Dyskutowano wówczas nad możliwością zamontowania do popularnej Syrenki silnika od Porsche i ewentualnych osiągów takiego wehikułu. Pamiętam, był nawet taki film młodzieżowy (tytułu nie pamiętam) gdzie bohater poruszał się takową Syrenką z silnikiem nie swoim. Istna rakieta była. Tutaj, ze zmodyfikowanym MTV-10 byłoby podobnie :)


    Ale zgodzisz się,że łatwiej będzie podstawić elektronikę VHSu do MTV10 od budowy we własnym zakresie toru chrominacji ? :)
  • Level 22  
    Nie zgodzę się. Nic z tego nie będzie.Fakty: w MTV-10 sygnał luminancji jest ograniczony do 1,8 MHz, a częstotliwość spoczynkowa jednowstęgowego modulatora FM luminancji wynosi 2,1MHz (lub coś koło tego, podaję z pamięci). Dewiacja wynosiła ok. 1MHz.
    W standardzie VHS tor wizji wyglądał jak na rys:
    Magnetowid MTV-10 - Czy przyspieszenie przesuwu taśmy pozwoli na zapis w kolorze
    Gołym okiem widać, że głowice MTV-10 nie mają najmniejszych szans na przeniesienie takiego pasma jak wymaga VHS. W najlepszym przypadku na ekranie byłby obraz bardzo mocno zasmużony , efekt taki sam jak brudne lub uszkodzone głowice. Realnie przewiduję, że nic nie byłoby widać. Szkoda czasu, zachodu i energii.
    Na koniec, fakt autentyczny z czasów gdy tworzyliśmy konstrukcję MTV-10. Podczas prób głowic wizyjnych (opracowanych w ZRK) nagrywaliśmy obraz kontrolny składający się z dwóch obrazków obok siebie. Jednym obrazkiem była fotka butelki wina, drugim fotka dziewczyny. Gdy przy odczycie można było odróżnić dziewczynę od wina, oznaczało to, że głowice są coraz lepsze. Przy proponowanej adaptacji MTV-10 do VHS na 100% powyższy test, niestety, nie miałby szans na pozytywny wynik.
  • Level 22  
    jacekbloch wrote:


    Jest takie stare powiedzenie: Nie ucz ojca dzieci robić :)
    Z autorem tego artykułu pracowałem wiele lat, współtworzyliśmy razem MTV-50 i MTV-100, dołączył do nas na póżniejszym etapie, nie brał udziału w konstruowaniu MTV-10. Jeśli chcesz, mogę dać linka do swojego artykułu w Radioelektroniku z 1994roku, ale nie o to tu chodzi. Znam te konstrukcje od podszewki, od MTV-10 do MTV-200.
    Nic nie pisałem o prędkości taśmy. Niezależnie jaka byłaby prędkość, charakterystyka częstotliwościowa zespołu głowic wizyjnych i transformatora wirującego MTV-10 jest taka, że nie ma szans na zapisanie i odtworzenie sygnału zapisywanego w systemie VHS.

  • Level 28  
    bartekke wrote:
    Z autorem tego artykułu pracowałem wiele lat, współtworzyliśmy razem MTV-50 i MTV-100, dołączył do nas na póżniejszym etapie, nie brał udziału w konstruowaniu MTV-10.

    Czy pracował może z Wami inż Maczuba? Byłem kiedyś z tym MTV10 na serwisie w budunku b.Teatru na Woli- tam mieliście serwis zakładowy. Piękne to czasy były.
  • Level 22  
    Rzeczywiście, serwis firmowy był nad Teatrem na Woli, wówczas było tam jeszcze kino Mazowsze. Zamiana kina na teatr nastąpiła w drugiej połowie lat 70 ubiegłego wieku. Szczerze powiem, że, po zastanowieniu, nie bardzo kojarzę to nazwisko. W końcu to było ok 45 lat temu, a wówczas nie wymyślono jeszcze pamięci nieulotnych :)

