Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak sterować chińskim radiem z kierownicy?

rogalik1982 28 Jan 2019 07:54 19581 27
  • #1
    rogalik1982
    Level 9  
    Witam,

    Dostałem w prezencie radio multimedialne JD-7248M 2din i podłączyłem je w Oplu Zafirze A 1.6. Chciałbym teraz jeszcze podłączyć sterowanie z kierownicy lecz w nowym radiu jest tylko jeden przewód opisany "sterowanie z kierownicy", a w Oplu przewodów sterujących jest kilka. Czy ktoś może już podłączał takie radio z Zafirze?
    Potrzebuje pomocy w tym temacie.
  • #3
    rogalik1982
    Level 9  
    Dziękuję, reszta przewodów o których pisałem to lcd rds itp. Pozdrawiam.
  • #4
    Irenty
    Level 11  
    bubu1769 wrote:
    W starszych Oplach sterowanie z kierownicy odbywa się na zasadzie drabinki rezystorowej miedzy masą a przewodem idącym do radia na pin nr. 2 w kostce zasilającej.

    A jak wygląda sprawa w Zafirze B z 2007 roku czy też można podłączyć do Chińczyka który ma dwa wyjścia na sterowanie z kierownicy ( KEY1 i KEY2 - Steering wheel control )
  • #6
    Irenty
    Level 11  
    bubu1769 wrote:
    Tak ale sygnał z przycisków idzie przez moduł sterujący w kolumnie kierownicy i tam trzeba by było się podpiąć.

    A może jakiś schemacik jak to zrobić i gdzie jest konkretnie ten moduł? więcej o tym jest na: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3576301.html może coś poradzisz?
  • #7
    bubu1769
    Level 42  
    Moduł jak sama nazwa wskazuje jest przy kolumnie kierowniczej a dokładniej to ten moduł z którego wychodzą przełączniki wycieraczek i świateł.
    W Zafirze B sterowanie radia jest trochę inaczej bo do sterowanie są wykorzystane 3 przewody a dodatkowo odpowiadają one także za klakson.
    Ja bym spróbował podpiąć się pod piny 4 i 5 w złączu XC47.
    Jak sterować chińskim radiem z kierownicy? Jak sterować chińskim radiem z kierownicy?
  • #8
    Irenty
    Level 11  
    dzięki spróbuję tak zrobić i zobaczę.

    Dodano po 15 [godziny] 30 [minuty]:

    bubu1769 wrote:
    Ja bym spróbował podpiąć się pod piny 4 i 5 w złączu XC47.

    A mam jeszcze pytanie ten schemat to jest od Zafiry B po 2004 roku?
  • #10
    Irenty
    Level 11  
    bubu1769 wrote:
    W TIS-ie wybrałem rocznik 2007.
    Ogólnie są dwa schematy od niby dwóch różnych kierownic ale w obu sterowania radia działa tak samo.

    Po rozebraniu manetki są 3 kable i w/g 1 rysunku to 1,3,4 to coś się nie zgadza :( pisałeś że są różne może ten drugi.Jak sterować chińskim radiem z kierownicy?Wtyk.jpg Download (205.42 kB)
  • #11
    bubu1769
    Level 42  
    A czy to ci wygląda jak ta wtyczka przedstawiona na rysunku?
    Teraz się tak przyjrzałem zdjęciom tego modułu i to złącze znajduje się na zwijaku więc raczej nie ma szans żeby się pod nie podłączyć, trzeba by namierzyć gdzie wychodzą one na drugim końcu taśmy przy samej płytce modułu.
    Jak sterować chińskim radiem z kierownicy?
  • #12
    Irenty
    Level 11  
    nie pomyliłem się to wtyczka od modułu :), ale ten S208R to manetka i tu jest inaczej.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Dla próby chciałem się podłączyć pod tą manetkę najpierw.
  • #14
    Irenty
    Level 11  
    jak nie od sterowania radia? przecież tym sterowałem głośnością i przewijaniem Jak sterować chińskim radiem z kierownicy?
  • #15
    bubu1769
    Level 42  
    Dobra. Dopiero teraz się zorientowałem co jest na wcześniejszym zdjęciu.
    Jak napisałeś manetka myślałem że to wtyczka od którejś z manetek świateł czy wycieraczek.
    Daj mi chwilę na przejrzenie schematów to może znajdę miejsce gdzie będzie wygodnie się podpiąć.
  • #17
    bubu1769
    Level 42  
    Niestety ale sygnał z przycisków idzie do złącza XC47, tego co zaznaczyłem na zdjęciu, poprzez taśmę w zwijaku, wchodzi w moduł i w nim jest przetwarzany na sygnał w magistrali CAN.
    Więc według mnie najlepsza opcja to dobrać się do podłączenia taśmy na płytce modułu, tam zlokalizować które piny odpowiadają za sygnały z przycisków i pod nie się podpiąć.
    Ewentualnie pozostaje kupić adapter z CAN na sygnał do radia bądź zastosować dedykowane przyciski zdalnego sterowania.
    Albo totalna partyzantka, czyli dołożyć przewód spiralny między kierownicą a kolumną i nim się podpiąć w złączu XC47.
  • #18
    Irenty
    Level 11  
    jeszcze raz dzięki za pomoc, zobaczę co z tym zrobić może jednak ten moduł, chociaż on prawie tyle kosztuje co radio :)
  • #20
    Irenty
    Level 11  
    Mam pytanie czy można podłączyć zasilanie radia według poniższego zdjęcia:
    Jak sterować chińskim radiem z kierownicy?
    Chodzi mi o to aby przy wyłączonym zapłonie można włączyć przełącznik aby zasilić radio.
  • #22
    pszczyna
    Level 20  
    Ja się podepnę pod temat ,czy mógłby prosić o przedstawienie schematu sterowania przycisków kierownicy Zafira B przed liftem i po lifcie rzekomo się różnią obecnie dostępna jest wiązka GM 13257350 / GM 93179285 85zł głównie walczę z klaksonem już przerobiłem temat (wymiana CIM i jego przelutowanie , dokładanie dodatkowej masy itp,
    Z tego co zaobserwowałem sygnał klaksonu wychodzi z kostki CIM i idzie do prawej rolki a z stamtąd poprzez styki blachy wraca poprzez prawy zestaw przycisków.
    Me pytanie czy aby nie można skrócić - pominąć sygnału klaksonu pomijając prawy zestaw rolek sterujący radiem
  • #23
    bubu1769
    Level 42  
    W TIS-ie nie widzę różnicy miedzy przedliftem a poliftem, jedynie są dwa schematy dla kierownicy Dalphimetal oraz Takata-Petri, ale ogólnie wyglądają podobnie, jedynie w kwestii włącznika sygnału dźwiękowego jest różnica w tych kierownicach.
  • #24
    pszczyna
    Level 20  
    Dziękuję za schematy , lecz dopytam się ponieważ nie jestem aż tak biegły w ich interpretacji , sygnał klaksonu jest realizowany przez tzw. drabinkę rezystancji bo po cóż by szedł poprzez prawy zestaw przycisków ,czy można ten zestaw przycisków pominąć - skrócić bo tu upatruję przyczyny niedomagania klaksonu ponieważ jak przeczyszczę styki w kierownicy czy pod CIMem to klakson działa poprawnie ok.4 tygodnie a później znowu albo go brak ,złe sterowanie rolką radia, podczas trąbienia klakson działa pulsacyjnie przez chwilę i milknie lub pogłaśnia radio.
    Więc upatruję prawy zestaw przycisków kierownicy jako przyczynę takich niedomagań

    Dodano po 9 [minuty]:

    Pisząc drabika mam na myśli iż jednym kablem są przesyłane np. 3-4 lub 5 sygnałów i na podstawie rezystancji sygnału komputer interpretuje co ma wykonać tak to rozumiem , proszę mnie utwierdzić lub wyprowadzić z błędu
  • #25
    bubu1769
    Level 42  
    Tak się teraz przyjrzałem i w sumie oba schematy są takie same tylko narysowane w nieco inny sposób.
    Ogólnie to na złączu XC47 pin 6 to wspólna masa do sterowania radia, klaksonu i podświetlenia, pin 3 to zasilanie podświetlenia, natomiast piny 4 i 5 odpowiadają za sterowaniem radiem oraz klakson.
    Zwarcie pinu 5 i 6 uruchamia klakson.
  • #26
    pszczyna
    Level 20  
    Najbardziej przemawia do mnie schemat Takata-Penti choć nie widzę tam styku 5-6 dla klaksonu (ale nie jestem elektronikiem) tylko dopytam zwarcie 5 i 6 uruchamia klakson ( czyli czysty sygnał - gołe kable bez modulacji - rezystancji tak to określę może jest inna nazwa )
    Jak sterować chińskim radiem z kierownicy?
  • #27
    bubu1769
    Level 42  
    Tak, pełne zwarcie między pinami 5 i 6 powinno uruchomić klakson.
    Schemat klaksonów do obu kierownic jest pokazany w tym pliku "Zafira B Włacznik sygnału dzwiekowego", tak na oddzielnych obrazach nie jest to rzeczywiście dość przejrzyste bo w samym TIS-ie po kliknięciu na jedno wyprowadzenie przenosi nas do miejsca gdzie ono wchodzi ale nie miałem zbytnio czasu ich przerabiać.
  • #28
    pszczyna
    Level 20  
    Bardzo dziękuję za odpowiedź