    Ps. Teatr na Woli jest do dzisiaj.
  • Level 12  
    misiek1111 wrote:
    OT
    Magnetowid MTV-10 - Czy przyspieszenie przesuwu taśmy pozwoli na zapis w kolorze

    Szczerze mówiąc byłem przekonany o wyższej jakości stosowanych głowic. Też jestem w posiadaniu tego modelu - całkowicie odrestaurowanego i sprawnego . Pozdrawiam twórców :)
  • Level 22  
    Pamiętaj, że mówimy o czasach głębokiego komunizmu i potężnego zacofania technologicznego. O wielu materiałach można było tylko pomarzyć. Dotyczyło to także materiałów ferrytowych. Jedyny producent, zakłady Polfer, owszem produkował ferryty, ale nie nadawały się one do produkcji głowic wizyjnych. Opracowano specjalny materiał ferrytowy, był to kompromis pomiędzy przenikalnością (decydowała o skuteczności głowic), charakterystyką częstotliwościową i twardością ale nigdy nie spełniły one pełnych wymagań. Dlatego w Polsce nie rozwinięto produkcji głowic wizyjnych. Pamiętajmy, że wówczas istniało pojęcie "wsadu dewizowego", a nawet gdyby były dolary na zakup ferrytów to było embargo na dostarczanie takich technologii do państw socjalistycznych.
    Jeden z ostatnich (żyjących jeszcze) współtwórców dziękuje za pozdrowienia :)
  • Level 12  
    Politykę zostawmy na boku. Ciekawe jest to co napisałeś o jakości głowic i materiału ferrytowego- szczególnie w zestawieniu ze znalezionymi prze zemnie informacjami o produkowanym w PL studyjnym magnetowidzie opartym o konstrukcję chyba AMPEX-a ( o ile dobrze pamiętam MW700C). Jak dobrze pamiętam polskie głowice w tym okresie stanowiły konkurencję dla oryginałów produkowanych na zachodzie (cenową i jakościową) , a Polska w tym okresie stanowiła centrum produkcji i regeneracji głowic wizyjnych do tego typu sprzętu. Oczywiście sprzęt profesjonalny niewiele ma wspólnego z prymitywnym wręcz MTV10 i MTV20, nie mniej jednak nie było chyba ąż tak tragicznie. P.S. Kończę właśnie prace nad uruchomieniem MTV20. Mechanika działa rewelacyjnie, elektronika też nie najgorzej. Nie mniej jednak ktoś tam przede mną był ze śrubokrętem i chyba próbował przy jego pomocy sprzęt "podrasować". Moje pytanie- czy masz może serwisówkę do tego modelu. Poza schematem niewiele znalazłem, a chcę sprzęt doprowadzić do stanu doskonałego.
  • Level 22  
    Wstyd się przyznać, ale nie została mi żadna instrukcja serwisowa, mimo, że miałem ich wiele. Nie pilnowałem tego, aby pożyczający oddawali mi i zostałem jak ten przysłowiowy szewc co bez butów chodzi :)
    Nie zajmowałem się magnetowidami profesjonalnymi, pierwsze AMPEX-y były importowane poprzez Jugosławię jako sprzęt do klimatyzacji. Po zniesieniu embarga, głowice do regeneracji były wysyłane do AMPEX-a, póżniej zaczęto regenerować je w kraju. Jednak co to innego produkcja przemysłowa (nawet na małą skalę) a laboratoryjna produkcja jednostkowa w jakimś ośrodku badawczym, których wówczas było dużo. Jednak Twoje stwierdzenie: "Polska w tym okresie stanowiła centrum produkcji i regeneracji głowic wizyjnych do tego typu sprzętu." pachnie mi 1-majową Trybuną Ludu z tamtego okresu:) Jest faktem, że w Polsce praktycznie nie było seryjnej produkcji głowic wizyjnych do magnetowidów powszechnego użytku zarówno dla Kasprzaka jak i Diory. W prace zaangażowany był Instytut Chemii Fizycznej PAN, Politechnika Warszawska i Polfer.